PI3AMF uit de lucht...

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: PI3AMF uit de lucht...

#16 Bericht door xxxx »

Ik zou niet weten wat er mis is om een goede ronde over een repeater te houden.

Hier in Regio 14 en omstreken worden in het weekend diverse ronde's wekelijks gehouden, en als ik de tijd heb dan mag ik daar altijd graag naar luisteren. Het zijn geen (onzinnige) borrel ronde's maar echt informatieve ronde's met soms meer dan 50 in melders en weet ik wel niet hoeveel luisteraars.
Ik zie dat echt als een wekelijkse regionale beeinkomst van een hele club Amateurs die dezelfde hobby delen en graag informatie uit wisselen en delen aan en met een groter publiek. En het voordeel dat de repeater daar voor gebruikt wordt is dat je gelijk een hele regio de mogelijkheid bied om mee te doen.

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#17 Bericht door PA2RU »

Mee eens..
In Emmen word 1 keer per week een ronde gehouden op de repeater..
Vind dat niet eens zo gek want ik herinner de klachten nog van voor de paal in Emmen dat sommige rondeleiders erg slecht te ontvangen waren op de vroegere lokale frequentie.

Rondes door de weeks in de avonduren / weekend vind ik persoonlijk geen punt , worden ze ook eens gebruikt want er zijn soms dagen dat je er niks hoort.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#18 Bericht door Aeolus »

Ik sluit me ook volledig aan bij de 2 laatste posters in dit topic. Hier ook op maandag een radioronde op de zutphense repeater, en op donderdag eentje op de apeldoornse repeater, en bij beiden ook altijd wel een prima opkomst. Ik begrijp natuurlijk wat de oorspronkelijke bedoeling van repeaters is, maar tijden genoeg dat die dingen totaal niet gebruikt worden (op misschien een enkeling na dan). Op Simplex werken die rondes toch al slecht, want zoals pa2ru al zegt, de een hoor je wel, de ander hoor je niet, zoals ik dat ook altijd bij de zarr ronde heb, die wel op een simplex frequentie plaatsvindt. Dan liever zo... (en zo zou ik er als repeaterbeheerder waarschijnlijk ook over denken : liever dat ie flink gebruikt wordt ipv de hele dag staat te idlen).

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: PI3AMF uit de lucht...

#19 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#20 Bericht door PA2OLD »

Randy schreef:<knip>En als we dan toch bezig zijn: we kunnen best met minder (analoge) repeaters <knip>
Wat een onzin!
Met andere woorden, we moeten allemaal aan het door Icom gedomineerde DStar systeem, iets waar ik en andere van bale.
Dat er experimenten worden gedaan met digitale uitzendingen, oke maar dat min of meer verplicht stellen?
Dan kan ik beter een GSM nemen, daar is de dekking veel beter van.
Nu komt er met de nieuwe Icom 7100 ook DStar op de HF, een gruwel voor de HF en DXen in SSB.
Laat analoge repeaters gewoon bestaan, daar kan iedereen mee luisteren en over werken en niet een handjevol DStar digi-freaks.

Verder ben ik het met de vorige schrijvers eens dat een ronde op een repeater moet kunnen, zeker op de rustige repeaters.
Zo is er elke zondagmorgen een ronde van een uur op de repeater Doetinchem, juist via de repeater zodat een groot gedeelte van de Achterhoek kan meeluisteren.
Ik meen dat er op de repeater Groningen ook een ronde is en zelfs de VRZA maak zondags gebruik van de 70 cm repeater.

Natuurlijk zijn er op sommige repeaters enkele lieden die het verpesten voor de amateurs die zich volgens de regels gedragen.
Die repeaters mijd je dan, "als je je ergert aan het programma, zet dan de tv uit".

Verder ben ik het Charles eens, de toezichthouder zou de misdrager moeten aanpakken en niet de repeater laten uitschakelen, dat is maar al te gemakkelijk.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#21 Bericht door PA0ETE »

Charles schreef: En wat mij het meest stoort is het feit dat men zich hier totaal niets van aantrekt.
Zelfs rondes worden er gehouden op repeaters, en dat is in strijd met de doelstelling van repeaters.
En talloze puur lokale avondvullende tokkels "gezever" zonder dat ook maar 1x iemand z'n call noemt. :evil:
Dan heb ik zoiets van: wèg ermee met die repeaters want niemand gebruikt ze nog in overeenstemming met de doelstelling.

Mijn ervaring hier in regio 18.
Dat kan allemaal wel zijn, maar als het alternatief is dat de repeater niet gebruikt wordt, wat heeft dan de voorkeur? Ik zond tot nu toe wekelijks een nieuwsprogramma uit via PI3AMF. Ik ben bezig met een eigen hoge locatie omdat dat mijn voorkeur heeft, maar het blijft natuurlijk wel mensenwerk. Ik vind lokaal gezever eerlijk gezegd beter dan een lege repeater.

Ik vind wel dat je mobiele stations misschien voorrang moet geven, maar daar komt nog iets bij. Sommige repeaters trekken door hun ligging en bereik allerlei types aan die het nodig vinden het verkeer daar te frustreren. Vaste stations kunnen dat veel beter tegengaan dan mobiele stations.

Ik vind daarnaast dat mensen die een repeater mogelijk maken ook een stem hebben in dit geheel. Uiteraard moet je je aan de regels houden. Ik vind zelf de daarnaast internationaal afgesproken regels een mooi streven, maar het moet praktisch ook haalbaar zijn. Dat laatste zeg ik als ATOF-houder van meerdere repeaters die ook voor een flink deel door mij betaald zijn. Ik heb zelf geen enkel bezwaar tegen vaste stations op de repeaters die ik beheer. Het geldt zeker niet voor iedereen die kritiek heeft op repeaters, maar in een aantal gevallen zijn de mensen die het sterkst proberen de sfeer en het gebruik van een repeater bepalen ook de mensen die de minste inzet hebben gepleegd om die repeates in de lucht te brengen en te houden.

N.B. ik vind het MARC-tekentje bij je profiel erg leuk. Toen ik het zag had ik meteen iets van herkenning.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#22 Bericht door Randy »

PA2OLD schreef:
Randy schreef:<knip>En als we dan toch bezig zijn: we kunnen best met minder (analoge) repeaters <knip>
Wat een onzin!
Met andere woorden, we moeten allemaal aan het door Icom gedomineerde DStar systeem, iets waar ik en andere van bale.
Dat er experimenten worden gedaan met digitale uitzendingen, oke maar dat min of meer verplicht stellen?

Hoi Ben,

Mijn bedoeling was zeker niet dat analoog ten koste moet gaan van digitaal. Begrijp me niet verkeerd in dat punt. Analoog is jaren en zak - gelukkig - nog jaren blijven. De enige wens op analoge repeaters die ik heb is een verplichte CTCSS om onderlinge storingen te voorkomen.
Ik doelde meer op bepaalde gebieden waar binnen een straal van 15-20 kilometer meerdere repeaters actief zijn. Bijvoorbeeld in Noord-Holland boven Amsterdam. Gezien NH een relatief smalle strook is zou ook 1 goede repeater voldoende moeten zijn. Dat geeft anderen de mogelijkheid om binnen een raster op aangrenzend gebied ook een goede repeater neer te zetten, waar die momenteel misschien mist.
PA2OLD schreef:Nu komt er met de nieuwe Icom 7100 ook DStar op de HF, een gruwel voor de HF en DXen in SSB.
Ik heb het ook op mijn IC-9100 maar gebruik het eigenlijk nooit. Noch op VHF/UHF maar ook niet op HF. Op de laatste band is ook niet echt DV te vinden, al heb ik wel eens een keer wat QSO's gehoord op de 10-meter band die hier nog wel wat geschikt voor is. Nimmer ben ik DV op andere banden tegen gekomen.
PA2OLD schreef:Laat analoge repeaters gewoon bestaan, daar kan iedereen mee luisteren en over werken en niet een handjevol DStar digi-freaks.
Nogmaals: helemaal mee eens.
PA2OLD schreef:Verder ben ik het met de vorige schrijvers eens dat een ronde op een repeater moet kunnen, zeker op de rustige repeaters.
Zo is er elke zondagmorgen een ronde van een uur op de repeater Doetinchem, juist via de repeater zodat een groot gedeelte van de Achterhoek kan meeluisteren.
Ik heb jaren in de hoek gewoond en ondanks een 10-el crossyagi @15M kon ik ook niet alles rechtstreeks meeluisteren op de ingang. Repeaters zijn mijn inziens ook zeker geschikt voor een wekelijkse ronde, hoewel de Doetinchemse ronde niet mijn ding was (De Twenteronde daarentegen wel weer) weet ik dat er altijd tientallen mensen actief waren onder leiding van inmiddels SK Herman PE1KJE. Doetinchem verhuist trouwens naar .700 volgens mij en krijgt mogelijk ook Echolink begreep ik zodat luisteren op afstand ook mogelijk wordt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#23 Bericht door PA0ETE »

Charles schreef:Ik ben diverse malen verkast en inderdaad zijn er repeaters waar je hoogst zelden iemand op hoort.
Dat geeft weer voer aan de discussie over de hoeveelheid repeaters in dit land en hun reikwijdte, wat Randy al opmerkte.

Wat ik me moeilijk kan voorstellen, is dat er een meerderheid van de verenigingsleden heeft aangedrongen op een verandering van het repeaterbeleid waardoor de huidige situatie is ontstaan. Want dat lees ik in de voorgaande postings.
Maar zoals de repeaters hier in de regio worden gebruikt, als ordinaire praatpalen alsof er geen fatsoensnormen bestaan, heeft wel invloed op mijn mening over repeaters. Meen dat in Flevoland een vergelijkbare situatie bestaat, of heeft bestaan.
Ja, zo bezien zeg ik dan dat we best zonder repeaters kunnen. Tenzij...... van handhaving serieus werk wordt gemaakt door de officiële toezichthouders.
Er zijn maar twee repeaters in Nederland (van de 40 FM-repeaters of zo), inclusief FLD zelf, die gedurende lange tijd dezelfde ordeproblemen kennen die er op die repeater plaatsvonden. Ik vind het dus niet terecht om repeaters in het algemeen af te rekenen op de problemen die er in twee steden bestaan. Behalve PI2FLD op 70 cm is er bijvoorbeeld in hetzelfde gebied ook een PI3FLD, en daar verloopt alles enorm veel netter om maar wat te noemen. En ook op PI2FLD zelf is al een hoop verbeterd, o.a. doordat ze simpelweg de rogerpiep hebben uitgeschakeld.

Het is een beetje als met het denken over de criminaliteit in Nederland vooral beeldvorming. Als je naar objectief onderzoek kijkt, dan daalt de criminaliteit al meer dan 15 jaar vrij spectaculair, maar daar staat tegenover dat het beeld bestaat dat de criminaliteit alsmaar toeneemt en de mensen gaan zich tegelijk ook steeds onveiliger voelen.

Ik zeg niet dat er met sommige repeaters geen problemen zijn. Het gaat hier aan de andere kant wel om een kleine minderheid van de repeaters die in grote mate het beeld bepalen.

In de tijd dat bij D-STAR alle Nederlandse repeaters en hot spots aan elkaar hingen (dat waren tegen de zestig stuks) was er sprake van één landelijk kanaal en daar waren nooit ordeproblemen. Als het eens misging en mensen zaten dubbel dan had dat gewoonlijk een technische reden. Daar werd dan niet over gevloekt of geroepen dat er weer iemand was die zat te storen, maar zonder commentaar werd een doorgang nogmaals gedaan. Tegenwoordig is het D-STAR-netwerk meer opgesplitst, maar nog altijd zijn die problemen er niet. Bij D-STAR heeft dat deels ook te maken met het feit dat je een roepnaam moet uitzenden om mee te kunnen doen, en dat ook iedereen die roepnaam te zien krijgt. Maar dat is het niet alleen, het is bij D-STAR geregeld bijzonder druk geweest toen alles nog aan elkaar hing en dat gaf eigenlijk nooit problemen.

Ook de repeater PI3AMF was een repeater waar zo goed als nooit problemen waren terwijl het toch een repeater was met een enorm groot bereik. Het is jammer dat door het uit de lucht gaan van die repeater ook de gunstige cultuur die er bestond vermoedelijk verloren gaat.

Ik word trouwens wel een klein beetje kriebelig van het woord fatsoensnorm. Hoogstwaarschijnlijk bedoel je het beslist niet zo, maar het probleem met fatsoensnormen is dat die nog wel eens per persoon verschillen. Daardoor kun je daar in veel gevallen toch weer discussie over krijgen. Ook heeft het woord 'fatsoen' al snel een negatieve lading. Er is een liedje van Ome Henk, een artiest die parodieën maakt, en daar zegt hij ergens "een fatsoenlijk mens zoals ik", en dat geeft heel mooi aan hoe mensen dikwijls met het begrip 'fatsoen' omgaan. De meeste mensen vinden zichzelf namelijk gewoonlijk heel fatsoenlijk. Als iets of iemand niet fatsoenlijk is, dan komt het gewoonlijk niet van henzelf maar is het de boze buitenwereld die zich te buiten gaat.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#24 Bericht door PA2OLD »

Dag Randy, in mijn reactie heb ik jouw bericht iets verkeerd geïnterpreteerd.
Maar het is toch nog goed gekomen. :wink:
Wat het CTCSS betreft moet ik je gelijk geven, meer repeaters zouden dat moeten hebben.
Niet dat dit altijd werkt, vooral als er flinke openingen zijn kan het toch problemen geven.

John moet ik gelijk geven wat de fatsoensnorm betreft, ik schreef dan ook geloof ik "volgens de voorschriften" gedragen en natuurlijk radioamateur waardig.
Dat het fout gaat snap ik eigenlijk niet. Er kwam enkele dagen geleden een vrouwelijke amateur op UTR en wat er toen te horen was, was beslist niet volgens de voorwaarden en al helemaal niet amateur waardig.

Dat Doetinchem van frequentie gaat veranderen had ik vaag gehoord maar nog niet naar welke frequentie.
De ronde van Doetinchem, dus de Koffieronde, is meer een oudere heren ronde (geworden) en dat deze ronde niet jouw ding is, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Neemt niet weg dat het in een behoefte voldoet, gezien dat a.s. zondag aflevering 1346 te beluisteren is.

Ik zelf hoop dat PA00NEWS (werd uitgezonden op de 2 meter repeater van Amersfoort) straks via een goede landelijke repeater te beluisteren is en niet wordt verstoort door de een of ander.
Dit landelijke en internationale amateur nieuws is leuk om te beluisteren inclusief het Engelstalige gedeelte.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: PI3AMF uit de lucht...

#25 Bericht door pa5cal »

Persoonlijk heb ik geen moer aan die nieuwe repeater want mijn oudere transceiver heeft geen ctcss. En ja, nu komt iedereen met dat soldeer je er toch ff in? blablabla

Ik vraag me af WAT nu eigenlijk de overlast is zonder ctcss. Tijdens condities hoorde je amf wel eens een dagje ruisen. Tjonge. Echt heel schokkend is het volgens mij allemaal niet.

Dan de hoogte van het nieuwe station: ergens hoog in de gebrandy toren (maar niet de top). John weet dit beter dan ik maar die hoogte heeft eigenlijk weinig toegevoegde waarde boven een bepaald punt want repeaters in .nl mogen niet meer bereik hebben dan 50km. Ik ben het in meer en mindere mate eens met de opmerking dat het huidige beleid faalt. Ik reken dit echter niet het AT aan maar mijn mede amateurs die met hun gegal en gekwal in het verleden de boel verziekt hebben WAARDOOR dit beleid is ontstaan.

-P

Gebruikersavatar
PD3R
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 mei 2012, 02:53
Roepletters: PD3R
Locatie: Maastricht

Re: PI3AMF uit de lucht...

#26 Bericht door PD3R »

Erg jammer dat deze repeater uit de lucht is.
Het was één van de weinige repeaters die ik hier vanuit Maastricht regelmatig kon werken met enige tropo.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: PI3AMF uit de lucht...

#27 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: PI3AMF uit de lucht...

#28 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#29 Bericht door PE5PVB »

Ik denk dat iedereen er aan voorbij schiet dat een repeater voor de overheid geen "dienstverlening" is voor de zendamateur, maar een onbemand experiment van een zendamateur. Dit is ook een van de redenen waarom een repeater niet meer kan worden geregistreerd door een vereniging, maar alleen door een zendamateur.

Daarnaast moest AMF wel uit de lucht omdat het gebouw wordt afgebroken en er geen alternatieve lokatie beschikbaar is.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#30 Bericht door PA2OLD »

PE5PVB schreef:Ik denk dat iedereen er aan voorbij schiet dat een repeater voor de overheid geen "dienstverlening" is voor de zendamateur, maar een onbemand experiment van een zendamateur.
Misschien een puntje op de agenda van het overleg dat eens te veranderen en dan vooral wat die "dienstverlening" en de "3 jaar" betreft?
Ik vind het namelijk onterecht dat een groepje amateurs een paar duizend euro investeren en dat na 3 jaar (als ze pech hebben) kunnen afschrijven.
Misschien zou die tijd moeten worden verlengt naar bijv. minimaal 5 jaar.
Bovendien is een repeater beslist geen onbemand experiment meer, maar eerder routine en beslist geen uitdaging, zeker voor die amateurs die ervaring hebben in deze materie.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Plaats reactie