Gedrag van zendamateurs in de buurt van Dordrecht

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4507
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Gedrag van zendamateurs in de buurt van Dordrecht

#61 Bericht door PE1PQX »

Het volgende heb ik op FB (ander medium, ik weet het) ook al gepost:

Technisch gezien is het experiment van NOS een erg fraai hoogstaand iets. Helaas zijn er individuen die het klaarblijkelijk nodig vinden zich te gedragen als Neanderthalers met navenante geluiden.
Jammer, maar daar kunnen wij, de welwillende OM's en YL's, toch een steen aan bij dragen om dit te verminderen dan wel op te laten houden.

Zelf kun je er aan bijdragen de ellende uiteindelijk te laten stoppen. Neem aan dat je zelf kunt verzinnen hoe. Ik denk aan een vossenjacht, dossieropbouw enz.
De 'HAM-community' heeft heel veel mogelijkheden zelf in huis, maak daar gebruik van en zo houd je je eigen kennis ook een beetje scherp. (afgezien dat je dan fijntjes met je hobby bezig bent :mrgreen: )

Volgend probleem wat naar mijn idee voor een deel ook debet aan de NOS-ellende is, is dat iedere kleuter met een beetje zakgeld zo'n bao-kreng kan kopen. Die dingen kosten bijna niks meer, je krijgt ze nog net niet bij een zak snoep.
Als de verplichte registratie van aan- en verkochte apparatuur eens opnieuw wordt ingesteld lost dat voor één deel al wat op.

(Helaas zijn er nog genoed 27mc-ers die met een 'dikke' Yeasu, ICOM of Kenwood QRV zijn op 27.555, en niet kijken naar welk vermogen er geproduceerd worden)

Just my €0.02...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Gedrag van zendamateurs in de buurt van Dordrecht

#62 Bericht door Jan pa3abk »

PE1PQX schreef:Het volgende heb ik op FB (ander medium, ik weet het) ook al gepost:...
Volgend probleem wat naar mijn idee voor een deel ook debet aan de NOS-ellende is, is dat iedere kleuter met een beetje zakgeld zo'n bao-kreng kan kopen. Die dingen kosten bijna niks meer, je krijgt ze nog net niet bij een zak snoep.
Als de verplichte registratie van aan- en verkochte apparatuur eens opnieuw wordt ingesteld lost dat voor één deel al wat op.

(Helaas zijn er nog genoed 27mc-ers die met een 'dikke' Yeasu, ICOM of Kenwood QRV zijn op 27.555, en niet kijken naar welk vermogen er geproduceerd worden)

Just my €0.02...
Kijken vanaf 17 minuut 00 seconden
http://stv.cdn.sbsnet.nl/ra/01/8914240d ... g-1885.mp4

Een "handelaar" die op de LPD band een FT991 gebruikt...


Gelukkig is PI2NOS slechts 2x 12,5kHz van het aan mij toegewezen spectrum en is er genoeg te beleven elders.
Wat al eerder is opgemerkt, lokale repeaters worden veel minder gebruikt. Onze lokale repeater (PI2DEC) wordt ook amper gebruikt.

Als ik op de waterval kijk, staat de paal van NOS bijna 24/7 in de lucht de rest maakt sporadisch een streepje.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Gedrag van zendamateurs in de buurt van Dordrecht

#63 Bericht door PA3ECZ »

Jan pa3abk schreef:
PE1PQX schreef:Het volgende heb ik op FB (ander medium, ik weet het) ook al gepost:...
Volgend probleem wat naar mijn idee voor een deel ook debet aan de NOS-ellende is, is dat iedere kleuter met een beetje zakgeld zo'n bao-kreng kan kopen. Die dingen kosten bijna niks meer, je krijgt ze nog net niet bij een zak snoep.
Als de verplichte registratie van aan- en verkochte apparatuur eens opnieuw wordt ingesteld lost dat voor één deel al wat op.

(Helaas zijn er nog genoed 27mc-ers die met een 'dikke' Yeasu, ICOM of Kenwood QRV zijn op 27.555, en niet kijken naar welk vermogen er geproduceerd worden)

Just my €0.02...
Kijken vanaf 17 minuut 00 seconden
http://stv.cdn.sbsnet.nl/ra/01/8914240d ... g-1885.mp4

Een "handelaar" die op de LPD band een FT991 gebruikt...


Gelukkig is PI2NOS slechts 2x 12,5kHz van het aan mij toegewezen spectrum en is er genoeg te beleven elders.
Wat al eerder is opgemerkt, lokale repeaters worden veel minder gebruikt. Onze lokale repeater (PI2DEC) wordt ook amper gebruikt.

Als ik op de waterval kijk, staat de paal van NOS bijna 24/7 in de lucht de rest maakt sporadisch een streepje.
Re:Kijken vanaf 17 minuut 00 seconden
http://stv.cdn.sbsnet.nl/ra/01/8914240d ... g-1885.mp4

Daar zakt je de broek vanaf, dat dat allemaal maar kan hier in Nederland.
Oplossing, alleen verkopen met verplichte registratie.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Gedrag van zendamateurs in de buurt van Dordrecht

#64 Bericht door on4avt »

Ik krijg Acces denied ?

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Gedrag van zendamateurs in de buurt van Dordrecht

#65 Bericht door Jan pa3abk »

on4avt schreef:Ik krijg Acces denied ?
Regioblock? Belgie is kennelijk geblokkeerd voor commerciele NL TV.
"Wij" kunnen ook niet makkelijk op VTM servers komen.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

RuudV
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2018, 08:38
Roepletters: PD7RV

Re: Gedrag van zendamateurs in de buurt van Dordrecht

#66 Bericht door RuudV »

Registratie om een zender te kopen heb je toch niks aan, ze kopen het dan gewoon bij Aliebaba.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Gedrag van zendamateurs in de buurt van Dordrecht

#67 Bericht door PA3DJS »

Met RuudV eens, registratie lost nagenoeg niets op.

Ik vergelijk het met verlofplichtige wapens. Alvorens je kan kopen, moet je over het vereiste verlof beschikken. Je mag vervolgens een verlofplichtig wapen alleen verkopen aan een ander persoon met het juiste verlof, een handelaar (met juiste erkenning), of er afstand van doen.

Dit alles is best streng, want een verlof krijg je niet bij een pakje boter. Maar.... als ik zo af en toe naar het nieuws luister of kijk, zijn er aardig wat "incidenten" met verlofplichtige wapens. In nagenoeg alle gevallen gaat het om illegale wapens (gebruik door Politie uitgezonderd).

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4507
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Gedrag van zendamateurs in de buurt van Dordrecht

#68 Bericht door PE1PQX »

Jan pa3abk schreef: Kijken vanaf 17 minuut 00 seconden
http://stv.cdn.sbsnet.nl/ra/01/8914240d ... g-1885.mp4

Een "handelaar" die op de LPD band een FT991 gebruikt...
LPD is niet zo'n probleem, valt in de 70cm band... PMR is een ander verhaal.
Maar heb het stukje bekeken, en daar zakt i.d.d je broek van af... Diep triest.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Gedrag van zendamateurs in de buurt van Dordrecht

#69 Bericht door on4avt »

Jan pa3abk schreef:
on4avt schreef:Ik krijg Acces denied ?
Regioblock? Belgie is kennelijk geblokkeerd voor commerciele NL TV.
"Wij" kunnen ook niet makkelijk op VTM servers komen
.[/
Ah zo, wist ik niet ,
willy]

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Gedrag van zendamateurs in de buurt van Dordrecht

#70 Bericht door PA1 »

PE1PQX schreef:LPD is niet zo'n probleem, valt in de 70cm band... PMR is een ander verhaal.
Waarom is dat een andere verhaal?
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gedrag van zendamateurs in de buurt van Dordrecht

#71 Bericht door PA0ETE »

Registratie en strenge verkoop lossen nauwelijks wat op, ik haalde dat hiervoor ook al aan.

Zie de extreme problemen op PI3AMR in de jaren 70 en 80. Dat was ten tijde het strengste beleid (op WW2 na) wat we gehad hebben op dat gebied. Amateurs moesten stickers op hun apparatuur plakken, in eerste instantie met hun roepletters erop (die stickers moest je bij de RCD aanvragen en je moest beargumenteren waarom je ze nodig had), en ze moesten alles in een lijst bijhouden: van wie een apparaat gekocht was, en waar een apparaat gebleven was als je het niet meer had. Geregeld werd in die tijd de halve voorraad van handelaren in beslag genomen als bleek dat die niet-legale spullen in hun voorraad hadden. En ondanks dat alles waren er toen tóch die problemen op een repeater.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gedrag van zendamateurs in de buurt van Dordrecht

#72 Bericht door PA0ETE »

Ik heb de laatste tijd meerdere keren gehoord dat amateurs allerlei piraten-activiteiten ophemelden. Ook hoor ik toch best vaak amateurs zeggen dat ze "even naar LPD" gaan. Sommigen voegen eraan toe dat het daar ook wel gezellig is. Als ik er dan eens luister hoor ik mensen van wie duidelijk is dat ze een amateurcall hebben daar ineens verbindingen maken zonder die call.

Ik snap zelf wel dat je sommige dingen die piraten doen wel grappig vind. Ik zie die dingen zelf ook wel. En ik ben ooit ook als piraat begonnen. Toch is het niet zo handig om bepaalde dingen te roepen over omroeppiraten of om je als amateur ook op de LPD-kanalen te laten horen. Met call mag je gewoon zo'n verbinding niet maken, en zonder call was dacht ik ook niet helemaal volgens de regels.

Ik vind dat, als je examen doet en dat haalt, je eigenlijk een keuze maakt. Het is mijns inziens zo dat als je dat papiertje accepteert, dat je dan toch iets afspreekt met een overheidsorganisatie als AT. die afspraak is, dat als zij je komen controleren, dat je dan zeker weet dat ze de zendspullen bij je thuis niet mee zullen nemen. Dat is nogal wat. Daar staat echter tegenover dat de afspraak ook is, dat verwacht wordt dat jij je als amateur steeds aan de regels houdt.

Stel je voor dat AT hetzelfde zou doen, en dat sommige inspecteurs als het ze zo uitkwam toch de apparatuur bij geregistreerde amateurs in beslag zouden nemen? Dat is absoluut niet anders dan wanneer sommige amateurs zich niet aan de regels houden.

Als dat zou gebeuren was Leiden in last. Nou, houd je dan als amateur ook gewoon aan de regels.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4507
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Gedrag van zendamateurs in de buurt van Dordrecht

#73 Bericht door PE1PQX »

PA1 schreef:
PE1PQX schreef:LPD is niet zo'n probleem, valt in de 70cm band... PMR is een ander verhaal.
Waarom is dat een andere verhaal?
LPD heeft zijn frequenties in de 70cm band, PMR niet, dat zit er een stuk boven.
Ook mag je geen ander apparatuur gebruiken op de PMR band met afneembare antennes e.d.
(hoe dat zit met LPD durf ik zo 1-2-3 niet te beweren)

Uiteraard mag je als geregistreerde OM (of YL) op de LPD frequentiens uitkomen met die FT-991, maar het filmpje is voor mij ook knap tenenkrommend.

Maar dat is voor deze thread off topic... Dat gaat over misdragingen in de omgeving Dordrecht op de NOS repeater.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gedrag van zendamateurs in de buurt van Dordrecht

#74 Bericht door PA0ETE »

Natuurlijk mag je daar als amateur met andere amateurs verbinding maken.

Op de LPD-kanalen is alleen toegestaan: 10 mW ERP, met de originele antenne van het apparaat. Alleen dán hoef je je call niet te zeggen, maar als je op die manier werkt, mag je niet werken met een amateur die zijn call wel gebruikt.

¨Radioverbindingen worden alleen tot stand gebracht met andere gebruikers van
frequentieruimte met de bestemming “amateur” of “amateursatelliet”.¨


(Artikel 1, lid 2 van de Gebruikersbepalingen)

https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... tiegebruik

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Gedrag van zendamateurs in de buurt van Dordrecht

#75 Bericht door PE2AAB »

PE1PQX schreef:...(hoe dat zit met LPD durf ik zo 1-2-3 niet te beweren)...
LPD devices may only be used with an integral and non-removable antenna with a maximum legal power output of 10 mW.

[tekst verwijderd, o.a. woordgebruik strijdig met de forumregels]
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gesloten