old message

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Event
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 nov 2012, 21:43

old message

#1 Bericht door Event »

no comment
Laatst gewijzigd door Event op 14 aug 2013, 00:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: extra subtonen 88,5 Hz op PI2ASD en PI3ASD

#2 Bericht door PF9ZX »

Wat is hier het "voordeel" van, behalve op de FT-857D een storend oplichtend blauw ledje bij ontvangst ?
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: extra subtonen 88,5 Hz op PI2ASD en PI3ASD

#3 Bericht door Randy »

PD8MJW schreef:Wat is hier het "voordeel" van, behalve op de FT-857D een storend oplichtend blauw ledje bij ontvangst ?
Wanneer je meer repeaters op dezelfde frequentie ontvangt, kun je met CTCSS filteren.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: extra subtonen 88,5 Hz op PI2ASD en PI3ASD

#4 Bericht door PE7EB »

En zendend zorgt het er voor dat alleen die repeater open gaat die jij wil bereiken.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: extra subtonen 88,5 Hz op PI2ASD en PI3ASD

#5 Bericht door pa3dsc »

Aardige uitleg over en waar welke tonen worden gebruikt.
http://www.pi3zdm.nl/page.php?25

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: extra subtonen 88,5 Hz op PI2ASD en PI3ASD

#6 Bericht door PE1LGW »

Niet echt praktisch om nu weer de 1750 toon weer moeten gaan gebruiken.
Eerst in het verleden de 1750 toon op de set moeten hebben, later overschakelen naar de ctcss tonen, voor enkelen aanschaf van nieuwe sets, dan wel ombouw.

Nu dat we er aan gewend zijn, wordt er weer iest aan toegevoegd om weer een drempel op te legen, voor wie, wat en waarom ?
De meer waarde ontgaat mij geheel.
Zeker voor mobiel gebruik, niet praktisch.
Een roger piep is niet altijd aanwezig op een set, dan wel handmatig ingeven.

Jammer dat er op het gebied van ctcss tonen geen regels zijn, danwel een leidraad hoe dit toegepast moet / kan worden, en dat er nogal wat willekeur is in nederland hoe dit toegepast wordt.
En dat niet door een landelijk orgaan geregeld is ( dit behoeft natuurlijk AT niet te zijn ) Maar een een regelgeving of leidraad is wel gewenst, dit kan natuurlijk ook door een van de radio vereniging aangegeven worden, gaat mogelijk wel ver.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: extra subtonen 88,5 Hz op PI2ASD en PI3ASD

#7 Bericht door PA3JMS »

Er zijn richtlijnen. Zie het VHF handbook V6.0 van de IARU.
http://www.iaru-r1.org/index.php?option ... own&id=428

hoofdstuk 8.8.4.
CTCSS: The use of CTCSS as an alternative or an addition to 1750Hz tone access shall be
encouraged for VHF and UHF repeaters in Region 1 with the aim of reducing inadvertent
interference by users to repeaters sharing the same input channel. To minimise mutual
unwanted interference, all FM repeaters will incorporate CTCSS tones on receivers as
well as on transmitters. The transition period ends by the end of 2014.
For CTCSS the frequencies listed in table FM2.1 shall be adopted as a standard so that
compatibility between repeater systems in different countries can be maintained, aiding the
traveller who moves between countries.(The frequencies shall be accurate ∀ 1%)
De VERON besteed ook aandacht aan CTCSS in het Vademecum. Welke regio welke sub audio, bijvoorbeeld. Dit kan je ook als richtlijnen opvatten.

Zelf vind ik dit ruim voldoende en ben ik blij dat het richtlijnen zijn en niet een moeten. Dit geeft ruimte voor experimenten.

Sub audio op de uitgang is voor mij als gebruiker alleen handig als ik wat storing op de repeater frequentie heb die de squelch steeds opent. (en dat is bij mij op de porto hier het geval.)
73 Jan

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: extra subtonen 88,5 Hz op PI2ASD en PI3ASD

#8 Bericht door PE1LGW »

Alleen de richtlijnen worden helaas niet altijd toegepast, dat wel anders geinterpreteerd.

BV repeater Zoetermeer, maak hier zo nu en dan gebruik van als ik in de regio ben.
Even geen toon gehad nu weer wel een toon 88.5 volgens de verdeling in Nederland

Dus als ik in de regio ben even knijpen of ik de repeater open krijg.
Yep ik hoor de repeater open gaan, bij gebruik van geen ctcss toon, geen toon nodig !
Maar wat ik ook roep geen verbinding te krijgen.
Blijkt dan de repeater de audio niet door schakeld indien je niet de juiste toon heeft.

je hoor de repeater wel over gaan, erg verwarend.
Hoe het nu is aldaar niet bekent.

Tot op heden ook een site gevonden waar de juiste info staat die klopt.
Ook de Veron site klopt niet, dit topic is al meerdere keren aangekaart.
tot op heden geen een duidige info beschikbaar die 100 % klopt.

Pe1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: extra subtonen 88,5 Hz op PI2ASD en PI3ASD

#9 Bericht door PA3JMS »

Alleen de richtlijnen worden helaas niet altijd toegepast, dat wel anders geinterpreteerd.
Het is dan ook een richtlijn en geen verplichtin of wet en dan kunnen inderdaad de situaties ontstaan die je beschrijft.

Het zijn in mijn ogen de repeater beheerders zelf die hier het meest aan kunnen doen. Door zoveel mogelijk correcte informatie te verstrekken. Dit kan al heel simpel met een QRZ.com pagina.

Ik heb zelf alle repeater frequenties 4x in mijn porto/set staan. Is dan een kwestie van ze alle vier testen. Als er geen subaudio nodig is maakt het niet uit welke je neemt en anders moet hij het bij een van de 4 doen. Als dat niet gebeurt dan heb ik pech gehad.
73 Jan

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: extra subtonen 88,5 Hz op PI2ASD en PI3ASD

#10 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: extra subtonen 88,5 Hz op PI2ASD en PI3ASD

#11 Bericht door pe1hzg »

PD8MJW schreef:Wat is hier het "voordeel" van, behalve op de FT-857D een storend oplichtend blauw ledje bij ontvangst ?
Als je de repeater mobiel of portabel gebruikt, kun je voorkomen dat de squelch opent op stoorsignalen van andere apparatuur. Ik daag je uit om eens met een portofoon door een winkelcentrum te wandelen om te zien bij hoeveel winkels de kassas, scansystemen en andere zut de squelch van je porto onbedoeld doen openen...

Geert Jan

Plaats reactie