Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#31 Bericht door pe1mix »

Sorry Robert,
ik denk echt dat dit een terecht signaal is.
De vorige keer dat de ts het zo bont maakte heb ik aan de bel getrokken bij de mods.
Toen werd beloofd hierop te letten, het is even rustig geweest maar nu hebben we weer precies hetzelfde.
Wellicht moeten de signalen eens beter worden opgepakt zonder daarbij naar de postende persoon waarover wordt geklaagd te kijken?
Want dat is wat er toen werd gedaan en nu weer.
Eric PE1MIX.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1479
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#32 Bericht door pa3met »

pe1mix schreef:Sorry Robert,
ik denk echt dat dit een terecht signaal is.
De vorige keer dat de ts het zo bont maakte heb ik aan de bel getrokken bij de mods.
Toen werd beloofd hierop te letten, het is even rustig geweest maar nu hebben we weer precies hetzelfde.
Wellicht moeten de signalen eens beter worden opgepakt zonder daarbij naar de postende persoon waarover wordt geklaagd te kijken?
Want dat is wat er toen werd gedaan en nu weer.
Eric PE1MIX.
mee eens. Denk ook dat het meer dan terecht is.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#33 Bericht door on7wp »

Onder het motto meten is weten ben ik zoals beloofd aan de slag gegaan.

Toevallig heb ik beroepsmatig ook wat met radio te maken (understatement...)

Dus graag even terug naar de feiten:

Meetopstelling:

men neme een Kenwood TM451 van het rek en sluit de data uitgang (die recht op de discriminator staat) van deze aan op een NTP 177-800 audio VU meter (het model dat gebruikt wordt in de betere radio studios)

men neme een (recent gecalibreerde) Rohde en Schwarz SMG generator die we achtereenvolgens een zwaai laten maken van 1, 2, 3... tot en met 10 kHz op 430.125 en we noteren overeenkomstig de uitslag op de PPM meter. Op deze manier hebben we een direct readout zwaaimeter gemaakt. Akkoord ?

We noteren dat wanneer de zwaai groter wordt op de generator dan 11 kHz er vervorming ontstaat te wijten aan het bereiken van de limieten van de FM demodulator. Dus metingen boven 10 kHz zijn niet meer relevant met dit systeem (kunnen we wel met een IC-R7000 in WFM mode).

Op deze manier hebben we een gecalibreerd meetsysteem gemaakt waarmee we on air zwaai kunnen monitoren.

We sluiten een antenne aan en stemmen af op 430.125 en men observeert de meter....

We zien de uitslag gemiddeld rond de 6 kHz deviatie met regelmatig pieken tot 9 en 10 kHz.



Ik twijfel niet aan de technische achtergrond van Micha (en heb zeer veel respect voor zijn realisaties) maar weet niet met welke apparatuur hij de vermeende 3,2 kHz zwaai ingesteld/gemeten heeft. Mogelijks met een toestel dat zwaai uitmiddeld of weet ik wat, maar de zwaai van PI2NOS is SIGNIFICANT MEER dan 3 kHz.

Opmerking zijn welkom betreffende de meting en de validiteit van de door mij gebruikte methode.

persoonlijke beledigingen horen hier niet thuis, dat zeg je me maar eens recht in mijn gezicht...

Pedro ON7WP

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1479
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#34 Bericht door pa3met »

nou ja weet je,


Mischa heeft gezegd dat de overschrijding geen naam mag hebben. Ik ken 'm een beetje en weet wel dat hij er kijk op heeft. Het zijn geen chinese dingetjes die hij gebruikt.

Goed en dan nu de praktijktest -- ik zit in de auto. Ik hoor iemand die (waarschijnlijk bij jou als correct gemoduleerd aangemerkt wordt) en de
proof of the pudding is in the eating -- niet verstaanbaar.

Hoor ik anderen, zoals Mischa, Remco (2x), Onno en noem maar op, versta ik ze wel. En weet je wat het grappige is? Als we een enkeling niet meetellen die veel te enthousiast vanuit zijn kleine autootje brult, meetelt (da's zijn enthousiasme) dan zijn ze allemaal onvervormd. En dat niet alleen, ze zijn *verstaanbaar*.

Volgens mijn beperkte kennis van zeken zou je toch wel verwachten dat dat een van de core activities zijn van repeaters, dat ze bruikbaar zijn.

Nu krijg ik het gevoel dat er bij jou wat afgunst heerst, net als wij vaak afgunst hebben als het om bier maken gaat tov jullie.

Kan je nu eens uitleggen zonder belerend te worden wat je punt nu eigenlijk is Pedro? Heb je ergens last van, met de zwaai?
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

on6zg
Berichten: 93
Lid geworden op: 05 feb 2008, 20:16
Locatie: Bree
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#35 Bericht door on6zg »

pa3met schreef:
Volgens mijn beperkte kennis van zeken zou je toch wel verwachten dat dat een van de core activities zijn van repeaters, dat ze bruikbaar zijn.

Nu krijg ik het gevoel dat er bij jou wat afgunst heerst, net als wij vaak afgunst hebben als het om bier maken gaat tov jullie.

Kan je nu eens uitleggen zonder belerend te worden wat je punt nu eigenlijk is Pedro? Heb je ergens last van, met de zwaai?
Pedro zijn stijl is inderdaad een beetje belerend, maar hij heeft een punt.
De core activiteit (zoals het zo mooi genoemd wordt) van een repeater zou in mijn ogen de techniek er achter moeten zijn en dat deze in voldoet aan de regels en algemeen aangenomen standaarden.
In de orginele post van pedro zie ik nergens een verwijzing naar een nederlandse of belgische repeater. Dus afgunst zou ik dit niet durven noemen. Het lijkt er eerder op dat vele andere personen het hier dadelijk als een aanval zien op Nederland. Ik heb hier jammer genoeg zeer weinig positieve en informatieve reacties gelezen, eerder de "daar heb je de Belgische repeater guru met zijn onzin" weer. Jammer...

Mij heeft hij alleszins er nog eens toe aangezet om mijn repeater na te meten en te controleren op zwaai.

Hopelijk heb ik met deze reactie niemand op zijn lange tenen getrapt.

73 Jan ON6ZG/DL6ZG/T6ZG beheerder van ON0LN
Beer : now there's a temporary solution !

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#36 Bericht door PD0AC »

Ik ben benieuwd wat Pedro meet als hij de Bessel Null methode toepast in combinatie met een spectrum analyzer. Ik weet niet of de huidige methode van Pedro uberhaupt werkt/betrouwbaar is. Zou kunnen hoor. Ik ben ook maar een novice.

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

on6zg
Berichten: 93
Lid geworden op: 05 feb 2008, 20:16
Locatie: Bree
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#37 Bericht door on6zg »

PD0AC schreef:Ik ben benieuwd wat Pedro meet als hij de Bessel Null methode toepast in combinatie met een spectrum analyzer. Ik weet niet of de huidige methode van Pedro uberhaupt werkt/betrouwbaar is. Zou kunnen hoor. Ik ben ook maar een novice.

Hans
Dank voor de tip hans. Die methode heb ik ook nog nooit gebruikt. ( ik heb een Racal Dana modulatie meter ). Goede uitleg vond ik hier : https://www.youtube.com/watch?v=8IBOYoIV5m8

73 Jan
Beer : now there's a temporary solution !

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#38 Bericht door PA1OKZ »

Beste Mede amateurs,

Omdat ik niet veel interesse heb in de loop van de discussie hier heb ik Pedro per e-mail benaderd. Mogelijk is er verwarring tussen bandbreedte en deviatie, maar dat zoeken we onderling wel uit. In ieder geval ben ik op basis van uitgebreide metingen overtuigd dat de performance van onze repeaters prima in orde is.

73,

Mischa, PA1OKZ.

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#39 Bericht door PD0AC »

on6zg schreef: Dank voor de tip hans. Die methode heb ik ook nog nooit gebruikt. ( ik heb een Racal Dana modulatie meter ). Goede uitleg vond ik hier : https://www.youtube.com/watch?v=8IBOYoIV5m8

73 Jan
Ah, leuk! En met een spectrum analyzer: https://www.youtube.com/watch?v=Nw3_w1HrlEs

Ik ga met mijn SA eens meten aan NOS en er een screenshot van maken. Het zou leuk zijn als Pedro dat ook deed, dan kunnen we de data vergelijken.
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#40 Bericht door PA2LAD »

on6zg schreef:
PD0AC schreef:Ik ben benieuwd wat Pedro meet als hij de Bessel Null methode toepast in combinatie met een spectrum analyzer. Ik weet niet of de huidige methode van Pedro uberhaupt werkt/betrouwbaar is. Zou kunnen hoor. Ik ben ook maar een novice.

Hans
Dank voor de tip hans. Die methode heb ik ook nog nooit gebruikt. ( ik heb een Racal Dana modulatie meter ). Goede uitleg vond ik hier : https://www.youtube.com/watch?v=8IBOYoIV5m8

73 Jan
Als je twijfelt en je kan het, gewoon doen ! Je kan er je deviatiemeter mee checken en ijken :wink:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#41 Bericht door PE2AAB »

Ik zal er ook eens een meting aan wagen.
Zal ik later de resultaten ook hier delen.

Een vergelijkend waren onderzoek.

Hans, Pedro en anderen; deel jullie resultaten.

P.S. Misschien ook onze repeater in Eindhoven, PI2EHV, eens bekijken. :-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#42 Bericht door on7wp »

de bessel nul methode wordt ook wel eens de "poor man's deviation meter" genoemd en is de methode bij uitstek om een deviatiemeter te calibreren. Ik gebruikte hem vroeger al voor controlemetingen, en hij toonde ook duidelijk aan dat mijn Anritsu Site master van 15.000 Euro met FM optie een waardeloze deviatie meter is. Maar ik vertrouw meestaop mij Marconi's en Racal Dana's...

Je kan met de bessel methode helaas geen on air metingen mee doen.


Blijkbaar heeft PI2NOS van AT een vergunning gekregen in een 25 kHz raster die in de verste verte niet strookt met de IARU aanbeveling die voor gans region 1 geldt. Dus PI2NOS mag legaal 9 kHz zwaaien... Ik meet piek 10 kHz met ON5KTO als bronsignaal :-) en 4 kHz wanneer Mischa praat dus dat valt nog wel mee...

Spijtig dat AT geen enkele weet heeft van afspraken die internationaal meer dan 10 jaar geleden gemaakt zijn, was het in Wenen/Vienna ? Maar AT gaat op meerdere punten de mist in, dus...


Ik geef het op om in dit soort van fora nog technische discussies te openen, dat loopt steeds uit de hand. Ik klink misschien ongewild hautain en belerend maar het is met de beste bedoelingen.

Opmerkingen en haatmails zijn welkom op mijn direct email adres, on7wp@telenet.be

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#43 Bericht door PE2AAB »

Pedro,

Er zijn echt geen haatmails nodig hoor. Het is toch leuk om lekker over techniek te bomen? Als we met z'n allen elkaar in zijn of haar waarde laten dan komt het goed!

Ik ga de meting van de week even uitvoeren met een gekalibreerde R&S® ESR EMI Test Receiver (ESR7).

Deel de resultaten hier.

BR
Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE9R
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jul 2015, 20:12
Roepletters: PE9R

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#44 Bericht door PE9R »

en de geavanceerde instellingen van een Yeasu is nou niet iets waar je zomaar inmoet gaan zitten rommelen.
Ik dek dat iedereen wel de service manual heeft, en weet hoe hij/zij in het menu moet komen, maar zonder gedegen meetaparatuur ga ik er in ieder geval niet zomaar aan alle knoppen lopen draaien..
maar ik kan daar de FM DEv wel makkelijk op 250 daaien.. :-)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#45 Bericht door PE2AAB »

PD2RPB schreef:en de geavanceerde instellingen van een Yeasu is nou niet iets waar je zomaar inmoet gaan zitten rommelen.
Ik dek dat iedereen wel de service manual heeft, en weet hoe hij/zij in het menu moet komen, maar zonder gedegen meetaparatuur ga ik er in ieder geval niet zomaar aan alle knoppen lopen draaien..
maar ik kan daar de FM DEv wel makkelijk op 250 daaien.. :-)
Uhm; dit gaat over de output van de repeater ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gesloten