...

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

...

#1 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Re: bereik van repeaters

#2 Bericht door PD7F »

Het ISS haalt 300km+ (haar hoogte) makkelijk met 1 watt, zij het op een andere frequentie.
Er zijn formules voor (zie de lesstof) om het bereik onder optimale omstandigheden te schatten/berekenen. Hoogte en vermogen zijn de belangrijkste variabelen als ik het goed onthouden heb bij Line-of-sight verbindingen. Dus als er een betongevlochten flat tussen jou en de repeater staat kan het kloppen dat je 'm niet hoort. Heet dat zichtlijn in het Nederlands?
/edit:// kan natuurlijk ook zijn dat ie uitstaat of er niemand op roept of dat het rendement van je antenne installatie te laag is maar dat laatste lijkt me sterk met 20km.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

Re: bereik van repeaters

#3 Bericht door PA3JT »

Mijn ervaring met repeaters is, is dat er niets over valt te zeggen.
Ik woon vlak bij Dordrecht, maar de repeater van de DEC kan ik mobiel of portofonisch maar nauwlijks werken.
De Rotterdamse repeaters (PI2RTD en PI3RTD) van 1W kan ik echter met de portofoon VANUIT DE AUTO en ZONDER buitenantenne (dus vanuit een kooi van Faraday) werken tot ongeveer Leiderdorp. Met de set en een buitenantenne haal ik het tot de afslag Amstelveen, binnen Amstelveen slechts met condities.

De andere kant op kan ik de Amsterdamse repeaters maar matig werken. Net tot aan Roelofsarendveen. De haagse repeater PI2HGL weer véél beter.

Dus het scheelt te veel per repeater om er ook maar iets wat lijkt op zinnigs over te kunnen zeggen.
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: bereik van repeaters

#4 Bericht door elsinga »

Ligt erg aan de antenneopstelling, hoogte, vermogen, rest van de omgeving. De Heerenveen repeater doet met een kale porto in de auto ruim 20km bijvoorbeeld, maar die zit ook op 60m hoogte en eromheen staat helemaal niks. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: bereik van repeaters

#5 Bericht door Michel-nl »

Ik heb thuis een repeater in gebruik staan op me bedrijf en daarvan staat de antenne op bijna 15m hoogte. Daar hebben we een bereik van rond de 15km met een porto, mobilofoon is rond de 40km maximaal getest.
Hier staat hij dan ook in een klein dorp met allemaal weilanden om me heen, dus dat scheelt enorm. In de bebouwde kom zal dat een stuk minder zijn uiteraard.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: bereik van repeaters

#6 Bericht door PA2LAD »

We moeten niet vergeten dat er amateurrepeaters zijn voor stadsgebruik en repeaters voor een regionaal gebruik. Je kan dus niet zomaar een repeater met een ander vergelijken als beter/slechter.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: bereik van repeaters

#7 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1486
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: bereik van repeaters

#8 Bericht door pa3met »

mijn ervaring met repeaters is idd wat anderen ook al roepen. De ene doet het zo ongeveer onder de mast nog niet, de andere werkt door het halve land. Helaas zijn dat de repeaters waar de gemiddelde "zendamateur" op zit waar je je wel voor mag schamen. Althans, als ze echt hun papieren hebben gehaald. Ook dat is de vraag.

Op 23cm heb ik eigenlijk nog nooit een repeater gehoord, ook niet als ik de hele dag daar naar luister in de desbetreffende steden.

Maar eens uitzoeken of de antenne idd wat minder geschikt is (zou zo maar eens kunnen)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

D41
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 sep 2006, 14:45

Re: bereik van repeaters

#9 Bericht door D41 »

.
Laatst gewijzigd door D41 op 08 aug 2010, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.

pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: bereik van repeaters

#10 Bericht door pe1hzg »

PF3CH schreef:Ja, inderdaad heb ik een vraag over het bereik van repeaters.
Op de repeatersite http://www.radiorepeater.info kan er veel info gevonden worden over diverse repeaters. Wat ik niet kan vinden is hoe groot het gebied is waarbinnen de betreffende repeater gewoonlijk gebruikt kan worden, het bereik dus.
Behalve de discussie is hier formeel wel wat over te zeggen. Er bestaat een document (uit 1996) wat het beleid voor "onbemande stations" regelt. En daarin staat:

Voor 2m relaisstations:
  • Onder het dekkingsgebied van een relaisstation wordlt verstaan het gebied waarbinnen een mobiel station met een redelijke S/N verhouding de radiocommunicatie kan worden afgewikkeld. Het mobiel station is gedefinieerd met een 1/4 lambda antenne op het dak en een uitgangsvermogen van 10 watt.
  • Het dekkingsgebied moet beperkt blijven tot ca 35km rondom het vast opgestelde station.
  • Relaisstations op dezelfde frequentie zullen op min 120 km afstand van elkaar staan
  • Relaisstations op 12.5 kHz afstand moeten op teminste 60km afstand van elkaar staan
Voor 70cm is het veel ingewikkelder: er wordt onderscheid gemaakt tussen "nationale", "locale" en "stadsrepeaters".
  • Nationaal: 20W, 3dB gain, 50 km range
  • Locaal: 3W, 0dB gain, 10km range
  • Stadsrepeater: 1W, 0dB gain, 5km
Het verhaal is veel ingewikkelder, ik ga dit niet overtypen.

Voor 23cm is er geen dekkingsplan omdat de activiteit lager is.

Paar opmerkingen: Dit document is uit 1996, ik weet dat er een nieuwere versie is (maar die is, zoals zoveel bruikbare info, inmiddels niet meer te vinden nadat het AT-EZ het nodig vond om een website te maken die qua bruikbaarheid een nieuw laagterecord heeft..), dus details kunnen veranderd zijn.
Bovenstaande is niet de officiele tekst.

Dan de praktijk. Het is hondsmoeilijk om een repeatersite te krijgen tegenwoordig: vroeger was er iets te regelen, tegenwoordig weten gebouwenbeheerders dat ze tienduizenden euro's per jaar krijgen voor een GSM-site op het dak, en daar kun je niet tegenop met een bedankje en een fles. Ten tweede, het bereik is van heel veel factoren afhankelijk. Zo is PI3EHV in de wijde omgeving van Eindhoven goed te werken, maar in de binnenstad een drama; PI2EHV gaat in de stad Eindhoven prima (100mW is meestal genoeg..) maar verder weg moet je wat meer moeite doen; gebaseerd op ervaringen van dagelijkse gebruikers weet ik dat ze beiden aan de "specs" voldoen.

Verder komt het (met excuus aan de TS) regelmatig voor dat de meeste klachten over bereik komen van mensen wiens' eigen spullen niet goed zijn: klagen over het bereik vanuit een kelder met een rechtgebogen paperclip maakt niet zoveel indruk meer (sorry, maar dit is echt gebeurd). Als je spullen in orde zijn dan zijn de klachten meestal minder..
Het blijkt dat ik op een afstand woon van 20 km van PI6SHB; een phone-repeater op 23 cm. Dan zou ik die normaal gesproken moeten kunnen horen met een simpele rondstraler (die geschikt is voor 1298MHz natuurlijk) als buitenantenne. Maar helaas, geen enkel signaal :(
En dit is voor mij de aanleiding om deze vraag te stellen, wat het bereik is van een repeater onder normale omstandigheden.
PI6SHB is met zo'n "diamond-stick" vanuit Eindhoven meestal te werken, het signaal is niet hard en het lukt niet altijd.Ik weet niet of Albert nog veel tijd heeft om naar z'n spullen te kijken de laatste jaren..

Geert Jan

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: bereik van repeaters

#11 Bericht door PA2LAD »

pe1hzg schreef:[Zo is PI3EHV in de wijde omgeving van Eindhoven goed te werken, maar in de binnenstad een drama; PI2EHV gaat in de stad Eindhoven prima (100mW is meestal genoeg..) maar verder weg moet je wat meer moeite doen; gebaseerd op ervaringen van dagelijkse gebruikers weet ik dat ze beiden aan de "specs" voldoen.
Geert Jan
Ben niet bekend met de situatie van PI3EHV, maar als ik dit zo lees denk ik dat de antenne op een hoog gebouw staat in of dichtbij de stad. De antenne is meestal een vertikale dipool en kan niet over de rand van het dak naast het gebouw naar beneden "kijken". Recht onder het gebouw en een bepaalde cirkel daarom heen zit je buiten de stralingsbundel van de antenne en zal de ontvangst slecht zijn. Vergelijk de situatie maar met de mensen die bij de Gerbrandytoren in IJsselstein woonden. Verder weg van de toren had iedereen een prima beeld op de TV, maar in de woonwijk erom heen zat iedereen met een hoop storing. De beheerder zou dit op kunnen lossen door het relais ook op een kleine richtantenne te zetten die recht op het hart van de stad gericht staat en de vertikale antenne voor de omtrek te gebruiken.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: bereik van repeaters

#12 Bericht door PA5COR »

http://www.muntronde.nl/rzghvn/in.htm

We hebben het gemeten bereik erbij geplaatst vanaf de repeater waarmee je met de auto met een 0 dB antenne erop de Heerenveense repeaters kunt werken.

Vanaf thuis en een beetje antenne is het bereik veel groter.
Bijlagen
bereik.gif
bereik.gif (53.31 KiB) 7370 keer bekeken
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: bereik van repeaters

#13 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: bereik van repeaters

#14 Bericht door elsinga »

Ach, met een antennehoogte van zo'n 50 a 60 meter is dat ook niet zo gek. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: bereik van repeaters

#15 Bericht door pe1hzg »

PA2LAD schreef:Ben niet bekend met de situatie van PI3EHV, maar als ik dit zo lees denk ik dat de antenne op een hoog gebouw staat in of dichtbij de stad. De antenne is meestal een vertikale dipool en kan niet over de rand van het dak naast het gebouw naar beneden "kijken".
PI3EHV staat op een oude televisie-zendtoren, maar wel in Waalre en niet in de binnenstad van Eindhoven. Vanuit de binnenstad "moet je dus eerst de stad door".
We hebben er overigens vrij zicht; ik ben recent op de toren geweest. Neem van mij aan dat we blij waren dat het niet waaide die dag..
De beheerder zou dit op kunnen lossen door het relais ook op een kleine richtantenne te zetten die recht op het hart van de stad gericht staat en de vertikale antenne voor de omtrek te gebruiken.
Lijkt me ivm faseverschuivingen geen goed idee. Gewoon 70cm gebruiken, dat werkt in de binnenstad wel ;-)

Hoe dan ook, "bereik" is iets lastigs. Je zou ook kunnen overwegen om alleen direct-zicht verbindingen te gebruiken met heel veel hele kleine cellen, wat de GSM-mensen doen. Voor wat wij doen zullen er altijd "zwarte plekken" blijven, leer er maar mee leven.

Geert Jan

Afbeelding

Plaats reactie