Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#46 Bericht door on7wp »

Beste OM

Het gaat hem niet over de geavanceerde instellingen van Yaesu. Daar blijf je inderdaad beter af.
Het gaat gewoon om het gebruikersmenu, het equivalent van wat vroeger het knopje micro gain deed, maar dan in software.

Als we daar al niet meer durven aan te komen....

Default staat deze op 50. 20 is een veel aangenamere setting.

Hetzelfde verhaal geldt trouwens ook voor SSBmicgain op deze populaire Yaesu sets FT857 FT897. 50 geeft hier ook veel te veel ALC werking wat brede signalen maakt. 20 klinkt veel beter. Ook de processor verlaag je best naar 25.

En dan maar hopen dat je een Yaesu hebt waar de ruststroom goed van ingesteld staat en waarvan de filters niet kraken, maar dat is een andere topic :-)

PA7U
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2015, 05:56
Roepletters: PA7U

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#47 Bericht door PA7U »

Ik heb zojuist op mijn Yaesu FT-857 de volgende MIC Gain's verlaagt van 50 naar 20:
- AM MIC GAIN
- FM MIC GAIN
- SSB MIC GAIN

Ben benieuwd

pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#48 Bericht door pe1cmo »

Pedro,

Als die setting zo veel beter is, waarom zet Yaesu die dan niet in als fabrieks instelling.
Misschien iets om de Europese importeur van Yaesu te benaderen met die hint om de instellingen op 20% te zetten.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#49 Bericht door Remco »

on7wp schreef:Blijkbaar heeft PI2NOS van AT een vergunning gekregen in een 25 kHz raster die in de verste verte niet strookt met de IARU aanbeveling die voor gans region 1 geldt.
Dus PI2NOS mag legaal 9 kHz zwaaien... Ik meet piek 10 kHz met ON5KTO als bronsignaal :-) en 4 kHz wanneer Mischa praat dus dat valt nog wel mee...

Spijtig dat AT geen enkele weet heeft van afspraken die internationaal meer dan 10 jaar geleden gemaakt zijn, was het in Wenen/Vienna ?
Maar AT gaat op meerdere punten de mist in, dus...
Nee, het begon in 1969 (Brussel) en werd vervolgd in 1972 (Scheveningen).
In 1996 (Tel Aviv) (dat was de vergadering waar ik naar refereerde in mijn
vorige posting hier) werd member societies gevraagd 12.5 kHz channel-
spacing actief te promoten.

Als je de voetbalwedstrijd verslaat, moet je niet alleen je eigen doelpunten
melden maar óók die van de tegenstander.

Ik heb hier aangegeven dat er (medio jaren '90) weloverwogen keuzen zijn gemaakt
inzake (het wordingsproces van) amateurrepeaterplanning in Nederland.

Dat jij anno 2016 bij sommige keuzes vraagtekens plaatst, is je goed recht.
Het is echter niet zo dat er coute que coute afspraken in de wind worden geslagen,
dat er niet is 'nagedacht' of er sprake is (geweest) van incompetentie.

De IARU schrijft nota bene zelf in haar VHF-managers handboek:
"The major flaw of the recommendation is the lack of any explicit specification of the receiver bandwidth.
Had the receiver parameters been defined compatible with the transmitter definition (some people think
this is implicit) some difficulties in a few countries with the introduction of a 12.5 kHz channel spacing
system would never have been arisen."

Wat ik interessanter vind, is wat het maakt dat je je zo over Nederlandse repeaters opwindt?

PA7U
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2015, 05:56
Roepletters: PA7U

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#50 Bericht door PA7U »

Nou de instellingen betreffende Mic Gain weer heeeeeeel snel terug gezet want overal klachten vandaan dat ik bijna niet meer waarneembaar was. Niet echt handy in de mobiele rondes.
Dus gewoon die Yeasu op de originele instellingen laten staan.

Ach we hebben weer getest.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#51 Bericht door Aeolus »

on7wp schreef: Blijkbaar heeft PI2NOS van AT een vergunning gekregen in een 25 kHz raster die in de verste verte niet strookt met de IARU aanbeveling die voor gans region 1 geldt. Dus PI2NOS mag legaal 9 kHz zwaaien... Ik meet piek 10 kHz met ON5KTO als bronsignaal :-) en 4 kHz wanneer Mischa praat dus dat valt nog wel mee...
En dat is waar de discussies hier tussen de belgen en de nederlanders nu soms de mist mee ingaan. Vaak komt het erop neer dat de kritiek eigenlijk is op de beleidslijnen van het AT. Die kritiek is soms ook volkomen terecht. Het punt is alleen, daar kunnen de amateurs zelf weinig aan doen. Die genoemde aanbeveling is inderdaad niets meer dan een aanbeveling, en als AT besluit daarvan af te wijken dan hebben ze kennelijk dat recht. Daar mag je heel veel van vinden, maar dat verandert de zaak niet. Zo lang de nederlandse amateurs zich houden aan de regels van AT (want dat is wat ze wettelijk moeten), dan treft hen geen enkele blaam.

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#52 Bericht door PA1OKZ »

PE2AAB schreef:Pedro,

Ik ga de meting van de week even uitvoeren met een gekalibreerde R&S® ESR EMI Test Receiver (ESR7).

Deel de resultaten hier.

BR
Rick
Het heeft dan uitsluitend zin om de K7 optie te gebruiken, mocht die er in zitten. De EMI functies hebben hier geen doel. Vergeet in dat geval niet de demodulatie bandbreedte op 15 a 20kHz te zetten anders meet je onzin. Heb je die optie niet, dan de SPA gebruiken met de OBW functie en dat terug herleiden naar deviatie.

73

Mischa

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3364
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#53 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA1OKZ schreef:
PE2AAB schreef:Pedro,

Ik ga de meting van de week even uitvoeren met een gekalibreerde R&S® ESR EMI Test Receiver (ESR7).

Deel de resultaten hier.

BR
Rick
Het heeft dan uitsluitend zin om de K7 optie te gebruiken, mocht die er in zitten. De EMI functies hebben hier geen doel. Vergeet in dat geval niet de demodulatie bandbreedte op 15 a 20kHz te zetten anders meet je onzin. Heb je die optie niet, dan de SPA gebruiken met de OBW functie en dat terug herleiden naar deviatie.

73

Mischa

"Ik haak af Mischa"………………….vind je niet erg hé?


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

-Verwijderd account

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#54 Bericht door -Verwijderd account »

PA0LMD schreef:Ja, ja, een schriftelijke cursus tact zou aan Pedro wel besteed zijn.

Maar dat de begrippen deviatie, bandbreedte en modulatie index voor een aantal reageerders niet helemaal helder zijn is helaas wel duidelijk.
Is dat noodzakelijke kennis die je nodig hebt voor het radio-examen?
Ik weet het antwoord daarop niet, wel dat de gevolgde cursus gericht was op een positief examenresultaat.
Dat was/is wat telt en zo heb ik jaaaaaaren geleden geleerd en met het gewenste resultaat.

Kennis van zaken is iets totaal anders en in zo'n discussie als deze komen die tekortkomingen naar voren..
En dat merk ikzelf ook inderdaad. Ben wel een F-amateur, maar feitelijk weet ik bar weinig van techniek :oops:

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter???????????????

#55 Bericht door PE9ZZ »

Afgezien van de tact, de geposte filmpjes waren bijzonder nuttig en hebben de weggezakte kennis weer aardig op orde gebracht. Meteen die Bessel Nullmethode geprobeerd om m'n Marconi generator te ijken. Op 10.000 kHz deviatie ingesteld blijkt-ie maar 0.6 procent fout te zitten: 4.133 kHz modulaat levert een null op bij 9.940 kHz deviatie. Niet slecht... En gaaf te zien dat de carrier echt helemaal verdwijnt!

Tjerk, 9ZZ

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#56 Bericht door PA0LMD »

PA7U schreef:Ik heb zojuist op mijn Yaesu FT-857 de volgende MIC Gain's verlaagt van 50 naar 20:
- AM MIC GAIN
- FM MIC GAIN
- SSB MIC GAIN

Ben benieuwd
De Mic gain instellingen zijn puur persoonlijk en afhankelijk van stem, spreekafstand en type microfoon.
Daarom zijn dit ook gebruikers instellingen en geen fabrieksinstellingen.
Instelling van bijvoorbeeld de maximale deviatie wordt in het servicemenu gedaan door een 10mV / 1 kHz signaal aan te bieden aan de mic ingang om daarmee de max. dev. vast te leggen.
Meten is (z)weten

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter???????????????

#57 Bericht door PA0LMD »

PE9ZZ schreef:Afgezien van de tact, de geposte filmpjes waren bijzonder nuttig en hebben de weggezakte kennis weer aardig op orde gebracht. Meteen die Bessel Nullmethode geprobeerd om m'n Marconi generator te ijken. Op 10.000 kHz deviatie ingesteld blijkt-ie maar 0.6 procent fout te zitten: 4.133 kHz modulaat levert een null op bij 9.940 kHz deviatie. Niet slecht... En gaaf te zien dat de carrier echt helemaal verdwijnt!

Tjerk, 9ZZ
Als een spectrum analyser niet beschikbaar is kan het ook met een ontvanger, liefst met smal CW filter.
Afstemmen op de draaggolf en zwaai vergroten tot de S-meter dipt.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter?

#58 Bericht door PE9ZZ »

@LMD: dat was het andere Jijpijpfilmpje. Als je geen SA hebt is een RX net zo'n goeie indicator.

Tjerk, 9ZZ

pe1hzg
Berichten: 921
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter ???????????????

#59 Bericht door pe1hzg »

PA0LMD schreef:De Mic gain instellingen zijn puur persoonlijk en afhankelijk van stem, spreekafstand en type microfoon.
Daarom zijn dit ook gebruikers instellingen en geen fabrieksinstellingen.
Instelling van bijvoorbeeld de maximale deviatie wordt in het servicemenu gedaan door een 10mV / 1 kHz signaal aan te bieden aan de mic ingang om daarmee de max. dev. vast te leggen.
Als aanvulling / achtergrond, hoe werkt dit eigenlijk?

Een modulatieversterker voor FM bestaat uit 4 delen:
voorversterker - clipper - lowpass/versterking - modulator

De voorversterker versterkt het microfoonsignaal.

Wordt er te hard gesproken (of teveel versterking) dan loopt het signaal vast in de clipper. In de pieken gebeurt dat vrijwel altijd, hoe dan ook, de clipper bepaalt de MAXIMALE hoeveelheid signaal dat uiteindelijk naar de modulator gaat.

Na de clipper volgt een stuk lowpass (om de harmonischen van het clippen te filteren), en gaat het signaal uiteindelijk naar de modulator.

Er zitten twee regelaars in het circuit: in de voorversterker, en tussen lowpass en de modulator.

De regelaar in de voorversterker bepaalt hoeveel geluidsdruk je moet maken voordat de clipper echt ingrijpt. Dit is afhankelijk van je stemvolume, rendement van de microfoon, persoonlijke voorkeur enzovoort. Deze regeling zit op het frontje, of op een gebruikersmenu.

De tweede regelaar bepaalt hoeveel zwaai je maakt als je de clipper volledig uitstuurt. De clipper zorgt dat er niet meer signaal gemaakt *kan* worden, hoe hard je ook praat of hoe hard de voorversterker ook staat. Deze tweede regelaar bepaalt hoeveel zwaai dat is. Deze regelaar zit intern, of in een service menu, en is iets wat je met meetapparatuur afregelt.

Wat de Yaesu afregeling doet is de clipper vol uitsturen (10mV is ruim veel voor een microfoon), je regelt dan in het service menu af hoeveel dat dat is. Vandaar dat dit laatste *geen* gebruikersinstelling is.

Nadat dit afgeregeld is kun je de gebruiker zelf een balans laten vinden tussen "mic gain" (wat dus de voorversterker is), het stemvolume, en de microfoonkarakterestiek. Maar wat de gebruiker ook doet, de clipper zorgt ervoor dat de maximale zwaai niet overschreven kan worden.

Oh, in de voorversterker zit vaak ook een 300Hz highpass filter, wat de reden is dat "CTCSS via de microfoon" vaak niet goed werkt. Een tweede reden is dat bij clippen dus ook de CTCSS weggeclipt wordt. CTCSS injecteer je dus het liefst direct op de modulator.

Hopelijk geeft dit extra inzicht en kan de "gouden schoevendraaier" in de la blijven liggen.

Geert Jan

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Deviatie op VHF UHF - harder is beter?

#60 Bericht door PA0LMD »

PE9ZZ schreef:@LMD: dat was het andere Jijpijpfilmpje. Als je geen SA hebt is een RX net zo'n goeie indicator.

Tjerk, 9ZZ
Tjerk,

Ok, foutje, had filmpjes niet beide bekeken.
De RX methode gebruikten we al in de 70-er jaren bij gebrek aan SA's met voldoende oplossend vermogen.
Meten is (z)weten

Gesloten