CTCSS in == CTCSS uit ??

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

#16 Bericht door pe1hzg »

PA0ETE schreef:Ik wil zelf de CTCSS alleen bij goede condx aan zetten. Dat kan ik via een telefoonlink op afstand doen.
IMHO, dat is een heilloze weg. Dezelfde mensen die de moeite niet nemen om CTCSS te maken, zullen de luidste klagers "dove repeater" zijn.
Bovendien betekent dit dat je het ding constant moet monitoren. Geloof me: daar gaat de lol vanaf, of je kunt de herrie er even niet bij hebben als je met iets anders bezig bent.

CTCSS-altijd-aan voorkomt misverstanden en allerlei "waarom zet je het aan, nu werkt 't niet meer voor mij" discussies.

Geert Jan

pe1hzg
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: to CTCSS or not to CTCSS

#17 Bericht door pe1hzg »

on7wp schreef:Wanneer de repeater zelf ook een toon op zijn uitgang toevoegt gaat deze interfereren, zweven met de toon van het ingangsstation. Dus als de repeater een toon genereert moet deze in eerste instantie de ingangstoon filteren, wat alleen kan met krachtige digitale filters.
Dat valt wel mee. Het kantelpunt van zo'n filter ligt bij 300 Hz. CTCSS is dus 2 otaven verwijderd, en zelfs met de simpelste 12dB/octaaf filters haal je dus makkelijk 24dB. Dan is er echt geen sprake van zweving meer.

Geert Jan

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#18 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

#19 Bericht door PA3JT »

PF3CH schreef:.... alle recente transceivers hebben de mogelijkheid om CTCSS te gebruiken. Het bezwaar zie ik dan ook niet
En nóg leuker is om bij een wat oudere één in te bouwen:
FT-225RD. (my 1st project....)
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#20 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

#21 Bericht door pa3dsc »

ter info:
hoe en wat van CTCSS
http://home.casema.nl/nvrecording/Proje ... /index.htm
73 martin pa3dsc

Tegenwoordig zijn heel veel repeaters uitgerust met een subaudio-toonslot en er zullen altijd amateurs zijn die daar op tegen zijn. Waarom weet ik niet, maar alle recente transceivers hebben de mogelijkheid om CTCSS te gebruiken. Het bezwaar zie ik dan ook niet :roll:
Voorts blijkt hier tevens sprake te zijn van een regio-indeling, d.w.z. dat het land is opgedeeld in regio's waarbinnen eendezelfde CTCSS-toon gebruikt wordt voor het toonslot.

Het enige wat voor mij onduidelijk is gebeleven, waarom er is overgegaan naar CTCSS? Voorheen was een 1750 Hz toon gebruikelijk bij repeaters.
Misschien weet jij daar meer over te vertellen?[/quote]

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

#22 Bericht door Michel-nl »

1750 toon is veels te omslachtig, CTCSS is al standaard in geprogrammeerd en dus kan je meteen de ptt indrukken en spreken.
Beetje meegaan in de moderne wereld mannen :P weet wel dat een hoop nog ouwe TRX'en hebben en het moeten aanpassen.
Dus beter is om dan ook een nieuwe TRX te kopen welke CTCSS standaard heeft.

auke
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 feb 2009, 10:03

#23 Bericht door auke »

ctcss bestaat ook al heel wat jaartjes
zeker meer als 15 jaar :wink:
tk 759 tk 859 icom

Gebruikersavatar
PA2O
Berichten: 85
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:11
Locatie: Omgeving Uden, Oss
Contacteer:

#24 Bericht door PA2O »

Het punt is dat veel mensen niet graag hun originele oude TRX ombouwen. Ze houden hem liever origineel. Je zou er dan echter voor kunnen kiezen een tussenkabel voor de mike te maken.
Voorheen PA1RVK
Met een hamer past alles en met plakband plakt alles, als het dan nog niet blijft hangen, gebruik dan tie-wraps.

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

#25 Bericht door PA3JT »

Rudy schreef:Het punt is dat veel mensen niet graag hun originele oude TRX ombouwen. Ze houden hem liever origineel. Je zou er dan echter voor kunnen kiezen een tussenkabel voor de mike te maken.
Dat gaat niet altijd goed natuurlijk, een toon van pakweg tussen de 60 en 100 Hz zal vaak de eindtrap niet halen omdat die onderweg ergens wordt weggefilterd. In de microfoonversterker bijvoorbeeld.

Tja, dan moet je keuzes maken. Maar een FM-setje met CTCSS zijn gelukkig juist de goedkoopste.......
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Gebruikersavatar
PA2O
Berichten: 85
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:11
Locatie: Omgeving Uden, Oss
Contacteer:

#26 Bericht door PA2O »

Daar heb je inderdaad een punt. De vraag is of de toon er uberhaubt goed uitkomt als je hem rechtstreeks de modulator in stuurt.
Voorheen PA1RVK
Met een hamer past alles en met plakband plakt alles, als het dan nog niet blijft hangen, gebruik dan tie-wraps.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#27 Bericht door PA0ETE »

pe1hzg schreef:
PA0ETE schreef:Ik wil zelf de CTCSS alleen bij goede condx aan zetten. Dat kan ik via een telefoonlink op afstand doen.
IMHO, dat is een heilloze weg. Dezelfde mensen die de moeite niet nemen om CTCSS te maken, zullen de luidste klagers "dove repeater" zijn.
Bovendien betekent dit dat je het ding constant moet monitoren. Geloof me: daar gaat de lol vanaf, of je kunt de herrie er even niet bij hebben als je met iets anders bezig bent.

CTCSS-altijd-aan voorkomt misverstanden en allerlei "waarom zet je het aan, nu werkt 't niet meer voor mij" discussies.

Geert Jan
Ik ben al verantwoordelijk amateur voor PI1DSA. Daar luister ik altijd
mee. Verder lees ik alles op dit forum mee. Dagelijks op 10m luisteren
of er goede condities zijn doe ik sowieso al...

Je kunt het ook andersom zien: op 10m is het gebruikelijk dat repeaters
met CTCSS werken. Dat hebben ze voor zover ik weet in Europa
allemaal. De gekozen frequenties worden onderling met elkaar
afgestemd. Ik kies ervoor om zonder goede condities het toonslot tegen
de gewoontes in uit te schakelen.

Wij delen de frequentie met de superrepeater DF0HHH die redelijk dichtbij
zit in Hamburg. Voor ons is het heel positief dat mensen kunnen kiezen
om op enige afstand die repeater niet aan te spreken en die van ons
wel...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#28 Bericht door PA0ETE »

auke schreef:ctcss bestaat ook al heel wat jaartjes
zeker meer als 15 jaar :wink:
En langer ook. Ik heb hier een ARRL-handboek en daar staat een ontwerp
in voor CTCSS met als ik me niet vergis o.a. een NE567. Dat handboek is
uit 1976 :-) Het systeem was in die tijd hier in Nederland echter voor
zendamateurs niet toegestaan omdat een toonslot werd gezien als een
niet-toegestane gecodeerde uitzending.

auke
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 feb 2009, 10:03

#29 Bericht door auke »

klopt want de oud kenwood mobilofoon van meer dan 20 jaar oud
zat het al op
tk 759 tk 859 icom

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#30 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Plaats reactie