...

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

...

#1 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: verschillen tussen voice-repeaters

#2 Bericht door PE2AAB »

Charles schreef:Als we het hebben over FM voice-repeaters dan maakt men hier in Nederland onderscheid tussen "stadsrepeaters" en "regiorepeaters"; provinciale en landelijke repeaters kent men blijkbaar niet.
Maar dit onderscheid vind ik niet terug in welke willekeurige repeaterdatabank dan ook :(

Dan kunnen er wel een paar FM voice repeaters bestaan (volgens databank-gegevens) in de omgeving van het vakantiepark, maar dan weet/zie ik niet staan tot welke categorie de betreffende repeater hoort. Bovendien vraag ik me af waarom men in Nederland gekozen heeft voor dit onderscheid.
De 'smaken' stads en regio repeater is iets nieuws. Dit is een nieuwe benaming welke AT hanteert. Door deze nieuwe benaming (en dus ook overlappingen) schijnt het zo te zijn dat er zelfs repeaters weg moeten (of al reeds zijn uitgeschakeld).
Dit tot groot ongenoegen van de gebruikers. Ik denk dat het op papier allemaal mooi leek maar dat de praktijk nu anders blijkt.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Theo

Re: verschillen tussen voice-repeaters

#3 Bericht door Theo »

das toch al van af 1996?
Stads repeaters benaming werd toen ook al voor Emmen gehanteerd.
En regio repeaters waren de grotere, zo als bijvoorbeeld Groningen.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: verschillen tussen voice-repeaters

#4 Bericht door PA3JMS »

Maar dit onderscheid vind ik niet terug in welke willekeurige repeaterdatabank dan ook
Je kan het zien aan de frequentie waar op de repeater werkt. Repeaters met een uitgangs frequentie van145.600 145.625 145.650 etc zijn regio repeaters. Repeaters op het 12.5 kHz raster zijn stadsrepeaters. Voor de 70 cm band werkt dit ook zo.

Je kunt dit terug vinden in de beleidsnotitie onbemand frequentie gebruik. Hier in vindt je nog veel meer achter grond informatie. En geeft en beetje een beeld van het hoe en waarom.

Hier te vinden:

http://www.agentschaptelecom.nl/onderwe ... tiegebruik

Wijziging: 144.000 naar 145.600. Met dank aan Theo.
Laatst gewijzigd door PA3JMS op 18 jan 2013, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
73 Jan

Theo

Re: verschillen tussen voice-repeaters

#5 Bericht door Theo »

Ook dat is niet geheel correct, PI3ZOD werkt op 145.625, de ingang zit 0.6 MHz lager.
Ik neem aan dat de door jou vermelde repeater frequentie, een typo fout is?

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: verschillen tussen voice-repeaters

#6 Bericht door PA3JMS »

Het geeft in ieder geval een beetje hou vast.

Het is beleid wat men voert en dit wordt gelijdelijk doorgevoerd. Bestaande ATOFs past men blijkbaar niet aan. Tot dat de ATOF verloopt en vernieuwd moet worden. Zoals recentelijk bij de 2m repeater van Rotterdam is gebeurd.
73 Jan

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#7 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: verschillen tussen voice-repeaters

#8 Bericht door PF9ZX »

Ik denk dat de amateur het gewoon leuk vindt om een kaartje te sturen. Daar is niets mis mee, net als het wel of niet willen ontvangen van een kaartje. Van mij hoeft dit bijvoorbeeld niet zo nodig :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: verschillen tussen voice-repeaters

#9 Bericht door elsinga »

Mijn eerste QSL kaart was van een repeater-verbinding. Leuke gelegenheid (en gelijk ook de laatste die ik op die manier zou bevestigen, tenzij echt DX).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Theo

Re: verschillen tussen voice-repeaters

#10 Bericht door Theo »

Ik heb verschillende QSL gekregen van de repeater.
Sommige zijn over 1200 km, en dan is het leuk om van de repeater een QSL te krijgen.
Vaak krijg je dit niet, men is het niet gewent, als eigenaar van de repeater denk ik.
Maar ik weet goed, met wie ik een verbinding maak, en dat is via een repeater zijn ingang :wink:

Plaats reactie