Verbetering sfeer op PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#196 Bericht door SWL nl 5321 »

PA5E schreef:..nav een discussie die zojuist gaande was over de het gebruik van PI2NOS.
Het slagen van dit experiment hangt natuurlijk af van de mentaliteit van zendamateurs!
Ga terug naar datgene waarvoor je gestudeerd hebt, toepassen van experimenteel radio onderzoek!
Dit is een heel mooi breed vlak met vele mogenlijkheden die ontdekt kunnen worden en maar goed ook.

..dat wil niet zeggen misbruik maken van de repeater faciliteit waarvoor deze oorspronkelijk voor in het leven is geroepen.
Helaas dringt dat bij diverse gelicenceerde zendamateurs helemaal niet meer door! Ze worden er af en toe op gewezen maar helaas ..schijnt niet te helpen.

Ik hoop niet dat de PI2NOS uit de lucht gaat!
In mijn piek zendamateurtijd (begin '80) werden er nog wel eens 'gele' kaarten uitgedeeld door de destijds Radio Controle Dienst aan gelicenceerden die zich niet aan de regels hielden.
Deze maatregel mag wat mij betreft zeker weer nieuw leven ingeroepen worden!



misschien draaf ik weer door maar 't is wel 'n frustratie die me parten speelt nav 'n tijdje meeluisteren op PI2NOS.

Peter /PA5E
Amsterdam
Peter, ik deel je mening maar je gedachtegang en wensen dat er een verandering in het gedrag van die OM'sjes zal plaatsvinden is water naar de zee dragen
Ook onder de radioliefhebbers in welke vorm dan ook zit uitschot..
Het gedoe op de praatpalen, heeft een vlucht genomen,
is niet meer terug te draaien.

succes met de hobby

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#197 Bericht door Ron01 »

PA5E schreef:Valt me op na enkele jaren afwezig te zijn met zendamateurisme dat er best wel veel 'geouwehoer' op de landelijke repeater is.
Mag wel op z'n tijd maar enkelen (gelicenceerden) blijven maar doordraven over allerlei onzinnigheid.
oa bootavonturen, 2 vrouwen aan boord, vieze ouwe mannetjespraat, blabla praatgroepjes etc.

Dit heeft toch totaal niets te maken met techniek, experimenteel radio onderzoek?

Zal er maar aan moeten wennen want dit is de norm, geloof ik :|
Helemaal mee eens! En dan ook nog de truckers uit het oosten van het land die NOS als 11 meter gebruiken, kompleet met uitspraken als "temeier" in bijna elke zin en allerlei onzin uitkramen over ladingen en hun route van die dag.
De persoon die ik bedoel is een echte "paalklever" en heeft waarschijnlijk niets anders te doen dan met mede-truckers dit soort nonsense uit te kramen!
Walgelijk.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#198 Bericht door SWL nl 5321 »

@ron01

Je leeft hier al tien jaar op dit forum
Een lange tijd waaruit je veel ervaring kunt putten
Het is de toon die de muziek maakt.
Paalklever ten spijt

Het wordt tijd dat de TS-er of de niet op vakantie zijnde moderators een duit in het zakje doen, enigszins rood gekleurd of met een slot.

groet aan allen
denk aan de eigen werkervaring in deze hobby

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#199 Bericht door Randy »

Mag ik een ieder die hier een mening heeft maar je nooit hoort op de NOS verzoeken om gewoon eens in te melden. Desnoods een QSO kapen en de gesprekken wat bij te sturen. Het helpt echt wanneer je dit doet. Sommige Jokers gaan dan vanzelf weg.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#200 Bericht door elsinga »

Yep. Ik doe dat ook wel eens heel bewust, als er iemand zit te boeren of fluiten via een porto en ik zit in de auto met 40W in een 6dBm antenne, dan heb ik snel meet SNR dan de intruder. 8) Ga ik gewoon (en legaal) CQ geven op PI2NOS. En vaak komt er dan ook een andere amateur retour die ook genoeg SNR produceert om de intruder achter het net te laten vissen.

En nooit reageren op een intruder, don't feed the troll!
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#201 Bericht door Ron01 »

Helaas was het vandaag weer hommeles op NOS, veel gescheld tussen amateurs die elkaar van alles verweten.
En ook een bekende amateur uit het westen van het land (ja, een paalklever!) die flink aan het afgeven was op iedereen met een N machtiging. Zogenaamd om iedereen op de kast te jagen (?) Ook al zou het een grap zijn, het is geen schande om een N machtiging te hebben. Ook deze mensen hebben moeite gedaan om deze hobby op een legale en nette manier te beoefenen en het slaat nergens op om deze als minderwaardig te bestempelen.
Binnenkort ga ik op voor mijn N (jaja!) Waarvoor ik door ziekte heel veel moeite heb moeten doen, maar eigenlijk hoèft het voor mij al niet meer.
Zolang er mensen zijn die zich beter/meer voelen omdat ze het papiertje met meer gemak konden halen zo reageren, vraag ik me werkelijk af of dit wel de juiste hobby voor me is.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#202 Bericht door PE1PQX »

Ron, laat je niet van de wijs brengen door een flapdrol die de N-amateurs niets gunt.
Iemand die zo afgeeft op onze N-mede-amateurs is mij geen knip voor de neus waard.

Probeer 'gewoon' het examen te doen en als je slaagt laten zien dat je meer amateur bent dan zo'n figuur en dat je er gewoon boven staat.
Ik weet zo niet welke spullen je inmiddels hebt, maar wil je zelf helpen de eerste QSO's te maken op de amateurbanden mocht het nodig zijn. (Helaas is Tilburg net te ver fietsen voor me)

Voor mij zijn N en F amateurs gelijken... Alleen hebben F mensen meer mogelijkheden. Ben ik daarom meer waard dan een N-collega?? Echt niet!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#203 Bericht door PA0BAK »

Ron01 schreef:Binnenkort ga ik op voor mijn N
[OffTopic]
Dan wens ik je heel veel succes, er is zoveel mogelijk met deze hobby, dat er voor iedereen iets te doen valt :D
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#204 Bericht door Ron01 »

Beste Andrè en PA0BAK,
Dank jullie voor de opbeurende woorden en aangeboden hulp!
Dit bewijst voor mij maar weer dat er ook vriendelijke en begripvolle amateurs zijn die wèl de zon in het water kunnen zien schijnen en voor mede-amateurs klaar staan.
Misschien moet ik me meer distanciëren van amateurs die wèl F hebben, maar van huis uit geen fatsoen hebben meegekregen. Ik ga er in ieder geval mijn best voor doen.
Ik merk in ieder geval dat ik niet de enige ben die zich aan dit soort mensen stoort, zij voelen zich verheven boven andere mensen terwijl ze zelf de regels niet nakomen zoals hun call noemen, of omdat ze een specifiek accent hebben dan denken dat iedereen ze automatisch herkent.
De regelmatige NOS luisteraar weet dan wel wie ik bedoel.
In ieder geval bedankt voor de positieve input, dit geeft me weer nieuwe energie.
73 Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#205 Bericht door PE1PQX »

De 'gedragsgestoorden' (als ik dat zo even mag noemen) zijn gelukkig zwaar in de minderheid op de amateurbanden.
Als je wat hoort wat je niet prettig vind is er een hele mooie functie in een tranceiver in gebouwd: de VFO-knop! Geef er een slinger aan en het probleem lost zich op.

Nogmaals succes met het examen, en laat je door de negatievelingen niet tegenhouden, we hebben een prachtige hobby!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#206 Bericht door PA1PDB »

Ron01 schreef:Helaas was het vandaag weer hommeles op NOS, veel gescheld tussen amateurs die elkaar van alles verweten.
.....
Zolang er mensen zijn die zich beter/meer voelen omdat ze het papiertje met meer gemak konden halen zo reageren, vraag ik me werkelijk af of dit wel de juiste hobby voor me is.
Luister eens via 430.275 mits in bereik of online naar PI2NON dan hoor je dat het ook anders kan :)
P.S. Deze reactie heeft niets te maken met de PI2NOS techniek maar gaat over de gebruikers !!!
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#207 Bericht door PA3ECZ »

PA1PDB schreef:
Ron01 schreef:Helaas was het vandaag weer hommeles op NOS, veel gescheld tussen amateurs die elkaar van alles verweten.
.....
Zolang er mensen zijn die zich beter/meer voelen omdat ze het papiertje met meer gemak konden halen zo reageren, vraag ik me werkelijk af of dit wel de juiste hobby voor me is.
Luister eens via 430.275 mits in bereik of online naar PI2NON dan hoor je dat het ook anders kan :)
P.S. Deze reactie heeft niets te maken met de PI2NOS techniek maar gaat over de gebruikers !!!
Ja, en sommige gasten hoeven op PI2NOS ook geen call's te noemen, kennelijk hebben die nergens geen boodschap aan, en het AT gedoogd het kennelijk, wordt kennelijk niks aan gedaan!

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#208 Bericht door Ron01 »

[/quote]
Ja, en sommige gasten hoeven op PI2NOS ook geen call's te noemen, kennelijk hebben die nergens geen boodschap aan, en het AT gedoogd het kennelijk, wordt kennelijk niks aan gedaan![/quote]

Precies wat ik bedoel. Los van het feit dat de call stoïcijns niet door hem genoemd word, geeft deze persoon af op Novice amateurs. En dan denk ik: man, kijk eerst eens naar jezelf en boor niet N amateurs die wèl netjes aan alle voorwaarden voldoen, de grond in.
Alles heeft m.i. met wederzijds respect te maken, alleen word hierin geen les gegeven. Maar je zou mogen verwachten dat mensen die een redelijk iq hebben zich hier niet aan schuldig maken.
Omgagsvormen krijg je van je ouders mee en kun je niet uit een cursus halen, en daar is het bij hem waarschijnlijk behoorlijk mis gegaan. Dit soort uitwassen kun je niet meer als een "geintje" bestempelen, maar is gewoon vernederend.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#209 Bericht door PE1PQX »

Ik houd het op goed fatsoen... Even melden wie je bent (staat overigens ook in de eisen) en gun een ander ook wat.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#210 Bericht door PD0JSB »

Afgelopen weekend hebben we met een 6 tal amateurs een mini velddag gehouden , door de voorspelde weers omstandigheden zijn we in de recreatie ruimte van een camping terecht gekomen , ipv in de voor ons normale tent , daarbij kwamen ook andere gasten in aanraking met onze radiohobby , PI2NOS hebben we onder die omstandigheden weg moeten draaien om de fatsoens norm te garanderen, we werden aangesproken over het taal gebruik op NOS,, door derden ,, dat is beschamend !!!
Toen we probeerden contact te leggen met een "achterblijver " wat niet lukte op 80 of 40 meter , hebben we in gezamenlijk overleg besloten GEEN contact te leggen via PI2NOS, wat ideaal zou zijn geweest, maar via telefoon ... Dat uit moeten leggen aan een buitenstaander is geen reclame voor de hobby ...
Mijn liefde voor PI2NOS is aardig bekoeld, nu moet ik vooruit denken , ga ik PI2NOS wel gebruiken bij de JOTA ? normaal gebruiken we die bij de opening daar kan ik niet om heen,,maar verder ? Het is zeker niet verstandig die erbij te laten staan ,, veel "derden "erbij die je dan veel uit te leggen hebt , en zeker niet het voorbeeld voor kinderen !! Kortom , veel illegaliteit , veel regelloosheid , weinig respect , en onbeheersbaar, het is bijna "Fort Oranje Radio " ( de wel bekende 5 sterren camping !!).
Technisch heeft het absoluut mooie mogelijkheden dat wil ik niet ontkennen .Maar "Permanente bewoning "doet geen goed aan het systeem , net als bij Fort Oranje . In het verleden heb ik al meer mijn mening geventileerd , en ik ben nu negatiever ,niemand leert ervan wat hier geprobeerd wordt om de negativiteit te doorbreken , het werkt niet Ik geloof alleen in echte , goede , harde , degelijke handhaving (wel is de vraag is dat te betalen ?), Ik was een tijdje terug geen voorstander van het uitschakelen van ontvanger van Breda,de goeden moesten lijden door de rotzooi die door slecht willende getrapt werd .. Nu zou ik het wel kunnen waarderen als dat met de JOTA ook gebeurt, dan voor de ontvanger waar geziekt word .... laat dit medium goed in de publiciteit komen ,, streng beleid is beter uit te leggen dan "zieke geluiden "
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Plaats reactie