Duplexers voor 2m

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Duplexers voor 2m

#1 Bericht door Vertrokken »

Dag mannen,

Ik ben bezig een repeater te bouwen, want in mijn gemeente is er geen fatsoenlijke dekking.
Nu heb ik 2 mobilofoons aangeschaft, Yeasu VX-2000

Afbeelding

Kon ze krijgen voor 50 euro per stuk in goed werkende staat, dus dat heb ik niet laten lopen.
De repeater controller zal voorlopig een AMD E350 CPU op een micro-bord worden vanwege het lage stroomverbruik, amper 20W in vol bedrijf.
Was aan svxlink aan het denken en anders een Windows programma, maar liever in Linux.

Maar ik zit vast met de duplexers, na massa's pagina's gelezen te hebben is het me nog altijd een raatsel hoe je die notch-buizen ineen moet steken.
Het bovendeel met de connectors snap ik, maar wat zit er precies in de buis zelf?
Is er een andere mogelijkheid om de tx-output te scheiden van de rx?

Waarom moeten er op de TX ook filters? Lijkt me niet dat de zender last heeft van zijn eigen vermogen.
Heeft er nooit iemand gedacht enkel een filter op de RX te zetten om de TX op 600KHz lager te blokkeren en niets op de TX zelf?

Alle tips zijn zeer welkom want heel veel sites zijn vaag of bestaan niet meer rond dit.

Ik zit vast op dat punt, iemand die me er meer over kan vertellen want ik mis iets in dat verhaal.
Ik snap hoe de filters werken en wat ze doen, maar hou bouw je ze precies en is het echt nodig in de TX coax?

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Duplexers voor 2m

#2 Bericht door on7wp »

zucht... hoe lekker naief kan iemand zijn haha...

stuur me een email en ik zal je wat info voeren over caviteiten.

maar dit is absoluut GEEN simpele materie....

niet iets dat je effe zelf ineens steekt. KOPEN is de boodschap....

Pedro.wyns@gmail.com

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Duplexers voor 2m

#3 Bericht door Vertrokken »

on7wp schreef:zucht... hoe lekker naief kan iemand zijn haha...

stuur me een email en ik zal je wat info voeren over caviteiten.

maar dit is absoluut GEEN simpele materie....

niet iets dat je effe zelf ineens steekt. KOPEN is de boodschap....

Pedro.wyns@gmail.com
Ik ben toch echt van plan die zelf te bouwen.
Niks kopen want ik heb al prijzen gezien van ver boven de 2000 euro.
Het is wel degelijk simpele materie, maar je hebt een spectrum-analyzer nodig om het goed af te regelen.
Waarom moet iemand naief zijn om dit te willen?

Ik heb ondertussen al 300 websites gelezen over die materie en snap hoe het werkt en wat zo'n filter doet.
Ook dat je dit niet zomaar met LC kringen kan maken vanwege de lage Q-faktor.

Ik zoek een defig bouwschema van die potten, want dat heb ik tot hiertoe niet gevonden.
Als je die niet hebt, dan misschien iemand anders wel.

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Duplexers voor 2m

#4 Bericht door on7wp »

ahum,

waarom denk je dat die 2000 euro kosten ? net omdat ze NIET SIMPEL zijn.


filters maken kan iedereen, maar de eisen die gesteld worden aan flanksteilheid en TEMPERATUURSTABILITEIT zijn extreem. Vandaar dat zeer speciale metaal legeringen gebruikt worden.

Ik spreek uit ervaring, ik heb tientallen repeaters draaien, en heb ooit als eindwerk een duplexer zelf van scratch gebouwd, maar dat was 7,6 MHz op 70 cm.

tweemeter zelf bouwen vergeet dat. 600 kHz afstand en dan >120 dB scheding maken is een hel....

En het is niet een spectrum analyser dat je hiervoor nodig hebt maar een netwerk analyser. Nog veel duurder aangezien deze hetzelfde dynamische bereik met aankunnen.

Om nog even op je andere opmerking te reageren. De zender heeft wel degelijk ook notchfilters nodig, veel meer nog dan de ontvanger, want de synthesiser van de zender produceert onhebbelijk veel zijbandruis op de ontvangstfrequentie.

Je moet nog veel lezen :-) Wat ik met naief bedoel. repeaters zijn veel meer dan twee motorola's met een controller aan elkaar knopen. het is zowat het moeilijkste dat er is in de RF wereld...


Pedro ON7WP
Belgian repeater guru :-)

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Duplexers voor 2m

#5 Bericht door PA0LMD »

http://www.repeater-builder.com/antenna ... plexer.pdf

Gewoon google gebruiken...hier heb je een bouwbeschrijving, maar inderdaad, knap lastig om dat goed te krijgen.
Een draai- en freesbank zul je zeker nodig hebben.
Meten is (z)weten

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Duplexers voor 2m

#6 Bericht door Vertrokken »

Die heb ik gezien en die snap ik niet.

Ja ik heb een vrees- en draaibank ter beschikking, de zoon van mijn buurman heeft die.
Dat is het probleem niet.
Zelfs een 3D printer kan ik aanspreken als het moet.

Het probleem zit hem niet in de uitvoering maar een deftige beschrijving van HOE het uit te voeren.

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Duplexers voor 2m

#7 Bericht door PA0LMD »

Beter dan dit ga je niet vinden, aan de hand van dit artikel zijn heel wat filters gebouwd.
Ook in onze repeatergroep. Neem er de tijd voor en je gaat het vast wel begrijpen.
Meten is (z)weten

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Duplexers voor 2m

#8 Bericht door Vertrokken »

PA0LMD schreef:Beter dan dit ga je niet vinden, aan de hand van dit artikel zijn heel wat filters gebouwd.
Ook in onze repeatergroep. Neem er de tijd voor en je gaat het vast wel begrijpen.
Dat is dus mijn probleem, ik ben geen groep, ik ben al een paar weken dit aan het lezen en snap de bouw niet.
Wat het doet en de filtering alsook de demping, ja snap ik allemaal.
Hoe bouw je dit precies? Ik zoek een schema dat te begrijpen is.

Ik ben maar alleen en wil eerst mijn reapeater klaar hebben en werkzaam alvorens het aan te bieden om te plaatsen op een goed plek.
Hulp van amateurs is zeer welkom, maar dit is mijn project en ik wel een repeater in mijn dorp, al moet ik 100% zelf betalen.

De duplexer beschrijving van HOE BOUW JE DIT? is mijn probleem.

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Duplexers voor 2m

#9 Bericht door PA0LMD »

Sorry Bas, maar de mechanische tekeningen lijken me redelijk duidelijk.
Als je daar niet mee uit de voeten kunt blijft alleen de koop optie nog over.
Verder kan ik je ook niet helpen.
Meten is (z)weten

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Duplexers voor 2m

#10 Bericht door Vertrokken »

PA0LMD schreef:Sorry Bas, maar de mechanische tekeningen lijken me redelijk duidelijk.
Als je daar niet mee uit de voeten kunt blijft alleen de koop optie nog over.
Verder kan ik je ook niet helpen.
Wel sorry ik ben electronicus en geen mechanicus.
Ik snap er dus geen flikker van.
Kan jij me helpen met dit? Ik heb die tekeningen bekeken en kan me niets voorstellen hoe ik dat moet bouwen.

HELP!

PA3X

Re: Duplexers voor 2m

#11 Bericht door PA3X »

Goedkoper, makkelijker en duidelijker zal je niet vinden dan onderstaande link:

http://members.ziggo.nl/nvrecording/nhc ... exdpf.html

Veel succes met de eventuele nabouw.

Als je eraan kan komen dan is Kathrein type SP eigenlijk het aangewezen filter.
Per filter is er 32/35 dB onderdrukking te bereiken op 600 KHz afstand en heeft slechts een doorlaatdemping van ca 0.55 dB.

Als je in het begin met 2 losse antennes gaat werken zet de antennes dan loodrecht onder elkaar je heb mits de juiste afstand ongeveer 50/60 dB scheiding te pakken die in de praktijk te weinig zal blijken te zijn.
Laatst gewijzigd door PA3X op 19 nov 2013, 23:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Duplexers voor 2m

#12 Bericht door Vertrokken »

Dank, maar ik snap het echt nog steeds niet.
De tekeningen zeggen me niet veel.

Hoe dan ook, ON7WP heeft me het aanbod gedaan die van hem te gebruiken als ik veel zaken voor elkaar heb.

Ergo, ik ga me eerst op de rest concentreren, wetende dat Pedro mij gaat helpen met de potten.

Dus ga ik volgende week de boel testen met 2 antennes op afstand, als alles goed gaat.
Daarna hoop ik Pedro zijn potten te mogen gebruiken, maar dan zijn we al zeker een paar maanden verder. :D

pd0sbr
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013, 23:17

Re: Duplexers voor 2m

#13 Bericht door pd0sbr »

Hallo bas

Zo al in het beging werd aangegeven dat dit niet makkelijk is om te maken

Ik heb voor jaren terug ook eens wat zelf gemaakt ik had een goed lp filter 70 db aan de ontvangst kant en hp filter ook 70 db aan de zender kant gemaakt
En 2 antennes dipool boven elkaar de bovenste voor het ontvangst zo dat ze elkaar niet kunnen zien mijn uitgang power was des tijd’s 5 watt uit een t813 dit werkte vrij redelijk voor een stad’s repieter
Ik denk dat je met 2 antennes dipools gaat werken de hele dure filters achter wege kunt laten zet de antennes meer dan 1 golflengte uit elkaar ik weet de maten niet meer zo maar meende 3 meter tussen de antenne’s en niet meer power dan een watt of 10 te gebruiken dan moet het lukken met een paar goede filters van 70 db

Gr harry

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Duplexers voor 2m

#14 Bericht door Vertrokken »

Het is wel makkelijk, dat zeggen ze allemaal.
Enkel afregelen is lastig.

Maar ik zoek nog altijd een goed bouwplan.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Duplexers voor 2m

#15 Bericht door PA3BAS »

Ik las dat je een hele pc als controller wil gaan gebruiken. Dan lees ik dat je schrikt van het stroomgebruik. Een pc is veel te krachtig voor wat jij nodig hebt. Kijk eens naar bijvoorbeeld een duplex-repeatercontroller van radio-tone. Dat is een klein kastje met een heel laag stroomgebruik en is een heel erg simpele repeatercontroller. Als je ctcss wilt hebben moet je de ontvanger met ctcss instellen en voila. Een kennis van me heeft iets in elkaar gebouwd met een arduino. Werkt erg goed. Je kan ook iets met een handvol onderdelen in elkaar zetten. Google maar eens op repeatercontroller.
.... But will it blend?

Plaats reactie