Eindhoven

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

toonslot ctcss

#16 Bericht door pa3dsc »

de repeaters worden geleidelijk aan voorzien van CTCSS.

Een toonslot is een unieke 5 cijferige code die bij mobilofoonsystemen wordt gebruikt om een individuele mobilofoon te kunnen aanroepen. Het systeem kent ook aparte tonen om in één keer een groep gebruikers op te kunnen roepen. Op de meeste mobilofoons kan dit toonslot eenvoudig worden uitgezet. De code is dan hoorbaar en alle gesprekken kunnen dan worden gevolgd.

CTCSS (Continues Tone Controlled Squelch System). Om een dergelijk relaisstation te openen, moet de gebruiker dus continue die bepaalde onhoorbare toon mee zenden, samen met de spraak. Die onhoorbaar lage toon moet worden opgewekt door een speciale oscillator (de toon ENcoder).

Er is wat voor en er is wat tegen.
Ik heb jaren geleden reeds mijn apparaatjes voorzien van CTCSS.
was een leuke knutsel.

73 martin pa3dsc

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#17 Bericht door wbeekman »

pa3fat schreef: Aangezien ook het 70cm een toonslot heeft zijn de opties nu wel erg dun.
Niet goed voor de aktiviteit ben ik bang.
Ben het met je eens, want tegenwoordig moet je voor bijna elk relais een lijst hebben met welke CTCSS frequentie je moet werken.
Dus mobiel even naar een andere repeater gaan is bijna onmogelijk geworden.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

pe1hzg
Berichten: 921
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

#18 Bericht door pe1hzg »

pa3fat schreef:Jammer van het toonslot. Maakt al mijn andere apparatuur onbruikbaar om over het relais te werken.
Ik zie het probleem niet met het inbouwen van een LF oscillator, zeker als er diverse kits zijn (en aan andere mogelijkheden wordt gewerkt)?

Geert Jan

pe1hzg
Berichten: 921
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

#19 Bericht door pe1hzg »

wbeekman schreef:Ben het met je eens, want tegenwoordig moet je voor bijna elk relais een lijst hebben met welke CTCSS frequentie je moet werken.
Dus mobiel even naar een andere repeater gaan is bijna onmogelijk geworden.
Kun je dat toelichten?
  • De repeater zendt iedere 5 minuten uit welke toon gebruikt wordt, met de roepletters ('PI3EHV B')
  • Er zijn in Nederland maar 4 tonen in gebruik dus gokken is niet zo moeilijk,
  • Er is een keurige lijst waarin staal welke provincies welke toon gebruiken, zie (o.a.) het vademecum
  • De repeater gebruikt dezelfde toon op de uitgang dus die kun je scannen
  • Met de huidige doosjes downloaden mensen de complete repeater database in hun transceiver
De 2m lijst is in Nederland redelijk klein en statisch. De 70cm lijst is al een stuk groter, en onafhankelijk van de toon denk ik dat je daat toch al een lijst voor nodig hebt.

Realistisch: de band wordt er niet schoner op. Ik hoor op de ingang niet alleen RF rommel uit de buurt, maar ook gebruikers van andere repeaters (die wat zijn "opgeschoven" vanwege de tijdelijke relocatie),
De uiteindelijke locatie is een industrieel gebied waar bovendien experimenteel met electronica wordt gewerkt.
Deze problemen worden niet minder, maar zullen alleen maar erger worden.

Je kunt overwegen om de machine nu voor te bereiden en op een later moment CTCSS te gaan gebruiken, maar het is alleen uitstel van executie en de outage van de afgelopen tijd is een goed argument om de machine geschikt te maken voor de komende lange tijd. Bovendien, hoeveel RF storing zou er dan moeten komen voordat we om zouden moeten schakelen en zouden we dan niet de weerstand krijgen die je nu aanvoert?

Je zou kunnen overwegen om de repeater "ongevoeliger" te maken zonder CTCSS toon, Dat gaat echter niet werken, de constructie van de ontvanger staat dit niet toe (heeft een hele andere opzet als een "normale"ontvanger), en bovendien vrees ik dat dezelfde mensen die klagen dat ze geen generator in hun transceiver willen bouwen, ook de mensen zullen zijn die dan klagen "dat de repeater doof is". Kortom, geklaagd wordt er toch, dan kunnen we beter voor de technisch beste oplossing gaan.

Zoals aangegeven zijn er diverse CTCSS oplossingen en er komen er meer bij (druk mee bezig, maar QRL eist op dit moment alle aandacht), ik denk dat het niet juist is om de situatie te beoordelen op basis van de huidige testperiode.

De radiozendamateurgemeenschap bestaat uit mensen die met goed gevolg een examen afgelegd hebben over radiotechniek. Iemand die voor dit examen geslaagd is, moet in staat geacht worden om z'n transceiver van een subaudiogenerator te voorzien.

Je Kunt Dit Niet Goed Doen. Mijn bittere ervaring als bouwer / verbouwer / reparateur van amateurradio-infrastructuur (dit is de 3e repeater die uit dit lab komt, naast morsecursus, audiobulletin en over een poos, DVB-S video uitgang) is dat mensen altijd klagen en dat het uitsparen van een klusje van een uurtje belangrijker is als vele, vele extra uren en resources om tot een oplossing te komen die resulteert in een repeater die een rustig, stabiel communicatiesysteem vormt. Ik probeer rekening te houden met gebruikers maar zonder pijn kan het niet.

73,

Geert Jan PE1HZG

De tijdelijke opstelling in mijn shack:
Afbeelding

De controller:
Afbeelding
Bijlagen
pi3ehv-1.jpg
Electronica-rack
(875.37 KiB) 664 keer gedownload
pi3ehv-0.jpg
Tijdelijke opstelling in shack
(1.03 MiB) 665 keer gedownload
Laatst gewijzigd door pe1hzg op 03 okt 2008, 23:51, 2 keer totaal gewijzigd.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#20 Bericht door PA3FAT »

niets, maar ik zie gewoon het nut niet. Het is alleen een drempel.

maar dat is mijn mening.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#21 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 13 okt 2013, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#22 Bericht door PA3FAT »

Natuurlijk snap ik je overwegingen en ben het eens dat de randvoorwaarden voor het opereren van een relais er niet gemakkelijker op worden.

Dat je je vrije tijd opoffert om het relais overeind te houden waardeer ik.

En ja ook ik heb koopdoosjes die het kunnen.

Maar ik heb ook oudere spullen die ik normaliter voor relais zaken op de achtergrond gebruik.
Geen idee of mijn FT790E zich laat aanpassen en of ik er wel in wil gaan spitten.
Maar met wat advies zal dat wel goed komen.
De 20Euro voor een kitje, daar kom ik overheen.

Enig idee wanneer het relais weer operationeel wordt gezien je QRL ?
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

pe1hzg
Berichten: 921
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

#23 Bericht door pe1hzg »

pa3fat schreef:Geen idee of mijn FT790E zich laat aanpassen en of ik er wel in wil gaan spitten.
Een FT790 waarschijnlijk niet, want die is voor 70cm ;-)
Ik neem aan dat je een FT290 bedoelt.

En het zal wel goed komen met CTCSS: als je voort wilt, zoek dan in het schema het punt waarop je voorversterker de FM modulator voedt (dit is achter de microfoonvoorversterker / filters). Dat is een mooi punt om (hoogohmig) CTCSS te injecteren. Moet je alleen nog een punt bedenken om te schakelen: of permanent aan, of via de repeatershift schakelaar bijvoorbeeld.
Doe voorzichtig want FTx90 processoren worden allang niet meer gemaakt dus processor stuk == transceiver dood, maar dat geldt voor alle apparaten die op leeftijd zijn.
Enig idee wanneer het relais weer operationeel wordt gezien je QRL ?
Overleg met een site beheerder liggen altijd gevoelig, en het is handig daarover niet publiek mededelingen te doen als dat niet nodig is.
Wat ik kwijt kan is dat de recente werkzaamheden aan de repeater uitgevoerd zijn om tijdig klaar te zijn voor de dingen die we de komende tijd verwachten.

Mijn QRL heeft overigens niets te maken met de site van de repeater.

Geert Jan

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#24 Bericht door PA3FAT »

foutje. Het is een Kenwood TS790 2 en 70cm apparaatje.

PS: zoek nog een 857d...
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

#25 Bericht door pa3dsc »

Ik heb mijn ts790-e geschikt gemaakt voor CTCSS.
en na mij nog enkele amateurs
zie:

http://db0sif.darc.de/cgi-bin/dpcmd?R%20KENWOOD%20208

http://www.pa3hmp.nl/ts790mods.htm

73 martin pa3dsc

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#26 Bericht door PE2AAB »

Leuke foto's Geert-Jan, Leuk om eens ín'PI3EHV te kijken.
Wat CTCSS betreft; Ik heb nog wat Bosch mob's en Condor Mob's dus daar bouw ik gewoon CTCSS encoders is. Simpele schema's te over op internet. Lukt vast wel.

Rick de PE2AAB
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

#27 Bericht door pa3dsc »

Ik heb geen relaties met deze aanbieder.

http://www.2dehands.nl/toonencoderprint ... _NL%2Fmans

73 martin pa3dsc

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#28 Bericht door PA5COR »

Ook ons relais (145.700 PI3HVN) is voorzien van CTCSS en wel 82.5 net als de meeste repeaters in het Noorden.

Op 2 vanwege de storingen met Lehr, die op dezelfde frequentie zit, en de gebruikers daar meestal veel vermogen gebruiken om hun (en de onze dus) aan te spreken.

Op 70 vanwege een Franse repeater waarvan de eigenaren het leuk vinden om reverse te werken, ingang 145.700 en uit op 145.100.......

Ook daar CTCSS 82.5 Hz.

We hebben inbouw printjes welke alle CTCSS tonen kunnen maken d.m.v. het plaatsen van 1 of meer van de 6 draadbrugjes, of schakelaar.

Vroeger was eeen mobiele set met 10 a 25 watt normaal, 1/4 golf antenne en klaar.
Nu is 50 - 80 watt de norm met een 4 tot 6 dB antenne gain op de auto.

Thuis zijn de sets ook 50 - 100 watt, en antennegain tot 9 dB.
Dat alles beteekent dat het bereik van de gebruikers ook groter is geworden, wat weer leid tot sneller aanspreken van een repeater op dezelfde frequentie in een andere "cel" .

Ook is het bereik van de repeaters groter geworden, bij ons staat de tribander op 55 meter hoogte en heeft een gain van 9 dB tot 13 dB op 23 cm.

Coax is 20 meter Ecoflex 15.

Zie op de site van de repeatergroep Heerenveen voor meer details en foto reportages.
http://www.muntronde.nl/rzghvn/in.htm

Een en ander heeft tot gevolg dat ik 2 km voor de tunnel in Noord Amsterdam nog prima met de repeater kan werken :D

73,
Cor

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#29 Bericht door PA3FAT »

Gert-Jan,

Ik hoorde vandaag rond 18:00 het relais aan de zuidkant van de rondweg.
Maar volgens mij is CTCSS nog niet actief.
Hoor alleen het signaal als ik de tone squelsch uitschakel.
Kan dit kloppen of heb ik een instelling nog niet juist?
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

pe1hzg
Berichten: 921
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

#30 Bericht door pe1hzg »

pa3fat schreef:Ik hoorde vandaag rond 18:00 het relais aan de zuidkant van de rondweg.
Maar volgens mij is CTCSS nog niet actief.
Hoor alleen het signaal als ik de tone squelsch uitschakel.
Kan dit kloppen of heb ik een instelling nog niet juist?
CTCSS is actief op ingang *en* uitgang.
Je moet 71.9 meesturen om het relais te openen.
Het relais stuurt 71.9 mee als er activiteit is (dus niet als alleen de callgever in de lucht is).

Als je dus de CTCSS decoder in je transceiver inschakelt, hoor je de 5-minuten callgever niet meer. Dat is een feature, de meeste mensen weten na al die jaren de roepletters inmiddels wel.

Voordat we gaan storingszoeken: toen je het relais hoorde, hoorde je alleen de callgever of werd er over gewerkt, had je behalve CTCSS encode, ook decode aanstana, en was ook de decode toon goed ingesteld?

Geert Jan

Plaats reactie