wide area repeater Brussel - antenna update

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
PE2CH

#31 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

on6zg
Berichten: 93
Lid geworden op: 05 feb 2008, 20:16
Locatie: Bree
Contacteer:

Re: wide area repeater Brussel - antenna update

#32 Bericht door on6zg »

PA4DHG schreef:Met ingang van 1 januari 2013 moet op last van Agentschap Telecom de frequentie van deze repeater gewijzigd worden. Wij moeten van 145,6125 naar 145,6750 MHz, dat wil zeggen 62,5 kHz omhoog. De eerder toegewezen frequentie van 145,625 MHz is door AT op 16 november weer gewijzigd omdat deze in een eerder stadium al toegewezen is aan PI3UTR.
pa3dsc schreef:Oh is dat zo ??
Ik geloof het niet.
AT gaat over 144.000 tot 146.000 MHz
Niet over hetgeen daar tussen is te verdelen.

De draadje was net aan het uitsterven en nu weer op gerakeld Jammer.

OK... Hééééél erg duidelijk nu, of toch niet ? wie van jullie heeft het bij het rechte eind ? :D


73 Jan.
Beer : now there's a temporary solution !

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: wide area repeater Brussel - antenna update

#33 Bericht door pa3dsc »

Om het naatje van de kous te weten zul je de verenigingen en AT moeten raadplegen.
In het AT overleg zal dit vast wel zijn besproken. De verslagen zijn gepubliceerd.
Bij problemen met de frequenties al of niet grens overschrijdend is het vertandiger de instanties te raadplegen dan in een forum een grote bakkes open te scheuren.
Het geeft wel wat aktie op het forum maar verder werkt het contra productief.

on6zg
Berichten: 93
Lid geworden op: 05 feb 2008, 20:16
Locatie: Bree
Contacteer:

Re: wide area repeater Brussel - antenna update

#34 Bericht door on6zg »

pa3dsc schreef: Bij problemen met de frequenties al of niet grens overschrijdend is het vertandiger de instanties te raadplegen dan in een forum een grote bakkes open te scheuren.
How how, ik vroeg me gewoon af hoe het uberhaubt zo ver is gekomen... dat vind ik hier op het forum nergens terug, en ik lees tegenstrijdige berichten over wie verantwoordelijk is voor het kiezen van die frequenties.
Om dan even te zeggen dat dat een "groot bakkes opzetten" is ... effe dimmen !

73 Jan.
Beer : now there's a temporary solution !

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: wide area repeater Brussel - antenna update

#35 Bericht door pa3dsc »

vanmiddag hebben we een extra eindversterker in dienst genomen teneinde de frequentie die we al verschillende decennia's gebruiken te "verdedigen" tegen buitenlandse indringers.

Het ligt in de bedoeling het vermogen nog verder op te drijven tot zoveel de duplexer kan hebben.

Ze hadden maar beter moeten nadenken toen ze Rotterdam verhuisden naar 145,675 zonder wat te vragen....

Om dan even te zeggen dat dat een "groot bakkes opzetten" is ... effe dimmen ! ON7WP !!

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: wide area repeater Brussel - antenna update

#36 Bericht door PA3JMS »

Wellicht helpt het dit document te lezen:
Beleidsnotitie onbemand frequentiegebruik radiozendamateurs
http://www.agentschaptelecom.nl/sites/d ... ebruik.pdf

Daar in staat o.a.
3.4 Internationaal kader
Bij de toewijzing van frequentieruimte voor onbemand gebruik wordt, indien ander nationaal
frequentiegebruik dit toelaat, uitgegaan van de binnen de IARU Region 1 overeengekomen
bandplannen.
5.3 Uitgangspunten bij de bepaling van de het dekkingsgebied
Een regionaal relaisstation in de 2 meter band is een onbemand station waarvan het
dekkingsgebied onder normale propagatiecondities beperkt blijft tot een straal van maximaal 50
kilometer rond het station. Indien relaisstations binnen 60 km van de Nederlandse staatsgrens
gepland worden, is coördinatie met het buitenland onderdeel van de procedure. Hierbij is de
HCM-Standard Vilnius 2005, waarbij een maximale veldsterkte van 12 dBuV/m, op de
Nederlandse staatsgrens is toegestaan, het uitgangspunt voor de frequentieplanning.

Onder het dekkingsgebied van een regionaal relaisstation wordt verstaan het gebied waarbinnen
een mobiel station met een redelijke signaalruisverhouding de radiocommunicatie met
gebruikmaking van het relaisstation kan afwikkelen.
Daarbij wordt ervan uitgegaan dat het mobiele station opereert met een ¼ golf antenne op het
metalen dak van een voertuig en een uitgangsvermogen van 10 watt.
Voor regionale relaisstations zijn de kanalen R-1 t/m R7 beschikbaar
Dit stukje tekst vind ik wel interesant:
Hierbij is de HCM-Standard Vilnius 2005, waarbij een maximale veldsterkte van 12 dBuV/m, op de
Nederlandse staatsgrens is toegestaan, het uitgangspunt voor de frequentieplanning.


En ook:
Indien relaisstations binnen 60 km van de Nederlandse staatsgrens gepland worden, is coördinatie met het buitenland onderdeel van de procedure.

Blijkbaar wordt deze grens niet overschreden en is overleg met de buurlanden niet nodig geweest.

Ik denk dat het BIPT op een vergelijkbare manier als het AT te werk gaat. (Helaas geen beleidsnotitie zoals het AT heeft kunnen vinden.) Ook in Belgie moet men een vergunning aangevraagd worden voor een repeater. In deze vergunning geeft het BIPT ook aan wat het maximale vermogen van een repeater mag zijn. Bepaald dus ook het dekkingsgebied.

Wellicht zijn er nog andere die een beetje licht kunnen werpen op hoe dit in zijn werk gaat los van hoe je vindt dat het zou moeten gaan. :) Ben daar wel benieuwd naar.
73 Jan

on6zg
Berichten: 93
Lid geworden op: 05 feb 2008, 20:16
Locatie: Bree
Contacteer:

Re: wide area repeater Brussel - antenna update

#37 Bericht door on6zg »

PA3JMS schreef:Ik denk dat het BIPT op een vergelijkbare manier als het AT te werk gaat. (Helaas geen beleidsnotitie zoals het AT heeft kunnen vinden.) Ook in Belgie moet men een vergunning aangevraagd worden voor een repeater. In deze vergunning geeft het BIPT ook aan wat het maximale vermogen van een repeater mag zijn. Bepaald dus ook het dekkingsgebied.
Nee in Belgie gaat het een beetje anders... Daar zijn het de verenigingen die in onderling overleg een frequentie zoeken, samen met de buitenlandse verenigingen. Bij de UBA is het ON4PC die de coordinatie doet. De vergunning voor een repeater moet dan ook aangevraagd worden via een van de verenigingen.
Het maximum toegelaten vermogen wordt idd door het BIPT vastgelegd, maar als je het maximum aanvraagd krijg je het meestal ook.
pa3dsc schreef:Om dan even te zeggen dat dat een "groot bakkes opzetten" is ... effe dimmen ! ON7WP !!
[/quote]

Zo kennen we hem ... :?

73 Jan. ON6ZG/DL6ZG ... Sysop van repeater/node ON0LN 439.150/439.1875/144.800 -Analoog/dstar/aprs
Beer : now there's a temporary solution !

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: wide area repeater Brussel - antenna update

#38 Bericht door PA3JMS »

Op een web site van het Bundes Netz agentuur info gevonden met betrekking tot de frequentie coordinatie (HCM agrement) tussen een aantal landen (waaronder Belgie en Nederland):

http://hcm.bundesnetzagentur.de/http/en ... akarte.htm

Er staat een interesante presentatie op:

http://hcm.bundesnetzagentur.de/http/en ... ierung.htm

Doel van deze overeenkomst is dus om storing te voorkomen.

Nederland kiest er dus voor om ook de amateur frequneties voor repeaters met bijbehorend zend vermogen te toetsen aan de hand van deze overeenkomst. Het BIPT doet dit blijkbaar niet als zij een vergunning voor een repeater uitgeven met het bijbehorende vermogen. M.a.w. het BIPT houdt zich niet aan deze overeenkomst :?: Ik vraag het me af.
73 Jan

on6zg
Berichten: 93
Lid geworden op: 05 feb 2008, 20:16
Locatie: Bree
Contacteer:

Re: wide area repeater Brussel - antenna update

#39 Bericht door on6zg »

PA3JMS schreef:Nederland kiest er dus voor om ook de amateur frequneties voor repeaters met bijbehorend zend vermogen te toetsen aan de hand van deze overeenkomst. .
Euh, ook niet helemaal he. In de meeste Europese landen zijn radioamateurs in het segment 438 -440 Mhz primair gebruiker en AT heeft daar DGPS gestoken met de nodige storingen tot gevolg voor zowel Duitse als Belgische repeaters. En die storingen beperken zich niet tot het grensgebied.

73 Jan.
Beer : now there's a temporary solution !

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: wide area repeater Brussel - antenna update

#40 Bericht door PA3JMS »

Heb jij weer gelijk in. :D
73 Jan

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1759
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: wide area repeater Brussel - antenna update

#41 Bericht door pe1rea »

Maar dan heeft .70 weer geen donder te maken met 2.
Ik vind het redelijk kortzichtig om dan maar meer vermogen te gaan stoken, die gasten in 010 hebben hier ook niet om gevraagd.
En inderdaad, ik vind het ook 'een groot bakkes' opzetten van onze zuiderburen....
Er zijn vast betere manieren.......
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: wide area repeater Brussel - antenna update

#42 Bericht door FrankSD »

Dit is een geweldige tool voor kennis, problemen, gezellige babbel en ja zelfs ruzie te maken. Laten wij tonen dat
wij zendamateurs een toffe groep zijn en elkaar helpen en niet elkaar het vuur aan de schenen leggen! :cry:
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: wide area repeater Brussel - antenna update

#43 Bericht door PA2LAD »

Dat het lijkt of AT de weg kwijt is en de schuld van alles krijgt is ergens te begrijpen. Ben afgelopen week even bezig geweest om mijn radioset om te programmeren en als ik zie hoeveel repeaters alleen op 145 MHz op de lijst staan, val je bijna om. Gewoon een totaal uit de hand gelopen situatie. Gewoon weer terug naar de vroegere situatie: een aantal goed werkende repeaters over het land verdeeld en daarmee basta.

PE2CH

#44 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: wide area repeater Brussel - antenna update

#45 Bericht door PA2LAD »

Nu snap je ook waarom AT om 38 repeaters een goed plek te geven en probeert storing te ontwijken, er een vette klus aan heeft en fouten bijna niet meer te voorkomen zijn. En dit aantal in ons kleine kikkerlandje?

Plaats reactie