uhf filter

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
guppie3259
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 dec 2011, 22:47

uhf filter

#1 Bericht door guppie3259 »

hoi

ik ben opzoek naar een uhf filter. wie kan mij helpen ? gaat om een klein filter voor een mobiele repeater ter ondersteuning van een portofoon netwerk. deze worden gebruikt tijdens evenementen.

bvd Guppie
Motorola gp340/60/80 gm360/80

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: uhf filter

#2 Bericht door pa1bvm »

wat zou dat filter moeten doen

hoogdoorlaat,laagdoorlaat, banddoorlaat , bandsper ..etc etc

en met welke specs .. hoeveel db/octaaf , hoe breed etc etc ..

input / output impedantie ?

toegestaan vermogen ??

73 Rick

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: uhf filter

#3 Bericht door PE5PVB »


guppie3259
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 dec 2011, 22:47

Re: uhf filter

#4 Bericht door guppie3259 »

pa1bvm schreef:wat zou dat filter moeten doen

hoogdoorlaat,laagdoorlaat, banddoorlaat , bandsper ..etc etc

en met welke specs .. hoeveel db/octaaf , hoe breed etc etc ..

input / output impedantie ?

toegestaan vermogen ??

73 Rick
hoeft geen filter voor een zendamateur repeater te zijn.
gaat om een kleine mobiele repeater ter ondersteuning van evenementen. dus niet meer dan 10 watt.

groetjes
Motorola gp340/60/80 gm360/80

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: uhf filter

#5 Bericht door elsinga »

Dan zou ik zeker die ebay link even gebruiken. Ben je voor 80 tot 100 dollar klaar, afgeregeld en wel.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: uhf filter

#6 Bericht door coolepascal »

elsinga schreef:Dan zou ik zeker die ebay link even gebruiken. Ben je voor 80 tot 100 dollar klaar, afgeregeld en wel.
Ik kan me niet voorstellen dat je voor die prijs een fatsoenlijke duplexer geschikt voor een shift 1.6 of zelfs 7.6 MHz kunt kopen.
Bij Museum JanCorver kun je ook goedkoop aan die dingen komen... kwalitatief heel goed maar nog steeds niet smal genoeg
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: uhf filter

#7 Bericht door pe1hzg »

guppie3259 schreef: ik ben opzoek naar een uhf filter. wie kan mij helpen ? gaat om een klein filter voor een mobiele repeater ter ondersteuning van een portofoon netwerk. deze worden gebruikt tijdens evenementen.
Hoe zit dat met vergunningen? Ik denk dat je op dit forum weinig sympathie krijgt voor activiteiten waarbij het papierwerk niet in orde is.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: uhf filter

#8 Bericht door PE2AAB »

pe1hzg schreef:
guppie3259 schreef: ik ben opzoek naar een uhf filter. wie kan mij helpen ? gaat om een klein filter voor een mobiele repeater ter ondersteuning van een portofoon netwerk. deze worden gebruikt tijdens evenementen.
Hoe zit dat met vergunningen? Ik denk dat je op dit forum weinig sympathie krijgt voor activiteiten waarbij het papierwerk niet in orde is.
:-)

Nou wat betreft de papieren kon je weleens gelijk hebben. We moedigen geen 'piraterij' aan. (ondanks dat sommigen op dit forum hierdoor wel in aanraking gekomen zijn met het zendamateurisme ;-))
Uiteraard willen we je best helpen maar moedigen je dan gelijk ook aan, je Novice (of Full) license te behalen zodat je legaal kan spelen met filters, repeaters enzovoorts.

Wat betreft filters voor de UHF band, zoals Sjef al aangeeft hierboven; via eBay, het Museum Jan Corver of via bijvoorbeeld een goedkope webshop in Hong Kong zoals de 409shop.com

Overigens, zoals Pascal hierboven ook aangeeft, is de frequentie spanne maximaal zo'n 6 MHz. Smaller worden ze een stuk minder makkelijk te vinden en bovenal veel duurder.

Je kunt ze trouwens ook zelf maken ;-) Zoek eens op Cavity filter UHF op Google.

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

guppie3259
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 dec 2011, 22:47

Re: uhf filter

#9 Bericht door guppie3259 »

PE2AAB schreef:
pe1hzg schreef:
guppie3259 schreef: ik ben opzoek naar een uhf filter. wie kan mij helpen ? gaat om een klein filter voor een mobiele repeater ter ondersteuning van een portofoon netwerk. deze worden gebruikt tijdens evenementen.
Hoe zit dat met vergunningen? Ik denk dat je op dit forum weinig sympathie krijgt voor activiteiten waarbij het papierwerk niet in orde is.
:-)

Nou wat betreft de papieren kon je weleens gelijk hebben. We moedigen geen 'piraterij' aan. (ondanks dat sommigen op dit forum hierdoor wel in aanraking gekomen zijn met het zendamateurisme ;-))
Uiteraard willen we je best helpen maar moedigen je dan gelijk ook aan, je Novice (of Full) license te behalen zodat je legaal kan spelen met filters, repeaters enzovoorts.

Wat betreft filters voor de UHF band, zoals Sjef al aangeeft hierboven; via eBay, het Museum Jan Corver of via bijvoorbeeld een goedkope webshop in Hong Kong zoals de 409shop.com


Vergunningen van agentschap zijn netjes aanwezig. Werken op dit moment met vhf repeater voor verkeersregelaars. Nu komt er ook ehbo bij en willen een gescheiden netwerk, vandaar een uhf repeater.

Gr guppie

Overigens, zoals Pascal hierboven ook aangeeft, is de frequentie spanne maximaal zo'n 6 MHz. Smaller worden ze een stuk minder makkelijk te vinden en bovenal veel duurder.

Je kunt ze trouwens ook zelf maken ;-) Zoek eens op Cavity filter UHF op Google.

Rick
Motorola gp340/60/80 gm360/80

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: uhf filter

#10 Bericht door Michel-nl »

Die op ebay staan doen het tussen een shift van minimaal 5tot maximaal 20 uitstekend, wij gebruiken een VHF versie al bijna 5 jaar en doet het goed voor zijn doel.
Uiteraard zijn er betere te kopen, alleen kosten die een veelvoud van de goedkopere, maar of dat verschil wat een duur filter geeft het prijsverschil goedmaakt betwijfel ik.

Dus lekker via Ebay kopen, en mocht hij na een paar jaar stuk gaan koop je gewoon een nieuwe weer.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: uhf filter

#11 Bericht door PE5PVB »

Ik snap de discussie over vergunning niet helemaal. Er worden voldoende repeaters toegepast op VHF en UHF door bedrijven. Gewoon met vergunning.

De ebay filters werken prima. De filters die het museum nog ter beschikking heeft zijn dubbele cavities om 2 zenders te combineren op één antenne. Ik heb er eentje gekocht en gemeten, demping is relatief hoog en is niet geschikt om RX/TX op één frequentie te doen, daar zijn de cavities te breed voor. (shift van 8MHz getest).

Daarnaast zijn deze cavities nogal temperatuur gevoelig. Maar dat hebben vrijwel al dit soort combiners.

Plaats reactie