PI2NOS terug

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: PI2NOS terug

#31 Bericht door PA2RU »

Volgens mij klopt de plot van UTR niet helemaal...daar word over 4watt TX output gesproken terwijl dat ERP hoort te zijn..
Zijn toch 2 verschillende dingen...
PE7EB schreef:
PE5PVB schreef:
een dualband antenne van 1 meter lang
Gaat niet goed komen, je hebt nu geen groundplane. Antenne zal dus niet goed werken.
Valt bij een halve golf en daar praten we hier over wel mee :)
Yup , inderdaad een halvegolf en dan is tegencapaciteit niet noodzakelijk , daarbij heb ik de porto in m´n hand waarbij ikzelf dus capacitief als tegencapaciteit fungeer :)
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI2NOS terug

#32 Bericht door PA0ETE »

Ik hoorde net op PI3UTR een station zich inmelden met een portofoon met 1W output op de rubberduck vanaf de top van de St. Pietersberg in Maastricht.

Wel leuk hoor die nieuwe repeatermogelijkheden er weer bij :-)

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: PI2NOS terug

#33 Bericht door pe1rdp »

De top van de St.Pietersberg zal het niet zijn geweest want deze is niet toegankelijk; zeker niet in het donker.
Zal wel De Observant zijn geweest.
Uit mijn ervaringen (ik heb 25 jaar daar in de buurt gewoond) blijkt dat ik Lopik 96.8MHz daar niet goed kon ontvangen.
Maastricht ligt namelijk in een diep dal en tussen de Observant en IJsselstein liggen namelijk nog enkele hogere
topjes.
Dit laat Radiomobile dan ook zien. Zie bijlages.
Daarom heb ik mijn twijfels over bovengenoemde QSO met een porto en slechts 1 watt.

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
Bijlagen
link_3utr_observant.jpg
pi3utr.jpg
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI2NOS terug

#34 Bericht door PA0ETE »

Ik geef er verder geen waarde-oordeel over, maar het klonk gewoon heel plausibel hoor. Je kunt natuurlijk een grap nooit uitsluiten, maar het lijkt me beslist niet iets wat onmogelijk is. Ik heb ook al mensen met een heel beperkte installatie (5W in een mobielantenne) vanaf de Belgische grens onder Eindhoven gehoord.

http://shorties.be/podcast/130102pi3utr ... tricht.mp3

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI2NOS terug

#35 Bericht door PA0ETE »

Wat wel een klein beetje verdacht is, dat is dat de roepnaam (nog) niet in de lijst bij AT staat :-)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PI2NOS terug

#36 Bericht door pc1mb »

Dit kaartje lijkt op 't eerste gezicht wel een tikje optimistisch voor maar 2m boven grond, hoewel ik de waardes in uV niet direct kan plaatsen t.o.v. S-meters en dergelijke.

Met een endfed halfwave op inderdaad zo'n 2m hoogte in zo goed als vrij veld (een lege snelweg door weilanden telt wel als vrij veld toch?), heb ik tot de noordrand van het groene gebied wel stabiele ontvangst, maar in het gele eigenlijk vrijwel niets, en werken lukt ook niet tot de groene rand tenzij ik HEEL veel kolen op het vuur gooi.

Niettemin, het blijft een formidabel bereik voor een repeater.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: PI2NOS terug

#37 Bericht door Aeolus »

PA0ETE schreef:Wat wel een klein beetje verdacht is, dat is dat de roepnaam (nog) niet in de lijst bij AT staat :-)
ehm, dan zal het dus een niet bestaande call zijn... want volgens mij is die *altijd* up to date.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PI2NOS terug

#38 Bericht door PA0ETE »

Als hij net zo up-to-date is als de repeaterlijst is dat niet het geval. Ik heb deze week nog niet gekeken, maar de lijst van vorige week was die van augustus :-)

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: PI2NOS terug

#39 Bericht door Aeolus »

PA0ETE schreef:Als hij net zo up-to-date is als de repeaterlijst is dat niet het geval. Ik heb deze week nog niet gekeken, maar de lijst van vorige week was die van augustus :-)
laat ik het zo zeggen, ik haalde mijn examen en checkte of pd0rt nog vrij was in het callbook, en dat was het. Heb vervolgens ingelogd met digid en pd0rt geregistreerd. Direct daarna checkte ik nogmaals, en vertelde de lijst dat de call bezet was... kortom, neem maar van me aan dat dat register adequaat is (of hoe je dat woord ook schrijft :P )

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: PI2NOS terug

#40 Bericht door pe1rdp »

Het bereik van de repeater is inderdaad prima!

Maar ik denk niet dat het werkelijke antenneplot een cirkel is zoals Radiomobile
aangeeft.
Zoals op de website van PI3UTR aangegeven, is er maar 1 zendantenne op 200mtr hoogte.
Dit is het "kraaiennest" in de metalen toren. Hierdoor zal er naar bepaalde kanten afscherming
zijn en zal het plot ovaal zijn, ipv cirkelvormig.

Tevens werkt Radiomobile volgens het ITM model.
Dit houdt is dat alle objecten als onregelmatigheden in het landschap worden gezien die
allemaal dezelfde demping hebben.
De resolutie van deze objecten is, volgens mij, 100mtr. Dus als je naast een hoog object van bijvoorbeeld
20mtr hoogte en 80mtr breedte, dan is de shadow- en blocking-werking van dit object niet in Radiomobile
aangegeven.

Dus de plot is hierdoor inderdaad wat optimistisch.

Oh ja, ik woon in Veldhoven, dus ruim in het gele gebied. Op de vertikale rondstraler in de mast kan
ik PI3UTR met 5 watt uiteraard prima werken. Echter met de mobiele antenne lukte me dit nauwelijks
en 5 watt in de porto zeker niet. Daarom verwacht ik dat iemand uit Maastricht, ruim buiten het
groene gebied, niet met 1 watt deze repeater kan werken.
Ik was op hetzelfde moment QRV als deze inmelder uit Maastricht, dus er was zeker geen sprake
van condities.

Verder blijkt nog dat zowel de St.Pietersberg als de Observant na zonsondergang echt gesloten zijn
en streng worden bewaakt.

Geen bestaande call, geen toegang tot de St.Pietersberg en niet mogelijk volgens Radiomobile.
Hmmmm...

Maar nog steeds duimen hoog voor deze repeater !

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Theo

Re: PI2NOS terug

#41 Bericht door Theo »

Ik zit ver buiten het gele gebied en ook nog achter de Hondrug.
Maar de repeater is netjes te nemen, echt op het randje.
Fading en dergelijke geven aan dat hier sprake is van achter de horizon ontvangst.
Ik kan er echter niet over "werken", heb zelf de sub toon aangezet :D
Maar zelfs met 50 Watt ben ik niet te horen, das op zich vreemd.

Dus ben ik op het dak gaan staan, met porto.
Maar ik hoorde in het geheel niets meer :mrgreen:

Event
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 nov 2012, 21:43

Re: PI2NOS terug

#42 Bericht door Event »

Ook in Heerlen komt de repeater goed daar :)

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: PI2NOS terug

#43 Bericht door pa3kc »

PA0ETE schreef:Ik hoorde net op PI3UTR een station zich inmelden met een portofoon met 1W output op de rubberduck vanaf de top van de St. Pietersberg in Maastricht.
Misschien was het tropo?

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: PI2NOS terug

#44 Bericht door pe1rdp »

pa3kc schreef:
PA0ETE schreef:Ik hoorde net op PI3UTR een station zich inmelden met een portofoon met 1W output op de rubberduck vanaf de top van de St. Pietersberg in Maastricht.
Misschien was het tropo?
Nee zeker niet. Ik was op dat moment ook QRV en er was binnen Nederland geen sprake van verhoogde tropo die dit QSO mogelijk maakte..
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: PI2NOS terug

#45 Bericht door PG7M »

PI3UTR komt hier bij mij (JO21DV - Vlaardingen) met de X-50 op plusminus 14/15 mtr boven straatniveau (dak van ons appartement) met een signaal 5/9 door.

Met 5 watt was ik goed hoorbaar, wat ik begrepen heb.
PG7M Robert

Plaats reactie