pi6ten terug in de ether

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd1alo
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2008, 12:53
Locatie: hilversum

pi6ten terug in de ether

#1 Bericht door pd1alo »

sinds heden middag is pi6ten de 10 meter reapeter van nederland weer in de lucht gebracht
frequentie 29,690 ingangs frequentie 29,590
veel plezier

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: pi6ten terug in de ether

#2 Bericht door PD0AC »

Mét oren? :lol:

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: pi6ten terug in de ether

#3 Bericht door xxxx »

Dat is goed om te horen.....

Kun je ook iets meer vertellen over de repeater? Locatie, antennen RX, Antenne TX.....Bereik? etc etc

Gr Jelle

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: pi6ten terug in de ether

#4 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: pi6ten terug in de ether

#5 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: pi6ten terug in de ether

#6 Bericht door PA0LMD »

Charles schreef:http://www.PI6TEN.nl

Makkelijker kunnen we het niet maken :mrgreen:
Voor de technisch geinteresseerde bevat de website wel erg weinig info.
Zelfs het merk/type TX is onbekend, jammer.
Dat kan vast wel beter.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: pi6ten terug in de ether

#7 Bericht door PA0ETE »

De site is zeer oud en duidelijk niet bijgehouden. Het laatste nieuws dateert van 2011 :-)

Zender is een Motorola, type weet ik even niet, maar het is een redelijk recent model dat in de VS is vrijgekomen bij de wijziging van de brandweerfrequenties een paar jaar geleden. Het is een uitvoering die zonder modificatie officieel met als laagste freq. 29,700 kan werken. 10 kHz lager doet hij het ook nog, zoals blijkt :-) De ontvanger is van Rohde & Schwarz, en die staat opgesteld op dezelfde plek als Pi2NOS. Je zult jezelf dus via EchoLink een stuk eerder horen dan je de zender kunt ontvangen. Die laatste staat ook een heel stuk gunstiger, maar ze hebben een probleem met de SWR. Die is momenteel 1:5, waardoor de zender niet meer dan 3W geeft. De vergunning is 25W, de Motorola kan dacht ik 50W of 60W (100% duty-cycle) maken, maar goed, met zoveel reserve leeft hij natuurlijk wel langer. Het signaal is hier (op 17 km afstand) ondanks de slechte SWR bij benadering 30 dB sterker dan in de oude situatie.

Momenteel staat de repeater tijdelijk een deel van de tijd 1-op-1 gelinkt aan PI2NOS. Een dergelijke koppeling zie je in het buitenland ook vaak bij 10m-relais. Dikwijls door de apparatuur gedicteerd, maar dat is hier niet zo. Bijv. is er in Frankrijk een 10m relais, waarbij aan een 70cm-relais een extra ontvanger op 29,5xx is is gekoppeld, terwijl bij een ander naburig 70 cm-relais de zender op 29,6xx parallel meeloopt. Beide 70 cm-repeaters zijn daarbij 1-op-1 aan elkaar gelinkt zodat er een combi van 3 repeaters ontstaat, twee op 70 cm en eentje op 10m..

PI6TEN heeft geen CTCSS ingeschakeld. Eerder was dat wel zo, maar door de hogere opstelling van de ontvangstantenne blijft de ingang zodanig schoon dat de repeater niet meer steeds 'tript' op allerlei signalen waarbij je dat niet wilt.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: pi6ten terug in de ether

#8 Bericht door PA2OLD »

Hier in Arnhem hoor ik de repeater niet helaas (2 verschillende antennes geprobeerd).
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: pi6ten terug in de ether

#9 Bericht door PA0ETE »

Weet je zeker dat hij zendt? Je kunt hem laten zenden via EchoLink. Overigens is het geluid dat van EchoLink uit de repeater terugkomt door een raadselachtige reden nogal gescrambled. De controller van de repeater wordt ook verzorgd door EchoLink, en het merkwaardige is dus dat alleen het audio van 10m naar EchoLink vervormd is. Zowel het relayeren gaat zonder vervorming, maar ook de koppeling van en naar PI2NOS is OK. Verder kun je als ik het goed heb het audio van 10m wel goed via EchoLink op PI2NOS horen als de beide repeaters gekoppeld zijn :-)

Vanwege de hoogte kan het wel zo zijn dat je gewoon over de repeater heen komt, ondanks dat je de zender (met nu nog 3W dus) niet hoort.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: pi6ten terug in de ether

#10 Bericht door PA2OLD »

Dan zal ik nog eens wat langer luisteren.
De shift heb ik in de set al geprogrammeerd en met 100 Watt in een verticale antenne, wie weet.
Via Echolink luister ik dan ook mee.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Plaats reactie