PI3AMF uit de lucht...

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

PI3AMF uit de lucht...

#1 Bericht door PA2OLD »

Gisterenavond (maandag 14 jan.) laat is de repeater PI3AMF uit gezet.
Het enige wat ik kon vinden was een twitter bericht:
  • PI3AMF ‏@PI3AMF
    PI3AMF uit de lucht. Helaas.....
    Followed by VERON Amersfoort and 6 others
Weet iemand de reden van deze plotselinge uitschakeling?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#2 Bericht door PA2RU »

Ik denk vanwege PI3UTR...
73 René PA2RU

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#3 Bericht door PA2LO »

Op http://www.repeaterbeleid.nl/ vind je een stuk toelichting op het actuele beleid dat het AT hanteert rond repeaters. Ook de repeaters in Amersfoort zijn het 'slachtoffer' van dit nieuwe beleid, helaas. Amersfoort, Hilversum en Utrecht liggen nu eenmaal dicht bij elkaar...

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: PI3AMF uit de lucht...

#4 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#5 Bericht door PA2OLD »

Charles schreef:
PA2RU schreef:Ik denk vanwege PI3UTR...
PA0ETE schreef:Amersfoort stopt per 1 januari. Ik weet niet of hij verder gaat als stadsrepeater. Daar zijn wel enige geruchten over, maar voorzover ik het begrepen heb is daar ofwel geen sprake van, ofwel pas later in het jaar.
PI2NOS is de reden; en het waardeloze beleid van AT :evil:
Charles, we hebben het niet over de 70 cm repeater, dat was al bekend.
Maar over de 2 meter repeater die gisterenavond plotsklaps is uitgeschakeld!

Het vreemde is dat ik, en ik denk jullie lezers ook, er niets over hebben gehoord.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#6 Bericht door PA2OLD »

PA2LO schreef:Op http://www.repeaterbeleid.nl/ vind je een stuk toelichting op het actuele beleid dat het AT hanteert rond repeaters. Ook de repeaters in Amersfoort zijn het 'slachtoffer' van dit nieuwe beleid, helaas. Amersfoort, Hilversum en Utrecht liggen nu eenmaal dicht bij elkaar...
Ik kom wel op deze pagina maar kan de forum pagina niet in, krijg de: "Forbidden You don't have permission to access /forum/ on this server" pagina te zien.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#7 Bericht door Aeolus »

ik krijg dezelfde melding op de forumlink.

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#8 Bericht door PD2WR Danny »

Dat PI(2/3)AMF uit de lucht zou gaan was volgens mij wel redelijk bekend. Het ziekenhuis waar die op staat/stond wordt afgebroken i.v.m. nieuwbouw.
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#9 Bericht door PA2OLD »

LAATSTE NIEUWS: Via Twitter een nieuwsbericht van QRM! (QRM Magazine)
  • QRM! ‏@QRMmag
    NIEUWSBERICHT: informatie uit eerste hand, de ATOF van PI3AMF is niet herverleend. (De repeater is sinds gisteren uit de lucht.)
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#10 Bericht door PA2RU »

PA2OLD schreef:LAATSTE NIEUWS: Via Twitter een nieuwsbericht van QRM! (QRM Magazine)
  • QRM! ‏@QRMmag
    NIEUWSBERICHT: informatie uit eerste hand, de ATOF van PI3AMF is niet herverleend. (De repeater is sinds gisteren uit de lucht.)
Dat is jammer...maar ik houd het er op dat het te maken heeft met PI3UTR...
73 René PA2RU

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#11 Bericht door PE5PVB »

Het was al langer bekend dat AMF uit de lucht ging. Antenne locatie verdwijnt. PI3UTR is de vervanger geworden.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: PI3AMF uit de lucht...

#12 Bericht door PF9ZX »

PE5PVB schreef:Het was al langer bekend dat AMF uit de lucht ging. Antenne locatie verdwijnt. PI3UTR is de vervanger geworden.
Helaas moet goede repeater wijken voor een veel mindere waar je hier niets mee kan. AMF was een hele goede, harde en makkelijk bereikbare vanaf hier.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#13 Bericht door Randy »

PA2LO schreef:Op http://www.repeaterbeleid.nl/ vind je een stuk toelichting op het actuele beleid dat het AT hanteert rond repeaters. Ook de repeaters in Amersfoort zijn het 'slachtoffer' van dit nieuwe beleid, helaas. Amersfoort, Hilversum en Utrecht liggen nu eenmaal dicht bij elkaar...
"Welkom op het forum Repeaterbeleid van Agentschap Telecom (Economische Zaken)"
Dit is al een zieke titel, waarmee wordt geimpliceerd dat de site danwel het (niet werkende) forum een initiatief is van Agentschap Telecom. Dat gezegd hebbende...

Met betrekking tot het repeater en dus BT-beleid: Dit is (mede) voortgekomen uit het overleg tussen de verenigingen - namens de leden - en Agentschap Telecom. AT voert hier enkel een wens van de verenigingen - en dus leden - uit. Natuurlijk krijg je nooit 100% consensus onder diezelfde leden, maar een overgrote meerderheid zou het er dus mee eens moeten zijn. In het verleden zijn er binnen de amateurwereld best wat problemen geweest met beheerders van repeaters en afdelingen. Was er eenmaal een BT afgegeven, kon iemand anders binnen hetzelfde gebied geen expirimenten uitvoeren. En dit bleef voor jaren zo.

Toen is besloten een BT een geldigheid te geven voor 3 jaren. De tekst uit de beleidsnotitie:
De Looptijd van de vergunning
Een vergunning wordt verleend voor een termijn van drie jaar, tenzij de
aanvrager een kortere termijn wenst. Een vergunning kan worden verlengd,
tenzij er binnen een periode van twaalf tot zes maanden voor de afloopdatum
van de bestaande vergunning een aanvraag van een andere
radiozendamateur is ontvangen voor een vergunning waarbij dezelfde
frequentieruimte in hetzelfde gebied zal worden gebruikt en deze aanvraag
kan worden gehonoreerd.
Indien gedurende de genoemde termijn geen aanvragen zijn ontvangen kan
de vergunning op schriftelijk verzoek van de bestaande houder worden
verlengd met een termijn van maximaal drie jaar. Dit verzoek tot verlenging
kan gedurende zes maanden voor de afloopdatum van de vergunning worden
ingediend. Einde citaat.
Voor de duidelijkheid, de contactmomenten tussen het agentschap en de
vergunninghouder. Indien er zich geen andere gegadigde meldt, hoort de
vergunninghouder niets en als hij zelf niets doet verloopt de vergunning.
Indien in de 12 tot 6 maanden voor het verlopen van de vergunning zich een
nieuwe gegadigde meldt bij het agentschap, dan wordt de zittende
vergunninghouder hiervan zo snel mogelijk schriftelijk op de hoogte gesteld.
De nieuwe gegadigde wordt schriftelijk geïnformeerd of zijn aanvraag correct
is en zo ja, in behandeling genomen wordt.
Mocht je een BT laten verlopen is dit natuurlijk je eigen domme fout. Als ZA wordt nu eenmaal verwacht dat je bekend bent met de bijbehorende wet- en regelgeving. Neemt niet weg dat bij het verzoek ATOF-aanvragen anders te behandelen, dit 'gat' waarschijnlijk vooraf niet goed overzien is. Binnen verenigingen zijn er best wat problemen. Bijvoorbeeld de repeater in $plaatsA die volgens vergunning een stadsrepeater is (maximale antennehoogte 10 meter), maar wel op een ~45 meter hoogte staat. Als de BT van een omliggende *regionale* repeater, zegge $plaatsB, verlengd moet worden dan is dit inderdaad een moment van zorgen voor de huidige BT houder.
De 'hack' die vaak toegepast wordt is een nieuwe aanvrager binnen dezelfde vereniging. Daardoor neemt de kans van kwijtraken van een ATOF met 50% af. Dezelfde frequentie en lokatie kan gebruikt worden, enkel de kosten (~156 euro) komen eens in de drie jaar als extra last terug.

Als ik persoonlijk kijk naar het aantal repeaters en deze op kaart uitteken kunnen we mijn inziens best wel met wat minder. Liever weinig goede repeaters dan veel 'slechte'. Als ik dan ook nog eens een keer luisteren naar wat er over sommige repeaters gaat, dan heeft dat grotendeels weinig tot niets toe te voegen aan de hobby. Laten we het oorspronkelijke doel van de repeaters niet vergeten en met die gedachten alle ATOF's eens herzien. Daarbij meteen technologische vernieuwingen toepassen om storing en overlast te voorkomen (CTCSS bij analoog!) en eventueel EchoLink koppelingen (zo luister ik lekker HiFi naar IJsselstein) en je komt een heel eind in de goede richting. Kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Met betrekking tot het beleid ben ik persoonlijk van mening dat een ATOF voor een periode van 3 jaren wel erg kort is. Het scouten van een lokatie en het doen van de nodige initiele investeringen alsook het maken van de kosten (kraan, professionele mast, goedgekeurd aardsysteem, eventueel aanleg telefoonlijn en/of stroomvoorziening) alsook - zeker niet te vergeten - het (door derden) laten controleren en doormeten van apparatuur brengt nu eenmaal een hoop kosten met zich mee. En dit zou ik een goed legitiem punt vinden om de termijn van 3 jaar te verdubbelen naar zegge 5 of 6 jaar. Zo heeft nog steeds iedereen een kans om een expiriment te doen maar gaat de kwaliteit er flink op vooruit. En als we dan toch bezig zijn: we kunnen best met minder (analoge) repeaters, zeker de palen waar je enkel eens per x minuten een callgever hoort en vervolgens weken niets op 70cm. Aan de andere kant: niemand verplicht je om een repeater te plaatsen of beheren. Het blijft een eigen keuze.

Just my 0,02.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#14 Bericht door PA0ETE »

In het bovenstaande kloppen meerdere dingen niet. De kosten van 156 euro komen bijvoorbeeld niet iedere drie jaar langs, maar worden alleen in rekening gebracht als je de repeater in de lucht brengt, of als je grote wijzigingen uitvoert (bijv. verhuizen van de repeater of een andere frequentie). Normaal gesproken kost het verlengen iets meer dan 9 euro per jaar, wat je eenmaal per drie jaar vooraf moet betalen. De eerste keer zit het bedrag voor de eerste drie jaar al in die 156 euro die je moet betalen. (En zeg niet dat ik het niet precies weten: ik heb de ATOF's van vier repeaters en één baken op mijn naam staan, het baken is in november van vorig jaar voor drie jaar weer verlengd :-) )

De uitspraak dat iets niets toe te voegen heeft aan de hobby vind ik heel subjectief. Als je misbruik van de repeaters bedoelt dan vind ik dat te zwak uitgedrukt, maar als het gesprekken van sommige amateurs betreft dan denk ik dat iedereen zijn eigen waarde aan de hobby toekent. Voor sommige amateurs kan dat een onbenullig gesprekje zijn met een amateur ver weg die ze lang niet gesproken hebben, de ander vindt het leuk om onderweg met de auto naar huis zich niet te hoeven vervelen en weer een ander heeft net een nieuwe opzet voor de software van zijn ATV-zender met DVT-T bedacht en wil daar graag over opscheppen of overleggen met een mede amateur.

De oorspronkelijke doelstelling van repeaters is, zo is internationaal afgesproken is overigens heel precies de volgende:

"FM repeaters provide a communication service to mobile amateur-stations (including hand-held
equipment). In some cases they may be installed to aid the accessibility of stations in
mountainous areas.

They are not intended to make DX contacts possible, and hence their coverage under normal
propagation conditions should be limited.

The number of repeater stations installed should be determined by
- the required regional coverage
- the expected number of intended users

FM repeaters should not regularly be used as local chat channels for fixed (home) stations. This
interferes with their defined use.
"

Vertaald:

"FM repeaters bieden een communicatiedienst aan mobiele amateur-stations (inclusief portofoonapparatuur).
In sommige gevallen mogen repeaters daarnaast ook worden geïnstalleerd om de bereikbaarheid van stations
in bergachtige streken te helpen verbeteren.

Repeaters zijn niet bedoeld om DX-contacten mogelijk te maken en hun dekking (bereik) onder normale propagatie-
omstandigheden moet derhalve worden beperkt.

Het aantal repeaterstations (in een bepaald gebied) dient bepaald te worden door:

- De vereiste regionale dekking

- Het verwachte aantal beoogde gebruikers

FM repeaters mogen niet regelmatig worden gebruikt als lokale praatkanalen voor vaste (huis)stations. Deze
manier van doen zit het beoogde gebruik van repeaters in de weg.
"

De tekst is afkomstig uit het VHF Managers Handbook (V6.0) van de IARU. Daarin staan de internationale afspraken (waarin ook Nederland flink heeft bijgedragen), die AT in redelijk grote mate gebruikt als basis voor haar beleid. Deze doelstelling was in 1975 toen ik zendamateur werd al precies dezelfde als deze tekst. Als ik me niet vergis is de eerste amateurrepeater van het land (PI3ALK) in 1972 of in 1973 in de lucht gekomen.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: PI3AMF uit de lucht...

#15 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie