...

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

...

#1 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: PI3NYM

#2 Bericht door PA2LAD »

PF3CH schreef:Mocht er inderdaad sprake zijn van nieuwe regelgeving, dan is dat mij ontgaan...
Mij eerlijk gezegd ook. Het kan zijn dat de beheerders dat stellen, maar dat zou betekenen dat heel veel rondes die nu via een repeater gehouden worden moeten kappen. Natuurlijk is een repeater in de eerste plaats bedoeld voor mobiele stations en die krijgen meestal ook voorrang als er al een QSO gaande is. Om een vast station de toegang te ontzeggen gaat me pet te boven. Het toestel staat er toch; dan ook gewoon gebruiken.

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: PI3NYM

#3 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: PI3NYM

#4 Bericht door PE1LGW »

Ik luister regelmatig op de repeater van Nijmegen.
En volg ook soms de rondes al daar.
Heb wel een manier gevonden om dit straffeloos te kunnen blijven doen.
Ga in de auto zitten die voor de deur staat. 8)

Repeaters zijn (bedoeld ) gemaakt om ( mobiele ) station wat meer bereik te geven.
Als we nu in de rij moet staan om op een repeaters een plekje te krijgen om daar gebuik van te kunnen maken, lijkt een dergelijke regel misschien zinvol.
Maar de meeste repeaters worden niet 24 uur per dag vol gebruikt. zo druk is het niet meer op de meeste repeaters.
20 jaar geleden was het wel eens dringen, die tijd is geweest
Maar een fare use policy is misschen meer van kracht.

En geef de mobiele stations de ruimte. (voorrang mischien niet het juiste woord, alleen als deze van rechts komt.)
En als locale station direct kunnen werken doe dit dan.
Maak gebruik van locale aanroep frequenties, al hoewel deze in veel regios al niet meer bekent zijn.

Laat een kiertje open tussen de doorgangen, en geef elkaar zo de ruimte.

Maar de soep wordt heter opgediend dan als deze gegeten wordt.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: PI3NYM

#5 Bericht door PA2LAD »

PB1SAM schreef:Dan heb je nog nooit op de repeater van Venlo geluisterd..
Daar zitten dagelijks Jan, en Willem, en..... (Calls onbekend, want die worden niet genoemd).
Hebben vaak uitzendingen van 5 minuten, waarbij je naar achtergrond-HF kan luisteren,
en mobiele stations toelaten... Nah!!
Het lukt me niet om dat station te ontvangen, maar ik geloof dat elke repeater wel zo'n vaste "fanclub" heeft. Het verschijnsel is niet nieuw. PI3AMR had er ruim 30 jaar geleden al last van. De repeater verplicht uit laten zetten lost het probleem ook niet op.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: PI3NYM

#6 Bericht door Steef »

De 2 en 70 van R.dam kunnen ze ook beter de "11" gaan noemen :shock:
Wie praat luistert niet

Plaats reactie