Verbetering sfeer op PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#106 Bericht door PD1JAP »

PE1PQX schreef:
PD1JAP schreef:...

Waarom inloggen met een call@veron.nl of call@vrza.nl ? :D Dit was de eenvoudigste manier om ervoor te zorgen dat de meldingen alleen van amateurs MET komt die ik kon verzinnen. Het moet zo min mogelijk energie kosten om het systeem te laten draaien :mrgreen: je kunt je dan opgeven voor deelname met je @ en een wachtwoord wordt je dan gemaild. De veron of VRZA heeft al gecheckt of je wel echt bent.
....
Hoe wil je dit toegankelijk maken voor OM's en YL's die bewust geen lid zijn van een amateurvereniging?
Gewoon niet. Het moet weinig werk opleveren en zeer waarschijnlijk zijn er met het voorgestelde systeem voldoende deelnemers.

Maar los daarvan: gezien het aantal reacties op mijn post speelt het probleem niet zo heel erg. Blijkbaar vinden de posters op de voorgaande 7 pagina's het probleem van dien aard dat zwetsen in dit forum al voldoende oplost. Na mijn constructieve voorstel kwam alleen maar geblaat over taalfouten in ander posts.
Er is blijkbaar weinig draagvlak voor mijn idee, de post is inmiddels een paar honderd (dik 600) keer gelezen en de enige die reageert wordt zeer waarschijnlijk buitengesloten omdat hij/zij bewust geen lid is. Of het idee goed is en genoeg draagvlak heeft weet ik dus nog steeds niet.

Het lijkt er dus op dat velen roepen maar als ze iets zouden moeten doen is niemand thuis.

Groet, John
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#107 Bericht door PA2RU »

Aan sommige reactie's te oordelen heb ik het idee dat enkelen hier de perfecte afspiegeling zijn van de lui die zich nogal misdragen op NOS...
73 René PA2RU

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#108 Bericht door PD1JAP »

Start 9373 nu 9549. Enough said.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#109 Bericht door sottezero »

Ik zou bijna verwachten dat PI2NOS dat volledig geautomatiseerd zou kunnen doen.
Ding hangt vast aan een NTP server... dus tijdstip van intruder of andere storing met een correct time-stamp zou voldoende moeten zijn om met al die antennes bijna op de dakpan nauwkeurig te kunnen peilen...
Dopler dingetje van AT kan daar dan het huisnummer bij vinden.

Soms moet je effe met 'geweld n48k je een beer' energie erin stoppen... het kaf van het koren halen en de overige graantjes gaan weer netjes in de rij staan...
Hoge pakkans is veel effectiever dan een 1 triljoen euro boete.
Daarna kun je je weer bezig houden met andere prioriteiten.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#110 Bericht door elsinga »

Sotte, helaas is ook het trianguleren wat PI2NOS kan geen wondermiddel. Daarvoor moet het signaal in elk geval bij 3 ontvangers aankomen en als een intruder met een goedkope porto vlakbij een ontvanger zit... Je snapt 'm wel, denk ik.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#111 Bericht door Thijzer »

Gisteren heb ik NOS in Zuid-Limburg ook eens opgezet. Sinds kort hebben de beheerders in Limburg ook een zender en ontvanger geplaatst (zonder de lokale verenigingen te raadplegen, maar goed).

Wat een treurnis. De repeater gaat continu aan en uit en dan wordt er weer niks gezegd of je hoort op de achtergrond gemompel. Hoop piepjes en riedeltjes. Er werd een QSO gevoerd in onverstaanbaar Nederlands (vermoed ik) en dat was het dan. Hoop geluid, weinig inhoud. Het zelfde gebeurt op DMR, ook geen opwekkend medium. De functie van een repeater is het overbruggen van interlokale afstand voor mobiele stations, niet om een heel land op één kanaal-14 te verzamelen want dan is dit wat je krijgt. Aangezien de apparatuur voor DMR en 2m/70cm geen drol kost kun je wachten op hordes mensen die dit gaan bevolken en menen zonder inhoudelijke bijdrage toch iets in te moeten brengen. En het maakt niks uit of je een vergunning hebt of niet, je kunt er gewoon gebruik van maken en ik heb stellig het vermoeden dat dit ook op grote schaal illegaal gebeurt.

De drang van NOS om uit te breiden naar alle uithoeken van het land is mijns inziens compleet doorgeslagen. Ik weet niet wie hier geld voor over heeft maar het is weggegooid geld. Mij zullen ze op die repeater(s) niet meer terugzien. Zal niemand om treuren, dat weet ik, maar ik zal niet de enige zijn.

-Verwijderd account

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#112 Bericht door -Verwijderd account »

Thijzer schreef:De functie van een repeater is het overbruggen van interlokale afstand voor mobiele stations
Dat was wel het oorspronkelijke doel, maar inmiddels is het gebruik van repeaters flink veranderd.
Het is vandaag de dag klaarblijkelijk heel normaal om regionale en lokale rondes te houden op een repeater.
Thijzer schreef:De drang van NOS om uit te breiden naar alle uithoeken van het land is mijns inziens compleet doorgeslagen. Ik weet niet wie hier geld voor over heeft maar het is weggegooid geld.
Dit ben ik niet met je eens. Het is een goed voorbeeld van het gebruik maken van nieuwe en innovatieve technieken en dat past heel goed binnen de doelstellingen van de radioamateurdienst.


Charles - PE2CH

ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#113 Bericht door ON5ZZ »

Thijzer schreef:Gisteren heb ik NOS in Zuid-Limburg ook eens opgezet. Sinds kort hebben de beheerders in Limburg ook een zender en ontvanger geplaatst (zonder de lokale verenigingen te raadplegen, maar goed).

Wat een treurnis. De repeater gaat continu aan en uit en dan wordt er weer niks gezegd of je hoort op de achtergrond gemompel. Hoop piepjes en riedeltjes. Er werd een QSO gevoerd in onverstaanbaar Nederlands (vermoed ik) en dat was het dan. Hoop geluid, weinig inhoud. Het zelfde gebeurt op DMR, ook geen opwekkend medium. De functie van een repeater is het overbruggen van interlokale afstand voor mobiele stations, niet om een heel land op één kanaal-14 te verzamelen want dan is dit wat je krijgt. Aangezien de apparatuur voor DMR en 2m/70cm geen drol kost kun je wachten op hordes mensen die dit gaan bevolken en menen zonder inhoudelijke bijdrage toch iets in te moeten brengen. En het maakt niks uit of je een vergunning hebt of niet, je kunt er gewoon gebruik van maken en ik heb stellig het vermoeden dat dit ook op grote schaal illegaal gebeurt.

De drang van NOS om uit te breiden naar alle uithoeken van het land is mijns inziens compleet doorgeslagen. Ik weet niet wie hier geld voor over heeft maar het is weggegooid geld. Mij zullen ze op die repeater(s) niet meer terugzien. Zal niemand om treuren, dat weet ik, maar ik zal niet de enige zijn.
Doei
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#114 Bericht door PA2RU »

PE2CH schreef:
Thijzer schreef:De drang van NOS om uit te breiden naar alle uithoeken van het land is mijns inziens compleet doorgeslagen. Ik weet niet wie hier geld voor over heeft maar het is weggegooid geld.
Dit ben ik niet met je eens. Het is een goed voorbeeld van het gebruik maken van nieuwe en innovatieve technieken en dat past heel goed binnen de doelstellingen van de radioamateurdienst.


Charles - PE2CH
Deze repeater past mijn inziens helemaal niet meer bij de doelstellingen van de radioamateurdienst omdat het zijn doel volledig voorbij is geschoten met wangedrag als gevolg..
Ik had al eens de vraag gesteld waar de tijd is gebleven dat amateurs een redelijk station opbouwden zodat ze met elkaar konden babbelen zonder tussenkomst van zo'n megapraatpaal.....volgens mij word dat inmiddels een selecte groep die dat nu nog heeft.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#115 Bericht door PE2AAB »

Probleem is natuurlijk ook dat de samenleving is veranderd. Als je nu een antenne opricht in een woonwijk kun je acties uit de buurt verwachten. Toen alle daken nog vol stonden met harken en masten was dat natuurlijk niet aan de orde. Dat speelt zeker een rol. Plus het feit dat 'we' niks meer kunnen hebben van elkaar. Vuurwerkverbod, zwarte piet gelul, ruzies op social media, geloven die tegen elkaar in gaan, kopschoppers en ga zo maar door.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#116 Bericht door Thijzer »

ON5ZZ schreef:
Thijzer schreef:Gisteren heb ik NOS in Zuid-Limburg ook eens opgezet. Sinds kort hebben de beheerders in Limburg ook een zender en ontvanger geplaatst (zonder de lokale verenigingen te raadplegen, maar goed).

Wat een treurnis. De repeater gaat continu aan en uit en dan wordt er weer niks gezegd of je hoort op de achtergrond gemompel. Hoop piepjes en riedeltjes. Er werd een QSO gevoerd in onverstaanbaar Nederlands (vermoed ik) en dat was het dan. Hoop geluid, weinig inhoud. Het zelfde gebeurt op DMR, ook geen opwekkend medium. De functie van een repeater is het overbruggen van interlokale afstand voor mobiele stations, niet om een heel land op één kanaal-14 te verzamelen want dan is dit wat je krijgt. Aangezien de apparatuur voor DMR en 2m/70cm geen drol kost kun je wachten op hordes mensen die dit gaan bevolken en menen zonder inhoudelijke bijdrage toch iets in te moeten brengen. En het maakt niks uit of je een vergunning hebt of niet, je kunt er gewoon gebruik van maken en ik heb stellig het vermoeden dat dit ook op grote schaal illegaal gebeurt.

De drang van NOS om uit te breiden naar alle uithoeken van het land is mijns inziens compleet doorgeslagen. Ik weet niet wie hier geld voor over heeft maar het is weggegooid geld. Mij zullen ze op die repeater(s) niet meer terugzien. Zal niemand om treuren, dat weet ik, maar ik zal niet de enige zijn.
Doei
Fijn, een inhoudelijke reactie. That sums it all up.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#117 Bericht door PA2RU »

PE2AAB schreef:Probleem is natuurlijk ook dat de samenleving is veranderd. Als je nu een antenne opricht in een woonwijk kun je acties uit de buurt verwachten. Toen alle daken nog vol stonden met harken en masten was dat natuurlijk niet aan de orde. Dat speelt zeker een rol. Plus het feit dat 'we' niks meer kunnen hebben van elkaar. Vuurwerkverbod, zwarte piet gelul, ruzies op social media, geloven die tegen elkaar in gaan, kopschoppers en ga zo maar door.
Tijden veranderen alles , helemaal mee eens maar ik dacht dat wij als zendamateurs ( een zeer kleine groep binnen de maatschappij ) daar boven staan maar kennelijk denk je daar heel anders over..
Op de band praat ik nooit over vuurwerkverboden , geloofsovertuigingen , zwarte piet etc etc ( 'beroeps' etiquette ? )
73 René PA2RU

ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#118 Bericht door ON5ZZ »

Thijzer schreef:
ON5ZZ schreef:
Thijzer schreef:Gisteren heb ik NOS in Zuid-Limburg ook eens opgezet. Sinds kort hebben de beheerders in Limburg ook een zender en ontvanger geplaatst (zonder de lokale verenigingen te raadplegen, maar goed).

Wat een treurnis. De repeater gaat continu aan en uit en dan wordt er weer niks gezegd of je hoort op de achtergrond gemompel. Hoop piepjes en riedeltjes. Er werd een QSO gevoerd in onverstaanbaar Nederlands (vermoed ik) en dat was het dan. Hoop geluid, weinig inhoud. Het zelfde gebeurt op DMR, ook geen opwekkend medium. De functie van een repeater is het overbruggen van interlokale afstand voor mobiele stations, niet om een heel land op één kanaal-14 te verzamelen want dan is dit wat je krijgt. Aangezien de apparatuur voor DMR en 2m/70cm geen drol kost kun je wachten op hordes mensen die dit gaan bevolken en menen zonder inhoudelijke bijdrage toch iets in te moeten brengen. En het maakt niks uit of je een vergunning hebt of niet, je kunt er gewoon gebruik van maken en ik heb stellig het vermoeden dat dit ook op grote schaal illegaal gebeurt.

De drang van NOS om uit te breiden naar alle uithoeken van het land is mijns inziens compleet doorgeslagen. Ik weet niet wie hier geld voor over heeft maar het is weggegooid geld. Mij zullen ze op die repeater(s) niet meer terugzien. Zal niemand om treuren, dat weet ik, maar ik zal niet de enige zijn.
Doei
Fijn, een inhoudelijke reactie. That sums it all up.
Och man, je spuwt je gal hier zonder je naam of call te vernoemen zo kan iedereen het....
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#119 Bericht door SWL nl 5321 »

Brave borsten :)

Het is een weldaad voor het oor op 430.125 en de andere superpraatpalen....
Technisch wel een hoogstandje maar weinig professioneel Radio zendamateur communicatie
Bijzonder veel info over ijzerdraad en andere flauwe kul
Waar zijn wij in beland? 8)
Is er een steen verlegd?
Reactie van de ON salon OM spreekt boekdelen :wink:

73 :roll:

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#120 Bericht door ON5ZZ »

SGIW schreef:Brave borsten :)

Het is een weldaad voor het oor op 430.125 en de andere superpraatpalen....
Technisch wel een hoogstandje maar weinig professioneel Radio zendamateur communicatie
Bijzonder veel info over ijzerdraad en andere flauwe kul
Waar zijn wij in beland? 8)
Is er een steen verlegd?
Reactie van de ON salon OM spreekt boekdelen :wink:

73 :roll:

Robert
Zegt de man zonder papiertje
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

Plaats reactie