Poll over uitschakelen PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.

PI2NOS is uit gezet. Wat vind je daarvan?

Peiling eindigde op 20 nov 2017, 03:08

Foute actie! Dat beetje overlast dat kun je toch best gewoon accepteren?
8
9%
Goeie actie! Want ik ben namelijk TEGEN repeaters.
1
1%
Goeie actie! Want ik heb een hekel aan echolink.
0
Geen stemmen
Goeie actie! Want repeaters maggen niet gekoppeld zijn.
3
3%
Goeie actie! Omdat ik me stoor aan de misdragende mensen zonder call.
46
51%
Goeie actie! Door de stomme gesprekken van mensen met een call.
29
32%
Goeie actie! Omdat alleen de DX-verbindingen belangrijk zijn.
0
Geen stemmen
Foute actie! Omdat het wel meevalt
4
4%
 
Totaal aantal stemmen: 91

Bericht
Auteur
SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#31 Bericht door SWL nl 5321 »

Waarde positief gestemde en als zodanig gebruikmakende van de ons toebedeelde frequenties in optima forma.......
Voor de Radio-zend-amateurs spijt het mij bijzonder dat deze maatregel langs welke weg dan ook is genomen-ingeslagen.
Het feit dat het plezier van anderen door de vervuilers te niet wordt gedaan is het gevolg van tolerantie tot dat de emmer overloopt.
Veel geklaag en mutaties naar het AT hebben de kwaadwilligen niet kunnen vermurwen een andere tak van
"sport" te beoefenen.
Triest voor woorden dat die OM's die hun grote inzet voor de repeater hebben getoond zo worden behandeld.
Hulde voor hun werkzaamheden, hoe er ook door anderen over wordt gesteggeld.
Als luisteramateur heb ik blij van zin alleen het oor te luisteren gelegd en geen vocaal geneuzel uitgekraamd.
Tjonge dan was de JOTA een genot om te volgen.
Het gaat u goed en veel DX Wij zullen er mee moeten leven.

73

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#32 Bericht door johnvdpas »

Ja, ik heb het ook gehoord op PI2NOS, kan me voorstellen dat hij nu uit staat...

Och ja de Jota, laten we wel wezen, dat was ook gewoon een puinhoop op 2 meter. Maar wel een gezellige puinhoop! Toch zijn er veel belangrijke verschillen.

De mensen welke op PI2NOS de boel verstieren doen het bewust. In de middag en ochtend tijdens de JOTA, ging het ook over elkaar heen, luisteren stations totaal niet goed naar call's van elkaar, en was het ook een puinhoop. Maar dat waren geen amateurs, dat was duidelijk te horen! En dan als je het nooit doet, kun je niet een call meteen opnemen (laat staan als alles door elkaar gaat) sommige niet eens na 5 of meer keer... Ik heb daar ook zaken gehoord wat best lachen was. Bijvoorbeeld station a roept op, station B reageert op station C, maar station A denkt dat station B weer op A regeert wat dus niet zo was, en zo heb je een puinhoop.... Eigenlijk is het best wel Koefnoen, een beetje amateurs hoort de call in 1 of maximaal 2 keer, en hoort ook wel station wie aanroept (ja dat lijkt kinderspel maar toch) en dan hoor je toch dingen die zo misgaan, dat je er wel om kunt lachen. Maar dat waren vooral kinderen die aan het roepen waren. Ja, ik weet ook wel als AT daar binnenstapt het de vraag is of er een amateur naast zit... Echter tijdens de jota hoor je bijna nooit een gewone amateurs zonder /j. Dat komt omdat de meeste amateurs ook wel weten nu is de band even niet van ons.

Echter, is er wel een duidelijke verschuiving, waar vroeger vooral de puinhoop in de nacht en avond was, is dat nu in de ochtend en middag. Maar ik vind dat amateurs zich daarvoor al niet zo heel erg druk om moeten maken, het is immers 1 keer per jaar. En, de insteek is anders, op PI2NOS, is het gewoon de boel bewust verzieken, tijdens de jota is het geen ervaring hebben in hoe het werkt, dat is een heel ander verhaal.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#33 Bericht door elsinga »

PE1PQX schreef:Sorry Thijzer, je vergeet een 2e project dat niet lokaal is: Coversity, NON.
Wat ik helemaal niet begrijpen kan is dat het groot dekkend netwerk van NON wel op een beschaafde amateur manier gebruikt kan worden, en NOS weer niet. Als jij een antwoord hierop weet.. Verklaar je dan AUB nader.

NON is net zo toegankelijk als NOS, alleen NOS' dekking is veel groter. (Noord Oost Nederland vs Landelijk)
Ik denk dat het deels komt door de randstedelijke mentaliteit versus de mentaliteit daarbuiten. Daarnaast is het bij NON veel eenvoudiger om een klein gebied even uit te schakelen, want kleinere cellen. Je hoort Dennis en Eric niet zoveel, maar ze luisteren wel heel veel.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#34 Bericht door PE2AAB »

johnvdpas schreef:...Echter tijdens de jota hoor je bijna nooit een gewone amateurs zonder /j. Dat komt omdat de meeste amateurs ook wel weten nu is de band even niet van ons...
Hihi. Ja dit is wel een beetje zo echter, ik heb ook een aantal amateurs zonder /J gewerkt die het gewoon leuk vinden om met de scouts te babbelen. Overigens ''schakelden'' die lieden dan ook over in een soort Scout modus. Hulde! Ik juich dat alleen maar toe.

Ondanks het 'rommeltje' in de ether tijdens het JOTA weekend heb ik geen vloek of zucht gehoord.

Bij Scouting leer je hoe het zit in een 'wet'.
De scout respecteert zichzelf en anderen.

Waarvan akte.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#35 Bericht door PD2B »

PE1PQX schreef:Sorry Thijzer, je vergeet een 2e project dat niet lokaal is: Coversity, NON.
Wat ik helemaal niet begrijpen kan is dat het groot dekkend netwerk van NON wel op een beschaafde amateur manier gebruikt kan worden, en NOS weer niet. Als jij een antwoord hierop weet.. Verklaar je dan AUB nader.

NON is net zo toegankelijk als NOS, alleen NOS' dekking is veel groter. (Noord Oost Nederland vs Landelijk)

Ik vrees dat het probleem waar NOS mee kampt dan dus niet in het NON gebied zit...
Mvg,

Bert

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#36 Bericht door PA1OKZ »

PE1PQX schreef:Sorry Thijzer, je vergeet een 2e project dat niet lokaal is: Coversity, NON.
Wat ik helemaal niet begrijpen kan is dat het groot dekkend netwerk van NON wel op een beschaafde amateur manier gebruikt kan worden, en NOS weer niet. Als jij een antwoord hierop weet.. Verklaar je dan AUB nader.

NON is net zo toegankelijk als NOS, alleen NOS' dekking is veel groter. (Noord Oost Nederland vs Landelijk)
Dat antwoord is gelukkig erg eenvoudig: om te beginnen is er een principieel mentaliteitsverschil tussen Noord Oost Nederland en laten we zeggen het westen. Dat blijkt hier zeer duidelijk uit want 80% van de problemen komen daadwerkelijk uit de Randstad. Daarnaast is het natuurlijk een stuk minder druk. NOS bestrijkt ongeveer 5 keer de oppervlakte van NON, waaronder het meest dichtbevolkte gebied van Nederland. Daarin ligt het antwoord opgesloten.


73

Mischa

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#37 Bericht door PA2RU »

Afbeelding
Nou Mischa , als ik dit zo bekijk doet dat niet veel voor elkaar onder..
Ben het wel met je eens dat de gebruikers van NON een heel ander allooi zijn dan wat er op NOS de beest heeft uitgehangen..
73 René PA2RU

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#38 Bericht door 0000 »

'Goeie actie! Door de stomme gesprekken van mensen met een call'

Ik ga niet stemmen maar wil men even mijn mening ventileren.
Zoals ik al eerder in een ander draadje (verbetering NOS) had gemeld dat ik me stoor aan de 'kletskoekverhalen' van een aantal gelicenceerde zendamateurs, kliekje met 1 Belg!

In Nederland ben ik alsnog beperkt met antennes plaatsen, dus na jaren de hobbie weer opgepikt te hebben is NOS voor mij een van de bronnen om weer wegwijs te worden hoe 't radioamateurisme ervoor staat.
Luisteren doe ik graag, zenden voorlopig (heel af en toe) via echolink. Via de ether, wordt aan gewerkt!
Op een gegeven momemt overgeschakeld naar UTR maar helaas deze is in Amsterdam op de porto vrijwel niet te ontvangen. Dat zou echt een verbetering zijn indien dat mogenlijk zou zijn!
Op UTR hoor ik de afgelopen maande mooie QSO's, beschaafd, technisch en zo zou ik het graag horen!

Op m'n ander adres in Oekraïne, plek genoeg voor antennes maar repeater NOS niet bereikbaar.

Ik had het al met een andere collega besproken, zodra NOS uitgezet wordt gaat men naar UTR.
En ja hoor, het ge-emmer begint daar ook.

Ik stoor me totaal niet aan 'miep miep, 'boeren', weet ik veel wat geluiden. Dat is meestal van korte duur. Door het vrijgeven van het kopen van zendappartuur is dit mogenlijk.
OK, is al eens eerder geopperd, er zit een aan/uit knop op je set en er is meer in het leven dan NOS. Juist, maar luisteren op NOS af en toe op de dag wegens beperkte middelen heeft wel 'n soort van verslaving :)

Nu NOS uitgeschakeld is gaat het een stuk beter met me. Ik hoor die zwamverhalen niet meer!
Dit is een voordeel, een nadeel is dat ik wel de voor mij interessante andere zendamateurs, QSO niet meer hoor!

Zomaar iets, wat me binnen schoot om te posten.
qrz.c/db/PA5E

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#39 Bericht door PE1PQX »

PA2RU schreef:Afbeelding
Nou Mischa , als ik dit zo bekijk doet dat niet veel voor elkaar onder..
Ben het wel met je eens dat de gebruikers van NON een heel ander allooi zijn dan wat er op NOS de beest heeft uitgehangen..
Noord-Oost Nederland of geheel Nederland (en een paar stukken Cariben)... beetje veel verschil, denk je niet?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#40 Bericht door PA1PDB »

PA2RU schreef:Afbeelding
Nou Mischa , als ik dit zo bekijk doet dat niet veel voor elkaar onder..
Ben het wel met je eens dat de gebruikers van NON een heel ander allooi zijn dan wat er op NOS de beest heeft uitgehangen..
Mentaliteits verschil is idd wel een ding maar ik blijf erbij als NOS kleinere cellen zou toepassen met iedentiek tx/rx bereik zou het systeem beter te managen zijn.
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#41 Bericht door PE1PQX »

Kleinere cellen is een optie, maar zoals je in de kaart van NON ziet zijn er heel veel regio's die een meervoudige dekking hebben. Wil je 1 mispunt buiten spel zetten loop je de kans dat je tot 5 of 6 steunpunten (Oost Groningen/Drenthe) uitschakelen moet om die te 'pakken'.

Mogelijk dat het handiger is om ieder steunpunt uit te rusten met een peil-systeem a-la 'doppler-peiler' (zie elders op dit forum) met een terugkoppeling naar een centrale server.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#42 Bericht door elsinga »

NOS heeft al een peilsysteem (MLAT), dat tot een tijdje terug voor iedereen te bekijken was. Misschien moet dat wel weer aan gezet worden (al dan niet achter een inlogcode voor een beperkt aantal serieuze amateurs die willen helpen). Je ziet dan niet alleen op welke ontvanger het signaal het sterkste binnenkomt, maar als het signaal door meerdere ontvangers wordt ontvangen ook een indicatie van de daadwerkelijke positie.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#43 Bericht door Adrian_ »

Misschien is het met eenvoudige middelen mogelijk dat MLAT wat grootschaliger in te zetten.
Zoiets als dit:
https://uk.flightaware.com/adsb/piaware/

Nog een linkje:
http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=27951.0
Laatst gewijzigd door Adrian_ op 25 okt 2017, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#44 Bericht door Thijzer »

PE1PQX schreef:Sorry Thijzer, je vergeet een 2e project dat niet lokaal is: Coversity, NON.
Wat ik helemaal niet begrijpen kan is dat het groot dekkend netwerk van NON wel op een beschaafde amateur manier gebruikt kan worden, en NOS weer niet. Als jij een antwoord hierop weet.. Verklaar je dan AUB nader.

NON is net zo toegankelijk als NOS, alleen NOS' dekking is veel groter. (Noord Oost Nederland vs Landelijk)
Nou André, het ene sluit het andere natuurlijk niet uit. En zo lang de "stoorzenders" (in dit geval letterlijk) het medium NON nog niet hebben gevonden (ik moest eerlijk gezegd ook even door lezen voordat ik wist waar het om ging) doet het probleem zich ook niet voor. Of het is nog niet merkbaar en bevindt het zich nog in de incubatietijd: de tijd die nodig is om de sfeer te verzieken. Ik hoop waarachtig dat NON van dit fenomeen verstoken blijft. Ik durf niet te beweren dat de randstad zorgt voor het probleem, sterker nog: aan het accent van menigeen op DMR te beoordelen, komt het voor in alle uithoeken van het land.

De tijd zal het leren.

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Poll over uitschakelen PI2NOS

#45 Bericht door PA1OKZ »

PA2RU schreef:Afbeelding
Nou Mischa , als ik dit zo bekijk doet dat niet veel voor elkaar onder..
Ben het wel met je eens dat de gebruikers van NON een heel ander allooi zijn dan wat er op NOS de beest heeft uitgehangen..
Hoi PA2RU,

Ja NON heeft ook een prachtig bereik en ik heb er erg veel respect voor hoe het met deze kleinere RX cellen is opgezet, ook een forse klus. Het voordeel van NON is dat men in theorie ook zendergebiedjes kan uitzetten, dat kan een betere onderdrukking van kwaadwillenden in de hand werken. Gelukkig is zoiets niet vaak nodig.

De keerzijde is dat PI2NOS de allerhoogste zendantenne(s) van Nederland gebruikt met een navenant ongeevenaard bereik, dat vinden we stiekem ook wel heel gaaf - een soort voorrecht zeg maar :-). Ieder systeem heeft zo zijn eigen unieke eigenschappen en dat is juist waarom we er vanuit technisch oogpunt ook zoveel plezier in hebben. Er is ook contact met de mannen van NON (primair Dennis) op zowel gebied van analoge maar ook digitale repeaters en Hamnet (Hobbyscoop doet nog wat meer dan alleen 2NOS).

Voor de statistieken, bij benadering:

- Nederland is 41.500 km2 groot, dit wordt nagenoeg geheel door NOS afgedekt
- Belgie is ca 31.000 km2 groot, NOS dekt ongeveer de helft af met een veldsterkte van >12dBuV/m
- Op de BES eilanden dekt NOS ca. 900km2 af.
- Samen goed voor omstreeks 58.000km2.
- PI2NON dekt min of meer 13.000km2 af. Veldsterktes weet ik niet maar ik ga uit van Groningen, Friesland, Drenthe, Overijsel en Gelderland.

Maar je hebt gelijk, qua techniek doet het niet veel voor elkaar onder, de insteek is wel verschillend.

73,

Mischa

Plaats reactie