PI2UTR - stadsrepeater Utrecht

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
PD2K
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:01

PI2UTR - stadsrepeater Utrecht

#1 Bericht door PD2K »

Vandaag hoorde ik op 430.0125 een repeater die daar eerder niet zat. Het bleek PI2UTR te zijn, stadsrepeater voor Utrecht. Antennelocatie is aan de oostkant van het centrum van Utrecht.

Shift is 1.6, had geen ctcss nodig om hem te openen. Kort een QSO gemaakt, de repeater bleek pas enkele dagen in de lucht te zijn. Hij komt hier (Nieuwegein-Zuid) s 8-9+ binnen op een X30.


Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: PI2UTR - stadsrepeater Utrecht

#3 Bericht door pa3met »

het verklaart overigens wel dan het bereik dus niet zo is; stadsrepeater...
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PD2K
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:01

Re: PI2UTR - stadsrepeater Utrecht

#4 Bericht door PD2K »

En om het verhaal compleet te maken, ze hebben een website: http://www.pi2utr.nl/

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: PI2UTR - stadsrepeater Utrecht

#5 Bericht door on7wp »

"stadsrepeater" is een eufemisme voor een repeater met een belachelijk klein zendbereik meestal ook nog eens gecombineerd met een rotslechte gevoeligheid omdat men zonder goeie cavities werkt.

Gebruik dan toch gewoon simplex binnen de stad, in plaats van internationaal gecoordineerde frequenties op te souperen voor dergelijke waardeloze prullen...

Leuk voorbeeld was destijds 145,6375 rotterdamse stadsrepeater. Wij hoorden 100 km meer zuidelijk de 50 W mobiele stations van deze lustig over onze ON0ZK repeater toeteren, zodat we verplicht werden om CTCSS in te voeren om van de rotterdamse stadsqso's af te geraken...

Diepe zucht...

Steek liever jullie energie in een landelijk multiband relais op de toren van Hilversum.

Pedro ON7WP-AA9HX

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: PI2UTR - stadsrepeater Utrecht

#6 Bericht door PE9PE »

on7wp schreef:"stadsrepeater" is een eufemisme voor een repeater met een belachelijk klein zendbereik meestal ook nog eens gecombineerd met een rotslechte gevoeligheid omdat men zonder goeie cavities werkt.

Gebruik dan toch gewoon simplex binnen de stad, in plaats van internationaal gecoordineerde frequenties op te souperen voor dergelijke waardeloze prullen...

Leuk voorbeeld was destijds 145,6375 rotterdamse stadsrepeater. Wij hoorden 100 km meer zuidelijk de 50 W mobiele stations van deze lustig over onze ON0ZK repeater toeteren, zodat we verplicht werden om CTCSS in te voeren om van de rotterdamse stadsqso's af te geraken...

Diepe zucht...

Steek liever jullie energie in een landelijk multiband relais op de toren van Hilversum.

Pedro ON7WP-AA9HX
Beste Pedro,

Deze opmerking van jou is bijzonder stuitend.
De amateurs die dit opzetten, kunnen daar eenvoudig niets aan doen.
Mogelijk is jou de reden ontgaan van Stadsrepeaters.
Dit komt omdat onze volkomen incompetente Agentschap Telecom dit dwingend voorschrijft.
Er mogen eenvoudig geen repeaters, op een goede hoge lokatie binnen 50km of een regio geplaatst worden.
Echter hebben een aantal regiorepeaters geen (goede) dekking in alle richtingen, dan wel binnen een stad,
wegens de veel toegepaste hoogbouw.
De enige oplossing is voor hen dan een stadsrepeater.

Dus eerst informeren en/of nadenken voordat je begint te roepen.

Best 73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: PI2UTR - stadsrepeater Utrecht

#7 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: PI2UTR - stadsrepeater Utrecht

#8 Bericht door on7wp »

"Er mogen eenvoudig geen repeaters, op een goede hoge lokatie binnen 50km of een regio geplaatst worden. "


...en jullie brave Nederlanders leggen jullie daar gewoon bij neer. Als Balkenende een wet maakt dat jullie van een 30m hoge flat moeten springen dan gaan jullie allemaal in het rijtje staan en doen jullie dat of wat ?

Ooit al eens gedacht om aktie te ondernemen tegen dergelijke belachelijke reglementen en beperkingen ?

Dan zijn de nederlandse piraten toch uit ander hout gesneden, daar kunnen ze in belgie wat van leren...

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: PI2UTR - stadsrepeater Utrecht

#9 Bericht door PE7EB »

Uhmmmm ... ... Pedro, Huilebalkkie hebben we al een geruim tijdje geleden ingeruild voor Rutte hoor :wink:

Verder heb je wel een beetje gelijk, de Nederlander in het algemeen is veel te berustend in alle onzin die in Nederland betuttel-land over hem uitgestrooid wordt.
Persoonlijk heb ik daar wel een stevige oplossing voor, verminder het aantal beleidsambtenaren met 50%, maar die wordt niet door iedereen gesteund :mrgreen:
Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: PI2UTR - stadsrepeater Utrecht

#10 Bericht door pa5cal »

Daar komt nog eens bij dat niet iedereen wil meewerken aan goede oplossingen. Neem het hele repeater debacle van 3 jaar geleden nu. Ego's van verschillende amateurs wegen nog altijd zwaarder (en staan ernstiger in de weg) dan praktische oplossingen. Daarbij is een onbemande repeater een "experiment" en staat er nergens dat de regeling garantie staat voor een goed landelijke dekkende oplossing van amateur communicatie.

Evenzo is de belgische oplossing ook niet 100%. Door toepassing van een veelvoud van het vermogen wat ons hier is toegestaan kan tot een groot stuk nederland in (rivieren gebied) genoten worden van deze belgische palen en zou ik dus een fors deel van de repeater frequenties niet kunnen gebruik, als ik al een opstel punt en atof zou kunnen en willen aanvragen. Wellicht zouden we dus als belgie EN nederland de koppen bij elkaar moeten steken voor een fatsoenlijk net? Maar wacht, we hebben duitsland ook nog als buren en belgie de fransen...

Kortom, een ideaal zal wel niet te behalen zijn. Daarom heet het ook een ideaal denk ik dan maar.

-P

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: PI2UTR - stadsrepeater Utrecht

#11 Bericht door PA5COR »

Eh, ON0OV is hier dagelijks in Sneek Friesland te horen op eigen antenne....
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: PI2UTR - stadsrepeater Utrecht

#12 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

PA0JAZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:49

Re: PI2UTR - stadsrepeater Utrecht

#13 Bericht door PA0JAZ »

Dan zij PI2UTR is PI2NOS verdwenen. Jammer, maar ja...........
Het beleid is als volgt: (iemand moet het toch vertellen!)
Er zijn (komen) in Nederland 15 regionale repeaeters, elk met een onderlinge afstand per regio van 50 Km, daarnaast is er de mogelijkheid om tijdig voor het aflopen van een ATOF, deze als experiment aan te vragen en te krijgen.
Dat houdt in dat er dus slechts een garantie is voor 3 jaar, kijk in de ATOF lijst en gij ziet. (spoken!)

Voor een niewe ATOF rekent Agentschap Telecom per 1 januari 2011 Euro 153,00, was Euro 152,00. (Ik zie de zon al schijnen voor Rutte!) Dat geldt ook voor bakenzenders, zoals PA0ETE wekende heeft. Verlengen betekent betalen. Vroeger koste de zendmachtiging Euro 92,00 per jaar, dus is de driejaren prijs van de ATOF niet eens zo hoog, wij nemen immers frequentieruimte af van de overheid en die is niet goedkoop. Ze noemen het de NIET-vergunningvrije vergunningen.
Mobilofoons en andere diensten moeten immers ook betalen.
Er zijn inmiddels al VHF-UHF bakenzenders verdwenen.

Repeaters zijn niet conform onze vrije vergunning 2008 en worden meestal gebruikt tussen mobiele stations. Daar zit niets experimenteels in, alleen het autorijden, met een riem om en handen aan het stuur en door een glaasje kijken, of achter de ramen zitten!.

Onze zendmachtiging is vergunningvrij 2008, dus dat is vogelvrij of net als de 27 Mc gedeclasseerd. Maar terug te komen op de relaisregeling, in Utrecht kunnen ze er op rekenen dat er over 3 jaar anderen zijn die het overnemen. Ik heb toevallig eveneens een ATOF gekregen op de zelfde frequentie 430,025 MHz, (ik had 430,250!) en wil ik hogerop, dan zal ik mij dienen te interesseren in een regionale repeater en die t.z.t. overnemen. (nieuw experiment). Er is dus niets meer blijvend, alleen de zendvergunning, waar je alleen een examen voor dient af te leggen en verder is het GRATIS.
O ja, tot slot, ik was vergeten de ATOF te verlengen en liep ik er onbewust tegenaan en daardoor heb ik dit zo meegemaakt.
Mijn relais PI2YSS draait vanaf 1989 (prive relais), door mij bekostigd, maar dit is de derde keer dat ik QSY (van frequentie veranderen heet dat) moet maken, dus filters opnieuw afregelen, kristallen kopen bij Klove, eigenlijk de antennes iets langer maken (lagere frequentie!), maar dan kan de stekker er weer in. Hoogte 10 meter boven de grond (zoals binnenkort alle repeaters te verwachten zijn, want er wordt vanuit gegaan dat ze OP gebouwen staan en de GSM, UMTS antennes staan ook maximaal 9 meter hoog.
Een mastje van 4 meter op een dak wordt het dan (voor iedereen.) Ik heb de regels niet gemaakt, zelfs AT zelf niet, die moeten ze uitvoeren, daarvoor is Den Haag ene mijnheer Rutte verantwoordelijk. Misschien veranderen de tijden weer over 10 jaar, dat is Nederland.
Vroeger stond de repeater op 50 meter hoogte op een torenflat, maar die is inmiddels een jaar of 3 geleden ook afgebroken, dus????
De lokale repeaters op 70 cm aan elkaar koppelen, is dat een optie?

CU es gd DX
Johan, PA0JAZ
Een tip, ga bemand zitten, in Budel hebben ze nog wel een paar relpeaters, zolang je niemand stoort, ruimte zat op 70 cm, .... en blijf daarbij niet te lang in bad zitten....of even de hond uitlaten.

PA0JAZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:49

Re: PI2UTR - stadsrepeater Utrecht

#14 Bericht door PA0JAZ »

Dank zij PI2UTR is PI2NOS verdwenen. Jammer, maar ja...........
Het beleid is als volgt: (iemand moet het toch vertellen!)
Er zijn (komen) in Nederland 15 regionale repeaeters, elk met een onderlinge afstand per regio van 50 Km, geografische gesteldheid doet niet ter zake, daarnaast is er de mogelijkheid om tijdig voor het aflopen van een ATOF, deze als experiment aan te vragen en te krijgen.
Dat houdt in dat er dus slechts een garantie is voor 3 jaar, kijk in de ATOF lijst en gij ziet. (spoken!)

Voor een niewe ATOF rekent Agentschap Telecom per 1 januari 2011 Euro 153,00, was Euro 152,00. (Ik zie de zon al schijnen voor Rutte!) Dat geldt ook voor bakenzenders, zoals PA0ETE werkende heeft. Verlengen betekent betalen. Vroeger kostte de zendmachtiging Euro 92,00 per jaar, dus is de driejaren prijs van de ATOF niet eens zo hoog, wij nemen immers frequentieruimte af van de overheid en die is niet goedkoop. Ze noemen het de NIET-vergunningvrije vergunningen.
Mobilofoons en andere diensten moeten immers ook betalen.
Er zijn inmiddels al VHF-UHF bakenzenders verdwenen.

Repeaters zijn niet conform onze vrije vergunning 2008 en worden meestal gebruikt tussen mobiele stations. Daar zit niets experimenteels in volgens de wetgever, alleen het autorijden, met een riem om en handen aan het stuur en door een glaasje kijken, of achter de ramen zitten!. Mobieltje mag immers ook niet!

Onze zendmachtiging is vergunningvrij 2008, dus dat is vogelvrij of net als de 27 Mc gedeclasseerd. Maar terug te komen op de relaisregeling, in Utrecht kunnen ze er op rekenen dat er over 3 jaar anderen zijn die het overnemen. Ik heb toevallig onlangs eveneens een ATOF gekregen op de zelfde frequentie 430,025 MHz, (ik had 430,250!) en wil ik hogerop, dan zal ik mij dienen te interesseren in een regionale repeater en die t.z.t. overnemen. (nieuw experiment). Er is dus niets meer blijvend, alleen de zendvergunning, waar je alleen een examen voor dient af te leggen en verder is het GRATIS.
O ja, tot slot, ik was vergeten de ATOF te verlengen en liep ik er onbewust tegenaan en daardoor heb ik dit zo meegemaakt.
Mijn relais PI2YSS draait vanaf 1989 (prive relais), door mij bekostigd, maar dit is de derde keer dat ik QSY (van frequentie veranderen heet dat) moet maken, dus filters opnieuw afregelen, kristallen kopen bij Klove, eigenlijk de antennes iets langer maken (lagere frequentie!), maar dan kan de stekker er weer in. Hoogte 10 meter boven de grond (zoals binnenkort alle repeaters te verwachten zijn, want er wordt vanuit gegaan dat ze OP gebouwen staan en de GSM, UMTS antennes staan ook maximaal 9 meter hoog.
Een mastje van 4 meter op een dak wordt het dan (voor iedereen.) Ik heb de regels niet gemaakt, zelfs AT zelf niet, die moeten ze uitvoeren, daarvoor is Den Haag ene mijnheer Rutte verantwoordelijk. Misschien veranderen de tijden weer over 10 jaar, dat is Nederland.
Vroeger stond de repeater op 50 meter hoogte op een torenflat, maar die is inmiddels een jaar of 3 geleden ook afgebroken, dus????
De lokale repeaters op 70 cm aan elkaar koppelen, is dat een optie?

CU es gd DX
Johan, PA0JAZ
Een tip, ga bemand zitten, in Budel hebben ze nog wel een paar repeaters, zolang je niemand stoort, ruimte zat op 70 cm, .... en blijf daarbij niet te lang in bad zitten....of even de hond uitlaten.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: PI2UTR - stadsrepeater Utrecht

#15 Bericht door PA2LAD »

PA0JAZ schreef:Voor een niewe ATOF rekent Agentschap Telecom per 1 januari 2011 Euro 153,00, was Euro 152,00. (Ik zie de zon al schijnen voor Rutte!)
Die 153 euro is een soort legeskosten voor het verlenen van een vergunning. AT kan ook nog kosten voor het toezicht in rekening brengen en dat is kennelijk niet gedaan. Van die ene euro meer zal meer Rutte zich niet rijker gaan voelen en alle regeltjes zijn tot stand gekomen onder een vorige regering. Bij de volgende verkiezing krijg je de gelegenheid om ze daarvoor te "bedanken". :wink: Het is eigenlijk een dwaas verhaal. Voor het gebied waarbinnen zendamateurs gratis hun uitzendingen mogen doen, moet er betaald worden om het een en ander op te mogen zetten. Lijkt me meer een werk voor de gezamelijke verenigingen, die "orde" houden binnen dit gebied.

Plaats reactie