CTCSS in == CTCSS uit ??

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#31 Bericht door PA0ETE »

Vanaf begin jaren 80 is er meestal wel een digi-connector. Als dat zo is, dan is CTCSS een koud kunstje.

Het staat me ergens bij dat het begin jaren 60 of zelfs eind jaren 50 geintroduceerd is, maar ik kan zo snel niet vinden of dat klopt.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#32 Bericht door KI6APR »

Ik ben niet naar de website gegaan om te lezen over de voordelen van CTCSS, maar ik heb wel even gekeken naar de schakelingen die hiervoor gebruikt kunnen worden. Als het interferentie probleem bestaat bij condities vindt ik het niet iets om over CTCSS te gaan klagen. Ik heb inderdaad ook nog een oude TS-700 die alleen maar de 1750 Hz toon burst heeft en als ik me het nog goed herinner gingen de repeaters na een aantal minuten in stand-by mode en moest je weer even de toon uitzenden.

Ik heb nu nieuwe transceivers omdat ik in 2005 weer met de hobby ben begonnen en ook met de tijd wilde meegaan. De TS-700 werkt niet goed en zou dan ook nog een uitgebreid moeten worden van 144 - 146 naar 144 - 148, dus gewoon iets nieuws aangeschaft. De transceivers (FT-857D en VX-6R) die ik gebruik voor VHF staan toch vastgeroest op 147,195 + en met een PL van 123Hz.

Zelfbouw kan toch een oplossing zijn als je daarvoor de tijd hebt en je die oude transceiver nog wilt blijven gebruiken. Een beetje handige zelfbouwer komt daar best wel uit.

Een beetje met de tijd meegaan is ook hoe ik er over denk. Dan moet de enkeling met die buizentransceiver en de 1750 Hz stemvork maar gewoon even zijn transceiver upgraden. :wink:

Het is verder ook belangrijk hoe de coordinatie van repeaters en frequenties is geregeld.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
pd5cw
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 okt 2008, 22:58
Roepletters: pd5cw
Locatie: Roermond
Contacteer:

ctcss

#33 Bericht door pd5cw »

Hallo All


Hier in West brabant heb ik 2 repeaters rond me zitten
ook rotterdam kan ik horen en werken maar daar is al wat over verteld

ik zit hier in de buurt van Bergen op zoom PI3BOZ PI2BOZ
deze zend alleen CTCSS 88.5 uit. omdat er in noord frankrijk een repeater op de zelfde freq zit. als je dur de ctcss inschakelt hoor ik alleen bergen op zoom en geen frankrijk meer.

de andere is breda.
deze is PI3BRD en PI2BRD en werkt op 71.9 CTCSS
deze werkt aleen ingaande tone
dus weer net andersom en andere toon
het is dus wel lastig om iedere x te switsen.
maar werkt prima

het doel is om storingen die NIET voor de repeater zijn weg te laten
maar in Breda staat ook al een D-star repeater.
weet niet of we daar blij mee moeten zijn
als je gewoon luisterd hoor je alleen maar ruis (digitaal) dus

niet prettig

Laters Jeroen PD5CW
DIG #6094 - CTC #1821 - AGCW #3421 - Barlhs #408 - SKCC #5030 - Mdxc #285 - SRT #289
FT1000MP Mark-v Field - FT736R - FT60R - FT897 - Bencher BY1 - MD100

Plaats reactie