Callsign van een relais om de x minuten

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Callsign van een relais om de x minuten

#1 Bericht door PA2LAD »

Ik zat van de week genoeglijk te luisteren op 2 meter naar een gesprek over een repeater over wat grotere afstand. Tot mijn ergenis werd de uitzending elke keer verstoord door een repeater dichterbij die zonodig zijn callsign moest uitkramen. Wie heeft ooit die idiote regel verzonnen dat een relaiszender die niks doet, de ether om de x minuten moet vervuilen?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#2 Bericht door PA0ETE »

Het is gebruikelijk dat dat gebeurt, ook internationaal, maar ik snap je ergernis wel een beetje. Het is de keuze van de beheerder(s) van een relais zelf om dat te doen. Bij de in aanbouw zijnde repeater PI6TEN wil ik het baken zelf om de vijf minuten laten seinen. Overigens in de definitieve opstelling wel vrij snel, om de overlast te beperken. Ik heb bij dat relais de mogelijkheid om het baken op afstand uit te zetten. Bij heel goede condities op 10m wil ik dat relais op CTCSS-toonslot schakelen, omdat dat op 10m veel meer gebruikelijk is dan op andere banden (en het is daar ook zinnig, er zijn volgens bandplan in Europa maar vier relaiskanalen). Dat doe ik ook via de telefoon op afstandsbediening. Ik wil best daarnaast overwegen om op zulke momenten ook het baken uit te zetten.

Ik vind een bakenfunctie in een relais wel handig, omdat je niet een relais bij goede condx hoeft open te knijpen om te kijken of het relais hoorbaar is, wat volgens mij meer overlast geeft. Zeker als het een aantal keren achter elkaar gebeurt. Het is nogmaals een individuele keuze van de beheerder en niet bijvoorbeeld een voorwaarde of zo. Bij het Amersfoortse D-STAR-relais PI1DSA hebben we geen bakenfunctie (maar dat is ook vooral omdat de repeatersoftware het daar niet toelaat :-) ) Ik mis zelf met name bij het D-STAR-relais die bakenfunctie wel.
Laatst gewijzigd door PA0ETE op 26 jan 2009, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#3 Bericht door vk2gwk »

Ja, ik kan daar inderdaad ook niks negatiefs in zien.... Het is nu eenmaal zo dat er bij "tropo" condities repeaters te horen zijn die je normaal nooit zou horen. Als je ze wel hoort is dat alleen maar een aanleiding om eens wat verder op de VHF band te luisteren - dan is er dus echte DX te werken en kun je de repeater met rust laten.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Theo

Re: Callsign van een relais om de x minuten

#4 Bericht door Theo »

PA2LAD schreef:Wie heeft ooit die idiote regel verzonnen dat een relaiszender die niks doet, de ether om de x minuten moet vervuilen?
Dat zijn nog denkbeelden van vroeger :D
Uit de tijd dat er geen echte bakens waren.
En aangezien de meeste zendamateurs behouden zijn, wordt zo iets gewoon mee genomen.
Niet dat het funktioneel is, of zin heeft :lol:

Groet,
Theo

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#5 Bericht door PA0ETE »

In twee gevallen beslis ik daar (mede) over en ik vind het zoals ik zei nog steeds zinnig.

Ik ben betrokken bij 2 repeaters, en bovendien heb ik sinds 1987 een BT voor een baken in dezelfde band als één van die twee repeaters. Dat baken (op 28,302 MHz) staat sinds 1987 zo goed als ononderbroken aan. Mijn betrokkenheid bij deze twee relaisstations is van lang na 1987 :wink: :lol:

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Callsign van een relais om de x minuten

#6 Bericht door pa0ejh »

PA2LAD schreef:Ik zat van de week genoeglijk te luisteren op 2 meter naar een gesprek over een repeater over wat grotere afstand.
Repeaters moeten volgens de Machtigingsvoorwaarden , indien in bedrijf iedere 5 Min.
hun Roepnaam in uitzenden , net als iedere amateur.

Als de repeater niet ingebruik is wordt de Roepnaam uitgezonden i.v.m de beschikbaarheid van die repeater. Veel repeaters zenden in hun Roepnaam ook nog een letter mee , die de
te gebruiken Subtoon aangeeft waarmee een Repeater kan worden geopend , het hoeft immers niet altijd 1750Hz te zijn. Bedenk ook , dat als je een repeater op grotere afstand wilt werken , en natuurlijk het liefst met 50W in een rondstraler , andere repeaters stoort , ook al hoor jij ze niet.

73's Egbert PAØEJH.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Callsign van een relais om de x minuten

#7 Bericht door pe1hzg »

PA2LAD schreef:Wie heeft ooit die idiote regel verzonnen dat een relaiszender die niks doet, de ether om de x minuten moet vervuilen?
De regels eisen dit niet, maar om een aantal redenen is het wel practisch. Het alternatief is om de roepletters te geven als de repeater actief wordt, en dat werkt ook niet zo best: behalve QSO-en, worden repeaters ook gebruikt om "te testen".
Als je 't bijhoudt blijkt dat mensen regelmatig even "knijpen" om te zien of alles nog werkt, en da's best maar het betekent dat je er verstandig aan doet om van je machine geen pinballmachine te maken en dus de reactie van de repeater te minimaliseren. "geen callgever bij activeren" hoort daar bij.

Mensen hebben heel verschillende ideeen hierover overigens. Van de repeaters waar ik aan geknutseld heb, heeft de callgever meestal de baard in de keel: de toon is ~400 Hz of zo dicht mogelijk als ik erbij kan komen (toontje wordt meestal ergens uit de logica gejat; zo is de callgever van PI6EHN een exact veelvoud van 71.9 Hz). De reden van de lage toon is dat bij de typiche kleine speakers in een porto, de callgever minder opvalt omdat kleine speakers lage tonen slecht weergeven.
Ook activeer ik CTCSS niet bij de callgever alleeen. Groot was mijn verbazing toen ik leerde dat er mensen zijn die doelbewust de callgever volgen om het bereik van de repeater te monitoren, en ik was juist zo blij dat ik er van af was (CTCSS).

Ook, zoals Egbert al aangaf, is het een andere manier om de repeater (call en CTCSS) te documenteren, alhoewel ik denk dat de meeste mensen tegenwoordig de hele lijst downloaden in hun PC en vervolgens hun apparaat ermee programmeren

Maar goed, het monitoren van repeaters op afstand is zoizo lastig: wat doe je als er op de locale repeater ook een QSO start?

Tenslotte, vergeet niet regel nummer 1 van repeaters: je kunt 't niet iedereen naar de zin maken. Zolang mensen klagen over de repeater, via de repeater, valt 't meestal nog wel mee.

Geert Jan

Plaats reactie