machtings voorwaarden

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa3gsy
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2007, 18:10

machtings voorwaarden

#1 Bericht door pa3gsy »

het is niet mijn verantwoording als een radiozendamateur zich niet houd aan de machtigings voorschriften,het is bekend bij alle gelicenseerde radioamateurs dat ze deze moeten handhaven.Het is mij al jaren op gevallen dat hier geen rekening wordt mee gehouden o.a de reden dat de rotterdamse repeater nu uit de lucht is,ik wil wel even zeggen als je de 70 cm repeater ook uit de lucht wil hebben mede radioamateurs moet je vooral zo door gaan heb reeds op gemerkt dat daar ook niet de machtings voorschriften wordt gehandhaaft ook op de simplex frequentie is dat ook het geval.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Dit had beter bij de thread kunnen worden geplaatst over de Rotterdamse repeater....

Nogmaals, het is niet aan de individueele amateur om op te treden tegen piraten, men dient zich zelf te houden aan de machtigingsvoorwaarden, en eventueel andere amateurs te corrigeren op een normale manier.

Maar individueele amateurs hebben geen opsporings bevoegdheid, noch de bevoegdheid in te grijpen zoals deze is voorbehouden aan de dienst die daar van Rijkswege voor aangesteld is, het A.T.

Als het A.T. de gemakkelijkste weg kiest en de repeater aanzegt te moetten sluiten, terwijl op de omroepband met piraten WEL de piraten worden opgespoord en beboet spreken we in Nederland van een ongelijk rechtbeginsel.

Immers, de houder van de repeatermachtiging betaalt voor de machtiging, net als het radiostation op de omroepband.
Echter van een bescherming is geen sprake, bij misbruik, veelal piraten welke niks hebben te zoeken op 2 meter, wordt hiet het gemachtigde station gesloten, op de omroep band wordt een actief opsporingsbeleid gevoerd...

Ook kan het A.T. optreden tegen gelicenseerde amateurs die de machtigings voorwaarden overtreden.

Door deze methode welke het A.T. nu hanteerd zal het misbruik op de amateurbanden door piraten sterk toenemen, wat we al een tijd zien op b.v. 80 meter.

De rechtsbescherming is nu een farce, is het hek eenmaal van de dam, dan is de lol er wel vanaf voor de huidige amateur.

De overheid verdient kapitalen aan de verkoop van frequentie ruimte, het bijbehorende controlerende en optredende lichaam zal dan ook op al deze frequenties op moeten treden tegen misstanden.

Helaas blijkt in de praktijk dat alleen op de echt commercieel gebruikte frequenties enigszins wordt opgetreden.
Een goed werkende en optredende A.T. is een basisbehoefte op ALLE frequenties, niet alleen daar waar de commercie de frequenties koopt...

In dit geval kan de overheid niet zich terugtrekken als beheerder van alle frequenties om selectief te gaan optreden.

Hierbij ligt de bal weer bij het A.T.

Cor

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#3 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 13 okt 2013, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

In dit soort gevallen mag je rustig op een normale manier kenbaar maken dat je het niet met dit soort praktijken eens bent.

Als wat oudere amateur begrijp ik best dat je wat nonchalant wordt met machtigingsvoorwaarden, maar het is geen excuus.

Als medewerker voor de repeaters in Heerenveen luister ik dagelijks naar deze repeater(s) en corrigeer als het uit de hand loopt, hoewel ik geen politieagentje speel, een normale opmerking is meestal genoeg om uitwassen te laten stoppen.

Verder probeer ik met mijn gedrag op de repeater een voorbeeld te stellen door mij wel aan de machtigingsvoorwaarden te houden.

Met de contacten met het A.T. is mij duidelijk dat het niet aan de opsporingsambtenaren zelf ligt, deze willen best meewerken, het is puur een beleidsprobleem.

Hier zal door de diverse verenigingen actie moeten worden ondernomen.
Cor

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#5 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 13 okt 2013, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

rambelje
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 sep 2006, 13:02
Locatie: delfzijl

#6 Bericht door rambelje »

Misschien is het een idee om daar op de VR over te praten.
Misschien kan het HB er wat mee.
Lid: veron (NL13056) Secretaris afdeling Eemsmond.
zie ook http://www.pi4ems.nl

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#7 Bericht door wbeekman »

Wat de mensen in het veld betreft, die willen vaak wel, maar het ligt duidelijk aan de "spreadsheet" beleidsmakers van het AT.

Misschien moet het HB maar eens kijken wat BOA leden binnen hun vereniging kunnen doen.

P.S. BOA's zijn Bijzondere Opsporings Ambtenaren.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Plaats reactie