Verbetering sfeer op PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#31 Bericht door -Verwijderd account »

PA3DJS schreef:Het punt waar ik mij het meeste aan stoor, is het inefficiente taalgebruik van diverse mensen. We moeten het kanaal met velen delen, en dan is informatiedichtheid van belang. Er worden regelmatig 1000 woorden gebruikt voor iets wat je ook in 50 woorden kunt zeggen. Het grenst af en toe aan in zich zelf praten.
Dat kunnen ze in de politiek nog veel beter: die debatteren en discussieren héle dagen, zònder iets gezegd te hebben...
Communicatie is echt een vak. Wij zijn slechts een stelletje amateurs :)
PA3DAT schreef:Handhaven door het AT, daar hebben ze niet écht de tijd voor denk ik...
Misschien als we de man € 100 per jaar betalen, dan kunnen ze wellicht een (paar) extra kracht(en) aannemen.
Ik lees over mensen die geen calls noemen (dat vind ik ook heel ergerlijk), piraterij en meer.
AT is een uitvoerende instantie, meer niet. Het is de politiek die prioriteiten stelt en zegt wat ze van het AT verwachten.
Al zouden we ieder 50 euro per maand betalen voor onze registratie (en is onze registratie per maand opzegbaar) het veranderd niets aan handhaving door AT, al zouden wij het graag anders wensen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#32 Bericht door PA3DAT »

Handhaven zit wel degelijk in hun standaard takenpakket. Hoeveel tijd/mankracht ze daaraan besteden is een
kwestie van prioriteiten stellen. Soms worden die door de politiek gesteld. Maar de directie van het AT heeft
daar uiteraard wel invloed op, hun werk wordt niet primair bepaald door de politieke waan van de dag.

Echter, ze moeten nu ook kostendekkend werken, zogezegd (deels) hun "eigen broek ophouden". En voor die
10.000 x € 32,00 = € 320.000 ook nog extra opsporingsambtenaren de straat op sturen, dan zit er nu even
niet in ben ik bang... :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#33 Bericht door PA2LAD »

Storingen van professionele verbindingen gaan voor. Als er tijd voor is en ze zitten toch in de buurt, nemen ze andere storingen mee. Soms wil iemand best een andere route nemen om naar huis te gaan :wink:

Gebruikersavatar
PE1DON
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 feb 2009, 05:25
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#34 Bericht door PE1DON »

Als overweging zou ik mee willen geven dat het niet altijd nodig is om de landelijke repeater te gebruiken. Er zijn in Nederland voldoende lokale of regionale repeaters gesitueerd. De beheerders van deze repeaters onderhouden deze systemen niet voor niets. Door deze systemen te gebruiken ontlast je de systemen van PI3UTR en PI2NOS.
Een amateur in een bepaald gebied in Nederland kan prima met een lokale amateur via een regionale repeater communiceren (misschien zelfs wel direct :lol: ) en daarmee geen ongewenste belasting aan de nationale repeater(s) geven.

We hebben toch meer frequenties toegewezen gekregen van het AT dan deze twee repeaterfrequenties?
---
73's de PE1DON

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#35 Bericht door PA0ETE »

Goede input Evert. Helemaal mee eens. De repeater PI3AMF in Amersfoort wordt bijvoorbeeld nauwelijks gebruikt en op zich is dat een prima repeater met een bereik waar we jaren geleden heel tevreden mee waren.

Lodewijk PA3BNX deed dat een paar dagen geleden ontzettend goed. Hij zat een minuut of 20 op PI2NOS toen er een bekende aanriep. Op het moment dat hij zich realiseerde dat dat vooral een tweegesprek zou worden verkasten beiden op zijn voorstel naar een lokale repeater.

Trouwens iedereen bedankt voor de reacties op dit onderwerp hier (ik was tenslotte de ´aanstichter´ van deze topic :-) )

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#36 Bericht door PD0JSB »

neeee John , die eer krijg je niet !!!

het zijn personen met hun beroerde gedrag
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#37 Bericht door PA0ETE »

PA2LAD schreef:Storingen van professionele verbindingen gaan voor. Als er tijd voor is en ze zitten toch in de buurt, nemen ze andere storingen mee. Soms wil iemand best een andere route nemen om naar huis te gaan :wink:
Dat is niet helemaal waar hoor. Ik weet van een gesprek van nog niet zo lang geleden dat de amateurs bij AT de groep zijn waar de facto de meeste tijd aan besteed wordt. Mijn ervaring is dat de meeste mensen bij AT ook echt hart voor de zaak van de zendamateurs hebben. Onze categorie wordt ondanks een aantal AT-ers die ook zendamateur zijn wel eens niet goed begrepen, maar AT vind ik beslist een organisatie die amateurminded is, en die daar veelal ook naar handelt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#38 Bericht door PA0ETE »

PD0JSB schreef:neeee John , die eer krijg je niet !!!

het zijn personen met hun beroerde gedrag
Wil je daarmee soms beweren dat ik het niet zelf was die de eerste (erg lange) posting bij dit onderwerp plaatste en de titel ervan bedacht heeft? :lol:

Even drie pagina's terugbladeren :P

Maar ik snap het wel hoor. Je bent bang dat ik als boodschapper van dit nieuws met pek en veren ingesmeerd wordt. Bedankt voor de support ;)

pe1rnl
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:50

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#39 Bericht door pe1rnl »

Ik luister tamelijk veel op PI2NOS zowel onderweg als thuis en sluit mij volledig aan bij PD0JSB en ook PA3DJS.
Door doorgangen kort te houden en pas te reageren "na de piep" zelfs bij "onzinnige prietpraat" blijft het voor iedereen leuk. Meestal gaat dit overigens best goed.
Als je te horen krijgt dat je slecht te horen bent omdat je hakkelend over het relais komt geef dan een kort antwoord en probeer het later vanuit een andere positie i.p.v. een lange doorgang te maken.
Mensen die echt helemaal niets te vermelden hebben behalve middenin een lopend QSO te vragen of ze gehoord worden, de tip om eerst even mee te luisteren en jezelf af te vragen of het noodzakelijk is om dat juist op dat moment te doen of geef tenminste een reden waarom je de doorgang maakt, zoals bijv. drempelvrees als beginner, nieuwe antenne etc.. Irritatie in het eerste geschetste geval verandert dan meestal snel in begrip en hulpvaardigheid.
Bovenal, als je je ergert reageer dan niet in agressie door onmiddellijk de microfoon te grijpen en het alleen erger te maken. Bedenk dat de halve wereld meeluistert. Luister af en toe eens naar jezelf terug op hobbyscoop.nl en vraag je dan af of je zo in herinnering wil blijven.

Overigens de ergernissen ten spijt afgezet tegen alle positieve zaken en de vele gebruikers vind ik het allemaal wel meevallen.

Iedereen nog vele leuke en interessante QSO's en luistergenot gewenst.

Kees (PE1RNL)

PD1ELZ
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 dec 2015, 12:07

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#40 Bericht door PD1ELZ »

Hallo allemaal,

Ik luister heel veel op NOS en zo af en toe meld ik me een keer in. Zeker de vroege ochtendploeg is het luisteren meer dan waard.
Ik zit om 06:15 tot 07:00 in de auto, waarvan ik vind, leuke gezellige QSO's met ruimte voor iedereen om in te melden.
In de middag van16:30 tot 17:30 is het toch anders, niet minder gezellig maar andere amateurs QRV, ook prima.

Dan vraag ik me wel eens af waarom het dan op bepaalde momenten wel goed gaat en op sommige momenten dus niet.
Oplossingen heb ik ook niet dan alleen maar de gehoorde oplossingen als respect en verdraagzaamheid.

Verdraagzaamheid: Een leuke anekdote op NOS kan ik hierbij wel geven: Ik ben een hagenees en naast de hobby mag ik ook graag naar ADO kijken, van jongs af aan wordt je als ADO supporter bijgebracht dat je een hekel moet hebben aan Ajax supporters, in mijn beleving volstrekt belachelijk maar goed. (wel samen juichen voor het nederlands elftal). Maar hoe kan het dan dat ik een tijdje terug op NOS een QSO gedraaid heb met een echte Ajax supporter en er gewoon over voetbal gesproken wordt zonder ook maar iets van een wanklank. Iets wat in het ADO station ondenkbaar zou zijn.
Als voetbalsupporters mekaar kunnen vinden dan zou iedereen toch leuk en gezellig met elkaar om moeten kunnen gaan :wink:

Ik zou het ontzettend jammer vinden als de stekker er uit gehaald zal worden, voor veel amateurs is dit een uitlaatklep en het enige
communicatiemiddel wat voor handen is.
Het is een mooie manier van communiceren en een leuke aanvulling op onze hobby. Hoewel ik wel benadruk dat de techniek ten gunste van onze hobby als zendamateur is komen te staan. Waar in de wereld kan je met een porto van welk merk dan ook met Bonaire contact maken.

Dit is even hoe ik het beleef en er tegenaan kijk, de trefwoorden respect etc. zijn duidelijk zoals die ook in het dagelijkse leven gelden.

Wens iedereen veel luister en QSO plezier op PI2NOS.

73
Eric
PD1ELZ

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#41 Bericht door PA1OKZ »

Beste zend- en luisteramateurs,

Behalve de kritiek die bestaat op sommige gebruikers van de bovenregionale repeaters lezen we tegelijk ook heel erg veel positieve berichten die vooral blijk geven van waardering voor het landelijke karakter, de leuke dingen die ook vaak te horen zijn en de regelmatig bijzonder gewaardeerde activiteiten die de systemen mogelijk maken. Je kan hierbij denken aan de ballonvossenjacht, Daily Minutes, PI4AA, de vele rondes, DX naar het buitenland en niet in de laatste plaats de ook geweldige technische QSO's die we heel regelmatig mogen horen.

Mijn voorstel is daarom om een poll als deze te skippen en, desgewenst in een nieuw topic, ons te focussen op een constructieve discussie over de verbeteringen die we ons wensen. Meer van belang is misschien nog wel om de goede ervaringen te delen. Het ligt in de aard van de Nederlander om te klagen zodra dit ook maar héél even mogelijk is maar daar schiet natuurlijk niemand iets mee op. Het beheerteam spant zich voortdurend in om de communicatie aantrekkelijk te maken. Dit is soms een flinke kluif maar dessalniettemin lukt dit heel aardig. PI2NOS heeft een landelijk karakter, nooit eerder waren er zoveel gebruikers tegelijk op één systeem aanwezig. Als we dat in ogenschouw nemen mogen we niet al te hard conclusies trekken. In het verleden zijn er verschillende andere systemen geweest waar de gedragingen véél verder onder de maat waren dan in het geval van onze landelijke repeater. Denk bijvoorbeeld eens aan de PYR, de AMR, FLD en zo zijn er nog wel een paar...

Rest mij nog te melden dat vandaag opnieuw een terugkerende galbak is aangepakt zodat onze frequentieruimte er weer een beetje mooier op wordt.

73

Mischa, PA1OKZ
Stichting Scoop Hobbyfonds; beheergroep PI2NOS

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#42 Bericht door PF9ZX »

Waarom wordt er niet gezeikt als het misselijke ventje (Willem) uit Den haag zich niet inmeldt maar meteen begint te ouwehoeren ?

Hele gesprekken over en weer en niemand die het iets scheelt.

Maar owee als een ander dit flikt, dan is de repeater te klein. Wat maakt dat men, blijkbaar, bang is voor de kwal ?
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#43 Bericht door elsinga »

[mod] Marcel... zou je kunnen proberen je mening te uiten met iets minder venijn en scheldwoorden? Ik snap je frustratie, maar je kunt het vast handiger zeggen. Dat levert vast ook meer medewerking op. Plus: hier op het forum wordt dat soort woordgebruik niet gewaardeerd en kan leiden tot gezeur van moderatoren (lees: mijn soort met deze pet op ;) ). [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#44 Bericht door PF9ZX »

Geloof mij dat dit nog mild is vergeleken met hoe het eigenlijk had moeten zijn ;-)
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#45 Bericht door PA1OKZ »

Willem? Geen idee wie je bedoelt

Plaats reactie