Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#16 Bericht door PE5PVB »

Dus eigenlijk wil Pedro op elke Repeater een wurger waarbij signalen met meer dan 3kHz dev. op de ingang worden geblokkeerd? Lekker sociaal...

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#17 Bericht door PA2LAD »

Voor een repeater met 12,5 kHz kanaalsafstand helemaal geen probleem. Met zo`n breed signaal ga je al problemen krijgen om door de ontvanger heen te komen. Het wordt pas een probleem bij een repeater met 25 kHz kanaalsafstand. 3 kHz is 60 % van de maximale deviatie en wordt als nominale deviatie beschouwd. Wees gerust: praktisch gezien zal het signaal eerst 1 op 1 meelopen en ergens bij 3,6 kHz deviatie gaan begrenzen. Ligt een beetje van het fabrikaat (en de technicus :wink: ) af..
Als je nu verkeerd staat afgesteld en even zo gauw geen afregeling kan doen: wat zachter praten of je microfoon wat verder weghouden. Simpel, maar dat werkt.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter???????????????

#18 Bericht door PE9ZZ »

Wat ik een beetje mis in de hele discussie is de bandbreedte die een signaal in beslag neemt. Want daarover gaat het hier natuurlijk. Als de elementaire kennis niet te ver is weggezakt is de bandbreedte ongeveer gelijk aan 2x deviatie plus 2x maximale frequentie. Ingeval van spraak is dat dus ook 3 kHz. Samen 12 kHz, wat dus vrijwel gelijk is aan de kanaalafstand. Wat op zich al vragen om moeilijkheden is want geen enkel middenfrequentfilter gaat zo hard hard de bocht om. Als je dus aan 5 kHz gaat moduleren wordt de bandbreedte 16 kHz. In een 25 kHz raster gaat dat nog wel goed maar in een 12.5 kHz raster gaat dat dus zeker fout bij signalen van gelijke sterkte en 12.5 kHz verschil in frequentie. Ik denk dat de TS hier op duidt.

Nog weer wat anders is het gebruik van compressie. Wat in het omroepwereldje al reden genoeg is voor heftige polemieken zal bij ons niet minder zijn. Door (extreme) compressie wordt het modulaat zo platgeslagen dat alles uit de speakers knalt. Wellicht dat de TS ook hiervan last ondervindt. Maar dat is dan onterecht want dat is geen overmodulatie doch komt de verstaanbaarheid ten goede. Als het goed is tenminste.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#19 Bericht door on7wp »

bedankt Tjerk. Hier ging het mij om.

indien men 5 kHz zwaait komt men dus overduidelijk op de ingang van de buurkanalen terecht...

Pedro

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#20 Bericht door pa3met »

on7wp schreef:bedankt Tjerk. Hier ging het mij om.

indien men 5 kHz zwaait komt men dus overduidelijk op de ingang van de buurkanalen terecht...

Pedro
je behoort de deviatie te gebruiken van het repeatersysteem wat er staat. als dat narrow, dan gebruik je narrow, Is het wide, gebruik je wide.

Deze discussie voelt een beetje als publiek je gelijk proberen te halen omdat een uitleg van PA1OKZ je niet aanstaat of proef ik dat verkeerd?
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#21 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,


Sorry voor mijn type vergissing deviatie en kanaalraster

en de factor hoogste audio modulatie frequentie.

Waarschijnlijk heb ik dat te snel getypt !!
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#22 Bericht door on7wp »

"narrow" of "wide" heeft niet veel met de zaak te maken.

Het is iets dat Yaesu uitgevonden heeft om op een eenvoudige manier de deviatie te halveren.

Kenwood heeft ook zoiets op de TM-D700 en TM-D710 maar dat werkt om de een of de andere duistere reden alleen maar op de VHF band, niet op UHF...

er is geen definitie voor wat wide of narrow nu eigenlijk betekenen. Enige zinvolle 'narrow' is bij bv een FT857 op HF 10m maar dan is de zwaai in narrow nog veel te veel voor de IARU HF norm van 1,5 kHz zwaai daar.

Ware het maar zo dat in elk toestel de deviatie zo eenvoudig regelbaar was als in bv de FT857 of FT897 van Yaesu. Daar volstaat het om de FMmicgain setting zoals het daar (verkeerdelijk) heet te reduceren van default 50 naar 20 om een correcte 3 kHz zwaai te genereren.

Helaas zijn er andere toestellen waar je het deksel moet afhalen en een trimpot bijstellen, en dat gaat voor velen te ver...

Het heeft niet te maken met welke repeater waar het om gaat. Elke repeater zou moeten beantwoorden aan de norm zoals afgesproken door IARU. In region 1 is dat een bandbreedte van 12,5 kHz met een zwaai van 3 kHz. Punt. Helaas zijn er veel repeaters gebouwd met oude commerciele apparatuur waarin 25 kHz kristalfilters zitten en waarvan de zwaai veel te hoog geregeld staat.

Ik heb ook bedenkingen bij de zin van repeater"gain". Voor mij moet een repeater 1 op 1 werken en het ingangssignaal zo min mogelijk aantasten, tenzij het begrenzen op zwaai en extra ruisaandelen wegfilteren. Het zogenaamde verlies van signaal/ruis daar kan je over discussieren. Heeft het dan zin om de binnenkomende ruis extra sterk op de output te zetten ? Neen dus. Beter is om zonder deemphasis en vervolgens preemphasis het signaal gewoon door te linken, maar dat is moeilijk met twee losse commerciele dozen. PLL demodulatoren zoals destijds gemaakt door ICS Nederland hadden extra mogelijkheden.

Ook subtonen en DTMF tonen hebben geen baat bij repeatergain. Regenereren is natuurlijk het beste maar ik ben nog niet teveel repeatersystemen tegengekomen die dat kunnen.

Maar deze tread is zinloos in benelux landen waar de laatste twee jaar de overgrote meerderheid werkt met Chinese portos van minder dan 100 euro... Spectraal zijn die dingen al een catastroof dus wat lig ik hier te zwammen over een te hoge zwaai...

harder is beter ! Zetagi rulezzzz !!

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#23 Bericht door pa3kc »

Beste mods.

Een ieder andere forum gebruiker die zich zo gedraagt als de ts die kreeg vast allang een waarschuwing/ban.

Deze gebruiker maakt er een sport van om in iedere post wel iemand of een groep te kleineren.

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#24 Bericht door PD0AC »

pa3kc schreef: Deze gebruiker maakt er een sport van om in iedere post wel iemand of een groep te kleineren.
En als hij uiteindelijk antwoord krijgt van een professional in meettechniek en repeaterbouw (Mischa), dan zegt 'ie in essentie: "Dat geloof ik niet"

Oftewel: we kunnen beter aan Pedro vragen wat voor antwoord hij graag wil horen, of dat nu de waarheid is of niet. Dan is hij weer blij.

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#25 Bericht door pa3met »

on7wp schreef:"narrow" of "wide" heeft niet veel met de zaak te maken.
aha, u bent een kenner.
on7wp schreef:
Maar deze tread is zinloos in benelux landen waar de laatste twee jaar de overgrote meerderheid werkt met Chinese portos van minder dan 100 euro... Spectraal zijn die dingen al een catastroof dus wat lig ik hier te zwammen over een te hoge zwaai...

harder is beter ! Zetagi rulezzzz !!
De overgrote meerderheid werkt misschien met chinese porto's die in het algemeen notoir weinig deviatie produceren. Dat staat haaks op jouw verhaal.

Verder ben je vast met een andere band in de war met je Zetagi.

Dat je je gelijk niet kunt halen, heeft wellicht er mee te maken dat je het niet hebt. Vervelend, dat snap ik best. Maar soms ie het verstandig om gewoon niet meer te reageren. Het wordt anders wel een erg vermakelijk klucht.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#26 Bericht door PE2AAB »

Niet vergeten dat hij een (zelfbenoemde) repeater guru is natuurlijk
Pedro
ON7WP
repeater guru, serving the Brussels, Antwerp, Averbode and Botrange repeater systems in Belgium.
Mijn topic over de Yaesu DR-1XE repeater die we hebben ingezet voor PI2EHV werd ook direct aan de poten afgezaagd.
Niks is goed als er geen WP stempel op staat.

Dat is jammer want als hij bij zijn ruime kennis van zaken nu ook een beetje meer sociaal was, hadden we veel van hem kunnen leren.

Wellicht dat hij het helemaal niet zo bedoeld; ik ken Pedro verder niet als alleen van reacties op (ook mijn) topics.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#27 Bericht door Remco »

Even afgezien van het ondiplomatieke optreden van de topicstarter,
even terug naar de issue: zwaai, deviatie en bandbreedte.

Wat Pedro postuleert is dat de signalen te breed zijn, even
ongeacht waar dat vandaan komt. De constatering doet hij
op basis van de IARU Region I 'recommendation'.
(google is je vriend).

Zo'n 20 jaar geleden werd in Nederland het 12.5 kHz raster
in repeaterland geintroduceerd. De onderliggende aanname
was dat die repeaters (<- let op!) conform IARU rec. zouden werken
nl. 12K0F3E

Als ik me het goed herinner, was PI3AMF (op 145.787.5 MHz)
een van de eerste repeaters op een R.x channel.

Een van de running gags destijds was wanneer je teveel
zwaai op AMF maakte, werd de ontvanger gemuted.

Dit leverde gedoe op. Bij de ene repeater had je geen
gedoe en bij AMF wel. Wat weer opnieuw gedoe opleverde.

Uit de heup geschoten, is toen geadviseerd (VERON VHFcie
en VRZA) de 12K0F3E-eis voor het 12.5 kHz raster te laten vervallen.
In dat tijdvak was ik voorzitter van de VHFcie.

Hiervoor zouden dan alle bestaande 2m/70cm repeaters aangepast
moeten worden en zou het oneerlijk zijn om alleen nieuwkomers te
belasten met 'gedoe'. Destijds was er b.v. geen maximum tijd
aan een ATOF (of BT zoals dat toen heette).

M.a.w. de repeaters werden wel op 12.5 kHz gecoordineerd maar
op (ik meen) 20K0F3E, kan ook 16K0F3E zijn, bedenk ik me nu.

Door goed te kijken naar de geografische positionering en
beoogde verzorging kon zo nagenoeg elke BT-aanvraag
gehonoreerd worden zonder overspraak e.d.

Wanneer je door het IARU rietje naar de (hedendaagse) werkelijkheid
kijkt, 'klopt' het niet. Wanneer je het wordingsproces van deze
werkelijkheid bekijkt, klopt het wel.

Inzake de audioverschillen ('geluidsdruk') vertrouw ik op de
repeaterbeheerder. Zoals Mischa al aangaf, wanneer je het
te bont maakt, grijpt de omzetter vanzelf in.

Het punt alleen is, bijna niemand kan het tegenwoordig
meer te bont maken omdat de zwaai van de moderne
(chinese) apparatuur ver beneden peil is.

Als je vanuit die werkelijkheid dan opeens iemand hoort
die wel 16K0F3E of 20K0F3E maakt (zoals het hoort!)
dan lijkt die persoon 'te hard te klinken'.

Het is andersom, de meesten klinken te zacht.

M.a.w. harder = beter !

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#28 Bericht door pa3kc »

[onnodig op de man spelen, verwijderd]

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#29 Bericht door pa3kc »

Op de man spelen?

Als de gebruiker niet fatsoenlijk kan posten laat hem dan niet posten ipv mijn post te moderen.

Lees de reacties van de andere gebruikers eens. Ik ben niet de enigste die de gebruiker erg vervelend te werk vind gaan.

Beetje vreemde gang van zaken dat mijn post gemodderd word onder het moto op de man spelen terwijl de gebruiker niets anders doet richting anderen.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#30 Bericht door elsinga »

[mod] In plaats van dat soort opmerkingen op het forum te maken kun je ook de moderators op zo'n bericht opmerkzaam maken middels het driehoekje. Daar doen we namelijk wat mee en we weten gelijk welk bericht jou zo stoort. Nu vertoon je hetzelfde gedrag als wat je zo stoort... [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gesloten