Maatregelen verstoringen PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Maatregelen verstoringen PI2NOS

#1 Bericht door PA3JD »

Van de site van Hobbyscoop:

Maatregelen verstoringen PI2NOS

De maat is vol!
Inmiddels is wat Stichting Scoop Hobbyfonds betreft het punt bereikt om verstrekkende maatregelen te nemen tegen personen die zich uitsluitend inzetten om het verkeer op de bovenregionale repeater PI2NOS te verstoren. Om het maar even kort door de bocht te zeggen: Wij hebben er genoeg van.
De verstoringen betreffen personen die doelbewust QSO’s verstoren, vreemde geluiden, geschreeuw, geboer, maar zeker ook de eindeloze draaggolven die we veel horen en absoluut niet bijdragen aan het prettig beluisteren van de repeater; hiervoor hebben we zelfs een heus testnetwerk ontwikkeld.
De maatregelen bestaan uit de volgende zaken:
1.De ontvangers waarop de primaire veroorzakers hoorbaar zijn worden voorzien van een ‘filter’ van 199.5Hz.
2.Indien dit uiteindelijk geen oplossing mag zijn dan worden de betreffende ontvangers geheel uitgeschakeld en eventueel definitief ontmanteld. We zien dit enkele weken aan.
3.Indien dit ook geen oplossing biedt dan wordt onze zender in IJsselstein uitgeschakeld, een kleine variant in Hilversum neemt dit over. Dit gaat helaas aanzienlijk ten koste van het bereik.

Het verkleinde bereik is erg verdrietig, niet alleen voor de collega amateurs die zich inspannen om mooie services te bieden voor de radio amateurdienst, maar vooral voor de zendamateurs die de repeater regelmatig gebruiken en een warm hart toedragen.
Tenslotte willen we oproepen tot enige saamhorigheid onder radiozendamateurs; Verstoren van communicatie van Radiozendamateurs is klaarblijkelijk aan de orde van de dag en het valt zeer op dat zendamateurs vrijwel uitsluitend klagen maar niet zelf enige inzet tonen om verstoring tegen te gaan. We vragen daarom iedereen om ook zelf verantwoordelijkheid te nemen; indien je verstoorders opmerkt is het heel erg gewenst om zelf ook bij te dragen door mee te luisteren en eventueel te onderzoeken of je de veroorzaker kan achterhalen. Ook het melden van een storing is hierbij een goede zet, mits je voldoende informatie kan aanleveren die bijdraagt aan het aanpakken van de verstoorder.

Een (gefundeerde) storing kan je melden.

Als stichting zetten wij ons in om de amateurdienst te ondersteunen met leuke en innovatieve experimenten en systemen. Het is een duidelijke keuze dat de Stichting geen buitensporige misdragingen wenst te faciliteren.

Vriendelijke groet,

Stichting Scoop Hobbyfonds.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Beste ……??????
Je kunt toch ondertekenen met: "namens……enz"

Ik steun jullie wel om dit tot een goed einde te brengen.

Maar, wat moet ik mij bij het onderstaande voorstellen?

"1.De ontvangers waarop de primaire veroorzakers hoorbaar zijn worden voorzien van een ‘filter’ van 199.5Hz."

groet,

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#3 Bericht door PA3BAS »

Klinkt als een subtoon van 199.5...
.... But will it blend?

PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#4 Bericht door PA0LMD »

Ik denk dat het handig is om hier verder niets over te schrijven....
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0LMD schreef:Ik denk dat het handig is om hier verder niets over te schrijven....

Snap ik Leo,
Maar ja, hoe kun je dan als niet storende zendamateur wel op de freq. ?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#6 Bericht door PA0LMD »

Juul - PE0GJG schreef:
PA0LMD schreef:Ik denk dat het handig is om hier verder niets over te schrijven....

Snap ik Leo,
Maar ja, hoe kun je dan als niet storende zendamateur wel op de freq. ?
Even 2016 denken Juul...en je komt er wel uit ( of pb )
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#7 Bericht door PA2RU »

Was al een draadje over --> http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 8&start=15
Blijkbaar niet gelukt en dat is erg jammer...
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#8 Bericht door PA3HMP »

Verstoringen zijn er al decennia lang, pi3amr had er ook altijd last van, opgelost werd het nooit, niet door subtonen, niet door opsporen of wat dan ook, er zijn blijkbaar heel veel kleuters die zich niet kunnen gedragen.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ja, ik kan mij nog herinneren dat AMR in de jaren 80 ook erg veel last had van verstoorders.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#10 Bericht door PA3JMS »

Alle begrip maar het strookt niet helemaal met het advies wat er steeds gegeven wordt. Negeren. Dit is namelijk ook een reactie. Ik ben bang dat de stoorders hier door gesterkt worden en denken we zijn aan de winnende hand en juist door zullen blijven gaan. Nogmaals alle begrip maar ik ben bang dat deze aankondiging een averechts effect zal hebben.
73 Jan

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#11 Bericht door pb1a »

PA3JMS schreef:Alle begrip maar het strookt niet helemaal met het advies wat er steeds gegeven wordt. Negeren. Dit is namelijk ook een reactie. Ik ben bang dat de stoorders hier door gesterkt worden en denken we zijn aan de winnende hand en juist door zullen blijven gaan. Nogmaals alle begrip maar ik ben bang dat deze aankondiging een averechts effect zal hebben.
Helemaal mee eens. Ik denk als ze de zaak gewoon eens een maand uitzetten zonder aankondiging dat dat harder aan komt en meer effect heeft. :idea:
P.s., Ik wist ook niet dat het zo uit de hand gelopen was. Ik luister er zeer zelden naar. Ik geef de voorkeur aan rechtstreekse verbindingen. (Het liefst in CW. Dat gaat niet over een repeater HI) :mrgreen:

Gr Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#12 Bericht door sottezero »

Op de tijden dat ik luister vind ik het eigenlijk nogal meevallen... Ik heb erger gehoord, ook op andere repeaters.
Natuurlijk is het erg jammer dat de frequentie niet 'schoon' is van foute piraten.
Het is verboden om te piraten op de amateurbanden en overlast veroorzaken helemaal, dus technisch gezien zou hier door een weekje lang hard tegenop te treden de boel schoon geveegd moeten kunnen worden.
Lekker met een auto (of meer) rondrijden, uitpeilen, direct zonder pardon de apparatuur in beslag nemen, vette boete eroverheen en mond-op-mond reclame doet de rest.
Wedden dat het weer een jaartje rustig blijft?

(met foute piraten bedoel ik dan niet zo zeer 'nog-geen-zendamateurs' maar mensen die graag lichamelijke geluiden laten horen en duidelijk onaangepast zijn in hun doen en laten)

Het probleem is net zoals op vele andere vlakken dat mensen zich vervelen, niets beters te doen hebben dan (hun WAO opmaken aan chineese prullaria met antenne?), te dom zijn om een vergunning/machtiging (of hoe het tegenwoordig heet) te halen en hun vriendjes en vriendinnetjes op de 27MC al 20 jaar geleden overleden zijn aan roken, ouderdom of andere geriatrische aandoeningen.
Vervolgens is er geen sociale controle, mensen kunnen anoniem lekker treiteren en zich goed voelen en vervolgens om alles nog erger te maken: er is geen sanctie voor deze mensen.
Pak dat aan, en je pakt het probleem aan.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#13 Bericht door PF9ZX »

@ sottezero
Schrijf dan gewoon uitkeringmisbruikers want het is al erg genoeg als je, net als ik, gebruik maken van een WAO'tje.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#14 Bericht door Juul - PE0GJG »

PF9ZX schreef:@ sottezero
Schrijf dan gewoon uitkeringmisbruikers want het is al erg genoeg als je, net als ik, gebruik maken van een WAO'tje.

Je schrijft precies wat ook bij mij opkwam Marcel.

Zo gaat dat tegenwoordig hé, eerst schrijven en dan pas nadenken…...
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#15 Bericht door PA3HMP »

PA3JMS schreef:Alle begrip maar het strookt niet helemaal met het advies wat er steeds gegeven wordt. Negeren. Dit is namelijk ook een reactie. Ik ben bang dat de stoorders hier door gesterkt worden en denken we zijn aan de winnende hand en juist door zullen blijven gaan. Nogmaals alle begrip maar ik ben bang dat deze aankondiging een averechts effect zal hebben.
Hierbij ga je vanuit dat de verstoorders normale geestelijke vermogens hebben, helaas dat is niet het geval.

Plaats reactie