Wat Newby help svp :)

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Wat Newby help svp :)

#1 Bericht door PD8RK »

Ik ben bezig met de dlza voor mn N. Ik heb nu een baofeng uv5r aangeschaft zodat ik mee kan luisteren hoe eea werkt.

Nou snap ik het principe van een Repeater wel. Maar nou hoorde ik, in eerste instantie meeluisteren op Repeater Alkmaar, hetzelfde gesprek op 3 repeaters.

Mijn vragen:
- stel dat ik met een porto werk en de ander ook. Dan is t zendvermogen van de portos toch de bepalende limiet, niet de Repeater? Het extra zendvermogen van de Repeater komt toch alleen van pas als t andere station meer vermogen heeft en op eigen kracht de Repeater kan bereiken Die ik gebruik?

-hoe kan t dat ik hetzelfde gesprek hoorde over drie repeaters? Zijn deze dan gelinkt? En kun je dan werken met iemand die op een andere Repeater hangt?

Dank! Is allemaal nog erg nieuw... :)
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat Newby help svp :)

#2 Bericht door PA3DAT »

Woon je wellicht in de buurt van de repeater?
Stond de porto of WFM en hoorde je misschien dezelfde repeater ook doorspetteren op de buurkanalen links en rechts?

Anders zijn die repeaters gekoppeld, dat hebben we hier ook op 70cm in Noord-Nederland. Dat heet coversity, lees meer
op: http://www3.pe1don.nl/index.php/nieuwsf ... -nederland

Dan zend je naar één repeater en het wordt her-uitgezonden door een heel rijtje repeaters (op verschillende kanalen!)
Veel voordelen, één nadeel: die twee amateurs die in qso zijn houden alle repeaters tegelijk bezet! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: Wat Newby help svp :)

#3 Bericht door PD8RK »

Haha probleem opgelost... Heb alle repeaters in de baofeng staan. En een aantal daarvan heeft dezelfde frequentie.

Dus ik hoorde Alkmaar, maar dezelfde frequentie staat onder meerdere namen in de porto :)
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wat Newby help svp :)

#4 Bericht door PE2AAB »

Hihi. Klopt. Als je dat inprogrammeerd voor heel Nederland krijg je inderdaad op meerdere memory kanalen hetzelfde ;-).

Wel is het zo dat niet elke memory voor elke repeater werkt omdat de repeaters in Nederland verschillende 'toonsloten' hebben.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Wat Newby help svp :)

#5 Bericht door Aeolus »

Rdkraker schreef: Mijn vragen:
- stel dat ik met een porto werk en de ander ook. Dan is t zendvermogen van de portos toch de bepalende limiet, niet de Repeater? Het extra zendvermogen van de Repeater komt toch alleen van pas als t andere station meer vermogen heeft en op eigen kracht de Repeater kan bereiken Die ik gebruik?
Volgens mij was deze vraag nog onbeantwoord, of ik interpreteer hem verkeerd, dat zou ook kunnen :D Waar het om gaat is als je op die repeaterfrequenties zendt met je porto, dan zend je puur en alleen naar de repeater. Niet naar je tegenstation (dat doet de repeater voor je). Het enige wat dus van belang is is dat jij de repeater ontvangt, en dat de repeater jou ontvangt.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat Newby help svp :)

#6 Bericht door PA3DAT »

Het duplex-principe is misschien nog niet bekend... Simplex is zenden en ontvangen op één frequentie,
duplex wil zeggen: zenden en ontvangen op verschillende frequenties. Repeaters werken duplex.

Voorbeeld: PI3ALK zendt op 145.600. Zijn ontvanger staat echter op 145.000 MHz. Hij heeft, zoals dat
heet, een shift van 600 KHz (0,6 MHz).
Dankzij bijzonder goede filters kan hij zenden en ontvangen tegelijk, zonder dat zijn ontvanger wordt
dichtgedrukt door de eigen zender.

Een porto (of andere transceiver) moet nu het omgekeerde doen: ontvangen op 145.600 (waar de
repeater zendt) en zenden op 145.000 (waar de repeater luistert). Daarvoor moet je een shift instellen
van -600 KHz op 2 meter, of +1,6 MHz op 70cm.

Om de repeater te activeren, in te schakelen, was een toontje van 1750 HZ gebruikelijk. Wie dat niet
had kon ook proberen de repeater "open te fluiten"... :D

Tegenwoordig hebben veel repeaters een CTCSS-slot. Meer info over CTCSS vind je op Wikipedia:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/CTCSS
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PE1CYM
Berichten: 130
Lid geworden op: 12 dec 2007, 13:33

Re: Wat Newby help svp :)

#7 Bericht door PE1CYM »

Coversity heeft ook een eigen site Aloys :wink:

http://www.coversity.nl/in.html

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat Newby help svp :)

#8 Bericht door PA3DAT »

Wist ik niet, dank je! Ik had snel even geGoogeld en toen kwam die door mij genoemde site bovendrijven... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: Wat Newby help svp :)

#9 Bericht door PD8RK »

Dank!
Nou was de duplex werking van een repeater mij ook wel bekend (maar dank voor de uitleg :) )
Maar ik begrijp dus dat het zendvermogen van de andere partij een beperkende factor is? Iemand in bv Amsterdam kan mij wel horen als ik via de repeater in Alkmaar werk, maar als hij op een porto zit, zal hij nooit kunnen antwoorden. Dit lukt alleen als ie bv met xx watt op een basisstation zit.

Correct?

Laatste vraag: ik hoor de Repeater soms alleen 'ping... Alkmaar' zeggen... Wasdat? :lol:
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Wat Newby help svp :)

#10 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Rdkraker schreef:Iemand in bv Amsterdam kan mij wel horen als ik via de repeater in Alkmaar werk, maar als hij op een porto zit, zal hij nooit kunnen antwoorden. Dit lukt alleen als ie bv met xx watt op een basisstation zit.

Correct?
Het kan zijn dat iemand met een portofoon jouw signaal hoort over de repeater van Alkmaar. Als zijn vermogen te gering is kan het best zo zijn dat jij zijn signaal niet over de repeater van Alkmaar terughoort. Hierbij kan ook meespelen dat er maar een beperkte antenne op de portofoon zit. Stel dat de portofoon op een "buitenantenne" wordt aangesloten dan kan de situatie op eens anders zijn.

Is hiermee je vraag beantwoord?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Wat Newby help svp :)

#11 Bericht door PA0RAB »

RDkraker,
Je hoort soms Ping ...Alkmaar. Wasdatte?

In de machtigingsvoorwaarden is iedere zender verplicht zich bekend te maken.
Oficieel bij ieddere uitzending Maar wat is een uitzending?
Heren deze discussie is al eindeloos lang geweest dus S.V.P. niet weer.
We hebben het zo'n beetje opgelost door minimaal 1x in de 10 minuten ons bekend te maken
Om het bekendmaken niet te vergeten kunnen we het automatisch doen.
Inplaats van de roger Beep net zo iets het piepje wordt dan piepjes uit een geheugen. netjes in Morse de call.
Maar Morse(n) is niet meer verplicht dus i.p.v. de morse riedel wordt een MP3 ingeschakeld en Ijzeren Hennie vertelt dat zij in Alkmaar zit enz.
Nu zijn er 'Knijpers" een vervelende ondersoort der radioactivelingen.
Zij plegen reikbaarheidsonderzoek door in de PTT schakelaar te knijpen.
De omzetter wordt via de toonsloten geactiveerd zodat de omzetter bij het loslaten de PTT schakelaar
even in zendstandblijft hangen zodat Ijzeren Hennie even koffie kan schenken en vertellen dat zij in Alkmaar is ingebouwd.
Helaas zijn diverse omzetters door deze vorm van zenuwtrekjes ook het zwijgen opgelegd.
Zo is wellicht het een en ander duidelijk geworden en ook wat ongeschreven gedragsregels duidelijk
55 met cursus.
73 de Ruud PA0RAB

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Wat Newby help svp :)

#12 Bericht door PA3RIS »

Rdkraker schreef:Ik ben bezig met de dlza voor mn N. Ik heb nu een baofeng uv5r aangeschaft zodat ik mee kan luisteren hoe eea werkt.
Even offtopic: Ik heb afgelopen jaar de DLZA Novice doorgenomen met 3 mensen van Scouting en die zijn alle 3 geslaagd (ik had m'n novice al meer dan 30 jaar.. :) ). Ik heb zelf nog "maar even" de Full erbij gedaan en daar ben ik in september voor geslaagd. Het is dus prima te doen, als je maar de discipline op kunt brengen om zeer regelmatig te blijven lezen. Succes!

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Wat Newby help svp :)

#13 Bericht door PA0RAB »

Reagerend, inhakend op de respons van Tjeerd.
Zo'n dikke 45 jaar geleden was ik betrokken bij de ontwikkeling van een radio veiligheidsnet voor de zich ontwikkelende wadloopsport..
Je baggert van de dijk over het wad naar het eiland aan de horizon. Dan zijn er ook toeristen die zich tegen betaling laten afbeulen in kniediepe klei.
Er kan zomaar iets lichamelijks gebeuren wat niet prettig is. Hulpdiensten waren toen der tijd misschien in 3 kwartier bij je.
Je liep over drooggevallen zeebodem. dus enige tijd later staat het water er weer.
Niets is zo veranderlijk als een vrouw en het weer. In 2 a 3 minuten kan het zicht van 6 km omslaan tot amper 30 meter en minder. Informatie is zo van groot belang.
De aanvankelijke 27 MHz porto's hadden een goed bereik maar de CB ers kwamen opzetten Ondanks zichtcontact was elkaar verstaan niet meer mogelijk door het interferentiegepiep.
Zo is overgestapt naar vhf porto's FM tegenover AM rust tegenover allerlei achtergrond. Een AM signaaltje pikte een geoefend oor vaak ook net nog uit de ruis. BIj FM ging dat helaas niet op. Het signaal moest sterk genoeg zijn om de ruis weg te krijgen ,maar ook de modulatie diep / breed
genoeg.
Aanvankelijk stond er een zwiepmast van 14m met een GPAtje Deden die Storno's netjes zo'n 20KM mee en vaak ook meer.
Ons interesseerde natuurlijk vooral waarom meer.
Het verhaal van antennetop en van daar uit een raaklijn naar de aardomtrek Wat wiskunde leerde dat we vaak over de theoretische grens gingen met het verkeer van/naar vaste post en de gids op het wad.
Het moest meer en niet afhankelijk van. Eerst maar een stuk waterpijp voor de in de stal aan die zwiepmast .Ding was nu 18m
Veel beter maar...Nog steeds geen volledige dekking.
Onderzoek leerde al snel dat een en ander terreinafhankelijk was.
Welke obstakels waren er in de directe weg tussen porto - en vaste post antenne?
Het bestuderen van topografische kaarten leerde meer, maar helaas niet alles
Zeekaarten dan en zelfs luchtfoto,s. Leverde alleen meer onzekerheid want de bodemgesteldheid van de wadbodem speelde mee. Hoe neem je daar lopend veilig een grondmonster Je zult het dan met een hypothese moeten doen.
De hoogte verschillen op de vlakke zeebodem zijn toch nog aanzienlijk.In elk geval meer dan toen gedacht.
We liepen als wadgidsen ook dijkbewaking en via via ontstond de mogelijkheid om op enkele kerktorens iets te zetten. Een soort onbemande omzetter via telefoonlijn bestuurd vanuit de vaste post.
Dat scheelde een slok Anjummer Kloosterbitter.
De 42m en/of meer hoogte der klokkenvloer zorgde er voor dat Rottummeroog eventueel kon spreken met Ameland en redelijk met wat gaten ook Terschelling.
De Storno van toen gaf aanmerkelijk minder vermogen dan de huidige Bamifoon .Er was een uitvoering met en zonder eindtrap. De eindtrap gaf meen ik iets van 1,5 watt met propvolle accu. De kale iets van 0,25 watt
Verschil in signaalsterkte slechts 1 S punt met een schaduwstreepje.

Voor jou hebben deze oude proeven aangetoond dat de reikwijdte van een porto niet vast ligt. Er spelen andere zaken mee. zoals
hoe hoog is de antenne.
Hoe ver verwijderd van obstakels.
Ziet de antenne vrij de omzetter.
Dan speelt ook mee dat de omzetters min of meer gepland worden om een goed dekkingspatroon te krijgen. De omzetters moeten zo ook aan allerlei eisen voldoen om opgesteld te mogen worden.Zoals o.a. antenne hoogte
Natuurlijk is er een zekere trajectdemping. k Gaf het al aan met wat zit er onder in de grond
Maar belangrijker waren de temperatuurverschillen tussen de luchtlagen direct boven het wad.Zie het als een Ledlampje dat de zijkant van een plaat plexieglas aanstraalt of een inwendig verlichte fonteinstraal.(inversieverschijnselen)
Vanonder Schiermonnikoog via omzetter Flensburg een babbel met OZ. 2N4427 als eindtrap !met 12 v
Natuurlijk speelt ook mee of je de kale spriet of een bundelende richtantenne in je contact met de omzetter gebruikt.
Je bent nu in de luisterfase.
Poog al luisterend eens uit te vinden of er een verband bestaat tussen weersgesteldheden als luchtdruk hoge en lage druk gebieden fronten, temperaturen in luchtlagen, windrichtingen en uit welke richtingen mogelijke verbindingen komen of wat te horen is .
Weer wat lees- en overdenk voer
succes en 73 de Ruud PA0RAB

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: Wat Newby help svp :)

#14 Bericht door PD8RK »

Dank voor alle uitgebreide en zeer duidelijke antwoorden!!
Ik blijf gewoon lekker luisteren voor nu en prutsen op de 11m... examen N staat gepland voor mei. Helaas past t examen van maart niet in de planning.
Voorlopig dus nog even 73 van 19RK75 :lol:
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

Plaats reactie