Is de 70-cm amateurband in gevaar.

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Is de 70-cm amateurband in gevaar.

#1 Bericht door wbeekman »

Lees het onderstaande artikel maar eens door betreffende de frequenties:
433.075 tot 434.795 MHz.

http://www.southgatearc.org/news/july20 ... _70cms.htm

Het begin is er al met b.v de verkoop van Hema afstandbedieningen in de 70-cm band.
En nu dit weer.
Dus AMATEURS pas op jullie 70-cm band.
Denk dat de VERON maar behoorlijk moet protesteren bij de RSGB en de IARU.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Beste Wim;)


Ik heb eerst verbaasd naar de datum van je post gezien.

Dat LPD hier al jaren (mis)bruikt wordt, en hier ook op het forum al is over geschreven...

Dat er ontzettend veel meuk op zit, deuropeners, autoalarm, koptelefoon met breedband stereo, etc, etc,

Dat z.g.n. LPD stations met 50+ watt op rondstralers/richtantennes werken.
Nadat de 149 mHz band werd schoonggeveegd werd dit de nieuwe freeband frequentie waarop met veel vermogen vrolijk wordt gepiraat.
Maak je daarover een melding naar het A.T, daan volgt geen reactie.

Wel optreden tegen FM piraten, want daar zijn commercieele belangen in het gedrang.

Met de verandering van machtiging -> vergunning -> telefonische melding is ook het belang voor de handhaver van de wet verdwenen om op te treden tegen misbruik van de amateur banden.

Wel eens op 80 meter geluisterd op 3630?

Of net onder de 3500? naar de freebanders daar met hun insteek? lol hebben over het veroorzaken van storing op de amateurbanden?

Ik steek gewoon vermogen aan, en illegaal gebruik hoort er niet te zijn, dus is het er niet en kan ik er werken.

Niet mijn 1e keus, maar blijkbaar noodzaak.

73,
Cor

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

#3 Bericht door pb1a »

Ja maar helaas wordt het misbruik wel steeds erger. Naar een jaar of 8 niets tot weinig met de hobby gedaan te hebben was het wel even schrikken Etherpiraten op 70 cm die roepen ijskoud dat je maar ergens anders moet gaan zitten, want er wordt hier gewerkt. En ik ga er niet vanuit dat een LPD station 20 kilometer verderop zit bij mij 5/9++ neerzet. De hele avond hoor ik Nederland 1 in breedband FM 1 Megahetz breed. en ga zo maar door. Het lijkt erop dat de overheid geen prioriteit heeft bij ons radiozendamateurs terwijl ze dit toch echt juridisch verplicht zijn. Als het de VERON en VRZA in overleg niet meer lukt om dit hoger op de agenda van AT te krijgen is een juridische rechtsgang nog de enige optie. Dan moet je dus gang afdwingen waar je recht op hebt. Of dat zijn vruchten af werpt zal nader bestudeerd moeten worden, maar Nederland telt nog steeds 15 duizend zendamateurs. Daar kunnen ze toch echt niet om heen. Maar de kans dat je bij het Europese Hof terecht komt is niet uitgesloten.

Gr Anne PA3FYI
Laatst gewijzigd door pb1a op 22 mar 2009, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

Theorie en werkelijkheid Anne....

Ook hier meegemaakt daat je met de dood wordt bedreigd als je op 70 wat nog steeds een primaire amateurband is, een HVLPD (Hoog Vermogen LPD) station "stoort"
Men zegt gewoon dat het LPD kanalen zijn en dus voor hun, uitleg heeft geen zin bij dit soort beperkt intelligent soort personen.

De overhied (AT) laaat de boel zijn loop, en gaat alleeen voor de commercieele stations.
Veron VRZA willen hun "relatie" niet verstoren met het AT, en zeggen dat de individueele mateur zelf de boel maar moet oplossen.

Tsja....

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#5 Bericht door PA0ETE »

Ik heb hier nauwelijks last van die mensen, terwijl ik toch regelmatig over
70 cm scan. Amateurs hoor ik er ook nauwelijks. Wel zat er hier een paar
weken geleden een sterke repeater op een van de PMR-kanalen.

Het beleid van AT is dat als er twee of drie mensen klagen dat ze er achteraan
gaan. Het enige is dat ze dat niet openbaar bekend maken. Dat heeft vermoedelijk
voor een deel te maken met privacy-wetgeving. Als je werkelijk zo'n scheldpartij
meemaakt en het is iemand die er vaker zit, dan heeft het zeker nut om te klagen.
Beste bewijs van recent optreden van AT tegen storingen in de amateurband is
de houding van het bedrijf Vaillant, die nu zelfs met een brief in CQ-PA staan
waarin ze amateurs oproepen om eventuele nog resterende ketels die storen aan
het bedrijf te melden.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#6 Bericht door PE7EB »

Als aanvulling op het bericht van John kan ik melden dat het AT hier in Alkmaar recentelijk ter plaatse is geweest i.v.m. met storing van op de ingangs frequentie van PI2ALK.
Uit eigen onderzoek door de leden van de repeater commissie bleek dat er een vrij breed data en sterk signaal op deze frequentie in de lucht stond.
AT heeft nader onderzoek gedaan, en is uiteindelijk uit gekomen bij de draadloze bediening van een LNB van een schotel aan de flat waar de repeater opgesteld staat.
Verdere afhandeling door AT is mij verder niet bekend, maar de storing is wel weg.
Er wordt dus nog wel degelijk opgetreden bij storing in het voor ons primaire deel.

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Komplimenten AT

#7 Bericht door wbeekman »

Fijn om te lezen, dat het AT ook daadwerkelijk optreedt en ons niet in de kou laat staan.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Plaats reactie