tim12322 schreef:
hallo iedereen,
Ik heb sinds kort een baofeng uv-5r radio en een zendamateur n licentie en ik zou graag wel eens mee willen praten over de repeaters met andere mensen.
Nu is het probleem dat ik nog maar 14 ben en ik niet weet hoe ik mij moet gedragen.
Daarmee bedoel ik:
stel dat er 5 mensen in die repeater met elkaar zitten te praten en ik zit er naar te luisteren en wil ook wat zeggen.
Wanneer mag ik dan praten?
Moet ik mij eerst nog melden?
en ben ik daar als 14 jarige welkom?
Ik zou graag van iemand( of meerdere mensen) horen hoe en wat.
Zou iemand mij hierin kunnen helpen?
IK hoor graag van jullie,
Bedankt
Allereerst natuurlijk proficiat met het behalen van je N licentie!
De 'handleiding' die Laurens hierboven aanhaalt is een goeie om door te lezen. Zie het als een kringgesprek waarbij je je stoel gewoon tussenschuift op een lege plek. Je call noemen en je daarmee dus inmelden op een stil moment. Ooit wat lastig omdat iedereen vaak vlug achter elkaar spreekt maar zie dat maar als de stoelen dicht op elkaar. Vast wel een plekje waar de stoel toch past

Je kunt je callsign overigens toevoegen in je profiel hier op zendamateur.com (of zelfs je gebruikersnaam hierin wijzigen). Niet verplicht hoor maar dat voorkomt een hoop reacties van mensen als je een vraag stelt en het niet duidelijk is dat je een licentie hebt. Tipje

Verder; heel veel plezier met deze mooie hobby!