Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#1 Bericht door on7wp »

Al enige tijd vinden we dat de nieuwe D-star repeater van Brussel potdoof is.

Om het probleem te localiseren maakte ik vandaag een testopstelling met als vergelijking een FT897 en de Diamond X510 ON0BT analoge repeater antenne ten opzichte van de Procom monoband D-star antenne.

Zeer gauw bleek dat signalen die perfect leesbaar waren op de FT897 amper te horen waren op de FT7900.

Kort door de bocht, een S7 tot S9 signaal dat perfect ruisvrij was op de FT897 was hoewel ook S9 op de FT7900 amper verstaanbaar. De test werd gedaan zowel doorheen de duplexer als recht op de antenne, en zowel met de zendende FT7900 als met de ontvangende FT7900.

Mijn preliminaire conclsie is dat er wat serieus mis is met deze FT7900. Op het eerste zicht een zeer slechte PLL, faseruis dus die de ontvangst van zwakke signalen verziekt.

De vraag is, gaat het hier om "echte" Yaesu FT7900 of namaak Chinees spul. Ik kreeg het recent zelf aangeboden aan lage prijzen, ik weet alleen niet wat ervan te denken. Gaat het effectief over parallelle namaak of gaat het om de yaesu fabriek in China die na de uren nog wat extra radios draait ?

Mijn vraag, kunnen de bezitters van de FT7900 die ook een generator hebben eens kijken of het ding ruisvrije signalen produceert bij 5 uV oftewel S9. Mijn exemplaren alvast NIET, allebei...

En wat kan de verklaring zijn afgezien van chinese copy crap ???

Pedro WYNS ON7WP-AA9HX-C5WP

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

D star repeaters op basis van FT7900 radios...BEWARE !!!

#2 Bericht door on7wp »

Al enige tijd vinden we dat de nieuwe D-star repeater van Brussel potdoof is.

Om het probleem te localiseren maakte ik vandaag een testopstelling met als vergelijking een FT897 en de Diamond X510 ON0BT analoge repeater antenne ten opzichte van de Procom monoband D-star antenne.

Zeer gauw bleek dat signalen die perfect leesbaar waren op de FT897 amper te horen waren op de FT7900. (als test gebruikte ik Nederlandse repeaters onder in de band op de RX poort van de duplexer en Duitse repeaters op de TX poort. Duplexer is notch type dus die laat ganse hoge of lage band door. Ik herhaalde de test ook zonder duplexer nadien met hetzelfde resultaat)

Kort door de bocht, een S7 tot S9 signaal dat perfect ruisvrij was op de FT897 was hoewel ook S9 op de FT7900 amper verstaanbaar, compleet verruist. De test werd gedaan zowel doorheen de duplexer als recht op de antenne, en zowel met de zendende FT7900 als met de ontvangende FT7900.

Mijn preliminaire conclsie is dat er wat serieus mis is met deze FT7900. Op het eerste zicht een zeer slechte PLL, faseruis dus die de ontvangst van zwakke signalen verziekt.

De vraag is, gaat het hier om "echte" Yaesu FT7900 of namaak Chinees spul. Ik kreeg het recent zelf aangeboden aan lage prijzen, ik weet alleen niet wat ervan te denken. Gaat het effectief over parallelle namaak of gaat het om de yaesu fabriek in China die na de uren nog wat extra radios draait ?

Mijn vraag, kunnen de bezitters van de FT7900 die ook een generator hebben eens kijken of het ding ruisvrije signalen produceert bij 5 uV oftewel S9. Mijn exemplaren alvast NIET, allebei...

En wat kan de verklaring zijn afgezien van chinese copy crap ???

Pedro WYNS ON7WP-AA9HX-C5WP

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#3 Bericht door PA0ETE »

Hallo Pedro,

Van de Chinese kopieën was mij (als journalist) nog niets bekend. Ik heb zelf lange tijd een 7800 gehad, via een betrouwbare leverancier en die was juist in dit opzicht erg goed. Ik weet wel van verschillende Icom-apparaten die uiterlijk zo goed als niet van echt te onderscheiden worden aangeboden (vaak zijn er simpele dingen waar je ze alsnog aan kunt herkennen, twee knopjes waarvan de functionaliteit is verwisseld of een grotere of kleinere punt op het bedrijfslogo). Dat fabrieken in de late uurtjes wel eens voor eigen rekening doordraaien weet ik ook. Het kan ook nog zijn dat het apparaten zijn die niet door de QA zijn gekomen bij de eindcontrole. Formeel moeten die dan vernietigd worden maar dat wordt dan zonde gevonden. Als er eens eentje mee naar huis genomen wordt is dat natuurlijk geen groot probleem. Wel natuurlijk als er meer van die apparaten in circulatie komen.

Ik zal nog eens extra kijken of ik iets kan vinden over counterfeit Yaesu-spullen.

Ik weet dat met name de 7800 bijzonder geschikt is voor repeaters. De D-STAR-repeater op de Gerbrandytoren werkte in eerste instantie ook met twee van die dingen, en de huidige D-STAR-hotspot op die toren draait nog steeds met een 7800.

Groet!
John

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#4 Bericht door PA0LMD »

on7wp schreef:Al enige tijd vinden we dat de nieuwe D-star repeater van Brussel potdoof is.

Om het probleem te localiseren maakte ik vandaag een testopstelling met als vergelijking een FT897 en de Diamond X510 ON0BT analoge repeater antenne ten opzichte van de Procom monoband D-star antenne.

Zeer gauw bleek dat signalen die perfect leesbaar waren op de FT897 amper te horen waren op de FT7900.

Kort door de bocht, een S7 tot S9 signaal dat perfect ruisvrij was op de FT897 was hoewel ook S9 op de FT7900 amper verstaanbaar. De test werd gedaan zowel doorheen de duplexer als recht op de antenne, en zowel met de zendende FT7900 als met de ontvangende FT7900.

Mijn preliminaire conclsie is dat er wat serieus mis is met deze FT7900. Op het eerste zicht een zeer slechte PLL, faseruis dus die de ontvangst van zwakke signalen verziekt.

De vraag is, gaat het hier om "echte" Yaesu FT7900 of namaak Chinees spul. Ik kreeg het recent zelf aangeboden aan lage prijzen, ik weet alleen niet wat ervan te denken. Gaat het effectief over parallelle namaak of gaat het om de yaesu fabriek in China die na de uren nog wat extra radios draait ?

Mijn vraag, kunnen de bezitters van de FT7900 die ook een generator hebben eens kijken of het ding ruisvrije signalen produceert bij 5 uV oftewel S9. Mijn exemplaren alvast NIET, allebei...

En wat kan de verklaring zijn afgezien van chinese copy crap ???

Pedro WYNS ON7WP-AA9HX-C5WP

Kun je de serienummers posten ??
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#5 Bericht door PA0ETE »

Pas op hoor Pedro. Grammofoonplaten namen ze vroeger wel eens in beslag als je naar een andere winkel ging met het vermoeden dat het een illegale persing was. Net als bij vals geld was je je bezit dan kwijt (ik denk dat dat bij Leo LMD wel meevalt hoor :-) )

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#6 Bericht door PA0LMD »

haha......... ja, ik zal daar geen misbruik van maken.

Het verhaal omtrent FT-7900 copy's heb ik op de juiste plaats nagevraagd : niets van bekend, het leek me ook al hoogst onwaarschijnlijk.

Met de sn,s kan ik nagaan of er met die bewuste sets bekende problemen zijn.
Meten is (z)weten

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: D star repeaters op basis van FT7900 radios...BEWARE !!!

#7 Bericht door PA0LMD »

Hoeveel uV moet je er in stoppen voor 12 dB SINAD ??
Dan wordt het wat concreter.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#8 Bericht door PA0ETE »

Twee nagenoeg identieke onderwerpen samengevoegd. :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#9 Bericht door PA0ETE »

Heb je al een ander exemplaar van de FT-7900 geprobeerd Pedro? Anders is de conclusie dat het aan het apparaattype ligt misschien te voorbarig. Ik ken wel veel mensen die een 7800 voor een repeater gebruiken, met een FT-7900 ken ik die niet.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#10 Bericht door PA0ETE »

Ik ben bij speurwerk overigens vooralsnog zelf ook geen nepperds van Yaesu of Vertex tegengekomen. Van Icom zijn de onderstaande nepperds bekend:

http://www.icom.co.jp/world/notice/index.html

http://www.icom.co.jp/world/notice/aler ... mark/list/

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#11 Bericht door Aeolus »

PA0ETE schreef:Ik ken wel veel mensen die een 7800 voor een repeater gebruiken, met een FT-7900 ken ik die niet.
Volgens mij (maar ik weet bijna zeker dat Leo het wel kan bevestigen of ontkennen) zijn die 2 series nagenoeg hetzelfde, of zijn in elk geval de verschillen minimaal.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#12 Bericht door PA0ETE »

Dat gold ook voor de FT-221R en de opvolger FT-225RD. De FT-225RD was wat uitgebreider en had een andere kleur, maar dezelfde eindtrap nagenoeg zelfde mogelijkheden, alleen zat in de 221 een andere opamp in de PLL, en die ruiste vreselijk, de 225 had dat niet.

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#13 Bericht door PA0LMD »

Aeolus schreef:
PA0ETE schreef:Ik ken wel veel mensen die een 7800 voor een repeater gebruiken, met een FT-7900 ken ik die niet.
Volgens mij (maar ik weet bijna zeker dat Leo het wel kan bevestigen of ontkennen) zijn die 2 series nagenoeg hetzelfde, of zijn in elk geval de verschillen minimaal.

Specificaties van 7800 en 7900 zijn inderdaad identiek.
Meten is (z)weten

Theo

Re: D star repeaters op basis van FT7900 radios...BEWARE !!!

#14 Bericht door Theo »

PA0LMD schreef:Hoeveel uV moet je er in stoppen voor 12 dB SINAD ??
Dan wordt het wat concreter.
Ik doe het graag met de term dBM, dat staat er op de signaal generator vermeld.

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: D star repeaters op basis van FT7900 radios...BEWARE !!!

#15 Bericht door PA0LMD »

Theo schreef:
PA0LMD schreef:Hoeveel uV moet je er in stoppen voor 12 dB SINAD ??
Dan wordt het wat concreter.
Ik doe het graag met de term dBM, dat staat er op de signaal generator vermeld.
Ik ook Theo, maar Yaesu specificeert in uV voor 12 dB SINAD.
En een beetje professionele signaalgenerator vermeld zowel dBm als uV als mV als dBuV etc.
Meten is (z)weten

Plaats reactie