crossband repeater van je (hand-)set, bijv. Alinco GJ

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

crossband repeater van je (hand-)set, bijv. Alinco GJ

#1 Bericht door PA3JT »

Ik heb een porto, een Alinco GJ-7E. Leuk ding, heeft ook 23cm aan boord.
Alleen, ik heb de GJ-7E oftewel de europeese, en die heeft geen crossband repeater functie, terwijl zijn identieke broertje de GJ-7T dat wél heeft. Maar in is dus alleen maar de E-versie te koop.

Die is om te bouwen. Maar ik slechts een norske beschrijving vinden:
Klargjøring av radio:
1) Blå ledning klippes og radio må resettes:
- skru ut de 6 skruene som holder front og bakdeksel sammen (pass på pakningene på skruene)
- fjern knappene på kontrollene over display (obs. 2 fjærer)
- skru ut muttrene på kontrollene
- åpne forsiktig front ved å dele radio i nedre kant
- klipp blå ledning på print under display og isoleres
- monter radio sammen i motsatt rekkefølge
2) Foreta en reset av radio (FUNC holdes inne når radio slås på)
Aktivisering av XBR:
1) Legg inn frekvenser, Mode, CTCSS-toner etc. på begge band / VFO-er (evt. minnekanaler)
2) Juster volume på begge band til 18-20 (er den for lav vil XBR-modulasjon være lav)
3) Aktiviser XBR ved å trykke FUNC og holde RPT inne i 3 sekunder. Radio vil da starte skanning av disse frekvensene.
Deaktivisering:
1) Gjenta stepp 3 ovenfor
Utføres på eget ansvar.
Via google kun je dat laten vertalen:
De voorbereiding van de radio:
1) Blauwe draad gesneden en radio moet worden gereset:
- Draai de 6 schroeven die de voor-en achterkant beslaan samen (zorg ervoor dat de zegels op de schroeven)
- Verwijder de knoppen op de controles op het display (particulier beheer 2 veren)
- Draai de moeren op de controles
- Open voorzichtig de voorzijde door deling van de radio op de onderste rand
- Knip de blauwe draad op de print display en geïsoleerd
- Monteer de radio samen in omgekeerde volgorde
2) Maak een reset van de radio (FUNC wordt ingedrukt wanneer de radio is ingeschakeld)
Activering van de XBR:
1) Voer de frequentie, mode, CTCSS tonen etc. op elke band / VFO's (of geheugen kanalen)
2) het volume van beide bands Pas tot en met 18 tot 20 (is het te laag is zal XBR-modulatie naar laag)
3) Activeer de XBR, houd RPT FUNC gedurende 3 seconden. Radio zal beginnen scannen van deze frequenties.
Deactivering:
1) Herhaal de bovenstaande drie stappen
Uitgevoerd op eigen risico.
Toch wel een beetje spannend misschien in een vrijwel nieuw apparaat. Maar ik wil het wel graag een keer proberen.
Anderzijds, PAoETE wees mij er in een ander topic op, dat er een nieuwe bami-mobilofoon onderweg is die ook de crossband-repeater functie aan boord heeft. Voor die paar euro's is het misschien geen gek idee om daar gewoon op te wachten....
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: crossband repeater van je (hand-)set, bijv. Alinco GJ

#2 Bericht door pa5cal »

De kenwood tmv-7 kan dit bijv. ook. Wat daarbij opvalt (en je dus goed op moet letten) is dat het ding ENORM het wordt. Niet verwonderlijk want je maakt tijdens een fors qso in feite 100% duty cycle. Als je op 70 ontvangt zend je op 2 en vv. Ik heb ook een portofoon die het zou moeten kunnen maar ik geloof niet dat ik het aan zou kunnen raden. Ervaringen met de TS-2000 zijn dat deze op full power ook zeker een hitte probleem krijgt, hoewel mijn ts-b2000 daar weer geen last van heeft gehad tijdens een test. Het probleem wordt daar dan wel de voeding die echt bijna door de tafel smelt, alsmede het voedingsnoer wat na een paar uur 100% duty cycle toch wel zeer kneedbaar was geworden.

Kortom bami porto of niet, het is wel oppassen geblazen met deze functie!

-P

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

Re: crossband repeater van je (hand-)set, bijv. Alinco GJ

#3 Bericht door PA3JT »

Opmerking genoteerd!
Edoch, het gaat om binnenhuis met een porto een repeater aan te kunnen spreken. Dat lukt me allemaal wel met heel weinig vermogen.
Dus stel, ik neem die Alinco porto als crossband repeater, die kan 5W leveren maar die kun je terugschroeven naar 1W. Dat is voor mij genoeg.
Neem ik een FT8900 dan kan ik niet verder zakken dan 5W (denk ik) en dat is al bijna te veel zelfs.
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

Re: crossband repeater van je (hand-)set, bijv. Alinco GJ

#4 Bericht door PA3JT »

Overigens; bovenstaande Noorse modificatie werkt wel!
Ik heb m'n Alinco opengeschroefd, en als je dan op de toetsenbordzijde kijkt zie je onder het LCD-schermpje een blauw draadje lopen. Soldeeer dat los, en de crossband repeater werkt zoals in de handleiding beschreven staat.

Ik heb 'm op low power staan, nu even iemand zien te vinden die gedurende meerdere uren een QSO met me wil houden om de warmte-ontwikkeling te testen. Ik zou natuurlijk ook tot de eerste wekelijkse ronde kunnen wachten (zondag)......

[EDIT 24-11-2010] En het werkt héél aardig. Op laag vermogen wordt de Alinco nauwlijks warm, ongeacht van welke naar welke band je reyaleerd. Deze Alinco porto heeft dan toevallig 2, 70 en 23cm aan boord. De modulatie veslechtert er wel enigzins van, maar blijft zeker binnen het acceptabele. En dat terwijl er dan feitelijk 2 repeaters tussen zitten. [/EDIT]
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Plaats reactie