Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#31 Bericht door on7wp »

tuurlijk, ik gebruik voor al mijn repeaters RS9044, maar als ze dit in je maag splitsen voor D-star en je moet het ermee doen, en nadien komt iedereen janken dat hij doof is.

Crappy transceiver, dat was wat ik in de titel al zei, totaal ongeschikt voor repeater gebruik, niet het minste omwille van bandbreedte. een D-star repeater is immer 6,25 kHz breed (zou moeten).

Maar ideaal voor een standaard Nederlandse repeater met 10 meter antennehoogte :-)

Pedro.

PS voor LMD: mijn 20 jaar oude radios werken wel deftig op die hoge site te Brussel. dat noemen we nu vooruitgang.
Ik heb voor de FT7900 een 6 delig cavity bandpass filter gezet, vrijdag eens kijken wat dat geeft. D-star pfffftwwww...

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#32 Bericht door pa3kc »

Brul aapje Pedro :)

73 de kaaskop 3kc

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Yaesu FT7900 CRAPPY RX !!!

#33 Bericht door PA0ETE »

pe1hzg schreef:De 7800/7900 zijn "mobieltransceivers" waarbij grootsignaalgedrag niet de voornaamste parameter is. Daarbij komt dat een amateurtransceiver tegenwoordig niet verkoopt als 'ie niet, eventueel door het veranderen van een jumpertje, van DC tot licht moet kunnen ontvangen.
Ik heb de nodige ervaring met met name de FT-7800 in repeaters. Dat zijn juist apparaten die daar meer dan uitstekend voor geschikt zijn. Ze hebben naar zowel professionele als amateurmaatstaven een bijzonder lage ruisproductie, juist wat bij Pedro's 7900 dus niet in orde lijkt.

Als je ze op 10 of zelfs op 20W gebruikt kunnen ze zeker 24/7 ingeschakeld blijven. Ook dat is voor een amateurapparaat ongekend. Op 50W zou ik niet doen. Ik heb tegenwoordig een FT-8900 die hier sterk op lijkt. Het ruisgedrag van de frequentie-opwekking (het ding heeft ook twee banden meer) is wel wat slechter dan bij de 7800, maar ik gebruik de FT-8900 wekelijks voor een nieuwsuitzending op 2m. Hij staat dan ofwel op 20W of op 50W met een geforceerde blower op de behuizing en onder die omstandigheden wordt het apparaat daarbij niet eens handwarm. Ook niet als de uitzending wat af en toe gebeurt een half uur langer duurt.

Ik vind de kwalificatie crappy eigenlijk niet op zijn plek, dat heb ik hier dacht ik al eerder geschreven. Mensen die hier komen kennen Pedro (hopelijk) ook een beetje. Pedro is een goede techneut, die zijn misschien wat lastiger in de omgang, maar de soep wordt aan de andere kant ook nooit zo heet gegeten als ie opgediend wordt :-)

Plaats reactie