12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#1 Bericht door on7wp »

oftwel hoe voorkom je "burenruzies" op de repeaterkanalen (en elders in de band..) :twisted:

Ik ben dit weekend naar Bitburg geweest, en heb verleden week in Limburg rondgereden.

Ganse stukken van het traject werd het gebruik van ON0BT 145,675, hoewel perfect binnen bereik, volledig onmogelijk gemaakt door de twee buurkanalen die hun laars lappen aan internationale afspraken en regels.

Ik herhaal bij deze dat de gehanteerde bandbreedte in Belgie op tweemeter 12,5 kHz is.

De bandbreedte van een FM zender wordt door twee factoren bepaald:

1. de amplitude van het modulerende signaal (= deviatie)
2. de hoogste audiofrequentie van het modulerende signaal

teneinde binnen de 12,5 kHz bandbreedte te blijven dienen twee maatregelen genomen te worden IN ELKE REPEATER.

1. een zwaaibegrenzer die de zwaai beperkt tot 3 kHz NO MATTER WHAT de ingang van de repeater te verwerken krijgt

(regelmethode: biedt een signaal aan op de input dat zwaar overgemoduleerd is, en regel vervolgens de zwaaipotentiometer in de zender op 3 kHz. Dit is NIET de regeling in de repeatercontroller maar wel de potmeter na de clipper van de FM zender.
Reduceer vervolgens het testsignaal tot een zwaai van 2 kHz en regel dan de doorgangsversterking van de repeatercontroller of de LF-uitgang van de repeaterontvanger zodanig dat de uitgangszwaai ook 2 kHz is. Dit is de enige goede methode, beginnen met een overstuurd signaal en dan de doorgangsversterking op één zetten.)

2. de frequentie moet met behulp van een 7 polig low pass filter (of beter begrensd worden op 3000 Hz, of beter nog 2800 kHz). Dit om te voorkomen dat ruiserige signalen of toongeneratoren of computerstemmetjes of digitale spraakopnames gebruikt als call of CW identifiers die dikwijls gemakkelijkheidshalve blokgolven zijn met onbegrensde bandbreedte de nabuurkanalen storen door hun breedbandigheid. (ik heb een eenvoudig voorbeeldschema dat ik zal inscannen en ter beschikking stellen)

Verder nog wat handige tips: beperk de zwaai van de roger beeps en de callgever tot 1 kHz, het is minder storend en beperkt onnodig rumoer op het nabuurkanaal. Gebruik voor de roger beep en de callgever bij voorkeur echte sinusgeneratoren. De CW van Baraque Fraiture klinkt zicht uitgedrukt allerbelabberst...

En tenslotte deze opmerking: Het is niet toegelaten om muziek uit te zenden in Belgie door radioamateurs. Het "vredeslied" heeft geen enkele zin en hoort niet thuis op het relais van Baraque Fraiture. Het is irritant voor gebruikers en, voor nabuurkanalen.

Alleen door wederzijds respect en het volgen van internationale normen hunnen we de drukke band vredelievend gebruiken. Wij leven niet in een land waar de eerstvolgende nabuurrepeater 250 km verder staat dus daar moet wel degelijk rekening mee gehouden worden.



Pedro Wyns ON7WP

Gebruikersavatar
on5rz
Berichten: 188
Lid geworden op: 02 mar 2008, 22:55

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#2 Bericht door on5rz »

Et pour les Wallons la même chose ..

http://alturl.com/rdko

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#3 Bericht door PA2LAD »

Profesionele afstelling: maximale zwaai 2,5 kHz en gemiddelde (nominale modulatie) 1,5 kHz voor het 12,5 kHz raster. Ben het met de topic opener helemaal eens. Er zijn inderdaad teveel repeaters in de lucht en ook gebruikers daarvan die dit aan hun laars lappen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#4 Bericht door PA0ETE »

PA2LAD schreef:Profesionele afstelling: maximale zwaai 2,5 kHz en gemiddelde (nominale modulatie) 1,5 kHz voor het 12,5 kHz raster. Ben het met de topic opener helemaal eens. Er zijn inderdaad teveel repeaters in de lucht en ook gebruikers daarvan die dit aan hun laars lappen.
3 kHz is teveel voor het 12,5 kHz-raster, klopt. Vuistregel: bandbreedte is tweemaal max. zwaai + tweemaal hoogste audiofrequentie. Omdat een audiofilter niet superscherp en diep naar beneden gaat red je het anders niet binnen 12,5 kHz.

De repeaters van Amersfoort (PI3AMF was als ik het goed heb de eerste binnen het 12,5 kHz-raster met bovendien een satellietfrequentie net erboven) doen het wat dit betreft heel goed. Daar is overigens regelmatig kritiek op als mensen weer eens niet binnen het onvangstfilter blijken te passen :-)

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#5 Bericht door PA2LAD »

Als gebruiker van de repeater kan je tijdelijk het probleem van te veel zwaai produceren aan de ingang van het relais oplossen door de microfoon verder van je mond te houden. Je blijft echter het probleem houden dat je CTCSS te sterk binnenkomt, dus het reduceren van de maximale zwaai is de enige manier om altijd binnen de bandbreedte van het filters van het relais te blijven. Op moderne sets is het een kwestie van de programmering aanpassen. De hoogste toon die bij een 12,5 kHz raster nog onverzwakt uitgezonden mag worden is 2550 Hz. Hierboven moet het LFspectrum verzwakt worden.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebbe

#6 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
ton.blokker
Berichten: 159
Lid geworden op: 29 nov 2005, 16:17
Roepletters: Pa0klt
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#7 Bericht door ton.blokker »

De koopdozen hebben niet alleen te veel zwaai, maar ook de ontvangers zijn meestal erg breed.
Zelfs met het "juiste" filter spettert het vaak erg door bij signalen op een nabuur frequentie.
Net even een proef gedaan met een schone draaggolf op een set met 12.5 KHz raster.
Deze draaggolf is in mijn geval te horen van - 10 tot + 8.2 KHz dus een nabuurkanaal spettert altijd door.

Uitgetest op de YAESU FT-7100M

Ik heb jaren een omgebouwde KF428 in de auto gehad, die heeft dit probleem NOOIT vertoont.
Ton PA0 KLT
Lid van de VERON
en de BENELUX QRP CLUB
http://www.pa0klt.nl/

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#8 Bericht door PA2LAD »

ton.blokker schreef:Deze draaggolf is in mijn geval te horen van - 10 tot + 8.2 KHz dus een nabuurkanaal spettert altijd door.
Dit lijkt wel erg veel op de spec's van een filter voor het 25 kHz raster. Wordt er wel een smaller filter ingeschakeld? Ik ken die Yaesu-set niet, maar zender en ontvanger zijn meestal bij nieuwere modellen afzonderlijk te programmeren. De sets zijn dan meestal uitgerust met filters die ingeschakeld worden naar gelang de programmering. Bij oudere sets heb je meestal maar 1 filter in de middenfrequent en zal je het filter moeten vervangen.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#9 Bericht door Steef »

Gewoon de yaesu op narrow zetten?
Wie praat luistert niet

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#10 Bericht door PA2LAD »

Steef schreef:Gewoon de yaesu op narrow zetten?
Goede kans dat je dan je doel bereikt. Als de deviatie dan goed ingeregeld is, kan je op maximaal 2,5 kHz zwaai uitkomen.
Ik heb even nagekeken wat van de FT7100 bekend is:
De maximale deviatie wordt opgegeven als +/- 5 kHz en voor de rx staat maar 1 IFfilter gespecificeerd met een bandbreedte die meer overeenkomt met een 20/25 kHz dan met een 12,5 kHz raster. De proef die dus gedaan is, komt daarmee aardig overeen.

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#11 Bericht door on7wp »

wat een drukte hier...ik heb blijkbaar weer wat gelanceerd....

even voor de puristen de formule juist zetten..

De FM bandbreedte is tweemaal de som van de zwaai en de hoogste modulatiefrequentie.

dus tweemaal drie plus drie is twaalf, netjes dus, op voorwaarde dat je LF filter steil genoeg is.

Met een passief 7 polig filter haal je dat gemakkelijk. Ik zal het schema hier posten als extra hulp, 7 passieve componenten, dat kan nu toch niet zo moeilijk zijn om aan een repeater toe te voegen niet ?

Veel radiomateurs (lees idioten) weten niet dat ze hun set op FM NARROW moeten zetten (laat staan hoe). Bij zeer veel recente toestellen wordt dan een aparte FM IF strip geactiveerd met filters die perfect zijn voor 12,5 kHz.
In de setup engeneering menu kan je dan nog eens per mode (FM normaal - FM narrow) de deviatie instellen van 0 tot 255.

Bij de FT817 FT857 FT897 helpt het al heel wat als je in het gewone FM mod menu de setting op 20 zet in plaats van de standaard 50. Als iedereen dit zou doen waren al 90% van alle problemen opgelost.

rest dan nog het ontbreken van begrenzers in de meeste repeaters, als deze begrenzers goed werken en overstuurde signalen wat mij betreft totaal verkrachten gaan de getroffen individuen vanzelf wat aan hun modulatie doen gelet op de bakken kritiek die ze over zich heen krijgen. Het relais van Brussel ON0BT is zo een mooi voorbeeld. De gebruikte TK780 RX van kenwood begint boven de 3 kHz zwaai dermate te vervormen dat je vanzelf er wat gaat aan doen...

Pedro ON7WP

running and maintaining over 20% of all Belgian repeaters...

Theo

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#12 Bericht door Theo »

on7wp schreef:running and maintaining over 20% of all Belgian repeaters...
Nu is Belgie ook niet zo groot............... :D

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#13 Bericht door pa5cal »

ahum, ik mag er om lachen, mijn schoonfamilie is half bels, maar theo, de kans is dat men daar ook niet om kan lachen ey zulle!

Eender hoe moet ik bekennen dat ik voor mijn eigen comfort de set op "wide" (zullen we het tegenovergestelde van narrow dan maar even noemen) staan in de auto. Ik klap nauwlijk buiten AMF echter. Het kan zomaar zijn dat dit nog niet helemaal juist is echter aan de ingang en daarmee kun je ook mensen in de weg zitten.

Ik ben het helemaal met de ts eens dat er te veel repeaters elkaar in de weg zitten. op 430.2875 zit nog zo'n voorbeeld. PI2FLD. Erg mooi ding op forse hoogte, maar 430.275 in arnhem kan ik als ik bij amerongen op de pont sta te wachten niet meer fatsoenlijk horen omdat FLD er doorheen spetterd. Let wel, een forse prestatie gezien arnhem om de hoek ligt (iets verderop aan het water) en ik feitelijk al binnen LOS van de repeater zit en ik voor FLD toch nog wel achter een fors stuk aarde zit! Chapeau voor de repeater locatie en zijn prestaties overigens maar niet voor de gebruikte bandbreedte.

Overigens probeer ik hier niet 1 repeater af te plassen, maar geef ik slechts een voorbeeld. Ik zou bijv. ook 145.6625 (PI3ZDM) kunnen aanhalen die tegenwoordig dusdanig hard is dat ik terwijl ik vrij dicht bij Emmerich Elten woon dat ding niet meer werken kan... enz enz.

Enfin, dat is een topic op zich waard; het repeater beleid in de regio want er zijn te veel te harde repeaters die elkaar in de weg zitten :)

-P

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebben...

#14 Bericht door Steef »

Wanneer voegen ze België nu eindelijk bij bij Duitsland?

Dan kunnen en eindelijk op snelheid door dat vlekje op de kaart tuffen. :twisted:
Wie praat luistert niet

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: 12,5 kHz voor zij die het nog steeds niet begrepen hebbe

#15 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Plaats reactie