Verschil Echolink / D-Star

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Verschil Echolink / D-Star

#1 Bericht door ON3RMB »

Geen idee of deze vraag in het juiste subforum staat ...

Ik vond niet onmiddellijk een antwoord op mijn vraag in Google, dus stel ik 'm maar hier.

Wat is het verschil tussen Echolink en D-Star?

Ik ben op zoek naar een VHF of V/UHF toestel en mijn oog is onderanderen gevallen op de FT-2900. Deze wordt standaard voorzien van een DTMF mic waar je dus Echolink mee kan bedienen. Nu, ... is dit interessant of niet?
D-Star trx'en zijn een pak duurder dus ik veronderstel dat er wel degelijk een hoop verschil is, maar welk?
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Verschil Echolink / D-Star

#2 Bericht door xxxx »

hier moet je genoeg kunnen vinden.

http://www.dstarvlaanderen.be

Jelle

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: Verschil Echolink / D-Star

#3 Bericht door ON3RMB »

Danke schön!



Fabeltjes:
D-STAR is hetzelfde als IRLP of Echolink…
VOIP systemen zoals IRLP en Echolink kunnen maar één stemsignaal routen. Ze bieden geen ondersteuning voor de uitwisseling van gegevens bij welke snelheid dan ook. Routen naar een specifiek callsign is niet mogelijk bij IRLP of echolink, bij D-STAR wel. Bij IRLP en Echolink blijft het begin en einde van de verbinding analoog. Met alle gevolgen van dien: flutter en ruis blijft hoorbaar. Ironisch genoeg wordt deze analoge ruis en flutter samen met de stem digtaal gemaakt en mee verzonden met de voip-stream via internet. Zo is de ruis en flutter ook te horen aan de ‘overkant’. Bij D-Star verloopt elke stap, van het begin tot het einde digitaal: er is complete afwezigheid van ruis of flutter. Daarom is er ook geen squelch nodig bij D-Star.
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Verschil Echolink / D-Star

#4 Bericht door PE9PE »

ON3RMB schreef:Geen idee of deze vraag in het juiste subforum staat ...

Ik vond niet onmiddellijk een antwoord op mijn vraag in Google, dus stel ik 'm maar hier.

Wat is het verschil tussen Echolink en D-Star?

Ik ben op zoek naar een VHF of V/UHF toestel en mijn oog is onderanderen gevallen op de FT-2900. Deze wordt standaard voorzien van een DTMF mic waar je dus Echolink mee kan bedienen. Nu, ... is dit interessant of niet?
D-Star trx'en zijn een pak duurder dus ik veronderstel dat er wel degelijk een hoop verschil is, maar welk?
Hallo Kristof,

Het is heel eenvoudig.
Je kunt ze n.l niet met elkaar vergelijken.

Echolink is geen modulatiesoort, maar D-Star wel.

Echolink kan je gebruiken vanaf je PC of via je FM set op 2mtr, 70cm of 23cm met
het relaissation dat verbonden is met dat netwerk.
DTMF, op je portofoon en mobielset, geeft je dan de mogelijkheid jouw relaisstation te koppelen met elk ander Echolink station, wanneer je hun
inlogcode kent.

D-Star is automatisch gekoppeld via een wereldwijd systeem, op het moment dat je
een Repeater of HotSpot gebruikt.
Ook daar zijn extra koppelingen mogelijk.

Omdat D-Star een nieuwe techniek is en er maar 1 fabrikant is die ze (helaas) op dit moment maakt,
plus het aantal gebruikers nog beperkt is, zijn de aantallen gering en daardoor de prijzen hoger dan van analoge FM sets.

D Star sets kun je wel omschakelen naar Analoge FM, maar andersom gaat dat niet.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Verschil Echolink / D-Star

#5 Bericht door PA3JMS »

Zoals Rob hiervoor al opmerkte:
Echolink is geen modulatiesoort, maar D-Star wel.
en dat maakt het mogelijk om bij een directe verbinding in Dv (DigitalVoice) te werken. Er komt dan geen repaeter of internet aan te pas. Dit is een aspect wat nog al eens wordt vergeten. Veel mensen denken dat het werken in Dv alleen maar via een repaeter kan en dat deze altijd aan het internet gekoppeld moet zijn.
73 Jan

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: Verschil Echolink / D-Star

#6 Bericht door ON3RMB »

Oké heren, dank voor de verduidelijking.
Aangezien er dan blijkbaar nog maar weinig zendamateurs van dit medium gebruik maken (heeft misschien ook met de prijs te maken?), is het misschien toch beter (ook voor de geldbeugel) dit nog even links te laten liggen.
Ik las ergens dat er op de repeater van Tongeren binnenkort kan worden gebruik gemaakt van D-star, en dat deed me even twijfelen, vandaar mijn vraag.
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Verschil Echolink / D-Star

#7 Bericht door PA3JMS »

Hallo Kristof,

Ik zelf heb indertijd gekozen voor de IC92D. Omdat ik de DV optie als een extra zag. Heb geen spijt van deze keuze omdat deze mode groeiende is. Op veel plaatsen zijn er repeaters of hot-spots. Dus mogelijkheden genoeg.

Met deze porto kan ik ook DTMF tonen verzenden en dus kan ik hem ook gebruiken voor EchoLink.

Succes met je keuze!
73 Jan

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: Verschil Echolink / D-Star

#8 Bericht door ON3RMB »

Maar als ik het goed begrijp is het uiteindelijke resultaat toch hetzelfde, niet?
Of je nu gebruik maakt van Echolink of D-Star, je kan (indien je wilt) erg ver te horen zijn. Hetzij via internet (d-star) of van repeater naar repeater? :?
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Verschil Echolink / D-Star

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Kristof,

Echolink is ook via internet.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: Verschil Echolink / D-Star

#10 Bericht door ON3RMB »

Dus je zou dus een repeater in, laat ons zeggen, Italië kunnen openen indien die ook voorzien is van Echolink?
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Verschil Echolink / D-Star

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

ON3RMB schreef:Dus je zou dus een repeater in, laat ons zeggen, Italië kunnen openen indien die ook voorzien is van Echolink?
Inderdaad. Je kan zelfs via internet repeaters over de hele wereld bereiken terwijl je voor je pc zit. Dus een trx is in dit geval niet nodig.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: Verschil Echolink / D-Star

#12 Bericht door ON3RMB »

Een QSO van achter de pc vind ik precies weinig charme hebben. :) Neenee, er moet een TRX en een antenne aan te pas komen.
Maar ik weet voldoende ondertussen.
Iedereen bedankt voor de deskundige uitleg!
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Verschil Echolink / D-Star

#13 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

ON3RMB schreef:Een QSO van achter de pc vind ik precies weinig charme hebben. :) Neenee, er moet een TRX en een antenne aan te pas komen.
Zo denk ik er ook over.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Verschil Echolink / D-Star

#14 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
on5rz
Berichten: 188
Lid geworden op: 02 mar 2008, 22:55

Re: Verschil Echolink / D-Star

#15 Bericht door on5rz »

ON3RMB schreef:er moet een TRX en een antenne aan te pas komen.
Mijn HTC heeft een antenne én een TRX en is voorzien van de echolink-app.
Probeer zelf maar eens - dolle pret hi..
http://www.appbrain.com/app/org.echolink.android

Plaats reactie