PI3AMF uit de lucht...

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#61 Bericht door PA0ETE »

PA2OLD schreef:
PA0ETE schreef:PA00NEWS is vanaf vanavond te horen via PI3UTR vanaf 23.00 uur.
En ik zal mee luisteren en ben reuze benieuwd hoe het gaat...
Dat gaat ongetwijfeld heel erg goed, hoewel het geluid zoals we getest hebben een klein beetje dof is. Mijn equalizer om dat aan te passen crashte vanmiddag :-)

Theo

Re: PI3AMF uit de lucht...

#62 Bericht door Theo »

Het is dan geen smalband FM meer met RDS op norm er bij zetten.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#63 Bericht door PE5PVB »

Daarom moet je zelf een soortgelijk iets bedenken, maar dan in het subaudio gedeelte. Dan kun je je CTCSS toon als klok gebruiken, hoef je alleen nog maar ergens wat data te verstoppen.

Theo

Re: PI3AMF uit de lucht...

#64 Bericht door Theo »

Das "te" buiten de kaders denken Sjef :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#65 Bericht door PA0ETE »

Je mag ook breedband-FM uitzenden hoor. Dat gebeurt vooral in het zuiden van Nederland veel op 70 cm en 23 cm. Vaak ook gewoon in stereo, en dat mag gewoon. Zolang je in FM je call zegt mag je daaraan ook RDS toevoegen. Hetzelfde geldt voor dingen als Teletekst in je ATV-uitzending, maar ook voor modulatiesoorten als bijvoorbeeld Tetra, die niet met name in de voorwaarden genoemd zijn. Over Tetra heb ik aan AT expliciet gevraagd over onder welke voorwaarden dat zou mogen, vooral omdat je met Tetra-apparatuur alleen Tetra kunt uitzenden, dus niet bijv. FM om daarmee je roepnaam uit te zenden. Je moet bij een Tetra je call uitzenden op de daartoe verplichte momenten in een daarvoor aangewezen modulatiesoort als FM. Dat mag met een aparte zender op een andere antenne dan die je voor de Tetra-uitzending gebruikt.

Tetra en vergelijkbare niet met name genoemde modulatiesoorten waarvoor AT misschien geen ontvangstapparatuur heeft zijn gewoon toegestaan. Het argument hiervoor is dat de amateurdienst er definitie een dienst is die als belangrijkste doelstelling heeft te experimenteren met (nieuwe) techniek. Dat kan alleen als dat ook toegestaan is...

(Overigens besef ik wel dat dit een beetje een andere topic is, desgewenst kan ik het onderwerp wel opsplitsen :-) )

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: PI3AMF uit de lucht...

#66 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#67 Bericht door PA0ETE »

Er zijn twee streams, eentje komt bij PE2MC vandaan, de andere breng ik zelf in de lucht voor o.a. http://www.onlinereceivers.net

Op je mobiel kun je maar één van die twee krijgen. Momenteel is dat die van mij maar ik ben van plan het account voor op de mobiel voor PI3UTR aan PE2MC over te dragen omdat hij dichter bij de repeater zit (als ik zelf in de lucht ben is de stream van PI3UTR weg :-) ) De rest van de mobiele streams op die ik verzorg blijven wel hier.

Ik verzorg hier nog meer streams. Omdat ik er nog mee aan het knutselen ben heb ik een tijdelijke testpagina http://test.shorties.nl

De eerstvolgende die erbij komen zijn vrij zeker PI6TEN en de twee 23 cm-repeaters.

De streams via Zeewolde hebben de minste vertraging. Als je die met VLC Player beluistert (door de player te openen en dan een van de URL's van de pagina in te voeren) heb je op een snelle PC slechts 2 sec vertraging (mogelijk moet je daarvoor de buffergrootte van het programma verkleinen). Normaal varieert de vertraging van dit soort streams tussen 15 en 90 seconden. Die vertraging wordt in hoofdzaak aan de luisterende kant veroorzaakt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#68 Bericht door PA0ETE »

N.b. vermoedelijk weten veel mensen dit al, maar je kunt met vergunning ook via je mobiel zenden op PI3UTR, PI2NOS en PI6TEN via de EchoLink app.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: PI3AMF uit de lucht...

#69 Bericht door PA3HMP »

PA0ETE schreef:Je mag ook breedband-FM uitzenden hoor. Dat gebeurt vooral in het zuiden van Nederland veel op 70 cm en 23 cm. Vaak ook gewoon in stereo, en dat mag gewoon. Zolang je in FM je call zegt mag je daaraan ook RDS toevoegen. Hetzelfde geldt voor dingen als Teletekst in je ATV-uitzending, maar ook voor modulatiesoorten als bijvoorbeeld Tetra, die niet met name in de voorwaarden genoemd zijn. Over Tetra heb ik aan AT expliciet gevraagd over onder welke voorwaarden dat zou mogen, vooral omdat je met Tetra-apparatuur alleen Tetra kunt uitzenden, dus niet bijv. FM om daarmee je roepnaam uit te zenden. Je moet bij een Tetra je call uitzenden op de daartoe verplichte momenten in een daarvoor aangewezen modulatiesoort als FM. Dat mag met een aparte zender op een andere antenne dan die je voor de Tetra-uitzending gebruikt.

Tetra en vergelijkbare niet met name genoemde modulatiesoorten waarvoor AT misschien geen ontvangstapparatuur heeft zijn gewoon toegestaan. Het argument hiervoor is dat de amateurdienst er definitie een dienst is die als belangrijkste doelstelling heeft te experimenteren met (nieuwe) techniek. Dat kan alleen als dat ook toegestaan is...

(Overigens besef ik wel dat dit een beetje een andere topic is, desgewenst kan ik het onderwerp wel opsplitsen :-) )
voor de bar ronde (www.het-bar.net) gebruiken we ook breedband, en dat wekt leuk, ook tijdens jota en doordeweeks wordt er nog wel eens wat op breedband gedaan , ruwweg in de omgeving Den Bosch

Plaats reactie