Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#16 Bericht door on7wp »

je wil niet weten wat er allemaal aan namaak te koop is.

Ik heb een contact in China van een groot productiebedrijf daar en die kan mij vrijwel alles leveren in kopij. Hij is zo eerlijk dat hij het vermeldt. Ik lijst even op.

Yaesu FT7800-FT7900-FTM350
Icom IC2725-IC2820-IC2200
Kenwood TM707, TMV7

liefst met 100 tegelijk...

Ik denk dat zij 80% van alle porto's maken die momenteel op enay te koop zijn, ook in versies van MAAS en andere Nederlandse groothandels.

Nog straffer,... Ik kan ook bijvoorbeeld Kenwood portos krijgen waarop ipv kenwood "ON7WP" staat. Allemaal mogelijk daar...

Dus ik vrees dat de toestellen (die van een gerenommeerde Duitse dealer komen) ook kopijen zijn.

dBm of uV is even moeilijk, de toestellen stonden op de repeatersite en ik had daar geen labo in de buurt... Maar S9 op mijn FT897 is ongeveer 5 uV en dat hoort perfect ruisvrij te zijn, was niet het geval op beide yaesu toestellen.

Theo

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#17 Bericht door Theo »

PA0LMD schreef: Ik ook Theo, maar Yaesu specificeert in uV voor 12 dB SINAD.
En een beetje professionele signaalgenerator vermeld zowel dBm als uV als mV als dBuV etc.
Ik denk dan maar zo, min 120 dBM moet je nog horen op de ingang.
Wat voor termen anderen er ook willen wagen :wink:

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#18 Bericht door PA0LMD »

Theo,


-120dBm komt overeen met 0,224 uV .
De Ft-7900 is gespecificeerd voor 0,2 uV voor 12 dB SINAD.
En gevoeligheid aangeven in uV is gebruikelijk bij amateur spullen.
Meten is (z)weten

Theo

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#19 Bericht door Theo »

na ja jij je zin :D
Ik hou hier mee op, dit komt niet verder in het oplossen.

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#20 Bericht door PA0LMD »

Theo schreef:na ja jij je zin :D
Ik hou hier mee op, dit komt niet verder in het oplossen.

Klopt, zolang Pedro niet concreet wordt met meet gegevens etc. blijft het een slag in de lucht.
En het gaat er toch niet om of ik mijn zin krijg ?
Ik refereer gewoon aan de specs van de fabrikant, dat is concreet lijkt me.
Meten is (z)weten

Theo

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#21 Bericht door Theo »

Ik mag niet meer reageren in Pedro zijn topics :mrgreen:
Er is al wat aan voor af gegaan, ging ook over gewone meet zaken.

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#22 Bericht door PA0LMD »

Theo schreef:Ik mag niet meer reageren in Pedro zijn topics :mrgreen:
Er is al wat aan voor af gegaan, ging ook over gewone meet zaken.
Ik geloof dat ik dit niet begrijp...
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#23 Bericht door on7wp »

hmmm, als ik zeg dat de FT7900 een signaal van 5 uV niet deftig kan lezen is dat toch voldoende duidelijk niet ???

volgens de specs zou dit perfect moeten zijn, en al mijn andere radios doen het wel.

de beide FT7900 verzuipen in de ruis bij een dergelijk sterk signaal. Toch op zijn minst merkwaardig...

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#24 Bericht door on7wp »

FT-7900 2G45 0990 gekocht juni 2012 bij DIFONA
FT-7900 2G45 0991 gekocht juni 2012 bij DIFONA

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#25 Bericht door PA0ETE »

Ik zou zeggen: dan zit er nog garantie op.

PE1RJV
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 dec 2007, 09:04
Roepletters: PE1RJV
Locatie: Almere

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#26 Bericht door PE1RJV »

PA0ETE schreef:Hallo Pedro,

Van de Chinese kopieën was mij (als journalist) nog niets bekend. Ik heb zelf lange tijd een 7800 gehad, via een betrouwbare leverancier en die was juist in dit opzicht erg goed. Ik weet wel van verschillende Icom-apparaten die uiterlijk zo goed als niet van echt te onderscheiden worden aangeboden (vaak zijn er simpele dingen waar je ze alsnog aan kunt herkennen, twee knopjes waarvan de functionaliteit is verwisseld of een grotere of kleinere punt op het bedrijfslogo). Dat fabrieken in de late uurtjes wel eens voor eigen rekening doordraaien weet ik ook. Het kan ook nog zijn dat het apparaten zijn die niet door de QA zijn gekomen bij de eindcontrole. Formeel moeten die dan vernietigd worden maar dat wordt dan zonde gevonden. Als er eens eentje mee naar huis genomen wordt is dat natuurlijk geen groot probleem. Wel natuurlijk als er meer van die apparaten in circulatie komen.

Ik zal nog eens extra kijken of ik iets kan vinden over counterfeit Yaesu-spullen.

Ik weet dat met name de 7800 bijzonder geschikt is voor repeaters. De D-STAR-repeater op de Gerbrandytoren werkte in eerste instantie ook met twee van die dingen, en de huidige D-STAR-hotspot op die toren draait nog steeds met een 7800.

Groet!
John
Niet waar John, de hotspot staat uit en komt voorlopig ook niet terug!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#27 Bericht door PA0ETE »

PE1RJV schreef:Niet waar John, de hotspot staat uit en komt voorlopig ook niet terug!
Dat wist ik niet. Ik heb nog op de site gecheckt, maar ik kon er zo snel ook geen bericht over vinden. Ik gebruikte hem wel nog af en toe, maar sinds de komst van de ID-31 wel een heel stuk minder :-)

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#28 Bericht door on7wp »

ik heb ondertussen beide zenders in mijn labo staan, waar ze recht op de generator en op de antennes goed werken.

BDR is echter slechts 70 dB, en ze zijn hier zeer gevoelig aan ook ver buiten de 70 cm band. Vermoedelijk wordt de FT7900 dus geheel dichtgedrukt door een andere zender in het Brusselse, iets waar de andere repeaters op die site (RS9044), noch de APRS (Kenwood TM421) geheel geen last van hebben.

Ik vrees dat ik dus zo'n log 6 cavity bandpass filter voor die Yaesu zal moeten zetten om hem op 100 m in Brussel bruikbaar te maken. Zonde van de plek....

Brussel is natuurlijk een RF ZOO, niet voor niets dat op de tweemeterrepeater 11 cavities zitten !

Pedro

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#29 Bericht door PA0LMD »

on7wp schreef:ik heb ondertussen beide zenders in mijn labo staan, waar ze recht op de generator en op de antennes goed werken.

BDR is echter slechts 70 dB, en ze zijn hier zeer gevoelig aan ook ver buiten de 70 cm band. Vermoedelijk wordt de FT7900 dus geheel dichtgedrukt door een andere zender in het Brusselse, iets waar de andere repeaters op die site (RS9044), noch de APRS (Kenwood TM421) geheel geen last van hebben.

Ik vrees dat ik dus zo'n log 6 cavity bandpass filter voor die Yaesu zal moeten zetten om hem op 100 m in Brussel bruikbaar te maken. Zonde van de plek....

Brussel is natuurlijk een RF ZOO, niet voor niets dat op de tweemeterrepeater 11 cavities zitten !

Pedro
Dat bedoel ik nou : eerst allerlei onzin en verdachtmakingen richting fabrikant en Difona posten en daarna pas meten.
In de toekomst misschien eerst meten en dan pas posten, lijkt me ook voor jouw geloofwaardigheid een stuk beter.
Meten is (z)weten

pe1hzg
Berichten: 921
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#30 Bericht door pe1hzg »

on7wp schreef:ik heb ondertussen beide zenders in mijn labo staan, waar ze recht op de generator en op de antennes goed werken.
BDR is echter slechts 70 dB, en ze zijn hier zeer gevoelig aan ook ver buiten de 70 cm band. Vermoedelijk wordt de FT7900 dus geheel dichtgedrukt door een andere zender in het Brusselse
De 7800/7900 zijn "mobieltransceivers" waarbij grootsignaalgedrag niet de voornaamste parameter is. Daarbij komt dat een amateurtransceiver tegenwoordig niet verkoopt als 'ie niet, eventueel door het veranderen van een jumpertje, van DC tot licht moet kunnen ontvangen.

Als je het schema bekijkt zie je dat de filtering in de ingangstrap beperkt is tot een paar simpele LC-kringetjes, ruim voldoende voor mobiel overigens, en dat ernaast ook een ingangstrap zit die nog veel minder filtering heeft (voor buiten de band, weetjewel). Wat je wil zijn ontvangers met high-Q cavities, maar daarvoor moet je niet in een mobielapparaat zijn. Je voelt mijn conclusie al komen: dit zijn goede dingen, maar voor mobiel, niet voor een vaste omgeving (waar de signalen sterker zijn), en zeker niet op een populair zenderpunt (waar de buitenband signalen vermoedelijk heel erg sterk zijn).

Ik voorzie bij de zender ook de nodige problemen: die 35-50W die het ding kan maken, zal het gietijzeren frame, wat als koellichaam gebruikt wordt, verwarmen. Is dat voor een incidenteel lang mobiel QSO geen probleem, bij een repeater is er sprake van een veel hogere duty-cycle en mijn ervaringen met electronica bij geregeld opwarmen-afkoelen, uitzetten-krimpen zijn zodanig dat dit model mijn keuze niet zou zijn. Ik probeer mijn spullen zo te maken dat het belachelijk is overgedimensioneerd waardoor de temperatuurvariatie bij 100% gebruik niet groot is. Daar horen tests bij zoals een volle week, 7x24 zenden en kijken wat de temperatuur doet - niet alleen kijken of het heel blijft, maar kijken dat het koud blijft.
Ook hier denk ik dat de 7800/7900 een goed mobielding is maar zou het mijn keuze voor een repeater niet zijn, en ik zou minimaal het vermogen sterk terugdraaien.

Ik weet dat deze dingen populair zijn in de D-star wereld (maar ook op een RS9044 moeten de injectiepunten niet lastig te vinden zijn, en daar zitten _wel_ cavities in de ontvanger en is de zender bedoeld voor hogere duty-cycle), maar het zou mijn keuze niet zijn om dit met 7800/7900 te doen.

Op zich zijn dit hele redelijke apparaten (voor een bepaalde prijs, met een bepaald doel) maar het proeft een beetje alsof je een ferrari-auto, die goed rijden kan, verwijt dat de vaareigenschappen slecht zijn. Dat is gewoon zo, en daarom gebruik je geen ferrari als je gaat varen, toch?

Geert Jan

Plaats reactie