Raar maar geinig verschijnsel...

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD5MSF
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 apr 2007, 15:48
Locatie: Noordwolde
Contacteer:

Raar maar geinig verschijnsel...

#1 Bericht door PD5MSF »

Hedenavond reed ik van Heerenveen naar Sneek. Ik zat op de 70c repeater van Heerenveen te werken. Voorbij Joure merkte ik dat de ontvangst zienderogen achteruit ging. Enkele dagen geleden was de repeater van Heerenveen uit de lucht vanwege storm enz. Dis ik dacht misschien heeft het hier mee te maken. Maar het tegenstation waar ik mee werkte zat in Sneek, en kreeg de repeater als altijd mee. Toen zei hij, probeer het eens op die van leeuwarden, die komt hier meestal veel slechter door dan Heerenveen. Dus wij daarnaartoe. Wat bleek: Hij ontving Leeuwarden slechter, en ik juist beter. Terwijl hij basis zat, en ik mobiel. Dus wij weer terug naar Heerenveen, kreeg hij het weer beter mee, en ik weer slchter. Over beide repeaters was ik trouwens goed te horen.
We zijn toen maar tot de voorlopige conclusie gekomen dat het ontvangstgedeelde van mijn set iets minder goed mee was getuned dan het zendgedeelte. Nadat ik weer terug ging naar mijn home QTH, dus weer richting Heerenveen, ging het wel beter. Dit omdat ik mijn set uit heb gehad, en later weer aanzette, waardoor hij wel goed bijtunede denk ik.
een andere reden kan ik niet bedenken ook, want op elk ander frequent doet het ding het prima.
Ik werk trouwens met een Condor 3000 UHF voor 70.
Rookworst zonder R is ookworst

Vaak mobiel te bereiken op de 2 en 70 repeaters van Meppel en heerenveen.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

??

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Wat bedoel je met bij tunen? Volgens mij valt er aan de set niet veel te regelen?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2557
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#3 Bericht door PA5COR »

Er is toevallig aan de 70 cm repeater gewerkt door de relaisgroep.
Zelfs een tijd uit de lucht geweest ;), dat kan de verschillen ook gemaakt hebben, verandering van output power voor het testen etc.

Eerst maar niet aan de set trimmen dus :D

Plaats reactie