PI3AMF uit de lucht...

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#31 Bericht door PE5PVB »

Tja, aan de andere kant kan iemand die een BT heeft voor een repeater een of ander half werkend on-ding neer zetten wat nauwelijks werkt op een laag gebouw.

Dan heb jij een unieke lokatie gevonden op 100m ASL en heb je de nodige hardware liggen, dan kom je er helemaal niet meer tussen.

In jouw verhaal zal er dan ook een repeater schoonheidscommissie moeten komen?

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: PI3AMF uit de lucht...

#32 Bericht door PA3JMS »

Een repeater is een experiment van een amateur of een groep amateurs. Zij bepalen hoe het experiment er uit ziet D-Star, analoog, Echo-link, met 1750 HZ of CTSS openen, DTMF (om naar een nieuw experiment te verzinnen), bemand, onbemand, 24 uur in de lucht of voor een bepaalde tijd, aan het internet gekoppeld of niet, en ga zo maar door. Daar kunnen wij van vinden wat we willen. Het is hun experiment.

Wat mij opvalt is dat veel mensen een idee hebben hoe het moet en hoort en dan vinden dat ALLE repeaters dan maar aan dit beeld moeten voldoen. Daar komt nog bij dat vele vinden dat de repeater als hij er eenmaal is niet meer weg mag. (monopoly). Dit gaat in mijn ogen geheel voorbij aan het experimentele karakter en het vrij gebruik van de amateur banden.
Ik vind het namelijk onterecht dat een groepje amateurs een paar duizend euro investeren en dat na 3 jaar (als ze pech hebben) kunnen afschrijven.
Misschien zou die tijd moeten worden verlengt naar bijv. minimaal 5 jaar.

Zit wel wat in en ik zou er ook niet blij mee zijn. Maar dat weet je als je er aan gaat beginnen. Als het een goede repeater is dan hoef je denk ik nergens bang voor te zijn. Daarnaast zou het ook inhouden dat anderen nooit een experiment kunnen starten. Is denk ik ook niet geheel terecht.

Maar wees eens eerlijk. Hoeveel mensen hebben hier een mening over. Maken gebruik van de locale repeater. Maar steunen de locale amateur die een repeater beheert of repeater commisie NIET met een financiële bijdrage?
73 Jan

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: PI3AMF uit de lucht...

#33 Bericht door Dennisd »

PA3JMS schreef: Maar wees eens eerlijk. Hoeveel mensen hebben hier een mening over. Maken gebruik van de locale repeater. Maar steunen de locale amateur die een repeater beheert of repeater commisie NIET met een financiële bijdrage?
zo is het. wel de lusten niet de lasten ...

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: PI3AMF uit de lucht...

#34 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Pd0hdf
Berichten: 155
Lid geworden op: 31 dec 2012, 16:14
Roepletters: pd0hdf

Re: PI3AMF uit de lucht...

#35 Bericht door Pd0hdf »

Hier wordt gesproken over beleid binnen of van het agentschap telecom.
Welk beleid wordt bedoeld?
Eenzijdig zonder overleg of inspraak van de VERON>?
Of verdeel en heers?
Het lijkt op het paard achter de wagen spannen.
Alle inspanningen van de OM's met hun onbemande stations/ repeaters ten spijt.
Jammer, we gaan weer terug in de tijd van de ""alternatieve"" zendgemachtigden zonder vergunningstelsel met veel meer mogelijkheden,
Zij, die de ogen sluiten naar het verleden,
zijn blind voor de toekomst.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: PI3AMF uit de lucht...

#36 Bericht door PA3JMS »

Charles, eens AT bepaalt of je ATOF krijgt. :) Daarmee is de bewering nog geen onzin of komt de intentie van wat ik wil zeggen niet over.

Een amateur vraagt een ATOF aan voor een experiment wat HIJ wil uitvoeren. Daar kunnen alle amateurs iets van vinden maar het is en blijft zijn experiment.

Voorbeeld is de D-Star / analoog discussie. Zijn er veel amateurs die met D-Star willen experimenteren en die daar tijd en geld in willen steken (Wat ik top vind en niet omdat het D-Star is) dan heb je veel D-Star repeaters. Heb je veel mensen die met analoog willen experimenteren dan heb je veel analoge repeaters.
Laatst gewijzigd door PA3JMS op 17 jan 2013, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
73 Jan

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: PI3AMF uit de lucht...

#37 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#38 Bericht door PD0AC »

PA0ETE schreef: Er zijn maar twee repeaters in Nederland (van de 40 FM-repeaters of zo), inclusief FLD zelf, die gedurende lange tijd dezelfde ordeproblemen kennen die er op die repeater plaatsvonden. Ik vind het dus niet terecht om repeaters in het algemeen af te rekenen op de problemen die er in twee steden bestaan. Behalve PI2FLD op 70 cm is er bijvoorbeeld in hetzelfde gebied ook een PI3FLD, en daar verloopt alles enorm veel netter om maar wat te noemen. En ook op PI2FLD zelf is al een hoop verbeterd, o.a. doordat ze simpelweg de rogerpiep hebben uitgeschakeld.
Ik heb niet alleen de piep uitgeschakeld, maar ook de afvaltijd teruggebracht naar 20 mS. Niet alleen de 'piep beloning' na het geven van een korte puls is daarmee verdwenen, je kunt zelfs niet meer horen of je de repeater heen komt of niet. Dat was even wennen voor de gebruikers, maar de voordelen zijn groter dan de nadelen.

Inmiddels heb ik ook een remote control gebouwd voor het geval het echt uit de hand loopt.

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#39 Bericht door Randy »

PE5PVB schreef:Ik denk dat iedereen er aan voorbij schiet dat een repeater voor de overheid geen "dienstverlening" is voor de zendamateur, maar een onbemand experiment van een zendamateur. Dit is ook een van de redenen waarom een repeater niet meer kan worden geregistreerd door een vereniging, maar alleen door een zendamateur.
Verenigingen kunnen zeker nog wel een ATOF krijgen. De reden waarom steeds meet lokale Veron afdelingen hier vanaf stappen is omwille de aansprakelijkheid. Deze ligt in dat geval namelijk bij de Veron en dit leidt vaak tot ongewenste situaties. Een losse stichting oprichten is vaak een alternatief, mocht je de ATOF niet aan een van de individuele leden willen koppelen.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: PI3AMF uit de lucht...

#40 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: PI3AMF uit de lucht...

#41 Bericht door PF9ZX »

Charles schreef:
PD0AC schreef:Ik heb niet alleen de piep uitgeschakeld, maar ook de afvaltijd teruggebracht naar 20 mS. Niet alleen de 'piep beloning' na het geven van een korte puls is daarmee verdwenen, je kunt zelfs niet meer horen of je de repeater heen komt of niet.
Dat is aanzienlijk korter dan de ruim 15 seconden van PI3RAZ.

Je zal waarschijnlijk met enige regelmaat vragen/opmerkingen horen: "kom ik over de repeater heen?"; "doet de repeater het nog/wel?" en (natuurlijk!) "welke repeater is dit?".
Dergelijke vragen hoor je nog altijd voorbij komen op diverse repeaters, waarop het meest passende antwoord is: "er zit een callgever in, dus dan weet je het".
Als het een gesproken callgever is, is het geen probleem maar in CW wordt het erg lastig. Het zijn dan immers gewoon een aantal piepjes die je hoort. :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: PI3AMF uit de lucht...

#42 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#43 Bericht door Aeolus »

Charles schreef:Ja, en? Ook dan is het geen probleem. Er zijn altijd wel lieden die roeptoeten "maar ik ken geen cw".
Dat zijn de èchte radio-amateurs die werkelijk alles op een presenteerblaadje aangereikt willen hebben, zonder dat ze zelf er iets voor hoeven te doen.
Je beledigt nu hen die geen tijd meer willen stoppen in een eeuwenoude modus die voor het amateur zijn al jaren niet meer verplicht is, en dat staat je niet bepaald netjes... just saying. Als dat je manier van discussieren is, dan zegt dat net even iets meer over jou dan over hen die geen cw kunnen opnemen.

Theo

Re: PI3AMF uit de lucht...

#44 Bericht door Theo »

ho ho :mrgreen: ik heb examen gedaan in morse.
Ik moet het beheersen maarrrrrr, als het snel is, lees meer dan 12 woorden, dan volg ik het allang niet meer.
En veel repeaters hebben zo een hoge snelheid morse call gever bij staan.
Dat volg (lees) ik dus niet meer.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#45 Bericht door Aeolus »

nou Theo, dan ben jij volgens charles dus ook zo'n amateur die alles maar op een presenteerblaadje aangereikt wil krijgen :?

Plaats reactie