hoe gedragen met uhf repeaters

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD2TIM
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 apr 2017, 17:37

hoe gedragen met uhf repeaters

#1 Bericht door PD2TIM »

hallo iedereen,

Ik heb sinds kort een baofeng uv-5r radio en een zendamateur n licentie en ik zou graag wel eens mee willen praten over de repeaters met andere mensen.
Nu is het probleem dat ik nog maar 14 ben en ik niet weet hoe ik mij moet gedragen.
Daarmee bedoel ik:
stel dat er 5 mensen in die repeater met elkaar zitten te praten en ik zit er naar te luisteren en wil ook wat zeggen.
Wanneer mag ik dan praten?
Moet ik mij eerst nog melden?
en ben ik daar als 14 jarige welkom?

Ik zou graag van iemand( of meerdere mensen) horen hoe en wat.


Zou iemand mij hierin kunnen helpen?


IK hoor graag van jullie,


Bedankt
Laatst gewijzigd door PD2TIM op 20 apr 2017, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: hoe gedragen met uhf repeaters

#2 Bericht door Laurens PD9X »


Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: hoe gedragen met uhf repeaters

#3 Bericht door PE2AAB »

tim12322 schreef:hallo iedereen,

Ik heb sinds kort een baofeng uv-5r radio en een zendamateur n licentie en ik zou graag wel eens mee willen praten over de repeaters met andere mensen.
Nu is het probleem dat ik nog maar 14 ben en ik niet weet hoe ik mij moet gedragen.
Daarmee bedoel ik:
stel dat er 5 mensen in die repeater met elkaar zitten te praten en ik zit er naar te luisteren en wil ook wat zeggen.
Wanneer mag ik dan praten?
Moet ik mij eerst nog melden?
en ben ik daar als 14 jarige welkom?

Ik zou graag van iemand( of meerdere mensen) horen hoe en wat.


Zou iemand mij hierin kunnen helpen?


IK hoor graag van jullie,


Bedankt
Allereerst natuurlijk proficiat met het behalen van je N licentie!

De 'handleiding' die Laurens hierboven aanhaalt is een goeie om door te lezen. Zie het als een kringgesprek waarbij je je stoel gewoon tussenschuift op een lege plek. Je call noemen en je daarmee dus inmelden op een stil moment. Ooit wat lastig omdat iedereen vaak vlug achter elkaar spreekt maar zie dat maar als de stoelen dicht op elkaar. Vast wel een plekje waar de stoel toch past ;-)

Je kunt je callsign overigens toevoegen in je profiel hier op zendamateur.com (of zelfs je gebruikersnaam hierin wijzigen). Niet verplicht hoor maar dat voorkomt een hoop reacties van mensen als je een vraag stelt en het niet duidelijk is dat je een licentie hebt. Tipje ;-)

Verder; heel veel plezier met deze mooie hobby!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD2TIM
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 apr 2017, 17:37

Re: hoe gedragen met uhf repeaters

#4 Bericht door PD2TIM »

Laurens PD9X schreef:Hallo!

Welkom!

Kijk hier eens...



https://www.hobbyscoop.nl/2017/ehbq-eer ... -bij-qsos/
Bedankt voor het linkje,
heb m gelezen en snap het nu wel wat beter.
PE2AAB schreef:
tim12322 schreef:hallo iedereen,

Ik heb sinds kort een baofeng uv-5r radio en een zendamateur n licentie en ik zou graag wel eens mee willen praten over de repeaters met andere mensen.
Nu is het probleem dat ik nog maar 14 ben en ik niet weet hoe ik mij moet gedragen.
Daarmee bedoel ik:
stel dat er 5 mensen in die repeater met elkaar zitten te praten en ik zit er naar te luisteren en wil ook wat zeggen.
Wanneer mag ik dan praten?
Moet ik mij eerst nog melden?
en ben ik daar als 14 jarige welkom?

Ik zou graag van iemand( of meerdere mensen) horen hoe en wat.


Zou iemand mij hierin kunnen helpen?


IK hoor graag van jullie,


Bedankt
Allereerst natuurlijk proficiat met het behalen van je N licentie!

De 'handleiding' die Laurens hierboven aanhaalt is een goeie om door te lezen. Zie het als een kringgesprek waarbij je je stoel gewoon tussenschuift op een lege plek. Je call noemen en je daarmee dus inmelden op een stil moment. Ooit wat lastig omdat iedereen vaak vlug achter elkaar spreekt maar zie dat maar als de stoelen dicht op elkaar. Vast wel een plekje waar de stoel toch past ;-)

Je kunt je callsign overigens toevoegen in je profiel hier op zendamateur.com (of zelfs je gebruikersnaam hierin wijzigen). Niet verplicht hoor maar dat voorkomt een hoop reacties van mensen als je een vraag stelt en het niet duidelijk is dat je een licentie hebt. Tipje ;-)

Verder; heel veel plezier met deze mooie hobby!
Bedankt!

Maar hoe moet ik dan al die callsigns onthouden en hoe weet ik of er zoals in het eerdere linkje staat een "gesprekslijder" is?
En is het mogenlijk dat stel ik ben net een gesprek in gekomen en mijn callsign aan het melden dat er dan plotseling ook iemand begint te praten?

en ik zal zo mn callsign er even in zetten.

Roy pd8rw
Berichten: 488
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: hoe gedragen met uhf repeaters

#5 Bericht door Roy pd8rw »

Tim .
.allereerst gefeliciteerd met je licentie.

Als de amateurs het goed aanvoelen komt het vanzelf goed met het maken van een qso (gesprek )

Vermeld anders eens in welke regio je woont . Wellicht kun je dan wat verbindingen maken met wat amateurs uit je regio.

Misschien is er je buurt wel een veron of vrza afdeling/club . Daar worden regelmatig avonden georganiseerd voor alle leden . Gewoon eens binnenlopen en gaan kijken.
Die mensen hebben namelijk de zelfde hobby als jij en zijn meestal bereid om een nieuwe amateur te helpen met alles waar die gene tegenaan loopt .


En vragen mag ook hier altijd .
Er zijn geen domme of stomme vragen .

Groetjes uit Gelderland

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: hoe gedragen met uhf repeaters

#6 Bericht door PF9ZX »

Normaal ben je altijd welkom en kennen de amateurs geen onderscheid naar elkaar. Er zijn er altijd die net even anders reageren dan jijzelf had gehoopt/verwacht. Trek je daar niet teveel van aan.

Luister gewoon goed en hoor hoe anderen het doen en leer hier van. Gewoon proberen en het komt vanzelf goed. Toen je geboren werd, kon je ook niet meteen lopen etc. ;-)
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: hoe gedragen met uhf repeaters

#7 Bericht door PA3DJS »

Hallo Tim,

Volgens mij weet jij hoe je je moet gedragen, jij durft namelijk te vragen!

Gezien jouw leeftijd, zal het onthouden van roepnamen snel wennen (en zal dat beter gaan dan bij mij, gezien mijn leeftijd). Pen en papier werkt ook goed als geheugensteun, zeker in het begin als je wellicht wat zenuwachtig bent, en veel roepnamen voor het eerst hoort.

Als je een poosje luistert, dan zul je snel een aantal zaken oppikken.

Hoe kom je "er tussen"?
Je zult merken dat er tussen twee doorgangen wat tijd zit (ruimte, kier, opening). Vaak hoor je een aantal piepjes (morsetekens) die aangeven over welke ontvanger het station binnen kwam dat als laatste de spreeksleutel (PTT switch) losliet.

Ertussen komen doe je gewoon door in die tussenruimte alleen je roepnaam te zeggen, in mijn geval "PA3DJS", meer niet. Het station dat vervolgens gaat zenden, zegt dan meestal iets in de geest van "inmelder gehoord", of geeft je direct ruimte door bijvoorbeeld te zeggen: "inmelder ga je gang!". Het kan ook zijn dat het station dat "inmelder gehoord" zegt eerst zijn verhaal afmaakt en vervolgens jou ertussen laat komen.

Als het heel druk is (bijvoorbeeld tijdens dat mensen van en naar het werk gaan), dan kan het behoorlijk druk zijn, waardoor er veel stations QRV zijn en het soms wat chaotisch lijkt of wordt. Zo'n tijdstip is niet ideaal om je eerste QSO te maken via PI2NOS.

"rondes"
Er worden ook rondes gehouden. In geval van een ronde heb je meestal één vast persoon (de rondeleider) die mensen eruithaalt. Het kan gebeuren dat veel mensen zich tegelijkertijd in proberen te melden, en dan gaat het vaak mis, waardoor je meerdere pogingen nodig zal hebben om er tussen te komen.

Je hebt ook "zelforganiserende rondes".
Dan is het van belang dat je zelf bijhoudt wie na jou komt. Je geeft dan de microfoon als het ware aan elkaar door. Zoals je weet zeg je eerst de roepnaam van het station aan wie je de microfoon geeft, gevolgd door: "van [je eigen van AT gekregen roepnaam]" het 'van' kun je eventueel weglaten. officiëel moet je in ieder geval je eigen roepnaam spellen met het ICAO/NATO alfabet (maar dat wist je al).

Stel dat PE2AAB na mij komt, dan zeg ik na mijn doorgang/verhaal: "PE2AAB (van) PA3DJS", en laat de spreeksleutel los. Heb je vlak daarvoor (bijvoorbeeld binnen 3 minuten) je roepnaam reeds gezegd, dan kun je ook zeggen: "microfoon naar Rick".

Je zult reeds gehoord hebben dat de meeste mensen géén "over" zeggen vlak voor het loslaten van de spreeksleutel (PTT switch).

Heel veel plezier met deze leuke en veelzijdige hobby!
Wim

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: hoe gedragen met uhf repeaters

#8 Bericht door PF9ZX »

Zoals Wim het beschrijft is het heel duidelijk. Wat betreft het onthouden, het weten van jouw eigen roepletters is het belangrijkste. Schrijf anderen inderdaad gewoon op want de microfoon doorgeven naar een ander maakt het dan zeker makkelijker.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: hoe gedragen met uhf repeaters

#9 Bericht door elsinga »

En oefening baart kunst, dus ook het onthouden van rondjes gaat steeds makkelijker. Zeker als je op een bepaald tijdstip steeds dezelfde mensen tegenkomt.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA9J
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 sep 2015, 16:28
Roepletters: PA9J

Re: hoe gedragen met uhf repeaters

#10 Bericht door PA9J »

Gefeliciteerd met je N-licentie, klasse op zo'n leeftijd!
Leuk dat je QRV wilt zijn en meteen van je roepletters gebruik wilt maken. Het is ook geen probleem om op de repeater te vermelden dat je nog niet zo lang je call hebt: Zo merkte ik dat tegenstations hun call en naam dan wat langzamer gaven.

Have fun!

Jorrit
--... ...-- -.. . .--. .- ----. .---

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: hoe gedragen met uhf repeaters

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Probeer ook eens een simplex qso met 1 ander tegenstation.

Wellicht een goede start.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PD2TIM
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 apr 2017, 17:37

Re: hoe gedragen met uhf repeaters

#12 Bericht door PD2TIM »

bedankt allemaal!
Met deze informatie moet het wel lukken.

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: hoe gedragen met uhf repeaters

#13 Bericht door pb1a »

PD2TIM schreef:bedankt allemaal!
Met deze informatie moet het wel lukken.

Gefeliciteerd met je machtiging. Uiteraard ben je welkom :mrgreen:
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Plaats reactie