Repeater bouwen... Da's dan 27-280,- EYPO ?

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

Repeater bouwen... Da's dan 27-280,- EYPO ?

#1 Bericht door angelo »

Ik hoorde via via (klepel wel, maar klok?) dat als je vanaf 1 januari 2006 een repeater draait dat je tussen de 27 en 280 pleuro moet gaan ophoesten om de repeater te mogen draaien. Ik kan me voorstellen dat dit een reden kan zijn om je repeater te ontmantelen, iets wat ik voor mijn gevoel ook hier en daar zie gebeuren.

Kan iemand mij daar het fijne van vertellen eventueel?
No good deed goes unpunished.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: Repeater bouwen... Da's dan 27-280,- EYPO ?

#2 Bericht door Theo Postma »

angelo schreef:Ik hoorde via via (klepel wel, maar klok?) dat als je vanaf 1 januari 2006 een repeater draait dat je tussen de 27 en 280 pleuro moet gaan ophoesten om de repeater te mogen draaien. Ik kan me voorstellen dat dit een reden kan zijn om je repeater te ontmantelen, iets wat ik voor mijn gevoel ook hier en daar zie gebeuren.

Kan iemand mij daar het fijne van vertellen eventueel?
Jawel.
Om een repeater of "experiment" zo als het nu heet, kost bij aanvang 140 euro.
Een ontheffing onbemand frequentiegebruik kost per jaar 27 euro.
Elke ontheffing is geldig voor drie jaar, daarna kan iedereen de frequentie als nieuwe vergunning houder aanvragen.
Dit moet dan wel binnen 12 tot 6 maanden voor het aflopen v/d toestemming worden aan gevraagd.
Elke wijziging in het experiment kost 140 euro.

De grap gaat er wel af zo, experimenteren wordt ontmoedigd.
Maar laten we wel zijn, zo een vaart zal het wel niet lopen.
Fone repeaters zijn de afgelopen jaren echt niet wezelijk veranderd.
Maar stel je hebt een ATV repeater, en je wilt wat anders toevoegen, digitaal of zo...., dat kost je dus geld.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#3 Bericht door angelo »

Maar hoe zit het dan met vossen? En als ik via de porto op een paar mW de basisbak gebruik als repeater zodat ik in (ieder geval rondom het huis) de hele regio kan rondhuppelen en toch QRV ben?
No good deed goes unpunished.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#4 Bericht door Theo Postma »

angelo schreef:Maar hoe zit het dan met vossen? En als ik via de porto op een paar mW de basisbak gebruik als repeater zodat ik in (ieder geval rondom het huis) de hele regio kan rondhuppelen en toch QRV ben?
Even nadenken, moet je daar nu ook al een vergunning voor hebben? :D
Nee dus.
Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PD2RLD
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 okt 2005, 14:22
Roepletters: PD2RLD
Locatie: Tiel
Contacteer:

#5 Bericht door PD2RLD »

En wat te denken van de talloze APRS-digi's, eindigend op -2 in de callsign? :wink:

Die zijn ook 24 uur per dag QRV en hebben niet eens een vergunning voor onbemand gebruik! :roll:

En zo zullen er vast ook amateurs zijn die 24 uur per dag op packet actief zijn en het spulletje gewoon laten draaien... 8)

PE1QWE
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 dec 2006, 13:39

#6 Bericht door PE1QWE »

Ik speelde als kind vroeger bij een klasgenoot, wiens vader zendamateur was. In zijn shack stond alles de hele dag aan. Of die man er nu was of niet. Tja, dat mag dus ook niet....

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#7 Bericht door PA3GVQ »

Als groep een of meerdere repeaters kan bouwen, onderhouden en de kosten kan dragen van de huur van een locatie, dan zijn die 3 jaarlijkse kosten aan AT ook geen enkel probleem.

We praten over een vriendenprijs van 9 euro per jaar, per expiriment per jaar dat is bijna niets op het totale bedrag wat een repeater installatie per jaar kost voor een vereniging of club. De genoemde 27 euro is per 3 jaar, dus 9 euro per jaar.

Als je de huur, stroomkosten en verzekering van bijna 600 euro per jaar voor de locatie voor de repeaters in Rotterdam kunt betalen door donaties, is die 18 euro BT voor onze twee repeaters dus ruis.

En dan heb ik het nog niet eens over alle kosten en donaties van de hardware om alle andere highpower signalen uit onze ontvangers te houden en andersom om een super schoon signaal in de lucht te zetten, zodat wij geen klachten krijgen van andere gebruikers op het dak en in regio Rotterdam.

Neemt niet weg dat ik al voorzitter van de afdeling Rotterdam blij ben voor onze gebruikers dat onze beide QRP repeaters weer tot eind 2009 mogen blijven aan staan. Gelukkig zijn de gebruikers er ook blij mee want de donaties stromen weer binnen.

Edwin

Plaats reactie