Nieuwe beleidsnotitie AT

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Nieuwe beleidsnotitie AT

#1 Bericht door Randy »

Agentschap Telecom heeft de beleidsnotitie onbemande amateurstations (repeaters) bijgewerkt. In de nieuwe versie is o.a. ruimte opgenomen voor repeaters die via het conversity principe werken: http://www.agentschaptelecom.nl/binarie ... ebruik.pdf

Theo

Re: Nieuwe beleidsnotitie AT

#2 Bericht door Theo »

Das heel goed nieuws, ben daar heel blij mee.
Is een mooie opsteker voor de jongens, toch?

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Nieuwe beleidsnotitie AT

#3 Bericht door PA3FS »

Nu maar hopen dat we snel weer gebruik kunnen maken van het co-channeling gebeuren.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Nieuwe beleidsnotitie AT

#4 Bericht door xxxx »

Dat is zeker goed nieuws!
Co-Netwerk gaf behoorlijk wat extra activiteit dus hoop dat het snel weer in de lucht komt :D

Gr Jelle

PE1CYM
Berichten: 130
Lid geworden op: 12 dec 2007, 13:33

Re: Nieuwe beleidsnotitie AT

#5 Bericht door PE1CYM »

Zal eerst wel even flink wat werk verzet moeten worden,
Citaat:
6.3.3 Bovenregionale relaisstations
Een bovenregionaal relaisstation is een samenstelsel van onbemande relaisstations op de zelfde
frequentie, zoals bij co-channeling toegepast wordt. Een co-channeling relaisstation bestaat uit
meerdere opstelplaatsen waar zenders en ontvangers simultaan werken, gebruikmakend van
dezelfde in- en uitgangsfrequentie, waarbij de individuele zenders een overlappend bereik
hebben. Bij bovenregionale relaisstations is het toegestaan een diversity-systeem te gebruiken.
Als identificatie moet elke zender dezelfde toegewezen identificatie uitzenden.
Bovenregionale relaisstations hebben in Nederland een unieke frequentie. Voor bovenregionale
relaisstations zijn twee kanalen beschikbaar FRU05 en FRU11.

FRU05 = 430.125 = nu PI2NOS
FRU11= 430.275 = nu PI2ANH Arnhem, en PI2WSN Stadskanaal

Er moet dus eerst heel wat afgeregeld en geschoven worden, en of iedereen daar blij en gelukkig mee is?

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Nieuwe beleidsnotitie AT

#6 Bericht door PE4BAS »

Volgens mij waren degenen die achter het coversity project zitten er al een tijdje van op de hoogte. Ik heb nl. de indruk dat af en toe het spul weer aanstaat. Gezien een verbinding die ik laatst gemaakt heb over een afstand die normaal niet te doen is met een Baofeng UV-3R ook niet via een enkele lokale repeater.

Het is in iedergeval heel goed nieuws, kan ik weer verbindingen maken vanaf de fiets. :D

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Nieuwe beleidsnotitie AT

#7 Bericht door elsinga »

Het coversity project draait nu nog op de frequentie van PI2HVN, met als extra ingang ook de frequentie van PI2KMP. Dat mag dus niet meer, er zijn twee aparte frequenties hiervoor aangewezen. Dat het er twee zijn opent dus de mogelijheid om een noordelijk en zuidelijk coversity netwerk te bouwen. Het betekent ook dat het noordelijke coversity netwerk op een andere frequentie moet komen. De keuze is dan of je bestaande relaisstations opheft en op de nieuwe frequentie mee laat draaien of dat je er een nieuw coverity netwerk naast bouwt op de nieuwe frequentie en dus de betsaande relais handhaaft.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Nieuwe beleidsnotitie AT

#8 Bericht door pa5cal »

ivm pi2nos is het niet mogelijk een net te draaien in het zuiden iig. En dat noordelijke net zal dan redelijk ver noordelijk moeten zijn :) Ik voorzie niet dat pi2nos zal willen verhuizen...

-P

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Nieuwe beleidsnotitie AT

#9 Bericht door elsinga »

Tja, als ik zo de beleidsnotitie lees zal PI2NOS (430.125) wellicht geen keuze hebben. Net als PI2ANH en PI2WSN op 430.275 (FRU11). Of PI2NOS zou mee moeten draaien in één van beide bovenregionale netten, dan zou dezelfde frequentie in gebruik kunnen blijven. Maar AT heeft nu eenmaal die twee frequenties aangewezen voor bovenregionale netten op basis van diversity.

Er kleven nog wel meer praktische zaken aan, zoals de keuze van de TQ. De kans is groot dan je niet de huidige indeling kunt aanhouden, zo overlapt het huidige coversity netwerk in het noorden ook al een deel van het oosten. Daar moet je dus een aparte TQ voor kiezen of het wordt soms onlogisch.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Nieuwe beleidsnotitie AT

#10 Bericht door PF9ZX »

Wat ik gehoord heb via een van de beheerders, heeft het aardig wat voeten in aarde gehad en met goed overleg met het AT is het gelukt PI2NOS te krijgen zoals het nu is. Als het AT nu "moeilijk" gaat doen dan zijn het wel een stelletje kn**zen als de verleende frequentie niet meer mag/kan.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: Nieuwe beleidsnotitie AT

#11 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Nieuwe beleidsnotitie AT

#12 Bericht door elsinga »

Met die gekoppelde repeaters kun je inderdaad binnen het dekkingsgebied een QSO hebben met andere amateurs in het dekkingsgebied. Vaals-Vlieland is waarschijnlijk niet haalbaar, maar zelfs nu al kan Twente-Vlieland al. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe beleidsnotitie AT

#13 Bericht door PA2OLD »

Op zich een aardig experiment, echter...
Als je een tijdje naar UTR (en niet alleen UTR) luistert met de puinhoop die je daar zo af en toe hoort, moet ik er niet aan denken dat dit soort ge-etter dan over heel Nederland te horen is.
Je kan dan stellen dat het repeater-netwerk door een uh.. "amateur" kan worden verstoord.
Zo'n netwerk van repeaters heeft dus ook nadelen.

Verder hoop ik dat de repeaters, zoals Arnhem, die van frequentie moeten verhuizen, dan wel meedoen met dit experiment, ruim de tijd krijgen dit te realiseren.
Arnhem heeft een opleving ondergaan wat gebruikers betreft en de repeater wordt o.a. gebruikt als stads-repeater met een dekking ruim om de stad, ik hoop dat dit zo blijft!
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Nieuwe beleidsnotitie AT

#14 Bericht door elsinga »

Er is geen enkele verplichting mee te doen, voor zover ik weet. In het noorden is er veel animo voor en het misbruik valt mee (lees: ik heb het tot nu toe niet gemerkt en gebruik het vrijwel elke werkdag). Zijn ook diverse maatregelen voor getroffen trouwens, zoals een wurger die inkomt als er te vaak een stille draaggolf op de ingang wordt ontdekt bij een node.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Nieuwe beleidsnotitie AT

#15 Bericht door PE5PVB »

Zijn er nog meer wijzigingen geweest in de beleidsnotitie?

Plaats reactie