Verbetering sfeer op PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#211 Bericht door PA1RLM »

PD0JSB,
ik gebruik jou call nu even en ik weet dat dat niet eerlijk is. Dit is een vraag aan heel veel mensen die reageren op dit topic.

Maar wat doe jij om de sfeer te verbeteren op NOS? Iedereen klaagt over misdragingen door amateurs of het misbruik door intruders.
Maar wat doen de amateurs "in den lande" hieraan? Wie gaat er peilen? Wie luistert er op de ingang om te kijken of een intruder bij hem in de buurt zit?
Daar lees ik niets zo heel veel over! Samen staan we sterk! Maar dan moeten we wel eerst eens achter de tranceiver vandaan komen.

De oplossing voor amateurs die zich "misdragen" is nog veel eenvoudiger. Melden bij het AT door middel van een Storing Melding (https://meld.at-ez.nl/storingsmelding/f ... 3783219591)

Ga niet achterover zitten en klagen, maar pak de koe bij de horens en help actief mee om de sfeer op PI2NOS te verbeteren.

Karel.

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#212 Bericht door PA3ECZ »

PA1RLM schreef:PD0JSB,
ik gebruik jou call nu even en ik weet dat dat niet eerlijk is. Dit is een vraag aan heel veel mensen die reageren op dit topic.

Maar wat doe jij om de sfeer te verbeteren op NOS? Iedereen klaagt over misdragingen door amateurs of het misbruik door intruders.
Maar wat doen de amateurs "in den lande" hieraan? Wie gaat er peilen? Wie luistert er op de ingang om te kijken of een intruder bij hem in de buurt zit?
Daar lees ik niets zo heel veel over! Samen staan we sterk! Maar dan moeten we wel eerst eens achter de tranceiver vandaan komen.

De oplossing voor amateurs die zich "misdragen" is nog veel eenvoudiger. Melden bij het AT door middel van een Storing Melding (https://meld.at-ez.nl/storingsmelding/f ... 3783219591)

Ga niet achterover zitten en klagen, maar pak de koe bij de horens en help actief mee om de sfeer op PI2NOS te verbeteren.

Karel.


Re: Melden bij het AT door middel van een Storing Melding (https://meld.at-ez.nl/storingsmelding/f ... 3783219591)

Uit info wat ik een keer van iemand van het AT gehoord heb, is dat dit een verkeerde link is die geplaatst is, want dit gaat niet over een storing.
Zou je iets willen melden bij het AT dan kun je het er beste een e-mail heen sturen (info@agentschaptelecom.nl)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#213 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik zie dat er inmiddels meer dan 17.000 !!!! berichten geplaatst zijn over dit onderwerp.
En niets van alle "oplossingen" hebben geholpen.
En ik vrees dat er eigenlijk maar 1 oplossing is. Gewoon de repeater uitzetten. Heel simpel en erg doeltreffend.
Technisch is het experiment geslaagd maar de neven effecten zijn erger dan de oplossing om landelijk te kunnen opereren.

Want deze discussie is eigenlijk een achterhoede gevecht. ( ik luister al meer dan een klein jaar niet meer…..)

Gewoon de raddraaiers de gelegenheid niet meer geven.

Groet,

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#214 Bericht door PE1PQX »

Juul - PE0GJG schreef:...
En ik vrees dat er eigenlijk maar 1 oplossing is. Gewoon de repeater uitzetten. Heel simpel en erg doeltreffend.

...
Groet,

Juul
En daarmee 'straf' je ook de welwillende OM's (en YL's) die zich wel netjes en beschaafd kunnen gedragen op diezelfde repeater.
Het simpel uitzetten vans NOS is in mijn ogen ook weer het uiterste wat niet echt wenselijk is.
Dit project (Zowel voor NOS als NON) is een stuk Experimenteren met de hoofdletter op de juiste plek, alleen zijn er altijd rotte appels die het verzieken voor anderen. Op NON lijkt dit gelukkig achterwege te blijven. Dus het kan wel!
Wel ben ik het met je eens als je doelt op het wegnemen van een platform voor misdragingen.

Het uitzoeken in welke hoek van Nederland de verziekende elementen zich bevinden is door middel van het meet net wat er achter zit kinderlijk eenvoudig, alleen helaas is het 'pinpointen' een stuk lastiger te realiseren. Hiervoor moet je minimaal 2 accurate meetopstellingen hebben voor een kruispeiling. Ik zie hier een hele mooie toepassing voor de dopplerpeiler (zie http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=11&t=7271 ) welke prima kan helpen de daders de lokaliseren. En daarmee heb je gelijk een mooie testcase voor de bouwers/ontwikkelaars dan de dopplerpeiler. 2 vliegen, één klap.

PS.: @Juul: dit topic is bijna 18.000 keer bekeken, er zijn 'slechts' 213 bijdrages in dit draadje....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD5ML
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2017, 08:57
Roepletters: PD5ML
Locatie: Nederweert

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#215 Bericht door PD5ML »

Zelf heb ik in de jaren 90 flink "gedxed" op de 11m band en na 20 jaar afwezigheid in het radio gebeuren, afgelopen 6 sept. mijn N gehaald. Na wat te hebben gelezen over de 2m repeaters heb ik de afgelopen week wat geluisterd op de Pi2NOS. Conclusie die ik kan maken na de afgelopen weken (op het werk gewoon als achtergrond stream), is dat de 11mtr DX mensen een stuk beschaafder, professioneler en meer plezier hebben in de hobby, dan de lui op de PI2NOS. Wat een stelleltje ombeschofte lui zitten daar soms op. Gewoon amateurs die over schunnige, ranzige of compleet irrelevante onderwerpen aan het praten zijn. Soms zelfs tot scheldend toe. Ik had zelf al weinig interesse in de 2m/70cm, maar dit bevestigt maar weer dat ik lekker op HF blijf zodra mijn call binnen is. Het is jammer dat de condities op 11m zo slecht zijn, want best een aantal "F en N" amateurs kunnen daar nog aardig wat van opsteken qua bandetiquette en fatsoen.

Just my 2 cents.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#216 Bericht door PE1PQX »

2m is niet alleen die praatpalen, maar veel meer dan dat: FSK441 (Meteorscatter), EME (Maanbonken), Sporadic E en Aurora om enkele voorbeelden te noemen.

Jammer dat je zo redeneerd... (maar het is je goed recht)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#217 Bericht door Adrian_ »

PE1PQX schreef:Ik zie hier een hele mooie toepassing voor de dopplerpeiler (zie http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=11&t=7271 ) welke prima kan helpen de daders de lokaliseren. En daarmee heb je gelijk een mooie testcase voor de bouwers/ontwikkelaars dan de dopplerpeiler. 2 vliegen, één klap.
Zo zie ik dat ook. Het is een probleem dat wij amateurs zelf op moeten lossen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#218 Bericht door PA3DJS »

@PA1RLM (en andere lezers natuurlijk):
Ik denk dat diverse mensen hun REV knopje blindelings weten te vinden. Ik gok ook (even kijkende naar mijzelf), dat als men iets vindt, men dat hier niet meldt.

Over peilen.
Hoe groot schat jij de kans dat je voldoende mensen hebt, met de juiste apparatuur (incl voertuig), binnen pakweg straal van 1 km rond de intruder, en dat de intruder zendt? Je hoeft het antwoord voor mij hier niet te plaatsen. Neem ook even mobiele intruders mee en dichte bebouwing.

Correlatie
Ik heb het gevoel dat er correlatie bestaat tussen het QRV zijn van diverse geregistreerde zendamateurs, en vervelende activiteit van zowel geregistreerde zendamateurs als intruders.


gebruiksvoorwaarden
Zoals reeds door anderen opgemerkt, als je jezelf aan de gebruikersvoorwaarden houdt (bijvoorbeeld iemand er niet tussen laat die wat bralt zonder identificatie), wordt dat niet altijd in dank afgenomen.

Gelukkig gaat het voor 90% van de tijd aardig goed, en zullen we met die 10% niet optimaal gebruik moeten zien te leven. Die 90% kan effectiever indien gebruikers de redundantie in hun taalgebruik iets verminderen (bijvoorbeeld door niet veel van wat ze zeggen 5 keer te herhalen).

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#219 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE1PQX schreef:
Juul - PE0GJG schreef:...
En ik vrees dat er eigenlijk maar 1 oplossing is. Gewoon de repeater uitzetten. Heel simpel en erg doeltreffend.

...
Groet,

Juul
En daarmee 'straf' je ook de welwillende OM's (en YL's) die zich wel netjes en beschaafd kunnen gedragen op diezelfde repeater.
Het simpel uitzetten vans NOS is in mijn ogen ook weer het uiterste wat niet echt wenselijk is.
Dit project (Zowel voor NOS als NON) is een stuk Experimenteren met de hoofdletter op de juiste plek, alleen zijn er altijd rotte appels die het verzieken voor anderen. Op NON lijkt dit gelukkig achterwege te blijven. Dus het kan wel!
Wel ben ik het met je eens als je doelt op het wegnemen van een platform voor misdragingen.

Het uitzoeken in welke hoek van Nederland de verziekende elementen zich bevinden is door middel van het meet net wat er achter zit kinderlijk eenvoudig, alleen helaas is het 'pinpointen' een stuk lastiger te realiseren. Hiervoor moet je minimaal 2 accurate meetopstellingen hebben voor een kruispeiling. Ik zie hier een hele mooie toepassing voor de dopplerpeiler (zie http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=11&t=7271 ) welke prima kan helpen de daders de lokaliseren. En daarmee heb je gelijk een mooie testcase voor de bouwers/ontwikkelaars dan de dopplerpeiler. 2 vliegen, één klap.

PS.: @Juul: dit topic is bijna 18.000 keer bekeken, er zijn 'slechts' 213 bijdrages in dit draadje....


André, je hebt een punt over die bijna 18.000.
Voor de rest, laten we het er maar op houden dat jij en ik ;"agree to disagree".
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#220 Bericht door Bert_1 »

@ron01, laat jouw hobby niet vergallen door iemand met zo'n laag niveau, die macht verdient hij niet en je hebt hier genoeg medestanders zoals je merkt. Zie hem als een of ander verwend neefje of nichtje van een jaar of 8 a 9. Die kunnen ook uitermate irritant zijn maar wat kun je daarvan verwachten, daar kun je je eigenlijk niet lang boos om maken. Geef hem de plek waar hij hoort en kijk op hem neer :mrgreen:
Bert

PD5ML
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2017, 08:57
Roepletters: PD5ML
Locatie: Nederweert

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#221 Bericht door PD5ML »

PE1PQX schreef:2m is niet alleen die praatpalen, maar veel meer dan dat: FSK441 (Meteorscatter), EME (Maanbonken), Sporadic E en Aurora om enkele voorbeelden te noemen.

Jammer dat je zo redeneerd... (maar het is je goed recht)
Dat soort verbindingen wil ik me pas in een later stadium me in gaan verdiepen. Het meest toegankelijke op 2m heeft mij een beetje een vervelende bijsmaak gegeven. Is hier nu echt niets tegen te doen?

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#222 Bericht door Ron01 »

PE1KVL schreef:@ron01, laat jouw hobby niet vergallen door iemand met zo'n laag niveau, die macht verdient hij niet en je hebt hier genoeg medestanders zoals je merkt. Zie hem als een of ander verwend neefje of nichtje van een jaar of 8 a 9. Die kunnen ook uitermate irritant zijn maar wat kun je daarvan verwachten, daar kun je je eigenlijk niet lang boos om maken. Geef hem de plek waar hij hoort en kijk op hem neer :mrgreen:
Natuurlijk heb je gelijk, ik heb vooral moeite met het feit dat sommige grote namen (calls) die dagelijks op NOS zitten, verzuimen om ze/hem terecht te wijzen wat taalgebruik en het niet noemen van de call betreft. Dan lijkt het net of dat oudere OM`s met een PA call boven de wet staan en kunnen doen en laten wat hen goeddunkt.
En als je, zoals ik door een handicap al moeite hebt met het behalen van de N machtiging maar daar toch je stinkende best voor doet, zit je er niet op te wachten om door een PA`er afgebrand te worden en als 2e rangs minderwaardig behandeld te worden.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#223 Bericht door PE1PQX »

Michiel76 schreef:
Dat soort verbindingen wil ik me pas in een later stadium me in gaan verdiepen. Het meest toegankelijke op 2m heeft mij een beetje een vervelende bijsmaak gegeven. Is hier nu echt niets tegen te doen?
Jawel, gewoon negeren en een ander deel van de 2m band gebruiken...
SSTV wordt ook in FM onder de 145.000 MHz bedreven, dacht 144.500. Er is nog APRS (144.800), Packet radio (144.825)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#224 Bericht door Bert_1 »

Ron01 schreef: En als je, zoals ik door een handicap al moeite hebt met het behalen van de N machtiging maar daar toch je stinkende best voor doet, zit je er niet op te wachten om door een PA`er afgebrand te worden en als 2e rangs minderwaardig behandeld te worden.
alle respect, N kan in heel veel opzichten boven F staan!
Bert

PD5ML
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2017, 08:57
Roepletters: PD5ML
Locatie: Nederweert

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#225 Bericht door PD5ML »

PE1KVL schreef:
Ron01 schreef: En als je, zoals ik door een handicap al moeite hebt met het behalen van de N machtiging maar daar toch je stinkende best voor doet, zit je er niet op te wachten om door een PA`er afgebrand te worden en als 2e rangs minderwaardig behandeld te worden.
alle respect, N kan in heel veel opzichten boven F staan!
Dat is niet alleen op de NOS repeater hoor. Ga voor de gein eens luisteren op 3630. Daar heb ik zelfs discussies gehoord tussen de PANullers en de PE gemachtigde die uitgemaakt werden voor "Nep F-ers" omdat ze de licentie gekregen hebben. Blijkbaar voelen sommige F amateurs zich nogal elitair t.o.v. anderen.

Plaats reactie