CTCSS in == CTCSS uit ??

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

CTCSS in == CTCSS uit ??

#1 Bericht door PA3JT »

Zoals ik het begrepen heb, zouden de repeaters die open gaan op een bepaalde CTCSS-toon diezelfde toon ook weer uit moeten zenden.
Die kun je dus in principe ook op je eigen set instellen en dat kan in verband met storing wel eens heel nuttig zijn.

Maar, doen inderdaad alle CTCSS-vereisende repeaters dat?
In ieder geval enkelen wel, maar mag je er ook van uitgaan dat ze hun eigen vereiste CTCSS-toon ook zelf uitzenden?

73's de PD0J (die met z'n Motorola MX2000 2m en 70cm porto's wekelijks langs heel wat repeaters komt.....)
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

#2 Bericht door pa3dsc »


PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

#3 Bericht door PA3JT »

Martin,
uiteraard heb je gelijk, maar gaat het ook op voor alle repeaters binnen de amateurbanden die CTCSS gebruiken?
Want alhoewel het wel de bedoeling is, is het volgens mij niet wettelijk verplicht dat je dezelfde toon ook weer uitzend.
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

Habhgt af van wat de repeater eigena(ren) willen
Hier bij ons hebben we op 2 meter (Pi3HVN) op 145.700 met 82.5 ingang gezet, maar de uitgang geeeft de toon niet door, dit vanwege de storing van Leer zodat de squelch op S7 staat zonder CTCSS, met CTCSS is dat S0 voor de squelch.

Op 70 cm hebben we wel de CTCSS toon doorgezet voor proef.
430.025

Cor

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#5 Bericht door PA2LAD »

pd0j schreef:Martin,
uiteraard heb je gelijk, maar gaat het ook op voor alle repeaters binnen de amateurbanden die CTCSS gebruiken?
Want alhoewel het wel de bedoeling is, is het volgens mij niet wettelijk verplicht dat je dezelfde toon ook weer uitzend.
Het uitzenden van dezelfde toon is ook niet nodig. Het gaat erom de repeater af te schermen van gebruikers die op dezelfde frequentie op grote afstand over een andere repeater werken en om niet bevoegde gebruikers af te remmen. Een repeater is niet transparant voor CTCSS, wel voor spraak. Als er een CTCSS toon op de zender wordt uitgezonden, komt dat uit de zender zelf en is geen heruitzending van wat op de ingang van de ontvanger gezien wordt.
Leen

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#6 Bericht door Yannick PE2YSB »

denk niet dat dat de vraag was waarvoor de toon is of waar hij vandaankomt. De vraag is volgens mij alleen maar : zenden alle repeaters die een toon eisen van de gebruiker die zelfde toon ook weer uit?
Antwoord, nee niet altijd.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

#7 Bericht door PA3JT »

Yannick schreef:denk niet dat dat de vraag was waarvoor de toon is of waar hij vandaankomt. De vraag is volgens mij alleen maar : zenden alle repeaters die een toon eisen van de gebruiker die zelfde toon ook weer uit?
Antwoord, nee niet altijd.
Precies. Dat wilde ik weten. De Rotterdamse repeater PI3RTD doet dit bijvoorbeeld wel. En dat gebruik ik om te voorkomen dat m'n squelch steeds opengaat door storing. Dat kan handig zijn, en daarom vroeg ik me af of elke repeater dit deed (voorzover die dan ook voor het openen een subtoon gebruiken).

73's de jeoen pd0j
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#8 Bericht door PE2AAB »

pd0j schreef:
Yannick schreef:denk niet dat dat de vraag was waarvoor de toon is of waar hij vandaankomt. De vraag is volgens mij alleen maar : zenden alle repeaters die een toon eisen van de gebruiker die zelfde toon ook weer uit?
Antwoord, nee niet altijd.
Precies. Dat wilde ik weten. De Rotterdamse repeater PI3RTD doet dit bijvoorbeeld wel. En dat gebruik ik om te voorkomen dat m'n squelch steeds opengaat door storing. Dat kan handig zijn, en daarom vroeg ik me af of elke repeater dit deed (voorzover die dan ook voor het openen een subtoon gebruiken).

73's de jeoen pd0j
Bij Eindhoven, PI2EHV, wordt de SubAudioCarrier onderdrukt (HZG, correct me if i'm wrom).

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#9 Bericht door PE2AAB »

pd0j schreef:
Yannick schreef:denk niet dat dat de vraag was waarvoor de toon is of waar hij vandaankomt. De vraag is volgens mij alleen maar : zenden alle repeaters die een toon eisen van de gebruiker die zelfde toon ook weer uit?
Antwoord, nee niet altijd.
Precies. Dat wilde ik weten. De Rotterdamse repeater PI3RTD doet dit bijvoorbeeld wel. En dat gebruik ik om te voorkomen dat m'n squelch steeds opengaat door storing. Dat kan handig zijn, en daarom vroeg ik me af of elke repeater dit deed (voorzover die dan ook voor het openen een subtoon gebruiken).

73's de jeoen pd0j
Bij de 70 cm repeater van Eindhoven, PI2EHV, wordt de SubAudioCarrier onderdrukt (HZG, correct me if i'm wrong).

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE2HD
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 aug 2006, 06:47
Locatie: Eindhoven

#10 Bericht door PE2HD »

PE2AAB schreef:
pd0j schreef:
Yannick schreef:denk niet dat dat de vraag was waarvoor de toon is of waar hij vandaankomt. De vraag is volgens mij alleen maar : zenden alle repeaters die een toon eisen van de gebruiker die zelfde toon ook weer uit?
Antwoord, nee niet altijd.
Precies. Dat wilde ik weten. De Rotterdamse repeater PI3RTD doet dit bijvoorbeeld wel. En dat gebruik ik om te voorkomen dat m'n squelch steeds opengaat door storing. Dat kan handig zijn, en daarom vroeg ik me af of elke repeater dit deed (voorzover die dan ook voor het openen een subtoon gebruiken).

73's de jeoen pd0j
Bij de 70 cm repeater van Eindhoven, PI2EHV, wordt de SubAudioCarrier onderdrukt (HZG, correct me if i'm wrong).

Rick
Fout 70cm zend de subtoon uit. Alleen niet bij de automatische callgever.

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

#11 Bericht door pe1br »

Bij de 2 meter repeater van Twente wordt de toon wel uitgezonden.
Ik gebruik eigenlijk altijd de CTCSS functie zodat ik bij condities niet "per ongeluk" naar de repeater van Alkmaar zit te luisteren.

pe1hzg
Berichten: 921
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

#12 Bericht door pe1hzg »

De vraag is volgens mij alleen maar : zenden alle repeaters die een toon eisen van de gebruiker die zelfde toon ook weer uit?
Antwoord, nee niet altijd.
Bij de 70 cm repeater van Eindhoven, PI2EHV, wordt de SubAudioCarrier onderdrukt (HZG, correct me if i'm wrong).
Het geven van CTCSS op de uitgang heeft ook voordelen: zo opent de squench niet meer als je met je porto langs wat electronische / stralende apparaten loopt.

Je kunt er nog meer voordeel uithalen door CTCSS niet mee te geven bij het 5-minuten baken, maar alleen bij activiteit, zodat je de callgever niet hoort de hele dag (je went eraan, maar je went ook aan het straaljagergeluid van een disco. Ik probeer dit soort "gewenning" te voorkomen).

Bij PI2EHV (70cm) en PI6EHN (23cm) wordt CTCSS van de gebruiker gedetecteerd, weggefilterd, en opnieuw CTCSS toegevoegd als dat gewensd is. Dat betekent bijvoorbeeld ook dat inkomend audio van IRLP, ook met CTCSS uitgezonden wordt. En de bakenuitzending dus niet.

Ik adviseer portofoongebruikers dan ook, CTCSS op zenden *en* ontvangst in te schakelen.

Om de vraag van de TS te beantwoorden: technisch is er geen reden om niet voor ingang en uitgang andere frequenties te kiezen. Maar je maakt het de gebruikers wel lastig, en niet alle amateur-apparaten ondersteunen split-CTCSS.

Om het eenvoudig te houden, zijn de regels ongeveer:
  • Als je CTCSS op ingang en uitgang gebruikt, dan zelfde frequentie gebruiken zodat gebruikers met een "tone scan" de frequentie kunnen vinden.
  • Sein de CTCSS-code mee met je roepletters: PI2EHV seint "PI2EHV B". B=71.9, D=77, F=82.5, H=88.5. Hiermee hebben gebruikers na 5 minuten de juiste toon te pakken
  • Gebruik de toon die bij je provincie past. Zie pagina 246 van vademecum.
  • Omringende landen gebruiken andere tonen en andere (daarbij horende) letters, die weer kloppen in hetzelfde systeem, zie voor Belgie bijvoorbeeld http://www.uba.be/vhf/repeaters/CTCSS%20frequenties.pdf
  • Zorg dat je info goed op de diverse repeaterlijsten staat. Dat is nog steeds een drama, omdat de VR, in zijn oneindige wijsheid, besloot om een voorstel voor *centrale* informatie, niet aan te nemen waardoor je als beheerder zelf achter de diverse lijsten/contactinfo aan mag gaan.
Met 4 tonen per repeaterpaar zit je dus in heel Nederland goed (behoudens uitzonderingen, zucht)

73,

Geert Jan

auke
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 feb 2009, 10:03

Friesland

#13 Bericht door auke »

hier staat er een
op 164.0000mhz TQ 100.0
ingang 159.4000 TQ dcs 565
is illegaal maar het werkt wel
word door fotograven voor ramptoerisme gebruikt
tk 759 tk 859 icom

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

to CTCSS or not to CTCSS

#14 Bericht door on7wp »

de logica is dat een relais op zijn uitgang OOK een toon geeft, om de luisteraars ook het comfort van een ongestoorde ontvangst te geven. Dus geen opengaande squelch aan verkeerslichten en computerwinkels.

Er zit echter een addertje onder het gras. Wanneer de repeater zelf ook een toon op zijn uitgang toevoegt gaat deze interfereren, zweven met de toon van het ingangsstation. Dus als de repeater een toon genereert moet deze in eerste instantie de ingangstoon filteren, wat alleen kan met krachtige digitale filters.

Alternatief is de repeater de subtoon laten doorgeven, wat kan door het LF audiobereik te laten doorlopen tot 20 Hz door grote koppelcondensatoren in de audio trein. nadeel is dan dat de roger beepjes onhoorbaar worden.

Voorbeeld van een dergelijke repeater ON0BT 145,675 131,8 CTCSS

Voorbeeld van een carrier operated repeater die CTCSS transparant is 'dus de gebruikers kunnen zelf hun toontjes implementeren en privaat standby zijn" ON0VRT 438,650.

Voorbeeld van een CTCSS regenererende repeater ON0ZK 145,6375 131,8 CTSS

Pedro ON7WP

We set standards, others must meet them - ON4AWQ 1986

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#15 Bericht door PA0ETE »

Ik ben met een repeater op 10m bezig, met een extern betrokken controller met CTCSS. Ik ben wel altijd in de veronderstelling geweest dat hij geen CTCSS aan de zender doorgeeft, maar ik kan nu even niet vinden waar het staat. Ik wil zelf de CTCSS alleen bij goede condx aan zetten. Dat kan ik via een telefoonlink op afstand doen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie