Verbetering sfeer op PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#121 Bericht door SWL nl 5321 »

ON5ZZ schreef:
SGIW schreef:Brave borsten :)

Het is een weldaad voor het oor op 430.125 en de andere superpraatpalen....
Technisch wel een hoogstandje maar weinig professioneel Radio zendamateur communicatie
Bijzonder veel info over ijzerdraad en andere flauwe kul
Waar zijn wij in beland? 8)
Is er een steen verlegd?
Reactie van de ON salon OM spreekt boekdelen :wink:

73 :roll:

Robert
Zegt de man zonder papiertje
Ben.........in tegendeel EEN BEVOEGDHEID TOT HET BEDIENEN VAN EEN RADIOZENDINRICHTING sinds 1979
Moge dit duidelijk zijn .
Hartelijke groeten richting Gent

Robert

-Verwijderd account

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#122 Bericht door -Verwijderd account »

SGIW schreef:Brave borsten :)

Het is een weldaad voor het oor op 430.125 en de andere superpraatpalen....
Technisch wel een hoogstandje maar weinig professioneel Radio zendamateur communicatie
Dat is juist het probleem waar velen over spreken en onder andere bespreken in dit forum.

Er blijken dus repeatergebruikers te zijn die kennelijk niet beschikken over voldoende verstandelijke vermogens en communicatieve vaardigheden om met zulke innovatieve repeatersystemen om te gaan. Helaas...


Charles - PE2CH

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#123 Bericht door PA2RU »

Mijn 2 centen...
Schakel ´m maar uit en laten we ons beperken tot repeaters op regionaal niveau..
Komt het niveau van het huidige en toekomstige amateurbestand alleen maar ten goede.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#124 Bericht door PE2AAB »

PA2RU schreef:Tijden veranderen alles , helemaal mee eens maar ik dacht dat wij als zendamateurs ( een zeer kleine groep binnen de maatschappij ) daar boven staan maar kennelijk denk je daar heel anders over..
Op de band praat ik nooit over vuurwerkverboden , geloofsovertuigingen , zwarte piet etc etc ( 'beroeps' etiquette ? )
Met 'we' bedoel ik de gehele samenleving; niet 'slechts' de zendamateur. In de samenleving hebben we rotte appels, in de amateurwereld ook. Helaas.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#125 Bericht door PA2RU »

In de amateurwereld is het aantal rotte appels verhoudingsgewijs veel kleiner in vergelijking met de huidige maatschappij.
Die vergelijking gaat niet helemaal op..
73 René PA2RU

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#126 Bericht door SWL nl 5321 »

PE2AAB schreef:
PA2RU schreef:Tijden veranderen alles , helemaal mee eens maar ik dacht dat wij als zendamateurs ( een zeer kleine groep binnen de maatschappij ) daar boven staan maar kennelijk denk je daar heel anders over..
Op de band praat ik nooit over vuurwerkverboden , geloofsovertuigingen , zwarte piet etc etc ( 'beroeps' etiquette ? )
Met 'we' bedoel ik de gehele samenleving; niet 'slechts' de zendamateur. In de samenleving hebben we rotte appels, in de amateurwereld ook. Helaas.
De laatste zin....rotte appels, hebben geen respect, in de door jou genoemde wereld toont men geen respect.

Oh, waar is de tijd gebleven dat er met een klein vermogen vanuit een mobiel een serieus en prettig gesprek te voeren was zonder de later verplichtte subtoon.
Dit heeft niet altijd een positief effect gesorteerd Rick

73

Robert

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#127 Bericht door Thijzer »

ON5ZZ schreef:
Thijzer schreef:
ON5ZZ schreef:
Thijzer schreef:Gisteren heb ik NOS in Zuid-Limburg ook eens opgezet. Sinds kort hebben de beheerders in Limburg ook een zender en ontvanger geplaatst (zonder de lokale verenigingen te raadplegen, maar goed).

Wat een treurnis. De repeater gaat continu aan en uit en dan wordt er weer niks gezegd of je hoort op de achtergrond gemompel. Hoop piepjes en riedeltjes. Er werd een QSO gevoerd in onverstaanbaar Nederlands (vermoed ik) en dat was het dan. Hoop geluid, weinig inhoud. Het zelfde gebeurt op DMR, ook geen opwekkend medium. De functie van een repeater is het overbruggen van interlokale afstand voor mobiele stations, niet om een heel land op één kanaal-14 te verzamelen want dan is dit wat je krijgt. Aangezien de apparatuur voor DMR en 2m/70cm geen drol kost kun je wachten op hordes mensen die dit gaan bevolken en menen zonder inhoudelijke bijdrage toch iets in te moeten brengen. En het maakt niks uit of je een vergunning hebt of niet, je kunt er gewoon gebruik van maken en ik heb stellig het vermoeden dat dit ook op grote schaal illegaal gebeurt.

De drang van NOS om uit te breiden naar alle uithoeken van het land is mijns inziens compleet doorgeslagen. Ik weet niet wie hier geld voor over heeft maar het is weggegooid geld. Mij zullen ze op die repeater(s) niet meer terugzien. Zal niemand om treuren, dat weet ik, maar ik zal niet de enige zijn.
Doei
Fijn, een inhoudelijke reactie. That sums it all up.
Och man, je spuwt je gal hier zonder je naam of call te vernoemen zo kan iedereen het....
Inhoudelijk reageren is blijkbaar teveel gevraagd. Er wordt op dit forum gesproken over NOS en daarop wordt gereageerd zoals dit in een geciviliseerde samenleving te doen gebruikelijk is. Daarbij mag je een mening geven, ook al is die een ander onwelgevallig. Anders is het geen forum meer, dan zou het een blog worden waarop we de mening van 1 persoon tot ons mogen nemen. Het enige wat jij doet is een onwelgevallige mening wegwuiven met een loze opmerking "Doei" en dan ben je daarna beledigd dat ik daar iets van vind? Daarmee bevestig je eens te meer het waarheidsgehalte van mijn opmerking. Of ik dat doe onder mijn eigen naam, callsign of pseudoniem is niet echt relevant voor de inhoud van de discussie, vind je wel? En als ik je per abuis heb beledigd, stuur een PB als je zo'n vent bent.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#128 Bericht door Radioot »

Thijzer volgens mij zie je het best goed.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#129 Bericht door PA2RU »

Radioot schreef:Thijzer volgens mij zie je het best goed.
Zie ook mijn post van de 20'ste juni in deze draad :mrgreen:
73 René PA2RU

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#130 Bericht door Radioot »

Dat van 27 juni onderschrijf ik.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#131 Bericht door sottezero »

Het lijkt erop dat het probleem niet PI2NOS of de gebruikers zijn maar de amateurs die zichzelf belangrijker vinden dan anderen (want immers, wat ANDEREN zeggen kan niet interessant zijn, zeker niet als dat niet in het noord hollands dialect gebeurd wat toevallig bestempeld is als " Nederlands".. Waar veel mensen niet bij stilstaan is dat mensen die tweetalig zijn opgevoed (oftewel in dit geval ABN en een streektaal beheersen) een beter ontwikkeld taalgevoel hebben. Juist omdat ze voornamelijk als kind thuis dan het dialect hebben leren spreken en op school ABN. Hierbij hebben deze kinderen zelfs een voorsprong op kinderen die alleen maar ABN spreken zowel thuis als op school. Dan mogen mensen misschien wel minderwaardig kunnen doen over dialectsprekers, maar deze dialectsprekers verstaan wel het ABN en andersom is dit meestal niet het geval. Dus wie zou er hier minderwaardig over wie kunnen spreken?).

Wellicht zit de oplossing in meerdere kanalen die landelijk dekkend zijn... Net zoals dat je vroeger IRC had... je logde in op een NET, bijvoorbeeld efnet, quakenet, dalnet... vervolgens meldt je jezelf aan op een kanaal of meerdere kanalen en kon je chatten met een groep, wanneer je een persoonlijk bericht wilde typen kon je dan in een groep doen maar ook persoonlijk.

Jammer natuurlijk voor de amateurs die zichzelf te belangrijk vinden is dat wanneer ze op hun eigen kanaaltje gaan zitten ze daar waarschijnlijk alleen zullen verblijven en dan toch weer terug komen naar een ander kanaal waar nog wel volk te vinden is om zich dat weer te kunnen storen aan anderen... Want dat lijkt toch de missie te zijn... niet het experimenteren, niet het communiceren met anderen maar je gewoon als een <insert very bad word here> jezelf lekker belangrijk kunnen vinden en storen aan anderen en die anderen ook storen.
Je hebt immers niets beters te doen...

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#132 Bericht door SWL nl 5321 »

Goed zo meneer sottezero...Slegers

U weet van wanten :cry:

73

Robert

-Verwijderd account

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#133 Bericht door -Verwijderd account »

Kwam op youtube dit filmpje tegen en vol verbazing aangehoord waarover men het heeft...
https://www.youtube.com/watch?v=amrtwLrfjks
Het onderschrift bij dit filmpje is van hetzelfde nivo:
Volgens een amateur, die gelicenseerd is om een microfoonknopje te mogen indrukken op een in de winkel gekochte porto, zijn radiopiraten niet meer gewenst bij de club.
Hij vergeet even snel hoe de radiotechniek vroeger tot stand is gekomen door radiopiraten en hobby.
Geen wonder dat de club doodbloed met zulke hypocriete mensen op portofoons!
Nu begrijp ik ook ineens een stuk beter waarom PI2NOS zo vaak onderwerp is in diverse topics op meerdere fora. Het nivo is bedroevend laag, gaat nergens over en heeft wel erg weinig te maken met het zendamateurisme. :cry:


Charles - PE2CH

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#134 Bericht door Johan PD1JMB »

PE2CH schreef:
Thijzer schreef:De functie van een repeater is het overbruggen van interlokale afstand voor mobiele stations
Dat was wel het oorspronkelijke doel, maar inmiddels is het gebruik van repeaters flink veranderd.
Het is vandaag de dag klaarblijkelijk heel normaal om regionale en lokale rondes te houden op een repeater.
Die focus op mobiel gebruik begint een beetje een stokoud dogma te worden. Het is al tijden zo dat repeaters niet alleen mobiele stations faciliteren maar ook vaste stations die elkaar niet direct kunnen werken. Wat is er precies mis mee om er rondes op te draaien? Een goede ontvanger en zender die over een groot gebied is te beluisteren. Dat wil je toch voor rondes en communicatie naar een groter publiek?

Verder wil ik nog het volgende aan deze discussie toevoegen: In mijn ogen is de rotzooi op NOS in het fundament een informatiebeveiligingsissue. Waar je op het internet zaken zoals firewalls, encryptie en authenticatie hebt ontbreekt dit op PI2NOS geheel. Een systeem wat geen mogelijheid heeft tot het authenticeren van gebruikers zal altijd misbruik uitlokken. Dat PI2NOS een groot bereik heeft en veel mensen er naar luisteren maakt het een extra aantrekkelijk doelwit. Iemand met een auto en een goedkope porto uit China kan de boel compleet platleggen en moeilijk te pakken zijn.
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Verbetering sfeer op PI2NOS

#135 Bericht door pb1a »

'5 x PI2NOS geluisterd. 5 x ruzie. :mrgreen: Waar blijft het verscherpt toezicht van AT of zijn het loze woorden. 8)
Pi2NON hier vanaf de Veluwe werkbaar geen enkel probleem. Ook PI3UTR werkt goed. :mrgreen:
Meestal gebruik ik hier PI2APD. Nooit geen gezeur. HI

Gr. Anne PB1A Veluwe
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Plaats reactie