...

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: bereik van repeaters

#16 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: bereik van repeaters

#17 Bericht door PA2RU »

PF3CH schreef:Wat had ik nou gedaan? Gewoon lekker experimenteel bezig geweest :mrgreen:
Van sloopmateriaal (er wordt zat gesloopt in de stad :D ) heb ik een GP-tje gemaakt voor de 23cm band. Alleen de BNC-connectoren en de coaxkabel waren nieuw gekocht. De straler van dit
GP-tje (blank koperdraad, evenals de radialen) is 5½cm lang en de radialen 6cm lang. Dat laatste omdat er nog een oogje in gebogen moest worden, daarom ietsje langer. Aldus een klein GP-tje gemaakt en dat aan een houten stok uit het raam gehangen en op de scanner luisteren of ik de callgever hoor. De RG-58 kabel is ca 4 meter lang, dus dat kan het punt niet zijn en heb vanaf hier vrij uitzicht in westelijke richting, dus richting PI6SHB. Ik schat in dat mijn antennetje ongeveer 6 meter hoog hing; boven straatnivo dus.
Ik denk dat in de rg-58 het probleem zit , gebruik daar eens een goede kabel voor..dan denk ik aan H1000 of iets in die strekking.
RG58 geeft op 23cm veel verlies en is eigenlijk niet geschikt voor dit soort doeleinden.
73 René PA2RU

PD3MWB
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:01
Roepletters: PD3MWB
Locatie: Mariënberg

Re: bereik van repeaters

#18 Bericht door PD3MWB »

PA2RU schreef:
PF3CH schreef:Wat had ik nou gedaan? Gewoon lekker experimenteel bezig geweest :mrgreen:
Van sloopmateriaal (er wordt zat gesloopt in de stad :D ) heb ik een GP-tje gemaakt voor de 23cm band. Alleen de BNC-connectoren en de coaxkabel waren nieuw gekocht. De straler van dit
GP-tje (blank koperdraad, evenals de radialen) is 5½cm lang en de radialen 6cm lang. Dat laatste omdat er nog een oogje in gebogen moest worden, daarom ietsje langer. Aldus een klein GP-tje gemaakt en dat aan een houten stok uit het raam gehangen en op de scanner luisteren of ik de callgever hoor. De RG-58 kabel is ca 4 meter lang, dus dat kan het punt niet zijn en heb vanaf hier vrij uitzicht in westelijke richting, dus richting PI6SHB. Ik schat in dat mijn antennetje ongeveer 6 meter hoog hing; boven straatnivo dus.
Ik denk dat in de rg-58 het probleem zit , gebruik daar eens een goede kabel voor..dan denk ik aan H1000 of iets in die strekking.
RG58 geeft op 23cm veel verlies en is eigenlijk niet geschikt voor dit soort doeleinden.
Da's wel waar, maar we hebben het over een stukkie van goed 4 meter.
als de boel een paar db dempt over 100 meter, wat blijft er dan over op pak m beet, 4 meter...?
Niet zoveel dat je echt niks meer hoort, lijkt mij

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: bereik van repeaters

#19 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

PD3MWB
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:01
Roepletters: PD3MWB
Locatie: Mariënberg

Re: bereik van repeaters

#20 Bericht door PD3MWB »

PF3CH schreef: Kreeg trouwens wel de nodige commentaar hier (zorginstelling waar ik nog altijd verblijf :( ) omdat ik 'iets' uit het raam liet hangen.
Ze hebben hier zeker niks beter te doen dan opletten of iedereen zich wel keurig aan de regeltjes houd :x :evil:
Is het je verboden dan ? Nee toch !!!
Dan moet er noodgedwongen een mastje op het dak van de betreffende instelling verrijzen. :)

PE1NVY
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mar 2008, 23:22

Re: bereik van repeaters

#21 Bericht door PE1NVY »

Van sloopmateriaal (er wordt zat gesloopt in de stad ) heb ik een GP-tje gemaakt voor de 23cm band. Alleen de BNC-connectoren en de coaxkabel waren nieuw gekocht. De straler van dit
GP-tje (blank koperdraad, evenals de radialen) is 5½cm lang en de radialen 6cm lang. Dat laatste omdat er nog een oogje in gebogen moest worden, daarom ietsje langer. Aldus een klein GP-tje gemaakt en dat aan een houten stok uit het raam gehangen en op de scanner luisteren of ik de callgever hoor. De RG-58 kabel is ca 4 meter lang, dus dat kan het punt niet zijn en heb vanaf hier vrij uitzicht in westelijke richting, dus richting PI6SHB. Ik schat in dat mijn antennetje ongeveer 6 meter hoog hing; boven straatnivo dus.
Momenteel doe ik niets meer op 23cm, maar in het verleden hadden we in breda/oosterhout een crossband repeater en ben toen veel qrv geweeat op 23cm, zelfs mobiel. Op 23cm is zichtverbinding erg belangrijk, zo heb je een dijk van een signaal, een meter verder niets. Het probleem is dan ook niet de coax, maar voornamelijk jouw antenne hoogte. Verder kun je ook beter een dubbel-quad antenne vouwen van wat elektriciteits draad, dat geeft al veel meer gain dan een gp-tje en is nog eenvoudiger te maken. Tja dan houd je natuurlijk nog de ongevoelighied van de (meeste) scanner(s) op 23cm :roll:

73 de Ted

Plaats reactie