Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#1 Bericht door PA0ETE »

In recente berichtgeving via de Hobbyscoop Facebook pagina hebben wij aangegeven dat de stichting voor de lastige beslissing staat ten aanzien van het voortbestaan van haar bovenregionale repeaters PI3UTR en PI2NOS. Enerzijds zijn de repeaters uniek en is er erg veel behoefte aan. Tegelijk worden de repeaters voortdurend geteistert door clandestiene verstoringen en ook maken verschillende zendamateurs gebruik van onze repeaters op een wijze waar wij als stichting niet achter kunnen staan.

De Rijksinspectie voor Digitale Infrastructuur (RDI) heeft Hobbyscoop benaderd omdat zij tot een identiek inzicht zijn gekomen. Hieropvolgend heeft een afvaardiging van Hobbyscoop eind januari op uitnodiging van de RDI om tafel gezeten en uitvoerig over de situatie gesproken. De RDI heeft in dit gesprek aangegeven dat het zo niet verder kan; Hobbyscoop wordt in de gelegenheid gesteld om duidelijke maatregelen te treffen die ertoe leiden dat de communicatie op onze bovenregionale repeaters weer ordentelijk en amateurwaardig verlopen. Mochten we hierin als stichting niet slagen, dan overweegt de RDI om onze vergunningen in te trekken.

Lees verder op:
https://hobbyscoop.nl/2024/harde-maatre ... os-en-utr/
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#2 Bericht door PA3DJS »

Dat schakelen met ontvangers geeft repeaterbeheer een hoop extra werk. Het viel mij al op dat het gebeurde.

Ik zit de laatste tijd weer wat vaker op PI2NOS en ik heb speciaal daarvoor mijn setup wat verbeterd, zodat ik geen last heb van co-channel effecten, en een redelijk signaal neer kan zetten om over de mens-made ruisdrempel te komen.

V.w.b. clandestiene uitzendingen, daar zou RDI wellicht een paar voorbeelden kunnen stellen, en die dan goed uitventen in de media. Ik snap natuurlijk ook dat de capaciteit bij RDI beperkt is en daarom de prioriteit niet bij amateurradio ligt.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2568
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#3 Bericht door PA5COR »

RDI heeft zeker een taak, een illegale uitzending is een illegale uitzending en wij betalen ook voor het frequentie gebruik..
Net als de hoog vermogen LPD "gebruikers" worden gtolereeerd is dit doorgeschoten tot verstoringen op de repeaters en zelfs op HF.
Zolang daar niet zichtbaar wordt opgetreden door het RDI zal dat probleem alleen maar erger worden.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PA0AA
Berichten: 386
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Heelsum - Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#4 Bericht door PA0AA »

Ik lees ook op de Hobbyscoop website, dat de Echolink gebruikers afgeschakeld zullen worden bij misbruik.
Maar Echolink heeft toch een strenge controle op de aanwezigheid van een licentie bij de gebruikers ?
Of zitten er ook piraten op Echolink ..... :(

73, Ruben, PA0AA.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#5 Bericht door TheoP »

De ervaring leert dat alleen een knopploeg helpt.😛
De stoorders hebben geen verstand en zijn uit op de effecten van hun oerwoud geluiden.
(er zijn veel politie agenten onder zendamateurs die ook geen call hebben, maar roepen tegen anderen om er niet op te reageren)
Jammer is dat deze stoorders uit de randstad komen, en wel uit een specifieke deel.
Ik hoorde dat het gewoon vooraanstaande zendamateurs mensen zijn, die dit doen.(of hebben gedaan)

Nog veel erger is dat zendamateurs niet in staat zijn om een gezamenlijke peil actie te houden, om de stoorder uit te roken.
En daarna de kop verbouwen en vingers stuk breken. :mrgreen:
Alleen dat werkt bij deze rand debielen, de maatregelen die genomen worden gaan niet helpen.
Jammer, echt jammer.
Bij de 2e regionale repeater NOL, die alleen in het Noorden en Oosten zit, zie je deze misdragingen niet voorkomen.

Theo

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

TheoP schreef: 15 feb 2024, 07:59 Bij de 2e regionale repeater NOL, die alleen in het Noorden en Oosten zit, zie je deze misdragingen niet voorkomen.
PI2NON?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#7 Bericht door TheoP »

Zo boeit mij dat dus dat ik de call niet eens goed heb :mrgreen:
Ja die Tjeerd, bedankt voor het verbeteren.

Theo

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Als ik in het Noorden ben valt mij de rust en discipline op PI2NON mij inderdaad op.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#9 Bericht door PA2RU »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 15 feb 2024, 10:33 Als ik in het Noorden ben valt mij de rust en discipline op PI2NON mij inderdaad op.
Niet alleen daar , op vergelijkbare Duitse repeaters idem....
Als je het mij vraagt is het een serieus mentaliteitsissue in het westen van ons land

Neemt niet weg dat ik de mensen van UTR/NOS veel wijsheid toewens..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#10 Bericht door PA4WK »

Helaas zijn amateurs geen haar beter dan de gemiddelde Nederlander, het is een tendens die al jaren aan de gang is, mensen kunnen steeds minder van elkaar verdragen.
Vooral op sociale media loopt het de spuigaten uit, iedereen denkt dat hij alles kan zeggen tegen een ander en dan het liefst anoniem.
Het gegeven dat we in een vrij land wonen en je in principe mag zeggen wat je wil, betekend niet dat je dat ook altijd op elk moment moet doen.
Je hoeft het niet altijd met iedereen eens te zijn maar houd je fatsoen, en respecteer elkaar.
Op de website van Hobbyscoop staan aanwijzingen genoeg hoe dat werkt.
Laten we proberen het als amateurs onder elkaar gezellig te houden, er is al genoeg haat en nijd in de wereld.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#11 Bericht door PA3DJS »

Het is niet alleen op repeaters, maar ook op HF. Zelfs tijdens de afgelopen zomerkampronde hadden we diverse keren last van opzettelijke mens-made noise. Gelukkig konden we er omheen werken waardoor we er geen echte hinder van hebben gehad.

Gezien wat er de lucht in ging (sterkte en type informatie), was dat wel iemand door die spullen en kennis heeft.

@PA0AA:
Er zijn ook geregistreerd RZA's die graag de boel opstoken (bewust of onbewust). Als ze dat via echolink doen, kan repeaterbeheer ingrijpen. Via de lucht is dat een stuk lastiger.

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#12 Bericht door andreph5c »

Ik luister daar/zend daar niet.
Maar heb wel een idee!
Misschien van beide repeaters digitale voice repeaters gaan maken, bijvoorbeeld 2 meter system fusion en 70 d-star dat houd al veel mensen buiten de deur die geen geld of geen dure sets willen/kunnen aanschaffen en alleen met goedkope Chinese tientjes troep in de lucht zitten.
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#13 Bericht door PA2RU »

andreph5c schreef: 15 feb 2024, 20:36 Ik luister daar/zend daar niet.
Maar heb wel een idee!
Misschien van beide repeaters digitale voice repeaters gaan maken, bijvoorbeeld 2 meter system fusion en 70 d-star dat houd al veel mensen buiten de deur die geen geld of geen dure sets willen/kunnen aanschaffen en alleen met goedkope Chinese tientjes troep in de lucht zitten.
Jou voorstel zet absoluut geen zoden aan de dijk..dit vraagt om krasserre maatregelen.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#14 Bericht door PE1PQX »

PA0AA schreef: 15 feb 2024, 07:11 Ik lees ook op de Hobbyscoop website, dat de Echolink gebruikers afgeschakeld zullen worden bij misbruik.
Maar Echolink heeft toch een strenge controle op de aanwezigheid van een licentie bij de gebruikers ?
Of zitten er ook piraten op Echolink ..... :(

73, Ruben, PA0AA.
Het hebben van een registratie is geen garantie op respectabel en acceptabel gedrag. (helaas)

Overigens zie ik bij het opsporen van de raddraaiers een hele leuke klus voor de vossenjagers onder ons. Hebben ze gelijk een training vossie-zoeken voor de volgende ARDF wedstrijd gehad. :wink:
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Harde maatregelen PI2NOS en PI3UTR

#15 Bericht door PA0BAK »

PA0AA schreef: 15 feb 2024, 07:11 Ik lees ook op de Hobbyscoop website, dat de Echolink gebruikers afgeschakeld zullen worden bij misbruik.
Er worden ook goedwillende amateurs uitgeschakeld op basis van geruchten, zonder enige controle en zonder een weerwoord mogelijkheid.
Ook op deze manier moeten de goeden onder de slechten lijden.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Plaats reactie