12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Manitou
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:09
Locatie: planet earth

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#16 Bericht door Manitou »

Steef schreef:Wanneer voegen ze België nu eindelijk bij bij Duitsland?

Dan kunnen en eindelijk op snelheid door dat vlekje op de kaart tuffen. :twisted:
België (incl.Vlaanderen) leunt het dichtst aan bij Frankrijk qua levenswijze en mentaliteit.
Op het vlak van onze hobby is dat dan weer geen goed idee.
Belgen zijn de dappersten onder de Galliërs :lol:
Laatst gewijzigd door Manitou op 19 jan 2010, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.

pe1hzg
Berichten: 921
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#17 Bericht door pe1hzg »

on7wp schreef:Veel radiomateurs (lees idioten) weten niet dat ze hun set op FM NARROW moeten zetten (laat staan hoe). Bij zeer veel recente toestellen wordt dan een aparte FM IF strip geactiveerd met filters die perfect zijn voor 12,5 kHz.
Bij een aantal transceivers kun je in het schema zien dat er een apart filter geschakeld kan worden, maar blijkt dit iets te zijn wat "optioneel" is en bij een aantal transceivers is slechts een (25 kHz) filter aanwezig. Met "narrow" schakel je dan alleen de zwaai van de zender: dat helpt natuurlijk, maar voorkomt geen storing in de ontvanger. Dat is dan een fout van de ontvanger, niet van de repeater of zo iets.

Het Nederlandse repeaterbandplan herkent deze problemen en stelt daarom aparte eisen aan het gebruik van de 12.5kHz kanalen. Daarmee is het probleem van storing in Nederland, in principe niet aan de orde, en lijkt me dit vooral een "Belgisch" probleem, alas. Zie voetnoot 2 van de regelgeving ("X-kanalen").

Geert Jan

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#18 Bericht door on7wp »

...nochtans ken ik verschillende Nederlandse repeaters die serieus boven de 3 kHz zwaaien met alle gevolgen vandien.

In veel radio's wordt wel degelijk een aparte smallere IF filter geschakeld hoor... Icom doet dit al jaren consequent.

En wat die grapjassen met hun off-topic commentaren betreft: gedraag je volwassen, als je niets bij te dragen hebt tot het core onderwerp hou dan je mond.

In Duitsland is het probleem nog groter, daar kennen ze vrijwel alleen maar 25 kHz rasters, aangezien hun repeaters allemaal stokoud zijn... Alleen de recentere exemplaren zitten op 12,5 maar dat is een minderheid...

Pedro

Theo

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#19 Bericht door Theo »

on7wp schreef:.En wat die grapjassen met hun off-topic commentaren betreft: gedraag je volwassen, als je niets bij te dragen hebt tot het core onderwerp hou dan je mond.
Pedro
Jammer van deze opstelling, zijn we in een keer uit gepraat :?

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#20 Bericht door PE7EB »

Duitsland heeft door die ouderdom IMHO nog een probleem, "krokodillen" repeaters; grote bek, kleine oren :)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#21 Bericht door PA3 »

on7wp schreef:Veel radiomateurs (lees idioten) weten niet dat ze hun set op FM NARROW moeten zetten (laat staan hoe).
Pedro ON7WP

running and maintaining over 20% of all Belgian repeaters...
Dat waren we toch al na de bovenstaande opmerking. Soms vraag ik me echt af in wat voor kringen ik terecht ben gekomen. :(

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#22 Bericht door Steef »

Grappig dat je denkt dat ik een grapje maakte.

Ik ben namelijk bloed serieus!

Weg vagen die vlek!

4 regeringen in dat dorp!!

Onbegrijpelijk!

Echt, opdoeken dat dorp.

En niks geen Frankrijk als buren.

Gewoon Duitsland.

Lekker 200+ knallen.





voor die gene die de moeite nemen dit te lezen, het is natuurlijk satire
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#23 Bericht door pa3met »

PF3CH schreef:
Is dat nou echt de 'schuld' van PI2FLD??? Zou de ontvangeringang van de door jou gebruikte radio soms "te breed" zijn?
Beide kan natuurlijk ook nog het geval zijn :lol:
nou ja die repeater hoor en werk je met een portofoon in de auto makkelijk, zonder bitenantenne. En dan een fors gebied...
Daarnaast wordt er behoorlijk veel gekletst daar.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#24 Bericht door pa5cal »

Affijn, dan maar op een serieuzere noot: het is niet wenselijk dat mensen zich hier uitlaten over anderen (dus ook hun land) anders dan met een tongue in cheek. Uitspraken als wegvagen dat dorp worden niet getolereerd. Als we een discussie willen opstarten met z'n allen over het beleid van een land, dan met name op het gebied van onze _hobby_ dan creeer je daar maar een topic over. Tip aan de topic starter, minder provocerend het topic aanhalen helpt.

-P

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebbe

#25 Bericht door PA0LMD »

on7wp schreef:...nochtans ken ik verschillende Nederlandse repeaters die serieus boven de 3 kHz zwaaien met alle gevolgen vandien.

In veel radio's wordt wel degelijk een aparte smallere IF filter geschakeld hoor... Icom doet dit al jaren consequent.

En wat die grapjassen met hun off-topic commentaren betreft: gedraag je volwassen, als je niets bij te dragen hebt tot het core onderwerp hou dan je mond.

In Duitsland is het probleem nog groter, daar kennen ze vrijwel alleen maar 25 kHz rasters, aangezien hun repeaters allemaal stokoud zijn... Alleen de recentere exemplaren zitten op 12,5 maar dat is een minderheid...

Pedro
Pedro,

Kun je een voorbeeld noemen van een icom set waarin 2 verschillende IF kristalfilters worden toegepast afhankelijk van 12,5 en 25 kHz raster ?
Ik neem aan dat we het over eens zijn dat de gewenste selectiviteit alleen en uitsluitend door een IF filter bereikt kan worden ?
73
Leo PA0LMD ( ook beheerder van enkele repeaters )
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebbe

#26 Bericht door coolepascal »

Ach Pedro, als je weer eens in Walonie rondtuft kun je dan die lui eens duidelijk maken dat je met 10 watt ook over ON0LG kunt komen en dat je daar echt geen 100W voor nodig hebt.

Je doet alsof je leven van die repeaters afhangt, het is maar speelgoed hoor !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebbe

#27 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebbe

#28 Bericht door pa1bjs »

Ook altijd leuk : PI4rtd (rotterdam op 145,615mhz) en de repeater van brakel ON1GB .
Hoevaak ik die door elkaar hoor toeteren en elkaar per ongeluk openpiepen :D .
Ook zijn de CTCSS tonen niet heilig, als je set beetje klote is komt er 88,5 en 79,9 tegelijk uit :(

Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebbe

#29 Bericht door on7wp »

De Icom IC-2000 en 2100 zijn sets die aparte IF strippen hebben. In veel Professionele Kenwood radios kan je ook de IF selecteren, en dat is meer dan alleen maar de deviatie.

De nieuwe D-star reeks heeft ook 12,5 en 6,25 kHz IF aan boord (althans de duurdere)

Please stick to the topic, de rest hebben we niets aan

"scherpslijper" Pedro

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebbe

#30 Bericht door PA0LMD »

Ik weet niet of de opmerking van pedro voor mij bedoelt is, mocht dat zo zijn dan adviseer ik hem om even te wachten...

De IC-2000 heeft slechts één middenfrequent strip en die is geen 12,5 kHz breed.
De sets die dat wel hebben zijn voorzien van een 2e keramisch filter in de 2e middenfrequent ( meestal rond 450 kHz ) en dat geeft echt onvoldoende selectiviteit aangezien deze filters een veraf demping hebben van circa 40 dB.
Signalen boven S7 komen dus al door deze filters heen.
De enige afdoende oplossing is om meerdere kristalfilters in de 1e middenfrequent toe te passen, dat zal echter om prijstechnische redenen wel niet gebeuren.
Kortom : er zijn in de gebruikelijke categorie geen amateur sets te koop welke echt geschikt zijn voor het 12,5 kHz raster.
Meten is (z)weten

Plaats reactie