reken hulp gevraagd

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

reken hulp gevraagd

#1 Bericht door PE1LGW »

Er zijn al verschillende topics geschreven over repeater die er wel of niet zijn en wat de juiste manieren zijn om deze te kunnen werken.

Ben ik voorzichtig maar een begonnen on een tool te schrijven de repeaters in kaart te brengen.
En wil hier een er een Android apps of een WM apps voor schrijven.
Die aan geeft wat de dichts bijzijnde repeater is en dan ook de juiste gegevens info geeft ten opzichte van je eigen gps locatie.
oa locatie ctcss n juiste freqenties voor de 70 cm en 2 meter en afstand enz enz.

Nu ben ik al een heel eind maar loop tegenen het volgende aan.

Ben op zoek naar een reken formule die de juiste afstand kan meten tussen verschillende gps locaties.
Dus echte landmeetkunde dus.

1 graad verplaatsing is betreft de afstand afhankelijk waar je zit op aarde en is dus niet altijd gelijk.
Voor de berekening gebruik ik nu even een vaste getal voor.
Ik weet dat dit niet klopt vandaar de afwijking.
Reden dat ik met de software wel verder kan. (maar de het moet in het eind software wel kloppen)

Nu zijn er site waar ik de uitkomst kan vinden.
Maar zoek de juiste formule zo dat ik deze bv als een excel formule kan toepassen.

Er wordt ook gedacht aan een stukje hardware met een PIC processor.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: reken hulp gevraagd

#2 Bericht door coolepascal »

Rens, ik ben er een beetje uit maak ik kan het zo zo opzoeken
dwz als je lat/lon van jezelf en de repeaters hebt.
Maar eigenlijk is het niet nodig (en ook lastig daar je choniometrische functies nodig hebt die je op een microcontroller welicht niet ter beschikking hebt)
Je unt gewoon lat/lon van elke repeater algebraish van je eigen positie aftrekken.
Het resultaat zal een afstand zijn (die gezien de geringe grote ervan ook nog aardig zal kloppen) en daarmee kun je de meest dichtbijzijnde repeaters bepalen.
De werkelijke afstand is immers niet echt relevant.
Ik heb het zelfde princype ooit toegepast in een navigatie systeem (voor de luchtvaart meen ik) om de 100 meest dichtbij gelegen navigatiebakens te bepalen. eigenlijk hetzelfde wat jij wilt.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: reken hulp gevraagd

#3 Bericht door PA2EFR »

Ik heb wel een Excelsheet met daarin een VB routine die de afstand en heading tussen twee locators uitrekent.
;)

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: reken hulp gevraagd

#4 Bericht door PE1LGW »

coolepascal schreef:Rens, ik ben er een beetje uit maak ik kan het zo zo opzoeken
dwz als je lat/lon van jezelf en de repeaters hebt.
Maar eigenlijk is het niet nodig (en ook lastig daar je choniometrische functies nodig hebt die je op een microcontroller welicht niet ter beschikking hebt)
Je unt gewoon lat/lon van elke repeater algebraish van je eigen positie aftrekken.
Het resultaat zal een afstand zijn (die gezien de geringe grote ervan ook nog aardig zal kloppen) en daarmee kun je de meest dichtbijzijnde repeaters bepalen.
De werkelijke afstand is immers niet echt relevant.
Ik heb het zelfde princype ooit toegepast in een navigatie systeem (voor de luchtvaart meen ik) om de 100 meest dichtbij gelegen navigatiebakens te bepalen. eigenlijk hetzelfde wat jij wilt.
`

Pascal
je heb gelijk dat het niet op een paar meter niet behoefd te kloppen, er zijn nu eenmaal altijd een aantal mugge z... of mieren n... zijn die het nagaan en dan roepen het klopt niet, ben dit al eens eerder tegen gekomen.
En als je iets wil doen moet je het wel goed doen anders moet je er niet aan beginnen.

Ik maak nu gebruik van een afstand berekend van het midden van nederland, de afwijking is ook niet groot.
Omdat natuurlijk het systeem ook bruikbaar is voor de afstand bepalen van bv naar een amateur die ergens anders zit (dx ) wil je de juiste afstand wel hebben.
Betreft gebruik van repeaters in nederland is de afwijking verwaarloosbaar.
Er zijn wel systemen (internet sites) die dit goed doen maar ik wil het draagbaar maken.

PE1LGW
Laatst gewijzigd door PE1LGW op 18 sep 2010, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: reken hulp gevraagd

#5 Bericht door PE1LGW »

PA2EFR schreef:Ik heb wel een Excelsheet met daarin een VB routine die de afstand en heading tussen twee locators uitrekent.
;)
Wil je dit ook delen, het :wink: doet misschien vermoeden dat. :wink:
Alvast dank hier voor.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: reken hulp gevraagd

#6 Bericht door coolepascal »

Is gewoon een standaard formule he vaak genoeg moeten toepassen.
ik weet ehm aleen niet meer uit mijn hoofd.
Wat je uitrekend is gewoon het verschil tussen de coordinaten waarbij je lat vermenigvuldigd word met de sin(lon) hoe hoger of lager op de bol hoe korter de afstand vandaar.
Eigenlijk dus een variant op de stelling van pythagoras
probeer het eens met dist = (lon2 - lon1) * cos((lat1 + lat2)/2) ^2

Ik begreep dat het je er enkel om ging de dichtst bijzijnde repeaters te vinden.
Waneer je op hele kilometers afrond zal het nog steeds goed genoeg zijn, maar je hebt gelijk, altijd betweters ertusem
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: reken hulp gevraagd

#7 Bericht door SM0FLY »

PE1LGW schreef: ....
Ben op zoek naar een reken formule die de juiste afstand kan meten tussen verschillende gps locaties.
Dus echte landmeetkunde dus.

....
PE1LGW

Kon nog 'net' de Haversine herinneren ;-)


Hier staat wat je nodig hebt.

http://www.movable-type.co.uk/scripts/latlong.html

73/Bram

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: reken hulp gevraagd

#8 Bericht door PA2EFR »

PE1LGW schreef:
PA2EFR schreef:Ik heb wel een Excelsheet met daarin een VB routine die de afstand en heading tussen twee locators uitrekent.
;)
Wil je dit ook delen, het :wink: doet misschien vermoeden dat. :wink:
Alvast dank hier voor.

PE1LGW
Tuurlijk.

Hij staat hier:

http://www.ebenau.net/files/QTH.xls

Er is een functie via Visual Basic ingebracht.
Deze kun je bekijken en editten via Macro - Visual Basic editor.

In het spreadsheet zieke je hoe je hem moet gebruiken

Ik heb er een regeltje onder gezet om te laten zien dat je echt HOOFDLETTERS moet gebruiken, anders doet hij het niet goed.

Afbeelding

Omdat de formule in alleen dit spreadsheet zit zou je hem in je autostartbestand moeten opnemen voor gebruik in andere spreadsheets. of je maakt steeds een kopie van dit Excelbestand.

Als je bijvoorbeeld een logbestand hebt met alle lokators kun je met distance() snel alle afstanden tot je (contestlokatie) uitrekenen.

73 Eric

Ik heb hem overigens ergens van het net geplukt, dus het is niet mijn creatie. :wink:

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: reken hulp gevraagd

#9 Bericht door PE1LGW »

Dank Heren

Kom al weer een stukje verder, met deze info.
Ben er nog niet helemaal uit, moet de info nog even laten bezinken.
ben er wel achter dat het wel rekenwerk voor gevorderde is, niet voor watjes :?
Nu was ik aardig goed in math op school, moet alleen wel diep graven hoe het ook al weer ging.

De berkenig tot nu toe binnen nederland ( binnen de 400 km ) had een foutmarge van nog geen 2km met afronding, zonder een echte math berekening, kon slechter, acceptabel leek mij.

Moet ook nog kijken hoe het gaat met gr,min,sec of gr,dec met de berekeningen.

wordt vervolgd

PE1LGW

Ps Eric

Beter goed gejat dan slecht nagemaakt :wink:
We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: reken hulp gevraagd

#10 Bericht door coolepascal »

Grootcircel berekeningen hoef je idd niet opnieuw uit te vinden die bestaan al sinds het het moment dat wij Nederlanders de werelzeeen onveilig maakten.
Let wel op als je ook nog de richting wil bepalen... berekening vanuit vertrekpunt en punt van aankomst is niet gewoon 180' verschil !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: reken hulp gevraagd

#11 Bericht door PE1LGW »

coolepascal schreef:Grootcircel berekeningen hoef je idd niet opnieuw uit te vinden die bestaan al sinds het het moment dat wij Nederlanders de werelzeeen onveilig maakten.
Let wel op als je ook nog de richting wil bepalen... berekening vanuit vertrekpunt en punt van aankomst is niet gewoon 180' verschil !

Ik zij al rekenwerk voor gevorderde is, niet voor wa......jes

ga nu eerst wat reken testen uitvoeren, kijken of het klopt, wat ik doe.
kan de reken hulpjes op het internet goed gebruiken.
En aan de software werken hoe we, struikel blokken kunnen omzeilen.

(product zal voor kerst niet in de winkel liggen) 8)
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: reken hulp gevraagd

#12 Bericht door Ton_O_E »

Ik gebruik zelf deze (is in php):
http://www.tonteupen.nl/nieuw/projects. ... 20Distance
Deze maakt van een locator coördinaten, en berekend vervolgens de afstand.
Met een beetje inzicht, verbouw je de formule, naar de gewenste taal.
Je kunt er natuurlijk ook direct coördinaten invoeren (dit is veel preciezer als een locator)
Voorheen PA3TON

Plaats reactie