Standaardisatie van CTCSS tonen

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Standaardisatie van CTCSS tonen

#1 Bericht door wbeekman »

In VK land heeft men een heel wijs besluit genomen om de CTCSS tonen te gaan standaardiseren.
Lijkt mij ook een goed idee voor Nederland, zodat je als je mobiel bent, niet elke keer moet kijken wat nou de tonen zijn als je over de dichtstbijzijnde repeater wilt werken.
(En je bent niet bekends in de omgeving)

91.5 Hz wordt de standaard.

http://www.southgatearc.org/news/august ... sation.htm
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Standaardisatie van CTCSS tonen

#2 Bericht door PA5COR »

In ons dichtbevolkte en dicht beplaatste repeater landje is dat niet echt een optie.

Zoals dat nu is met 3 verschillende tonen voor de regio's is dat wel een goede oplossing.
Dit voorkomt dat een relais wordt aangesproken op dezelfde frequentie net buiten de regio, voorbeeld: 145.700 Heerenveen en Eindhoven, met als stoorzender erbij de duitse repeater over de grens.

Dan nog ON0OV welke bijna dagelijks hier rechtstreeks is te ontvangen in Sneek :o

Bovendien hebben de Australliers dit gedaan omdat hun 123 Hz toon niet goed wekte en vaak werd gestoord door net buiten de band zittende commercieele zenders.

Voor het noorden hier is 82.5 Hz de toon en met alle geheeugens in je zenders programmeer je gewoon de repeater 2 of 3 keer erin met verschillende ctcss toon.

Meestal rijden we echter rond in onzee eeigen omgeving en is de standaard programmering goed.

;)
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Standaardisatie van CTCSS tonen

#3 Bericht door PA2LAD »

wbeekman schreef:Lijkt mij ook een goed idee voor Nederland, zodat je als je mobiel bent, niet elke keer moet kijken wat nou de tonen zijn als je over de dichtstbijzijnde repeater wilt werken. (En je bent niet bekends in de omgeving)
Dat is in Nederland en in Belgie al uitgewerkt. Ik heb de repeaters op plaatsnaam met bijbehorende juiste CTCSS in mijn toestellen staan. Een stuk gemakkelijker dan een call van een repeater selecteren en er dan bij moeten verzinnen welke plaats ook weer bij die suffix hoort. Soms valt het "kwartje " (10 eurocent :wink: ) vlug en soms blijf je piekeren. Die tijd kan je beter aan het verkeer besteden.

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Standaardisatie van CTCSS tonen

#4 Bericht door pe1rxq »

Bij een aantal repeaters wordt de te gebruiken toon ook meegestuurd als letter bij de callgever.
PI3EHV (eindhoven) heeft als callgever 'PI3EHV B'. De B betekend dat je 71.9Hz moet gebruiken.

Deze letters zijn door de IARU al gestandariseerd, en in nederland zijn B,D,F en H de standaard tonen.

pe1hzg
Berichten: 923
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Standaardisatie van CTCSS tonen

#5 Bericht door pe1hzg »

wbeekman schreef:In VK land heeft men een heel wijs besluit genomen om de CTCSS tonen te gaan standaardiseren.
Lijkt mij ook een goed idee voor Nederland, zodat je als je mobiel bent, niet elke keer moet kijken wat nou de tonen zijn als je over de dichtstbijzijnde repeater wilt werken.
Een en dezelfde toon voor het hele land is in Nederland niet realistisch. Repeaterfrequenties worden op meerdere plaatsen gebruikt en een van de motivaties van CTCSS is om gebruikers van andere repeaters op dezelfde frequentie, buiten te houden.
Als je wilt weten waarom dan moet je maar eens komen meeluisteren als we een keer onderhoud doen en op de ingang mee-monitoren.

Het artikel van Soutgate ARC spreekt over interferentie door andere zenders op de repeater-site (zoals een pager-zender van een paar kilowatt in dezelfde toren!), en de wijziging van de toon van *een* call-area, dus een specifiek gedeelte van het land. Waaruit zou blijken dat dit voorstel voor het hele VK_land zou gaan gelden kan ik uit het artikel niet afleiden.

Merk ook op dat in VK de repeaterdichtheid vele, vele malen lager is als hier, en dat men bijvoorbeeld op 2m 800 kHz (NL: 200kHz) te verdelen heeft om de repeaters te verdelen.

Ik verwijs toch even naar blz 246 van het vademecum 2006. In het kort:
  • Er zijn in Nederland 4 tonen in gebruik
  • Deze tonen liggen vast per provincie
  • De repeater stuurt, met de callgever, een letter mee die de juiste toon aangeeft
Dus, luister 5 minuten naar de callgever en je weet 't.
Eerlijkgezegd denk ik dat iemand die niet weet welke toon te gebruiken omdat ie niet weet in welke provincie 'ie rijdt, wellicht grotere problemen heeft en zich mogelijk niet door z'n mobieltransceiver af moet laten leiden ;-)

Als referentie:

Code: Selecteer alles

71.9  B  N-Brabant, Limburg
77.0  D  Flevoland, Overijssel, Gelderland, Utrecht
82.5  F  Groningen, Friesland, Drenthe
88.5  H  N-Holland, Z-Holland, Zeeland
Ik stel vast dat de repeaters in de buurt (bv ZLB, BRD, SHB) netjes de letter meeseinen, zoals Jeroen al meldde geldt dit ook voor de Eindhovense 2/70/23 repeaters (mijn schuld).
Voor Eindhoven geldt bovendien dat de toon ge-regenereerd wordt bij activiteit, dus even scannen en je hebt 'm.
Bovendien downloaden vele mensen de complete repeaterset, met toon en call, vanuit de PC.

Zou moeten lukken lijkt me,

Geert Jan

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: Standaardisatie van CTCSS tonen

#6 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Standaardisatie van CTCSS tonen

#7 Bericht door PA2LAD »

PF3CH schreef:Helaas blijkt dat het in de praktijk anders is dan het volgens de lijst zou behoren te zijn.Heb daarvoor de repeaterlijst gecheckt en zie dat er een klein aantal repeaters is die en andere subtoon verlangen dan volgens de lijst
Noem de afwijkingen dan die jij gevonden hebt. Daar hebben we allemaal wat aan.

Plaats reactie