Onderhoud/verbetering relais Heerenveen

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2557
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Onderhoud/verbetering relais Heerenveen

#1 Bericht door PA5COR »

Morgen zal de repeater ff uit de lucht zijn, we moeten ondrhoud plegen, en maken tevens van dit werk gebruik om de atenne (tribander) te vervangen, het klaverblad voor het baken te platsen, etc, nieuwe coax etc.

De nieuwe antenne heeft wat meer gain, zodat we hopen dat het bereik wat beter wordt.

73,

Cor

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2557
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Nieuwe tribander antene geplaatst, nieuwe coax en N connectors gemonteerd, en de 2/70 en 23 cm relais afgeregeld.

Gelukkig mooi weer en met z.n 4en waren we dan ook in 6 uurtjes klaar.

Resultaten lijken prima, de meesten rapporteren een duidelijke signaal sterkte verbetering, waardoor het relais met zijn toch al grote reikwijdte nu nog beter bereikbaar is.
145.700/145.100
430.025/431625
1298.700/1270.700

http://www.muntronde.nl/rzghvn/in.htm

Foto's gemaakt van het geheel, komen binnenkort met verslag hier te staan: http://www.muntronde.nl/rzghvn/in.htm
73,

Cor

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2557
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#3 Bericht door PA5COR »

http://www.muntronde.nl/rzghvn/in.htm

Hier bij nieuws nog een foto waar ik sta te zwengelen met de nieuwe antenne.
Het complete verslag volgt nog,

73,
Cor

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#4 Bericht door Theo Postma »

Altijd dankbaar werk Cor.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#5 Bericht door PE2AAB »

PA5COR schreef:http://www.muntronde.nl/rzghvn/in.htm

Hier bij nieuws nog een foto waar ik sta te zwengelen met de nieuwe antenne.
Het complete verslag volgt nog,

73,
Cor
Zie ik daar in de verte de antennes van HOS op 107,7 MHz?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2557
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#6 Bericht door PA5COR »

:)

Klopt
Er staan 3 flats, elk bezaaid met een antennepark, elke flat is 15 verdiepingen hoog, + liftgebouw erop, de mast is dan 7 meter lang.
Mooi uitzicht op die hogte, hebben dan tijdens het werk de nodige foto's gemaakt.

Uit een vergelijking met de oude/nieuwe situatie blijkt het relais op alle banden, 2/70/23 beter te werken, en zal na het afregelen binnenkort dit nog verbeteren.

Het 2 meter relais is in het noorden van de waddeneilanden tot Amersfoort te werken, Alkmaar etc ook, wat aangeeft dat het bereik toch welerg groot is.
Vroeger hadden we daar FLE voor , maar dat is historie helaas, dan had je bijna landelijke dekking.

Maar, zo komen we aardig in de richting :lol:

73,

Cor

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2557
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#7 Bericht door PA5COR »

Als je op de relaiszender site bent, en naar nieuws gaat start de foto en commentar serie, klik op de foto voor de volgende met commentaar, helaas heeft Erik door alle drukte mijn call een keer verkeerd genoemd, tellen werd wat moeilijker na een inspannende dag :wink:

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#8 Bericht door Theo Postma »

De foto's en het werk, het komt mij zo bekent voor Cor!
En het weer was goed.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2557
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#9 Bericht door PA5COR »

Inderdaad Theo, vandaar ook de werkzaamheden op zondag, de enige dag met voorspeld droog weer.

Er moet nog een klaverblad antenne welke in de rui is en nog maar 1 klaverblaadje overheeft van de drie worden vervangen voor het baken.

Nu we de positieve resultaten weten van de vervanging van antenne\kabel\connectors zal de output nog wat worden verhoogd op 2
70 cm daar moten de filters nog van worden afgeregeld omdat daar een extra 3 dB demping optreed welke veroorzaakt wordt door de filters.

Buiten de donaties vindt i het geen probleem een helpende hand te lenen bij de werkzaamheden, ik gebruik het relais ook, en is ook voor mij een hobby project, en was bij de aanschaf van het eerste relais 30 jaar geleden als kersverse amateur ook daarbij betrokken.

Als de buitenboel op orde is hebben we nog een electronische gremlin op te lossen met de logica, niet echt ernstig, maar ik zie graag alles probleemloos werken :wink:

Normaal treed ik niet zo op de voorgrond, maar het nieuws over het relais was toch leuk om te vermelden.
Luister ook eens op 2/70/23, of beter, werk eens over de omzetters 8)

73,

Cor

Plaats reactie